PDA

View Full Version : Zvex FuzzFactory omver geblazen?



Rewind
8 januari 2011, 13:22
Hey allemaal,

ik zit hier met een vriend van me en we hebben even jullie expertise nodig.
Hij is in bezit van een FuzzFactory, een geweldig pedaal voor gitaar. Helaas niet zo geweldig voor orgel, zo bleek.
Hij heeft van de week de output van z'n orgel (70er hammond combo) aangesloten op de fuzzfactory, en die weer naar een versterker. Het werkte prima, maar toen hij daarna z'n gitaar weer inplugte, werkte het effect niet meer.
Het gitaarsignaal komt er wel doorheen en bij het draaien aan de knoppen hoor je wel enigzins verandering in geluid, maar het effect doet het niet meer.
Weten jullie wat er stuk gegaan kan zijn en hoe dit te (laten) repareren is?
Bij voorbaat dank!!

cluseau
10 januari 2011, 08:49
Weten jullie wat er stuk gegaan kan zijn en hoe dit te (laten) repareren is?
Bij voorbaat dank!!

Is een simpel ding hoor, gewoon ff instelling van de torren meten.

Frans.

Rewind
10 januari 2011, 09:15
Ik weet dat ik wel wat kan solderen, maar helaas niet genoeg kennis heb om het defect in het pedaal op te sporen. Die vriend van nog minder zelfs.
Maar denk je dat het gewoon een van de condensatortjes is die door een verkeerd signaal opgeblazen is?
Er kwam ook nog bij dat hij me vertelde dat toen hij zijn orgel had aangesloten, het leek of de potmeters andersom werkte. Gain terugdraaien betekende meer gain etc :S

cluseau
10 januari 2011, 09:28
Maar denk je dat het gewoon een van de condensatortjes is die door een verkeerd signaal opgeblazen is?

Denk het niet, zal wel eerste torretje zijn wat verkloot is. Had je een speaker output erop aangesloten? Dat is best wel hoog level hoor. Instellingen meten is de enige manier om zeker te weten.

Frans.

Rewind
10 januari 2011, 09:41
Ik heb geen idee wat ie ermee heeft uitgespookt :P, maar hij kwam met zijn vraag bij mij en ik kan 'm op dit moment helaas niet verder helpen. Zal het ding wel eens voor 'm open schroeven en wat meten.

KoenB
10 januari 2011, 11:14
Ik heb geen idee wat ie ermee heeft uitgespookt :P, maar hij kwam met zijn vraag bij mij en ik kan 'm op dit moment helaas niet verder helpen. Zal het ding wel eens voor 'm open schroeven en wat meten.

En wat ga je dan meten ;)?

Rewind
10 januari 2011, 11:30
Alles! :) en kijken of ik er wijzer van wordt. Kan er alleen maar van leren toch.

nico verduin
10 januari 2011, 17:43
Beetje raar als je min of meer aangeeft in post 3 dat je er eigenlijk geen verstand van hebt. Je gaat een paar meetpennen ergens opzetten terwijl je niet weet wat je meet....

Rewind
10 januari 2011, 17:55
Klopt.
Ik had eigenlijk een beetje gehoopt dat jullie me hierbij konden helpen. Tips wat en hoe te meten. Er werd hier al gezegd dat het waarschijnlijk het eerste condensatortje is wat stuk is, dus daar ga ik beginnen, en dan het signaal volgen adv een schema wat ik op internet moet opzoeken.
Zou je nog meer tips voor me hebben?

driftkop
10 januari 2011, 18:30
Batterijtje leeg?

Rewind
10 januari 2011, 18:55
helaas niet. Eerst wat gecheckt is ;)

nico verduin
10 januari 2011, 20:26
Zou je nog meer tips voor me hebben?Cursus basiskennis electronica?
En volgens mij had Frans het over de eerste transistor. Niet over een condensator. Lijkt mij ook trouwens erg stug.

Rewind
10 januari 2011, 21:43
haha het gaat al mis bij de lingo :P Och, het eindigt allebei op 'tor', dat maakt het lastig he ;)

dejohan
28 januari 2011, 13:09
foutje foutje foutje

dejohan
28 januari 2011, 13:10
Schema (http://solgrind.files.wordpress.com/2008/02/zvex-fuzzfactory-rev1-1.gif)

Als ik Franks commentaar begrijp, kan je altijd eens proberen de eerste transistor (2N3904, de zwarte, "gewone" silicium transistor) vervangen door een nieuwe 2N3904. Let er op dat de pinout klopt! En neem eerst een foto voordat je de originele transistor er uit soldeert.

De twee andere transistoren (AC128) zijn germanium transistoren, en hebben als het klopt een metalen kleur. Die moet je dus NIEt hebben.

cluseau
28 januari 2011, 13:35
Je kan eerst de instellingen meten voor je gelijk gaat stoken, lijkt me iets eenvoudiger. Trouwens, is dat ding niet allang gemaakt dan?

Frans.

Rewind
28 januari 2011, 13:41
Thanks!!!
Ik heb het pedaal zelf nogsteeds niet in handen, maar heb net gebeld dat ie zo'n transistor moet kopen, dan ga ik 'm volgende week voor 'm erin bakken.
(als ik kan zien/ruiken/voelen/proeven dat dat 'm ook echt is, wie weet zit er ergens anders wel een enorm zwartgeblakerd iets in.)

dejohan
28 januari 2011, 14:14
Je kan eerst de instellingen meten voor je gelijk gaat stoken, lijkt me iets eenvoudiger. Trouwens, is dat ding niet allang gemaakt dan?

Frans.

Gaat uiteraard ook.