PDA

View Full Version : tips voor beginnende band



alexje1
13 mei 2003, 15:42
wie heeft er voor mij tips met betrekking tot het oprichten en uitvoeren van en band. optredens regelen apperatuur en dergelijke!!
hoor het wel

Harry
13 mei 2003, 16:12
Op 2003-05-13 15:42, schreef alexje1:
wie heeft er voor mij tips met betrekking tot het oprichten en uitvoeren van en band. optredens regelen apperatuur en dergelijke!!
hoor het wel


misschien hoor je het wel als je zegt wat je wilt weten?

Kitaarhiero
13 mei 2003, 20:05
Probeer deze site maar eens. er staan veel tips op.
http://home.wanadoo.nl/showband/artikelen.htm

pimmetje
13 mei 2003, 20:21
The world according to Pimmetje :grin::

Belangrijkste volgens mij:
1. Zorg dat je band een groep vrienden is.
2. Zorg dat de vrienden (ongeveer) dezelfde muziek willen maken.
3. Denk met 't kiezen van de muziek vanuit jezelf, niet vanuit evt publiek.

Die drie horen er goeddeels voor te zorgen dat je een tijd met elkaar lol kan hebben. Als dat je doel is, heb je volgens mij ook veel meer kans dat er leuke muziek uit komt en dat je dat met z'n allen ook nog langer dan 2 maanden uithoudt.

Als je dan een nummer of 6 enigszins hebt staan en er nog een paar in de planning hebt, komt denk ik pas het punt dat je wat serieuzer aan optreden gaat denken (nee, nog niet meteen... maar wel denken).

Dan kan je 'ns kijken naar je potentiele setlist. Je moet de muziek vanuit jezelf kiezen, maar ook het publiek wat te bieden hebben. Kijk dus of je set interessant en (misschien) gevarieerd genoeg is. Hiermee bedoel ik niet plots andere genres en zo moet pakken, maar denk bijvoorbeeld 'ns aan toonsoorten en tempo's en 'slagnrs' vs 'riff-nrs'.

Als je dan (een) optreden(s) gaat regelen, moet je wel zorgen dat je goed bij de kroeg overkomt. Let dus op:
- 1e contact; als je belt of langs gaat, zorg je dat je GOED weet wat je aan de kroegbaas/programmeur wilt vertellen.
- Demo; hoeft niet perfect te zijn, maar moet wel enigszins serieus overkomen.
- Bio; schrijf een net stukje over wie jullie zijn en wat jullie doen.
- Maak een afspraak voor 2e contact... zorg dat JULLIE het initiatief houden. Jullie bellen dus wel om te vragen of hij de demo wat vond. Je laat het bellen niet aan hem over.
- Afspraak; hoeft geen contract te zijn, maar beide partijen moeten weten wat ze krijgen en moeten doen als 't optreden doorgaat.

En... belangrijk:
DURF GELD TE VRAGEN!!!
VERPEST JE EIGEN MARKT NIET DOOR VOOR EEN KRATJE EN EEN TIENTJE TE GAAN SPELEN!!!
DE KROEGBAAS HEEFT OOK BAAT BIJ EEN BANDJE IN Z'N ZAAK!!!

alexje1
14 mei 2003, 18:17
bedankt jongens we gaan het proberen weet iemand ook nog wat ik het beste voor versterker kan kiezen voor mijn gitaar en wat voor een voor versterker enzo

alexje1
14 mei 2003, 18:17
bedankt jongens we gaan het proberen weet iemand ook nog wat ik het beste voor versterker kan kiezen voor mijn gitaar en wat voor een voor versterker enzo

alexje1
14 mei 2003, 18:17
bedankt jongens we gaan het proberen weet iemand ook nog wat ik het beste voor versterker kan kiezen voor mijn gitaar en wat voor een voor versterker enzo

Kitaarhiero
14 mei 2003, 19:42
Als het posten te lang duurt moet je niet extra op OK drukken... dat veroorzaakt dubbele posts.

Goede gitaar/versterker?
Wat versterkers betreft, Als je oefenruimte bij iemand thuis is kun je daar gewoon een kleine oefenversterker (10-25 watt) voor gebruiken (is mijn ervaring). Als je een oefenruimte huurt hebben ze daar wel spullen.
Voor optredens zou ik toch een grotere versterker aanschaffen, vanaf 50watt... er zijn heel veel verschillende soorten en merken versterkers dus als ik jou was zou ik gewoon in de bijbehorende sub-forums kijken. daar vind je vast wel wat (gebruik de zoekfunctie).

Verder kun je in principe met elke werkende gitaar optreden, zelfs met een samick.

moretel
15 mei 2003, 10:54
Zorg dat iedere muzikant zijn eigen spullen heeft, een zanger zonder zangsetje doet niet veel in een kroeg of feestje.
Huren kan ook maar dat komt dan elke keer weer op de hele band neer. De zangeressen in onze band namen alleen een microfoon mee, de rest heeft dan zijn zaakjes in orde en betaald dan weer mee, levert weleens conflicten op. Investeer in je eigen spullen en vraag dat ook van anderen, voorkomt veel problemen.
Opbrengsten van optredens kun je daarvoor reserveren maar in het begin ben je al blij dat je kan optreden.
Als je echt start zou ik gewoon een leuke H en K of Marshall valvestate kopen, met 50 - 60 watt kan je aardig vooruit. Een grote buizen versterker is meer voor de gevorderde gitarist, kies gewoon voor gemak (geen buizen problemen, die zijn ook duur om te vervangen) en normale prijs.

Maak verder goede oefenafspraken en als iedereen zijn huiswerk doet dan komt dat wel goed.

Polytheme Pam
5 juni 2003, 20:48
ga bekende covers spelen!!...zo kom je nog eens in leuke tenten i.p.v. op zaterdagmiddag van 14.45 tot 15.15 als 12e band (van de 25) op een 1 of ander festival op het platteland..

Negative K3 fan
5 juni 2003, 22:11
je moet ook niet te dikke vrienden als bandlededen hebben, dat is vaak alles behalve productief...

verder meot je niet te veel opgaan in het band gedoe, veel mensen denken dat ze het met hun band helemaal gaan maken en leven voor hun band terwijl er gewoon honderdduizend andere bands zijn met eigen nummers die ook door willen breken.

strakke joekel
6 juni 2003, 09:19
ik denk dat vrienden hebben voor jou zowieso al een probleem is :razz: k3

Kitaarhiero
6 juni 2003, 11:26
ga bekende covers spelen!!...zo kom je nog eens in leuke tenten i.p.v. op zaterdagmiddag van 14.45 tot 15.15 als 12e band (van de 25) op een 1 of ander festival op het platteland..

hm.
Ga gewoon spelen wat je leuk vind zou ik zeggen.
Ook voor eigen werk is er een groot circuit, buiten de bruiloften en café's, namelijk in de jongerencentra en de grotere kleine podia (p60, Atlantis, de Kade etc.). Als je veel wilt optreden is eigen werk helemaal geen slechte keuze, want veel bandwedstrijden (goed voor naamsbekendheid) laten alleen eigen werk toe.
Een demo is trouwens wel een vereiste als je verder geen contacten hebt met zaaleigenaren etc (of er gaat voorlopig niemand trouwen in je omgeving;)). Voor coverbands, maar vooral voor bands met eigen werk.

Theije
6 juni 2003, 11:45
Ik heb het niet eens met de stelling dat de bandleden vrienden van je zouden moeten zijn, ik ben hier namelijk geen voorstander van.
Met vrienden is er altijd veel meer gekibbel en geouwehoer, ik heb liever mensen die ik gewoon goed ken en waar ik gewoon goed mee over weg kan verder hou ik het liever gewoon zakelijk dan word er meer serieus gespeeld en minder geouwehoert.

Neals
6 juni 2003, 13:16
Ik heb het niet eens met de stelling dat de bandleden vrienden van je zouden moeten zijn, ik ben hier namelijk geen voorstander van.
Met vrienden is er altijd veel meer gekibbel en geouwehoer, ik heb liever mensen die ik gewoon goed ken en waar ik gewoon goed mee over weg kan verder hou ik het liever gewoon zakelijk dan word er meer serieus gespeeld en minder geouwehoert.

Vriendschap is belangrijk, en door het geouwehoer door word je vaak productiever omdat je ook meer kan uitspoken

Kitaarhiero
6 juni 2003, 13:25
Met vrienden in een band zitten neemt meestal wel wat spanningen en frustraties weg. Vrienden zijn vaak kritischer naar elkaar en je wete wat je aan ze hebt. daarbij ken je hun muzikale voorkeuren nietwaar?

Bij een muzikantenbankbandje weet ik zeker dat er sneller conflicten ontstaan en dat er veel meer niet gezegd word.

Neals
6 juni 2003, 13:41
Bij een muzikantenbankbandje weet ik zeker dat er sneller conflicten ontstaan en dat er veel meer niet gezegd word.

Ik heb nog nooit een band gezien zonder muzikanten (en ja ,voor deze keer reken ik ook de toetsenist onder de muzikanten)

moretel
6 juni 2003, 13:49
Net als in het echte leven kan een muzikantenbankbandje best wat worden, ik zou er niet aan moeten denken om met mijn beste vrienden in een band te zitten, ze hebben allemaal wat gespeeld maar zijn ook weer gestopt, zal een en al ruzie worden want dan komen de eigenaardigheden naar voren waar je nu geen last van hebt en alleen is voorbehouden aan de echtgenoten.
Ik ben nu bezig met muzikantenbankbandjes en het voordeel ervan is dat je gewoon van te voren aangeeft wat je wil, als je gericht bezig bent is het ook een kwestie van geluk.
En het kan twee kanten op vrienden naar band of eerst de band en dan vrienden,
als het in een muzikantenbankbandje niet klikt merk je dat snel genoeg, soms al bij binnenkomst.

Harry
6 juni 2003, 13:53
Bij een muzikantenbankbandje weet ik zeker dat er sneller conflicten ontstaan en dat er veel meer niet gezegd word.

Ik heb nog nooit een band gezien zonder muzikanten (en ja ,voor deze keer reken ik ook de toetsenist onder de muzikanten)

muzikantenBANKbandje. En ik kan ook niet in een band spelen met mensen waar ik niet min of meer bevriend ben. Er moet wel een band (band, niet bend) met de personen onderling. Ik had wat mensen via een muzikantenbank bij elkaar geraapt, maar heb toch maar weer wat oude makkers gebeld omdat die 'vreemden' me niks zeiden.
Buiten de saxofonist, dat is naast mijn beste vriend al 10 jaar m'n vaste bandmaatje.

Neals
6 juni 2003, 18:08
sorry, ben een beetje lysdectisch....

Had ooit eens een muzikantenbankdrummer, die kon alleen boem tjak tjak boem tjak tjak... en tikketikketikketikke... gelukkig kwam er een nieuwe drummer die wel wat kon.

rick!@#$
6 juni 2003, 21:32
stop :razz:

pimmetje
7 juni 2003, 09:55
Ik heb het niet eens met de stelling dat de bandleden vrienden van je zouden moeten zijn, ik ben hier namelijk geen voorstander van.
Met vrienden is er altijd veel meer gekibbel en geouwehoer, ik heb liever mensen die ik gewoon goed ken en waar ik gewoon goed mee over weg kan verder hou ik het liever gewoon zakelijk dan word er meer serieus gespeeld en minder geouwehoert.

Het ligt er natuurlijk een beetje aan waar je voor gaat.

Ik heb een aantal bands van zeer dichtbij meegemaakt die door wilden breken, dus werd er hard gewerkt en allen waren muzikanten die in principe goed genoeg waren. Het stoomde dus ook vooruit. Maar dan blijkt doorbreken toch niet echt te lukken en binnen een half jaar na de cd-opname of aftrap van promotie-traject liggen ze uit elkaar. Dan zie je ze al snel weer als een wilde proberen om andere goede muzikanten op te trommelen voor zo'n zelfde project. Kan heel leuk zijn, maar ik vind 't te vermoeiend.

Ik zie zelf het in een band spelen puur als hobby. Ik weet niet of het meer berusting of meer gebrek aan ambitie is, maar dat doet er dan eigenlijk al niet meer toe. Het is dan gewoon heel fijn om iedere week muziek te maken met mensen waarmee ik ook graag gewoon een biertje drink. De optredens zijn ook meer groeps-uitjes.

Er is voor beide varianten wat te zeggen. Mijn keuze is duidelijk :D.
Die vriendschapsgedachte betekent overigens niet dat ik geen progressie in het geluid van de band hoef te zien... zo nu en dan leggen we opnames van enige tijd terug (die we toen goed vonden) en recente opnames naast elkaar. Dan zijn we over 't algemeen tevreden... dus dat gaat nog steeds naar wens. Stilstand op ALLE vlakken wordt ook weer zo saai :D.

Neals
7 juni 2003, 12:33
Zo ken ik weer een paar amateurs die ook proberen door te breken, het is een singer/songwriter duo en beide kunnen ze amper een gitaar vasthouden.
Leuke is dat hun liedjes van redelijk goede kwaliteit zijn, terwijl ze op de gitaar echt alleen maar kampvuuraccoorden spelen, en ook de platenbobo's waren heftig onder de indruk, was iets te simpel maar ze hebben het in huis om erg ver te komen.

moretel
7 juni 2003, 17:34
Maar het is toch ook wel spannend en nieuwe vrienden maak je toch regelmatig in het leven ? Waarom niet bij andere zoekende muzikanten, je moet alleen een beetje geluk hebben en iedereen moet een beetje dezelfde ideeen hebben over wat je wil gaan doen.
Ik voel me in mijn huidige band niet meer zo op mijn gemak, bandwisselingen hebben ook een aardige invloed nietzo zeer op de sfeer maar op muzikale ontwikkelingen, onze muzieksmaken lopen zo uiteen daar vind ik me langzamerhand niet meer zo in terug, blijft wel aardig maar ik wil meer. Niet zozeer bekendheid maar puur muzikaal.
Belangrijk is duidelijkheid, niet zeggen goh leuk tot de volgende week en dan per email afmelden, daar wordt ik weleens moe van, werkt het niet gelijk zeggen , dat heb je snel genoeg door.
Maar een band van echte vrienden die muzikaal ook op hetzelfde spoor zit is wel ideaal maar voor hoeveel weggelegd ?

Negative K3 fan
7 juni 2003, 17:57
als je met vrienden gaat spelen dan is het echt alles behalve productief, je bent veel te snel afgeleid en je gaat de hele tijd zitten klooien of ruziemaken... tenminste, hangt er ook vanaf wat voor vrienden je hebt.

Neals
8 juni 2003, 15:06
met je beste vriend in de band word gewoon een puinhoop.. vooral belangrijk is dat je vrienden niet heel erg dicht bij je staan in het dagelijkse leven

Kitaarhiero
8 juni 2003, 17:40
als je met vrienden gaat spelen dan is het echt alles behalve productief, je bent veel te snel afgeleid en je gaat de hele tijd zitten klooien of ruziemaken... tenminste, hangt er ook vanaf wat voor vrienden je hebt.

In mijn vrienden kringn zitten vrij veel serieuze muzikanten (1tje gaat naar de vooropleiding van het conso), dus daar lag het niet aan.

sleep_to_saturate
25 juni 2003, 16:18
Heb ik geen last van hoor, ik zit ook met vrienden in een band. Al 5 jaar met me beste maat ook nog. Gaat prima. Maar ja wij zijn dan ook geen pubers meer he. :roll:

Harry
25 juni 2003, 16:25
Heb ik geen last van hoor, ik zit ook met vrienden in een band. Al 5 jaar met me beste maat ook nog. Gaat prima. Maar ja wij zijn dan ook geen pubers meer he. :roll:

dat scheelt ook. Ik speel al ruim 8 jaar in dezelfde band met mijn beste vriend, nou ja, wij zijn de band, en drummers en bassisten volgen elkaar op. Op 1 bassist na, die hield het 8 jaar vol, en was in die tijd een goede vriend. Maar na zijn vertrek is het 'uit het oog uit het hart'.

De Teng
25 juni 2003, 17:56
Goede vrienden werken wel het beste samen, dan heb je niet alleen de muziek die een gemeenschappelijke interesse is, maar lul je ook over andere dingen. Daar leer je elkaar door waarderen, noem ook maar op. Als je dan ruzie hebt, dan kanker je mekaar eens flink af en is het na vijf minuten hoogstens weer dikke prima.

Overigens ben ik de drummer en de gitarist tegengekomen via marktplaats en het klikte direct goed. Het muziekgenre krijg je vaak wel wat gedoe in het begin over, aangezien je toch vaak uit een (net wat) andere hoek komt. Bleek uiteindelijk dat we veel dingen hetzelfde wilden.

Maar ff over dat geld! Wij als band hebben nu zo'n negen nummers, ze lopen als een tiet en we krijgen vaak al applaus als de nummers nog niet eens afgelopen zijn. Mensen zijn echt laaiend enthousiast, alleen moeten we nog beginnen met echte optredens.

Wat voor prijs adviseren jullie nu om te vragen voor drie kwartier tot een uur repertoire?

MMB
28 maart 2008, 21:56
Hier nog een verwijderd door Reel Big Fish interessant weblog met tips en artikelen voor (beginnende) bands..

sjoerd5
29 maart 2008, 08:51
Bedankt voor de grootste bump sinds tijden.
En je linkt ook nog eens je eigen site --> Spam.

MMB
29 maart 2008, 10:50
Dit topic bestond al maar er zitten genoeg tips bij voor (beginnende) bands.. Een nieuwe opstarten hoefde ook weer niet he.. :soul:

soup
27 december 2009, 13:23
Hier ook even verder.


Laatst was er een documentaire over Tom Barman (dEUS) op tv. En na een goed optreden was hij beetje geïrriteerd/kwaad op de bassist want hij speelde een bepaald stuk niet zoals het moest. Nu zeikte Barman hem niet echt af (op het randje van ) maar vertelde hem wel van ''je moet dit zo doen en dan dit spelen ...''. En wat deed die bassist, praktisch niks en knikte maar ja.


Ik had eerlijk gezegd verwacht dat er een felle ruzie kwam want als bassist weet je toch wat je doet (een rif fout spelen kan natuurlijk).



Dus komt dit voor sommige mensen hier bekend voor dat er 1 persoon in je groep is die het touw in handen neemt en misschien terecht/onterecht zeurt op andere leden? Hoe ga je hier mee om?


Want uiteindelijk is het een groep en speel je tezamen en is het niet 1 persoon die dirigeert en vertelt wat iedereen moet spelen en hoe het moet, zo is er toch geen plezier meer?!

J-P
27 december 2009, 13:38
Ligt er maar aan, veel bands hebben een (niet perse creative) leiderfiguur maar ik ken ook bands die begonnen als band (bijvoorbeeld Within Temptation) die als het ware met een of 2 bandleden een bedrijf worden en de rest van de muzikanten zijn dan plots personeel. Lijkt mij ook niet tof maar het is in een aantal gevallen de realiteit. Barman is natuurlijk wel het creative brein (goede kans dat daarom Stef Kamiel carlens niet meer bij Deus zit want die zou toch zijn eigen ding doen...)

M.COM
27 december 2009, 14:33
Hier ook even verder.


Laatst was er een documentaire over Tom Barman (dEUS) op tv. En na een goed optreden was hij beetje geïrriteerd/kwaad op de bassist want hij speelde een bepaald stuk niet zoals het moest. Nu zeikte Barman hem niet echt af (op het randje van ) maar vertelde hem wel van ''je moet dit zo doen en dan dit spelen ...''. En wat deed die bassist, praktisch niks en knikte maar ja.


Ik had eerlijk gezegd verwacht dat er een felle ruzie kwam want als bassist weet je toch wat je doet (een rif fout spelen kan natuurlijk).



Dus komt dit voor sommige mensen hier bekend voor dat er 1 persoon in je groep is die het touw in handen neemt en misschien terecht/onterecht zeurt op andere leden? Hoe ga je hier mee om?


Want uiteindelijk is het een groep en speel je tezamen en is het niet 1 persoon die dirigeert en vertelt wat iedereen moet spelen en hoe het moet, zo is er toch geen plezier meer?!

Heb die documentaire ook gezien en vond het inderdaad een raar gegeven. Ik vermoedde altijd wel dat Tom Barman ook de frontman was naast het podium maar dat het bijna een dictatuur was, had ik nooit gedacht. Nu ja, de rest van de muzikanten lijkt zich er ook geen fuck van aan te trekken en laat Barman z'n ding maar doen (als gitarist zou ik wel enorm pissed off geweest zijn toen hij die Marshall liet vallen!). Ik had gedacht dat Mauro toch een iets grotere 'geldingsdrang' had maar cool als hij is, speelt hij netjes zijn geniale gitaarpartijen in met de nodige rust en kalmte :).

Ik denk daarom wel dat het nodig is dat er iemand de groep 'trekt'. Zonder enige sturing sta je anders maar wat aan te modderen, zelfs bij de kleinste dingen. Neem nu vb. een jam. Ik heb al 100x meegemaakt dat de ideeën op zijn en de feel niet meer juist zit. Maar tot er iemand beslist om te stoppen met spelen, blijft de jam eindeloos doorgaan. Heb dat altijd vreemd gevonden :).

soup
27 december 2009, 14:39
Heb die documentaire ook gezien en vond het inderdaad een raar gegeven. Ik vermoedde altijd wel dat Tom Barman ook de frontman was naast het podium maar dat het bijna een dictatuur was, had ik nooit gedacht. Nu ja, de rest van de muzikanten lijkt zich er ook geen fuck van aan te trekken en laat Barman z'n ding maar doen (als gitarist zou ik wel enorm pissed off geweest zijn toen hij die Marshall liet vallen!). Ik had gedacht dat Mauro toch een iets grotere 'geldingsdrang' had maar cool als hij is, speelt hij netjes zijn geniale gitaarpartijen in met de nodige rust en kalmte :).


Haha die marshall, ongelooflijk, zeer riskant maar ik denk dat hij niet kapot was.

Maar ik kan me niet voorstellen dat sommige enkel in dEUS spelen voor het geld en dat het hun muzikaal gezien niks interesseert. Uiteindelijk is er dan toch een soort grens tussen Barman(/Mauro) en zijn andere muzikanten omdat wat hij wilt toch zal gebeuren en je daardoor als muzikant minder creatief gaat zijn. Lees: minder snel ideeën naar voren brengt.

Liquid_Metal
28 december 2009, 19:40
Hier ook even verder.


Laatst was er een documentaire over Tom Barman (dEUS) op tv. En na een goed optreden was hij beetje geïrriteerd/kwaad op de bassist want hij speelde een bepaald stuk niet zoals het moest. Nu zeikte Barman hem niet echt af (op het randje van ) maar vertelde hem wel van ''je moet dit zo doen en dan dit spelen ...''. En wat deed die bassist, praktisch niks en knikte maar ja.


Ik had eerlijk gezegd verwacht dat er een felle ruzie kwam want als bassist weet je toch wat je doet (een rif fout spelen kan natuurlijk).



Dus komt dit voor sommige mensen hier bekend voor dat er 1 persoon in je groep is die het touw in handen neemt en misschien terecht/onterecht zeurt op andere leden? Hoe ga je hier mee om?


Want uiteindelijk is het een groep en speel je tezamen en is het niet 1 persoon die dirigeert en vertelt wat iedereen moet spelen en hoe het moet, zo is er toch geen plezier meer?!

In mijn band is dat juist heel erg zo, zeker tussen mij en de bassist. Die man is zo passief als maar kan en ik ben zo assertief als maar kan. Continu trekken dus. Helaas ligt de band momenteel een beetje in de kreukels waardoor het wat extremer wordt en de andere twee leden zijn wat passiever. Maar ik denk dat het normaal is dat een deel van de band stuurt en een deel volgt.

J-P
28 december 2009, 19:47
Dan kun je je toch ook afvragen of hij wel de juiste man is voor die baan, of vindt je dit een prettige wisselwerking?

Liquid_Metal
28 december 2009, 20:13
Jawel, tussen ons tweeën werkt dat heel goed. Ik hou van sturen en hij houdt van volgen en onze vriendschap vaart daar al 10 jaar heel goed bij. De muziek ook.
Het 'probleem' zit in mijn band meer in het feit dat de drummer nog geen jaar bij ons speelt en dus nog steeds zijn plek een beetje moet vinden. En de toetsenist is volgens mij zijn motivatie kwijt en dat werkt ook érg slecht.

Fistfunk
28 december 2009, 20:15
Je hebt in de meeste gevallen niets aan een band vol "haantjes". Dan moet je wel enorm goed op een lijn liggen wil het een beetje werken (dan werkt het wel meteen HEEL goed natuurlijk).

En in bands spelen voor geld... oudste beroep ik in de wereld toch ;) Ik speel zelf ook in een act waar ik voor wordt betaald, maar verder op creatief gebied veel meer zou kunnen aandragen dan dat ik doe. De nummers worden geschreven door anderen en wij voeren ze uit. Laatst wel een akoestische set gedaan en bij het omzetten van alle nummers weer erg veel leuke dingen kunnen inbrengen, maar sommige projecten werken gewoon niet zoals de eeuwige vriendenbandjes, vooral niet als er geld mee gemoeid is.

Daarnaast heb ik weer een andere band waarin de drummer en ik in principe bepalen wat er gebeurd en welke weg we ingaan. Mensen die er dan bij spelen hebben wel eigen inbreng, maar als wij iets niet willen, gebeurt het niet. En de mensen die dan "voor ons" spelen weten dat en hebben daar bewust voor gekozen.

Zolang het voor iedereen maar duidelijk is wat zijn/haar rol is binnen de band kun je doen wat je wil en hoeft er niets mis te gaan :)

J-P
28 december 2009, 20:17
Tja, motivatie kwijt is denk ik het ergste, dat is wel een probleem dat alles kan verlammen. Wat de drummer betreft, samen leuke dingen ondernemen wil wel eens helpen en probeer regelmatig gewoon eens te jammen om hem los te maken? Wij speelden altijd in een "vriendensamenstelling" dus dat probleem ken ik niet. Verlies aan motivatie wel, ik ben er zelf ook schuldig aan geweest maar ben dan wel zo direct geweest om er ook gelijk mee te stoppen toen. Dat kwam de anderen wel rauw op het dak vallen maar het is de kortste pijn zeg maar.