PDA

View Full Version : zelf spullen aanschaffen of toch huren?



Taff
8 januari 2011, 13:11
heuy,

wij als band zitten er aan te denken om zelf het een en ander aan te schaffen om optredens zonder PA te redden. want zonder PA is het bij ons geen doen; onze drummer heeft net een nieuw drumstel, waarbij de wereld vergaat als je er naast staat en daar komt de bas met zn kleine versterk en de zang echt niet overheen,

maar om alles in ene te kopen is wel een grote (dure) stap.
dus is het nou verstandig om alles stukje bij beetje te kopen of elke keer te huren

:metal:

Dribbel_
8 januari 2011, 13:20
Nou dat ligt er eigenlijk puur aan hoe het staat met optredens in het vooruitzicht. Hoeveel zijn het er, hoeveel krijg je per optreden, wat kost zo'n PA, wat kost huren, binnen hoeveel optredens heb je de kosten van de huur eruit als je het aanschaft.

Zet dat voor jezelf op een rijtje en je hebt ons niet meer nodig :hippie:

pimmetje
8 januari 2011, 15:52
Je beseft dat je als band een PA aan wilt schaffen, omdat de drummer te hard ramt?
Anders gezegd: jullie draaien voor zijn tekortkoming op.

Natuurlijk klinken die nieuwe vellen op de drums anders dan vergane vellen en ook de ketels kunnen best wel meer bieden. Dat betekent echter juist dat je er meer dynamiek uit kan halen met minder hard werk. Niet dat je er niet zacht(er) op kan.

Het is natuurlijk mogelijk dat de spullen van bas en zang gewoon niet toereikend zijn voor optreden. Ik weet niet wat voor spullen dat nu zijn....
Maar ik zou niet zo maar een PA gaan kopen, omdat iemand niet normaal kan spelen op z'n nieuwe speeltje. Die manier van denken leidt over 't algemeen alleen maar tot te hard spelen.

showband
8 januari 2011, 17:08
+1 als een bandlid te hard is los je dat niet op om alles dan maar te hard te maken om de balans te krijgen.....

Op het moment is het crisis in PA land. De bedrijven gaan failliet bij bosjes.
En hoe oprecht jammer ik dat voor de betrokken mensen vind moet ik een PA aanschaf afraden.

Het is een kopersmarkt. Jij kan voor onwaarschijnlijk lage bedragen huren.
Terwijl transport, opslag en verzekering nooit zo duur zijn geweest als nu.

In alle redelijkheid zullen dit jaar de extra vervoerskosten, de kosten van opslag+verzekering plus de kosten van de mensen om te sjouwen en bouwen vele malen hoger zijn dan huren.
En dan praat ik over A-klasse spullen huren met ervaren bediening tegenover dat tweedehands peaveysetje wat bands erop na plegen te houden.

vergeet ook niet dat steeds meer horeca al installaties heeft hangen waar je je eigen spul niet op kunt afschrijven! Veel bandjes met eigen spul gebruiken het amper...

Begin eens met wat prijzen in de buurt op te vragen. Ik zet 750 man geluid in een discotheek gehuurd regelmatig neer voor 450 euro in de btw ex-transport. Ongelogen. En dat is 16/24 kan. apogee, eaw enz!

wat wel zin heeft is een goede monitorset kopen. Daar kun je mee repeteren (scheelt huur) daar kun je kroegen mee doen (scheelt huur) en bij grote optredens kun je goedkopere set huren (scheelt huur) Een investering in dingen als SP X-acten voor zangers, toetsen en acoustische gitaar enzo kun je wel terugverdienen. Kies dan dus wel voor goed spul en niet voor tweedehands lanely's van 150 euro. *zucht*

Onze band doet monitoring met in-ear in eigen beheer. Scheel twee kuub huurspul en een dure technicus bij het huren...

EuroCinema
8 januari 2011, 17:21
Eens met veel van het bovenstaande. De drummer moet zich een beetje inhouden ("ja maar dat is mijn sound", daar trappen we niet meer in). Overigens mag je óók verwachten dat de bassist ook gewoon een stevige amp heeft met voldoende headroom.

MusicXtra
10 januari 2011, 00:58
Heb toevallig kort geleden afscheid genomen van een bandje waar ik jaren het geluid voor heb gedaan. Reden: Het is te duur voor ze om te huren.
Voor het gemak gaan ze even voorbij aan het feit dat ze nu zelf voor transport, opbouw, afbouw en bediening moeten zorgen en dat ze nu ook in het voortraject alles zelf moeten regelen zoals eten, stroomvoorziening, podium, parkeren, enzovoort.
Die laatste dingen doe ik er altijd bij om zelf niet voor verrassingen te komen staan en als extra service en geloof me, dat is best veel werk.
Bedenk dus goed dat je er met alleen wat apparatuur nog niet bent en dat je meestal bij lange na de kwaliteit niet haalt die een professionele verhuurder je kan bieden.
En laat ik maar helemaal niet beginnen over de heel nodige kennis en ervaring die de meeste muzikanten niet hebben.
Laat muzikanten lekker muziek maken en geluidsmensen regelen dat het voor iedereen lekker hoorbaar is.

muziekschuur
10 januari 2011, 10:51
Uiteindelijk is het normaal om zelf in de kroeg of locatie waar je wordt ingehuurd te bepalen wat je nodig hebt. Dus wil je een P.A., dan bepaalt de band zelf wie ingehuurd wordt en spreekt de totale prijs af met de bar, zaal of gezelschap dat inhuurt.

Als je dat niet kan, dan krijg je dus dat je je met het kluitje in het riet laat sturen. De meeste cafe's en zalen willen niet meer dan 250-300 euro kwijt aan een optreden. Deel dat door 5 man en je houdt niets over. De glazenophaler verdient dan meer dan de muzikant. Ohja, en geen geld voor een goede geluidsinstallatie. Breng die ook maar mee...

Om zelf goed te kunnen oefenen zijn twee actieve monitoren en een 4 kanaals mengtafeltje wel handig natuurlijk. Maar verder zou je als band niet moeten/willen gaan.

Er zijn natuurlijk amuzementsbands die twee keer per week spelen en alles zelf bezitten. Dan is een normale prijs zo'n 1500 tot 2000 euro. Dan is er nodig; geluidsman; P.A. extra auto, gesloten aanhanger en een plek om dat ding te stallen. Allemaal geen goedkope dingen.