PDA

View Full Version : Keuze OT trafo



cannondale_01
8 januari 2011, 11:57
Kan ik ongestraft een zwaardere OT toepassen dan werkelijk nodig. Ik bedoel voor een 5w amp een OT trafo gebruiken met een vermogen van 30W?
Waarom ik het wil? Een SE 5 watt van bijv Hammond zien er zo niet degelijk uit. En ik wil een kwalitatief goede OT toepassen.

Bernardduur
8 januari 2011, 12:25
Wat is er mis met Hammond? Goed betaalbare en prima trafo's!

cannondale_01
8 januari 2011, 21:25
Ik stel de vraag niet voor niets. Ik weet zeker dat er niets mis is met een OT van Hammond. Maar waarom zie je in allerlei amps zwaar uitgevoerde exemplaren, wellicht alleen optisch met afgesloten kap over de spoelen. Waarschijnlijk heb ik met die lage vermogens geen keuze. Of toch wel ?
Zijn er andere merken of montage methoden zoals ringkern?

cannondale_01
8 januari 2011, 22:57
Maakt voor de keuze van een OT de primaire impedantie nog iets uit?
De trafo uit het project heeft een impedantie van 5K. Wat gebeurd er als ik een ot met een hogere impedantie kies?
bijv de Hammond 1750C met een impedantie van 7k Single Ended 5 voor Fender Champ, Vibro-Champ, Bronco

guitarnijboer
8 januari 2011, 23:20
Op zich kun je een trafo met iets groter blikpakket nemen, dat is geen probleem, maar... Je moet de impedantie wel ongeveer gelijk houden. Als de primaire impedantie niet overeenkomt met de impedantie van je eindbuis, kost dit vermogen. Een te lage impedantie zorgt voor een extra zware belasting van de buis, terwijl het vermogen op de uitgang afneemt.

Een grotere OT (blikpakket) geeft wat meer dynamisch bereik, maar vergis je niet: size isn't everything. Het gaat er om hoeveel vermogen er door de kern kan. Dit hangt af van de hoeveelheid blik, maar ook het materiaal en bijvoorbeeld de dikte van de lamellen en de bouw van de trafo spelen hierbij een rol. Meer dunnere lamellen geven bijvoorbeeld een hoger rendement dan minder dikkere lamelen bij de zelfde hoeveelhei blik , als je begrijpt wat ik bedoel

ENGL versterkers hebben bijvoorbeeld vrij kleine, maar zeer efficiente OT's die ook goed laag kunnen weergeven.

Tenslotte kan een kleinere kern ook voordelen hebben: je hebt eerder verzadiging van de kern wat wat meer compressie geeft en zeker bij versterkertjes met wenig vermogen in klasse lekker is.

Het ontbreken van de kappen op de trafo zegt niets over kwaliteit trouwens.

cannondale_01
8 januari 2011, 23:40
Aha,
Er beginnen dingen te dagen. In een huul ver verleden zijn we op de mts electrotechniek over theorie voedingstrafo's doorgezaagd. Bekende termen dus. Je hebt me een lead gegeven waar ik weer verder mee op onderzoek kan.
De afdekkappen maken me niet uit maar wel de kwaliteit van de trafo op het uiteindelijke eindresultaat.

Frits van Mourik
8 januari 2011, 23:59
Mij is altijd voorgehouden: : des te meer trafo-ijzer, des te meer geluidsballen.
Guitarnijboer weet die stelling fijntjes te nuanceren...

Die trafokappen zijn net als een kast om je amp:
Voor de werking niet echt noodzakelijk, maar wèl zo veilig & mooi.

cannondale_01
9 januari 2011, 00:41
In de eindtrap komt een EL84. Ik kan dus een heleboel "platte" info halen uit de spec's van trafo's. Maar over de mechanische eigenschappen vind ik dus niets. En dat bepaalt uiteindelijk, mede, het eindresultaat. toch?
Dan blijft mijn vraag wel overeind hoe maak ik een keuze voor een geschikte trafo? Als ik rondsurf kom je bij de replacement OT's of bij Hammond uit. Maar is er meer tussen hemel en aarde?
http://www.drtube.com/links.htm