PDA

View Full Version : kabels voor effect-loop



merijn0301
8 januari 2011, 11:55
Hoi,

ik heb een vraag over kabels :

Ik zet mijn effecten altijd in een effect-loop. maar ik heb het idee dat mijn huidige kabels het geluid geen goed doen.
Het is ook zo dat ik eigenlijk 2 loops heb : Één effect-loop met Chorus en reverb. En dan nog een loop alleen voor het volume pedaal (zit tussen voortrap en eindtrap). Dat houd dus in dat ik 4 kabels heb lopen.

Nu wil mijn kabels vervangen en ik denk er aan ze zelf te solderen. Daar ben ik handig genoeg in.
ik vraag met name advies om de kabel-keuze. Jacks zijn ook belangrijk, maar ik ben geen voorstander van goldplated.

groeten Merijn

Mitch
8 januari 2011, 12:14
Ik zou me eerst even afvragen of het daaraan ligt. Normaal gesproken zijn effect loops gebufferd en dan zouden iets mindere kabels niet veel verschil moeten maken. Wat voor amp heb je dat je twee effect loops hebt? Hoe klinkt het als je maar één van beide gebruikt?

merijn0301
8 januari 2011, 12:30
Hoi Mitch,

ik heb een Hughes&Kettner TriAmp Mk II (buizen). Een hele mond vol. Wel een mooie bak.

Er zit een extra loop tussen de voortrap en de eindtrap. Je zou daar bij wijze van spreken ook een CD-speler aan kunnen hangen of zo. Ik gebruik heb voor het volume.

Het klinkt voor mij minder als ik alleen de effectloop gebruik. Anders wordt het gekleurde geknepen door met volume pedaal. Ik heb meer kleuring als ik ze beiden gebruik. En het klinkt echt beter.

Maar zijn gitaar-kabels in essentie anders dan effectloop-kabels?

Merijn

Mitch
8 januari 2011, 18:10
Als de effect loop gebufferd is wel, ja. Het grootste probleem is de kabel van gitaar naar effecten, in tweede instantie de kabel van effecten naar input van de versterker (als je dus pedalen vóór de pre amp gebruikt) en daarna pas de kabels voor de effects loop. Ik ken de Tri Amp niet zo heel goed, maar ik dacht toch dat die wel gewoon een gebufferde loop had.
Kun je niet gewoon zowel het volumepedaal als die twee andere effecten in één loop gooien?

driftkop
8 januari 2011, 21:54
Ik gebruik zelf Mogami kabel, zie ook hier: http://www.buildyourownclone.com/board/viewtopic.php?f=9&t=16532

merijn0301
9 januari 2011, 00:54
@Mitch

Ik gebruik zelden tot nooit een effect tussen mijn gitaar en de input van de versterker. Ooit gebruikte ik een Wah die zat er wel tussen.

Hoedanook : De effectloop zit voor de master van het kanaal wat je hebt ingeschakeld. Als je dus een volumepedaal daarin zet knijp je het signaal wat je net hebt gekleurd.

Een volumepedaal in de 2de loop werkt eigenlijk net als de Master-volume van de eindtrap. Het klinkt echt heel anders.

De vraag is ook niet : hoe sluit ik het aan? Daar hebben velen hun ideeën over, maar zijn er kabels bij uitstek geschik hiervoor?