PDA

View Full Version : Ampmaker Double Six 1-6-12W



cannondale_01
7 januari 2011, 19:48
beste forum leden,
Ik heb recent mijn eerste buizenamp project afgerond. Een Madamp.
Het is een top en een 2 x 12" buik kastje geworden.
De usermanual van Madamp is duidelijk dus was het eigenlijk het aapje en het kunstje.
Ik heb vuuuul plezier aan het bouwen gehad en veel geleerd. Dit forum heeft me ook veel inzicht gegeven. Nu wil ik een 2e project starten.
Het plan is een laagvermogen combo bouwen van een betere kwaliteit met een betere componenten. Na wat speurwerk kom ik eigenlijk niet verder.
18watters zijn te heftig, firefly is bagger en AX84 weet ik niet.
Nu kwam ik bij Ampmaker de Double Six 1-6-12W tegen.
http://www.ampmaker.com/double-six-1w-6w-12w-amp-1510-0.html.

Er is een aantal maanden geleden een thread geweest over deze amp met name over het gebruik van de verschillende eindbuizen. Die heb ik tot mij genomen (waarom verschillende types eindbuizen)

Ik vind het een interessante amp maar ben bang dat het een Madamp herhaling wordt. Is er iemand die ervaring heeft met deze firma en deze amp. Of eigenlijk.... hebben jullie een goed alternatief?
Voor de duidelijkheid ik ben nog niet klaar om vanuit het niets een amp te bouwen omdat de kennis ontbreekt. Ik heb we enige mate van handleiding nodig. Alle suggesties en tips zijn welkom om tot een keuze te komen.
thx

G.G.
7 januari 2011, 19:58
Ik ben nu bezig met een versterker op basis van die Ampmaker. Ik heb de PT en OT die bij het schema horen besteld en het chassis. Ik maak alleen de gelijkrichter schakelbaar tussen 1N4007 en een GZ34 buis. Ook de tonestack krijgt wat wijzigingen en er komt een aparte 5V trafo op het chassis voor de GZ34. Verder heb ik een 4 standen rotaryswitch ipv de 3 standenswitch zodat ik ook een standby heb.

heb positieve ervaringen met Barry van Ampmaker. Ik had een chassis binnen gekregen, wat niet geheel netjes was. Kreeg gratis per post een nieuwe toegestuurd.

Ohja... de Ampmaker 5 watt British Overdrive heb ik ook al eens gebouwd met aanpassingen in de tonestack o.a. een groundlift en een buizengelijkrichter (ook schakelbaar) met radio trafo's. Zijn leuke projectjes die gemakkelijk aan te passen zijn. Over ampmaker (Barry) ben ik erg positief.

EDIT:

Dit is mijn topic (let niet op de titel want het ontwerp heeft intussen al niets meer met een champ te maken (op de buiskeuze na)

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=140466

EDIT 2:
Als ik de site goed lees, kan je ook ipv 2x 6v6 parallel bijvoorbeeld een enkele 6L6 inprikken.

cannondale_01
7 januari 2011, 21:02
Ik heb je amp op het forum gevonden. Een paar vragen. Heb je de tonestack aangepast na de bouw of heb je dat vooraf besloten? En wat heb je gedaan. en wat was het resultaat.
Vanwaar de groundlift. Hiermee scheidt je toch de aarde tussen in en uitgang, toch? en waarom wil je dat schakelbaar maken.
De brightswitch is ook een interessante en werkt het goed in dit bakkie.
De aanpassing in de gelijkrichter gaat te ver voor me.
Ik heb bij ampmaker de onderliggende info eens bekeken en ik denk dat ik dit versterkertje wel vanaf een schema kan bouwen ( met hulp uit het forum)
Wil je het schema beschikbaar stellen. Ik vind het een goede optie en kan ik me inleven.

cannondale_01
7 januari 2011, 21:23
oja.
Bovenstaande ging over je British Overdrive in het toon je zelfbouw.

Even rond geneusd overal en veel gevonden over deze amp. Deze maakt een goede kans.

G.G.
8 januari 2011, 16:05
Even een antwoord op post 3 en je PM bericht.

Die brightswitch heb ik overgenomen uit het schema van de Champ II van fender en is feitelijk alleen een een capje aan een schakelaar op je tonestack.

Ik heb de layout van ampmaker ietsjes aangepast op de tonestack (daar zie je 3 draden naar massa) en ik heb het zo ingericht dat er maar 1 draad uiteindelijk naar de massa loopt. Door deze te verbreken, is er tussen toonregeling en massa geen verbinding, wat een flink hogere output en een veel lekkerder voller geluid geeft. Wat ik met die EZ81 gedaan heb, kan je volledig negeren. Het verschil in sound tussen beide standen is zo minimaal en ik merk het alleen als ie echt heel erg hard staat. Het nadeel van een dubbele gelijkrichter is dat ik op een gegeven moment de cathodeweerstand van de eindbuis ook schakelbaar moest maken op dezelfde schakelaar om de spanningen correct te krijgen (met dank aan Frans voor het briljante idee).

Die british overdrive kan je gewoon bouwen zoals ie is, en later eventueel aanvullen met groundlift etc....

Hoe hij precies moet gaan klinken als je hem helemaal standaard bouwt kan ik je niet vertellen, daarvoor ben ik teveel afgeweken van het schema en de originele onderdelen (Trafo's uit een Metz 305W radio).

Ohja.... die lege buisvoet waar je het in de PM over had. die is ook niet in gebruik. Heb hem wel geplaatst voor een eventuele EM80/EM84 of een extra gainstage, maar heb nog niet de behoefte gahad daar wat mee te doen.

cannondale_01
8 januari 2011, 20:28
Je EZ81 experiment ga ik idd niets me doen. Overigens bedankt voor je uitleg.
Je hebt ook een potmeter geplaatst bij de eindbuis voor meer instelmogelijkheden. Heb je ook geexperimenteerd met verschillende typen eindbuizen of alleen geexperimenteerd met andere spanningen over dezelfde buis.
Ik heb besloten deze amp te bouwen omdat ik met de info van dit forum en de plaatjes en hints van de leverancier ik wel tot een goed eindresultaat kan komen. Ik weet alleen nog niet wat voor een OT ik moet toepassen. Gewoon de Hammond 125BSE of dat ik die moet upgraden. Maar voor welke dan?
De rest kom ik wel redelijk uit, Denk ik. Hoewel? Condensatoren?

G.G.
8 januari 2011, 20:52
Je EZ81 experiment ga ik idd niets me doen. Overigens bedankt voor je uitleg.
Je hebt ook een potmeter geplaatst bij de eindbuis voor meer instelmogelijkheden. Heb je ook geexperimenteerd met verschillende typen eindbuizen of alleen geexperimenteerd met andere spanningen over dezelfde buis.
Ik heb besloten deze amp te bouwen omdat ik met de info van dit forum en de plaatjes en hints van de leverancier ik wel tot een goed eindresultaat kan komen. Ik weet alleen nog niet wat voor een OT ik moet toepassen. Gewoon de Hammond 125BSE of dat ik die moet upgraden. Maar voor welke dan?
De rest kom ik wel redelijk uit, Denk ik. Hoewel? Condensatoren?

Die potmeter bij de eindbuis waar je het over hebt, die zit aan de gloeidraden, zogenaamde ontbrompotmeter (in het schema zie je twee weerstanden op die plek).

wat is er mis met de standaard OT die in de kit zit?

cannondale_01
8 januari 2011, 21:12
De OT ziet er zo fragiel uit. Ik heb een madamp gebouwd die ook geleverd werd met een fragiel uitziend OT waarbij de slodeerlipjes discutabel waren.
Ik weet dat het uiteindelijk om het eindresultaat gaat en niet om de looks. Maar de looks wil ook wat. Onzin? waarschijnlijk wel aan je reactie te horen. Kijk je naar de " serieuze amps" zie je zwaar uitgevoerde trafo's. OK die hebben een hoger vermogen. Als ik er ernaast zit hoor ik het graag. dab kan ik die ook weer afstrepen.
Ontbrompotmeter? shoot me!

willy
9 januari 2011, 17:40
Hai ,
Ik heb net een double six gebouwd van Ampmaker enne...
Zeer goed bevallen !
Helemaal conform de beschrijving gebouwd, erg duidelijk, heb Barry zelfs nog op wat ( zeer kleine ) aanloopprobleempjes gewezen, waar ķe me erg dankbaar voor was.
Prima service, prima onderdelen, dito beschrijving en al met al een erg leuke bezigheid geweest de donkere maanden voor kerst.
Had zelf al het e.e.a. gebouwd/ verbouwd maar ontbeer de kennis om zelf te ontwerpen. ( ga ik nog aan werken).
Het geluid is fenderoid, heel clean en diep, transparant, gedefinieerd (en nu oppassen anders ga ik als die elementen-freaks klinken ), met de boost knop valt de high/low regeling weg en kan het hard en overstuurd.
Persoonlijk , maar gekleurd natuurlijk, vind ik het de beste versterker die ik ooit gebruikt heb, maar koop 'm niet voor metal e.d. !!
Ik denk dat 'ie voor optredens e.d. niet hard genoeg gaat, wellicht met een hoog rendement speaker...
Hoop dat je er wat aan hebt ( met bouwen helpt het om wat ervaring te hebben)
Groeten,
Wim

cannondale_01
10 januari 2011, 17:06
De double six gaat het niet worden. Precies om de reden die je aanvoert.
Het gaat een 5watter worden. met als basis de het schema van de se-5a. Hierin ga ik wat mods doorvoeren. Bouwverslag volgt tzt