PDA

View Full Version : Buis of transistor?



josan
7 januari 2011, 16:54
Ik wilde een opname (http://dl.dropbox.com/u/17078867/Muziek/M_EXT_03.mp3)maken van een transistorversterker en een buizenversterker. De een een beetje links van het midden de ander rechts. Er zijn wat volumeverschillen, maar ik ben benieuwd of jullie horen welke kant de transistorversterker staat en aan welke kant de buizenversterker. De opname begint rechts en de versterker rechts is iets harder op de opname gekomen.

savale
8 januari 2011, 16:30
Ik wilde een opname (http://dl.dropbox.com/u/17078867/Muziek/M_EXT_03.mp3)maken van een transistorversterker en een buizenversterker. De een een beetje links van het midden de ander rechts. Er zijn wat volumeverschillen, maar ik ben benieuwd of jullie horen welke kant de transistorversterker staat en aan welke kant de buizenversterker. De opname begint rechts en de versterker rechts is iets harder op de opname gekomen.

rechts klinkt een stuk beter, dus ik zeg de buis staat rechts, maar er zit wel wat verschil in eq en volume dus het is lastig te beoordelen.

hmmz in het laatste stuk lijkt het beetje overdrive toch erop te wijzen dat de linker de buis is ;p

conclusie: moeilijk te beoordelen zo.

josan
8 januari 2011, 21:12
Kijken of er nog een paar stemmen komen. Het gaat redelijk gelijk op. Morgen zal ik de vraag beantwoorden.

JvD.
8 januari 2011, 22:29
De linker klinkt alsof je twee mics hebt gebruikt en deze uit fase zijn.

Je kunt eigenlijk onmogelijk zeggen welke je mooier vind omdat 1 vd. 2 harder is. ons gehoor vind harder mooier..

onrust nv
9 januari 2011, 14:38
Is een beetje moeilijk, want elke buizenversterker klinkt anders en transistorbakken klinken ook allemaal anders. Dit heeft te maken met welke onderdelen ze gebouwd zijn Maar vaak vind ik bij instrument versterkers vaak buizen mooier.

Baker
9 januari 2011, 14:45
Rechts klinkt harder, warmer en mooier.
Maar welke nou de buizenbak is... geen idee. Je kunt dit namelijk niet goed vergelijken.

Het is ook niet zo dat buizen per definitie mooier is. Het hangt van veel dingen af, met name het volume de mate van gebruikte oversturing.

caliban
9 januari 2011, 15:14
Links klinkt vind ik niet goed, maar kan van de instellingen afhangen. Ik heb gekozen voor rechts transistor, omdat dit soort clips meestal de 'alg. gedachte' dat buizen beter klinken dan solidstate wil ontkrachten. Kijk naar een roland JC120 :), solidstate en nog altijd een van de meest geliefde clean-versterkers.
Je kan zowel solidstate als lamp slecht laten klinken door instellingen etc. En je kan op z'n minst zowel solidstate als lamp minstens redelijk doen klinken. Geweldig laat ik achterwege.

toneblo
9 januari 2011, 15:32
.....TETTEN!!!


( polletje mist wederom tetten...... welke straf komt hier nu eens op te staan? )

Pepe
9 januari 2011, 15:32
Ja, dit soort dingen bewijzen niks behalve dat het niks bewijst. Je moet ze wel gelijkwaardig opnemen om te beginnen. Daarnaast, buizen klinken dynamischer en sprankelender en het verschil begint voornamelijk te spelen wanneer je de buizen laat werken.

Het heeft nou iets van een test van winterbanden vs zomerbanden door met je auto een rondje door een modderplas te rijden.

toneblo
9 januari 2011, 15:34
Rechts buizen, veel meer diepte in de sound en dat is niet met toonregeling bij te stellen op links.

Duidelijk.

caliban
9 januari 2011, 16:18
Ja, dit soort dingen bewijzen niks behalve dat het niks bewijst. Je moet ze wel gelijkwaardig opnemen om te beginnen. Daarnaast, buizen klinken dynamischer en sprankelender en het verschil begint voornamelijk te spelen wanneer je de buizen laat werken.

Het heeft nou iets van een test van winterbanden vs zomerbanden door met je auto een rondje door een modderplas te rijden.

En wat zijn de winterbanden en wat zomerbanden? Buizen of ss :)

josan
9 januari 2011, 18:55
Ik heb geprobeerd de EQ een beetje gelijk te krijgen, wat niet makkelijk is met twee totaal verschillende versterkers. Het volume heb ik ook geprobeerd gelijk te trekken (niet erg goed gelukt), zonder dat de buizenversterker ging vervormen,want dan had je het verschil wel gehoord.

Op rechts: Fender Princeton Chorus, 2x10", 2x25W uit '94. All solid state. Via internet gekocht voor 50 euro.
Op links: Laney Cub10, 10", 10W uit 2010. All Tube (2x12ax7 en 2x6V6). Nieuw gekocht voor 199 euro.

De Fender heeft heel veel clean reserve. Je hoort een erg mooie dynamiek in het geluid. Het geluid is helder en sprankelend. Bij harde aanslagen hoor je nog geen vervvorming. De Laney klink wat organischer, ook sprankelend, maar bij hard aanslaan hoor je bovenin net wat compressie en vervorming.

Hier nog twee clipjes van de Fender (http://dl.dropbox.com/u/17078867/Muziek/pc.mp3)en de Laney (http://dl.dropbox.com/u/17078867/Muziek/cub10.mp3), die een beetje een indruk geven van de verschillende geluiden. De Princeton Chorus heeft reverb, stereo chorus en distortion. De Cub10 alleen clean en verschillende mate van overdrive via de gain regelaar. Wat je hoort is overigens voortrapoversturing (en een klein beetje microfoonoversturing) omdat ik hem voor eindtrapoversturing niet hard genoeg heb gezet.

Leuk om nog eens te doen met een betere volume en EQ-matching en dan met een buizenversterker met wat meer cleanreserve.

Ik had nog een geintje uit willen halen met een modeler over de transistorversterker, maar dat is een beetje gemeen. Ik denk namelijk niet dat iemand dat met dit soort opnames nog uit elkaar kan houden.

Mijn conclusie met deze bakjes. Buizen is niet zaligmakend. Er zijn transistorversterker die beter klinken dan behoorlijk wat buizenversterkers en daarnaast ook bedrijfszekerder en onderhoudsvrijer zijn.

De gitaar is overigens een Fender Custom Telecaster FMT, met splitbare Seymour Duncans.

onrust nv
12 januari 2011, 01:51
Je vergelijkt 2 verschillende merken, dus dat is nou niet echt een buizen/transistor vergelijking. Dit is meer een fender/laney vergelijking. Vergelijk die fender solidstate maar eens met een fenderbassman. Die bassman zal hem er finaal uit spelen. Daarnaast moet je met dit soort vergelijkingen ook de bass,mid en treble op neutaal zetten zodat er geen kleuring van de versterker bijzit. Dan kan je pas eerlijk vergelijken wat beter is. Het beste is natuulk solidstate bassman(bestaat die?), buizen bassman vergelijken. Wij bezitten een solidstate kustom basversterker uit eind jaren 60, die ook veel buizen versterkers kwijtspeelt. Maar om die met de bassman te vergelijken is ook niet echt nuttig, want kustom klinkt gewoon anders.

ThaBluesBreaker
12 januari 2011, 02:00
Ik ging voor rechts. Vind die ook mooier klinken, die ander is zo kil

JohnLord
12 januari 2011, 08:19
Zo zie je maar weer dat de betere transistoramps en de goedkoopste buizenamps elkaar overlappen in geluidskwaliteit en dus niet elke buizenamp beter is dan elke transistoramp. Ik ging ook voor rechts overigens, al vermoedde ik dat het daarom wel eens omgekeerd kon zijn.

Rick trodat
12 januari 2011, 10:44
Zo zie je maar weer dat de betere transistoramps en de goedkoopste buizenamps elkaar overlappen in geluidskwaliteit en dus niet elke buizenamp beter is dan elke transistoramp. Ik ging ook voor rechts overigens, al vermoedde ik dat het daarom wel eens omgekeerd kon zijn.

Tja de ''betere'' ( in hoeverre je van betere kan spreken) transistor amps hebben vaak een preamp tube. Dat kan soms echt te horen zijn.

De meeste fender transistor vind ik dramatisch slecht. Ik vind bijna alle fender buizen lekker klinken.

Voor de volgende test zou ik zeggen: Neem in ieder geval versterkers met hetzelfde vermogen en zet em even hard. Test ze met pedalen ervoor. ( buizen gaan heerlijk zingen, met een booster ervoor)

Pepe
12 januari 2011, 12:09
Ik heb een handvol amps, allemaal buizen. Ik heb over transistors gespeeld. Fender London Reverb, Jazz Chorus, Legend en Gallien Krueger. Maar het leeft niet, in buizen lopen mannetjes rond die de boel aan de gang houden. Buizen zijn een schapenvel voor de open haard en transistors keukenzeil onder de radiator.

But.
In de Amsterdamse Jam staat in elke ruimte een Engl buizen en een Peavey transistor amp en ik pak altijd de Peavey. Die klinkt gewoon beter.

Buizen zijn wel leuk en aardig maar alleen in een goeie amp.

Liquid_Metal
12 januari 2011, 12:56
tja, rechts klinkt beter omdat je die beter hebt opgenomen?

vpilot
12 januari 2011, 13:15
Buizen zijn een schapenvel voor de open haard en transistors keukenzeil onder de radiator.



Ja, die gaat in mijn sig! Wat een prachtige vergelijking :ok:

den titten
12 januari 2011, 14:59
Dit is de welgekende fifty-fifty-ninety rule :

Wanneer je een 50% kans hebt iets juist te gokken, is er een 90% waarschijnlijkheid dat je het fout gokt.

jannest
12 januari 2011, 15:09
mmm heb wat aan m'n balance zitten draaien maar ik hoor echt geen verschil tussen links of rechts

kan aan mij liggen