PDA

View Full Version : Nieuwe amp & problemen AC30HW2x



stratman1976
7 januari 2011, 16:46
Dag allemaal,

Omdat ik een beetje van muziekstijl veranderd ben sinds het stoppen van mijn rockband, was het ook tijd om mijn marshall tsl100 + 1960A weg te doen. Was eigenlijk nooit echt tevreden over het geluid.
Ik had al een AC15cc1, waar ik zelf een heritage greenback in gedaan heb en ik vond het Vox geluid erg tof, dus mijn voorkeur ging uit naar iets AC30 achtigs. Ik had verder nog geen voorkeur, maar geen marshall. Ik wil wel dat de amp een goede, responsieve crunch heeft. In de winkel aangekomen, hadden ze de AC30C en de AC30HW2 serie staan met zowel de greenback als de blue's. Ik heb de volgende amps getest en met elkaar vergeleken:

- Vox AC30C2
- Vox AC30C2x
- Vox AC30HW2
- Vox AC30HW2x
- Orange Rockerverb 50
- Fender '65 Deluxe Reverb reissue
- Fender '65 Super Reverb

AC30C2(x)
Begonnen met de Vox custom serie, een groot verschil met een AC15. Had niet gedacht dat dat zo groot zou zijn. Veel meer body, warmte, definitie en die crunch klinkt erg goed. Heeft ook reverb en tremolo, mooi meegenomen.

AC30HW2(x)
Daarna vergeleken met de HW serie. Ik was gewend aan de greenbacks en vond die in het begin ook prettiger klinken (vertrouwd waarschijnlijk), maar na even gespeeld te hebben en te wisselen, ging mijn voorkeur toch uit naar de blue's. Ik heb werkelijk nog nooit zo'n compleet clean signaal gehoord. In het begin alleen het normal channel getest. Het mooie aan de buizen breakup is, is dat deze erg responsief werkt t.o.v. je aanslag (helemaal met een humbucker). Normal channel klinkt erg warm en heel natuurlijk. Boost channel kan je alle kanten mee op. Enige minpunt van deze amp is de schakeling van cool naar hot in dit kanaal. Er komt dan naast gain wel veel hoog bij, niet echt handig. maar voor de rest klonk de HW2x echt top. Ik denk het geluid wat ik zoek. T.o.v. de custom serie klinkt de HW voller en organischer, moeilijk uit te leggen in woorden.

Orange Rockerverb 50
Goede amp, goed clean kanaal en goede crunch, maar t.o.v. de vox mist hij persoonlijkheid, ik vond hem een iets te steriel klinken. Crunch kanaal wel het warmst t.o.v. de Fenders

Fender '65 Deluxe Reverb reissue
Clean kanaal klinkt erg goed, maar mist body t.o.v. de vox. Hou niet van de mid-scoop en de crunch is echt.... niet mooi.

Fender '65 Super Reverb reissue
Hetzelfde geldt hier in mindere mate. Ongetwijfeld een goede amp, maar niet mijn geluid. Het clean is te iel. Ben ik niet naar op zoek.

http://i422.photobucket.com/albums/pp305/stratman1976/IMG_0313.jpg

http://i422.photobucket.com/albums/pp305/stratman1976/IMG_0311.jpg

Uiteindelijk kon ik de verleiding niet weerstaan en de AC30HW2x gekocht en mijn marshall, ingeruild. Echt superblij mee. Beste amp uit de winkel voor mij.

Problemen
Thuis weinig plezier van gehad, want de 2e dag begon er iets te ratelen/rinkelen op het moment dat de amp warm was en je speelde een bepaalde toon of als je (zachtjes) tegen de behuizing tikte. Ook gaven bepaalde noten feedback terwijl dat niet hoort. Ik dacht aan een microfonische buis. Ik weet niet of hier iemand zoiets heeft meegemaakt of weet wat het kan zijn. Zelf niet kunnen vinden wat het probleem is en ben maar een klein beetje technisch, dus amp maar weer teruggebracht om na te laten kijken (nouja, na de feestdagen, niet leuk om 5 dagen naar een amp te zitten kijken die je maar niet aanzet voordat er echt wat fout gaat). Baal er onwijs van, want je koopt een niet heel goedkope amp en na een dag zit je zonder...Dus de euforie was snel weg....Hopelijk gaat ie gewoon gefixed worden, want hij klinkt verder top.

ieme
7 januari 2011, 21:34
Mooi ding, ik ben vox liefhebber, verschillen zijn echter groot onderling

Mitch
7 januari 2011, 22:25
In de eerste plaats hartelijk gefeliciteerd met je nieuwe amp. Mooie bak!
In de tweede plaats± jammer dat je ´m hebt teruggebracht, want met een beetje jammer hoefde je maar één nieuwe pre amp buis te vervangen en je was weer boven jan :( Zou evt. nog de gelijkrichtingsbuis óf een pwer amp buis kunnen zijn, maar zoals je het beschrijft lijkt er niks bijzonders aan de hand.
Veel plezier later ermee en schaf wat extra glaswerk aan, altijd handig ;)

RoelSmoel
7 januari 2011, 23:19
Mooi ding! Sound vind ik eerlijk gezegd ook geweldig:)

soup
8 januari 2011, 00:16
Waar heb je een originele 65 reverb getest ?

guitarnijboer
8 januari 2011, 00:46
Rinkelen en ratelen bij beweging is vrijwel zeker een probleem met de buisjes. Gewoon een goede set erin (laten) knallen en hij speelt weer als de beste.

stratman1976
8 januari 2011, 11:45
In de eerste plaats hartelijk gefeliciteerd met je nieuwe amp. Mooie bak!
In de tweede plaats± jammer dat je ´m hebt teruggebracht, want met een beetje jammer hoefde je maar één nieuwe pre amp buis te vervangen en je was weer boven jan :( Zou evt. nog de gelijkrichtingsbuis óf een pwer amp buis kunnen zijn, maar zoals je het beschrijft lijkt er niks bijzonders aan de hand.
Veel plezier later ermee en schaf wat extra glaswerk aan, altijd handig ;)

Thanks, was niet van plan zo'n bedrag uit te geven, maar i.c.m. inruil en het geluid, kon ik echt niet anders ;)

Ben een beetje aan het beginnen om simpel onderhoud te kunnen plegen aan amps, dus extra buizen op voorraad lijkt me een goed plan! Iemand toevallig een idee uit welke fabriek Ruby Tubes komen?

stratman1976
8 januari 2011, 11:46
Waar heb je een originele 65 reverb getest ?

Sorry, het waren de reissues, geen originele, had ik er niet bij gezet.

stratman1976
8 januari 2011, 11:48
Rinkelen en ratelen bij beweging is vrijwel zeker een probleem met de buisjes. Gewoon een goede set erin (laten) knallen en hij speelt weer als de beste.

Leek mij ook, en ik geloof dat je bij dit model bij de eindbuizen niet zomaar de buitenste set of de binnenste set eruit kan halen om te testen en ik had verder geen buizen op voorraad, dus vandaar dat ik hem maar had teruggebracht voor reparatie. Ik hoop tussen nu en een paar dagen wat te horen

Mitch
8 januari 2011, 12:11
Nee, het zijn geen push/pull amps, inderdaad altijd alleen maar en complete set eindbuizen inprikken! Maar goed, kan gewoon een pre amp buisje zijn hoor. Die zijn inmiddels wel bewezen onbetrouwbaar :seriousf: Maar ben benieuwd naar de nieuwe serie, cool hoor.

bluegate
8 januari 2011, 12:24
Vox AC30 is wel degelijk Push/Pull.
Class A wil niet zeggen dat het geen push/pull versterker is.

stratman1976
8 januari 2011, 13:11
Nee, het zijn geen push/pull amps, inderdaad altijd alleen maar en complete set eindbuizen inprikken! Maar goed, kan gewoon een pre amp buisje zijn hoor. Die zijn inmiddels wel bewezen onbetrouwbaar :seriousf: Maar ben benieuwd naar de nieuwe serie, cool hoor.

Als ik hem weer terug heb zal ik kijken of ik een demo kan maken met strat en LP. Als je hem nog niet getest hebt: zeker doen! Tenzij je bang bent dat het geld gaat kosten ;)

guitarnijboer
8 januari 2011, 17:13
Het is inderdaad een push pull ofwel balans eindtrap en je hebt gelijk: je kunt er niet zomaar twee buisjes uittrekken omdat de kathodeweerstand voor de 4 eindbuizen gedeeld is.

Een paar klemmen op de eindbuizen wil bij EL84 versterkers (waar dat niet op zit) ook goed helpen.

Mitch
8 januari 2011, 18:05
Vox AC30 is wel degelijk Push/Pull.
Class A wil niet zeggen dat het geen push/pull versterker is.
Dat het niet aan Class A had ik wél begrepen maar ik dacht dat de AC30 kathode gebiassed was en dat dat push/pull uitsloot. Hoe dan ook dank voor de verbetering.


Als ik hem weer terug heb zal ik kijken of ik een demo kan maken met strat en LP. Als je hem nog niet getest hebt: zeker doen! Tenzij je bang bent dat het geld gaat kosten ;)
Nee hoor, ik heb toch niks te spenderen en ben uitermate tevreden met mijn AC30HH (de 'voorganger' dus van dit model, maar dan de top). Maar voel je vooral vrij om clips te maken en te posten, ben heel benieuwd!

stratman1976
9 januari 2011, 14:44
Nee hoor, ik heb toch niks te spenderen en ben uitermate tevreden met mijn AC30HH (de 'voorganger' dus van dit model, maar dan de top). Maar voel je vooral vrij om clips te maken en te posten, ben heel benieuwd!

Clips maken ga ik zeker doen!
Die Heritage serie lijkt mij ook tof! Daar zat ik ook naar te kijken toen ie uitkwam, het leek me echt een top ding. Alleen vond ik jammer dat ie geen master volume had, ik zat toen ook niet in een band, dus ook maar niet gekocht. Hoe is die EF86? Is dat echt zo goed, of het meer hype? Ik heb die amp nog nooit live gehoord en ook nooit op gespeeld.

Mitch
9 januari 2011, 21:22
Master had -ie naar mijn idee wel nodig, dus die heb ik maar laten fabriceren later, bij CMW. Het EF86 kanaal gebruikte ik in het begin uitsluitend, madat ik het top boost kanaal nog wat heb laten aanpakken gebruik ik alleen die nog maar en het EF86 eigenlijk nooit meer. Het is dikker in het middengebied en heeft een iets hogere gevoeligheid, cruncht ook iets eerder. Het hangt naar mijn idee van de gitaar af welke waarop beter klinkt. Doorgelust klinkt ook lekker, laat je goed de mids afregelen door één van beide meer of minder in te regelen.

stratman1976
20 januari 2011, 23:04
Even een update:

Versterker is gemaakt, bleek een zeer instabiele eindbuis.
Het probleem van het geratel is echter nog niet verholpen en werd veroorzaakt door de tube retainers en alleen versterkt door die stevende buis. Deze zitten met 2 veren vast en die resoneren als een gek bij bepaalde tonen en dat komt via buis-microfonie door de speakers. Er zit dus nog een microfonische buis in. Heb ze ombeurten voorzichtig gedempt. Lekker, koop je een nieuwe amp, zitten er 2 verrotte buizen in...
Dus ga maar andere retainers en buizen kopen, heb geen zin om weer 2 weken te wachten.

Ook zal ik maar meteen een nieuw kwartet El84 buizen erin zetten, als er nu al 2 verrot zijn....

Welke raden jullie me aan? Ik zat te denken aan JJ's of TAD's??
Er zitten offcieel Ruby Tubes buizen in.

Trouwens erg slecht dat bij een van hun topmodellen ze op deze manier afgeleverd worden..

jaywalker
21 januari 2011, 02:22
valt dit niet onder garantie, zo kort na de koop?

muziekschuur
21 januari 2011, 07:54
Ik heb TAD's. En die bevallen tot nu toe in een oude Floyd.

Je kunt ook de twee buitenste buizen weglaten (weet ik eigenlijk niet zeker over een AC30). Ik heb 4 eindbuizen (EL34) en heb de twee buitenste buizen verwijderd. Die zijn nu backup. Thuis speel ik niet met grote volumes dus het heeft geen zin thuis deze 4 buizen te verstoken als ze er allemaal voor spek en bonen in gekookt worden...

tommus42
21 januari 2011, 08:04
.....Je kunt ook de twee buitenste buizen weglaten (weet ik eigenlijk niet zeker over een AC30).....

De AC30 is kathode-biased, kun je niet 2 buizen verwijderen. Dan moet je de kathodeweerstand verdubbelen.

big dooley
21 januari 2011, 08:14
ruby's worden net als TAD's gemaakt door shuguang in china... de str versie's (van zowel TAD als ruby) zijn in opdracht gemaakt en niet te koop als ander merk (je zal geen shuguang gemerkte buizen tegenkomen van die type's) ruby levert echter ook relabeled buizen uit rusland (sovtek, tungsol, EH) en slowakije (JJ)
zowel ruby als TAD testen hun buizen vrij uitgebreid en leveren dan ook een garantie van 6 maanden... dus vraag ik me eigenlijk af hoe die vox behandeld is in die winkel.... lijkt me ook sterk dat vox een re-label merk als ruby gebruikt voor hun buizen... iets dat marshall (tegenwoordig eigenaar van vox) dus niet doet
EL84's staan er echter bekend om, dat ze snel microfonisch kunnen worden voor eindbuizen... preampbuizen over het algemeen zijn het gevoeligst voor microfonie
ter info: marshall heeft in de begindagen van de JVM shuguangs gebruikt in de preamp, maar al snel bleek dat de speciaal geselecteerde lage-microfonie buizen geen constante kwaliteit hadden en hebben tegenwoordig daarvoor in de plaats nu JJ's in gebruik in de gevoelige positie's... JJ's hebben vanuit hun ontwerp al een vrij lage microfonie, dankzij hun compacte interne bouw... voor de combo's, waar buizen heel wat meer gemarteld worden, gebruikten ze sowieso al JJ's... de buizen in de class 5 zijn ook JJ's (waaronder een EL84)

Mitch
21 januari 2011, 09:25
Je kunt ook de twee buitenste buizen weglaten (weet ik eigenlijk niet zeker over een AC30). ..
Gast, informeer je nou eens wat beter voordat je met adviezen komt. Met een kathode gebiaste amp als de AC30 kan dat absoluut NIET. Sorry voor de harde toon, ik kom echter zó vaak posts tegen waardoor ik ernstig twijfel aan de know-how. Maar dit slaat alles, kost iemand zijn amp.
Heb je bij het trekken van de buizen in je EL34 bak wel de impedantie aangepast?

big dooley
21 januari 2011, 10:15
Gast, informeer je nou eens wat beter voordat je met adviezen komt. Met een kathode gebiaste amp als de AC30 kan dat absoluut NIET. Sorry voor de harde toon, ik kom echter zó vaak posts tegen waardoor ik ernstig twijfel aan de know-how. Maar dit slaat alles, kost iemand zijn amp.
Heb je bij het trekken van de buizen in je EL34 bak wel de impedantie aangepast?

dat zal wel niet... wilde ik ook al over beginnen...

Swampash
21 januari 2011, 13:38
Marshall eigenaar van Vox, ik denk dat je Korg bedoeld. Marshall heeft korte tijd ac series gebouwd in engeland voor Korg omdat deze nog geen andere fabrieken had om te laten produceren.

signsofzodiac
21 januari 2011, 13:52
Begrijp ik nou goed dat ze je laten betalen voor de buizen in een splinternieuwe amp die binnen een week verrotte eindpitten blijkt te hebben? Daar ging ondergetekende echt niet mee akkoord, dan konden ze hem stoppen where the sun shineth not. Haal ik hem ergens anders wel.

big dooley
21 januari 2011, 14:29
Marshall eigenaar van Vox, ik denk dat je Korg bedoeld. Marshall heeft korte tijd ac series gebouwd in engeland voor Korg omdat deze nog geen andere fabrieken had om te laten produceren.

oeps... klopt, je hebt gelijk, heb het ff nageplozen... korg was tot eind vorig jaar de importeur van marshall in de US, vandaar die link... wel toevallig dat hun voormalige exporteur rose morris ook al eigenaar van vox is geweest

guitarnijboer
21 januari 2011, 15:04
Als ik het verhaal van de TS goed lees heeft hij slechts 1 nieuwe buis gekregen en is zijn probleem nog niet weg. Ik vind dit op z'n zachts gezegd niet erg netjes. Een setje eindbuizen op zo'n dure versterker lijkt me toch ook niet onoverkomelijk voor zo'n winkel... Toch zie je dit regelmatig. Of als er al een nieuwe set buizen in wordt gezet, wordt de hele handel omgeruild voor cheapass standaard Sovtek buisjes, want in de beleving van het meeste winkelpersoneel is dit allemaal het zelfde.

Dat je er nu zelf buisjes in wilt zetten begrijp ik dan ook wel weer.

Als deze VOX een beetje lijkt op de oude originele VOX dan draaien de buizen erg heet in de versterker en zelfs boven de toegestane dissipatie. Dit is erg hard werken voor de EL84's. Brian may had ook niet voor niets zoveel VOX versterkers en bakkan met reservebuizen mee op tournee. Goed om te weten is: hoe harder de versterker staat, hoe gemakkelijker de buizen het hebben. Altijd een goede reden om ook thuis volluit te blazen. :crazyhappy:

Ga eens kijken voor een setje NOS buisjes. Wel iets duurder natuurlijk, maar langer te gebruiken en doorgaans een fijner geluid.

stratman1976
24 januari 2011, 12:33
Bedankt voor het meedenken allemaal. De eindpitten waren vanaf het begin af aan al niet goed blijkt nu en het zomaar uit trekken van buizen bij deze amp, daarvan wist ik dat dat niet kan ;)

Ze hebben inderdaad 1 buis vervangen (egnater EL84 relabeled tot ruby) en verder was de versterker ok bevonden. Het probleem is nog niet weg en er is een brom bijgekomen wanneer je hem op 30 Watt zet met de OP schakelaar. Na het zelf eens openmaken kwam ik erachter dat de eindbuizen verre van nieuw zijn. Het glas is verkleurd en er zitten vlekken op die komen door gebruik. Toevallig bouwt mijn broer zelf hifi buizenversterkers en die vertelde mij dat ze verre van nieuw zijn en tegen de 100 uur aan gebruikt zijn. Heeft dat ding daar dag en nacht aan gestaan, hebben ze hem zelf gebruikt ofzo?? Ik dacht dus, screw de winkel en ik zet er zelf wel nieuwe buizen in, maar als dat het niet is dan ga ik geld uitgeven voor iets wat gewoon goed hoort te zijn. Erg irritant als je als klant niet serieus genomen wordt of als je versterker half gebakken afleveren onder het motto "de poen is binnen". Nou kan iedereen een fout maken of iets over het hoofd zien en ik ga er vooralsnog van uit dat de winkel het probleem wil gaan oplossen dus ik ga er maar weer heen. Ik ga er maar vanuit dat de slechte buizen vanuit de fabriek komen en niet vanuit de winkel. Wel slordig, dat als je de buizen nakijkt, ze hier niets aan doen of niet achter komen.

Dus ik geef ze nog een kans. Het probleem is dat die amp bijna nergens te krijgen is en dus elke keer weer een uur heen en een uur terug in de auto zit. Ik wel hem eerst testen en ga hem niet zomaar online bestellen.

stratman1976
25 januari 2011, 21:00
Update:

Nieuwe eindbuizen gekregen (goede service) van JJ. Dit ging helemaal mis. Wanneer ik de OP switch van 15W naar 30W zette, kreeg ik een keiharde brom.

Terug naar de winkel en dezelfde versterker maar dan met de greenbacks getest en deze had ook dat gerinkel (blue alnico's zijn echt way better!). Echt balen, want het geluid is top. Repareren zag ik niet echt zitten, aangezien 2 exemplaren hetzelfde probleem vertonen. Lijkt mij eerder een ontwerpfout ofzo. Anders is het hopen dat het goed komt en daar is het net even te duur voor. In de winkel na wat aandringen toch geld terug gekregen. Verder prima service.

Nu dus maar kijken naar iets anders, of top/cab uitvoering? Of wachten op een nieuwe "goede" Handwired uitvoering? Zag nog wel een JMI staan, maar da's weer €750 duurder pffff

Mitch
25 januari 2011, 21:58
Da's balen zeg. Je zou ook kunnen wachten tot het probleem bekend is (als het een vaker voorkomend probleem lijkt te zijn) of kunnen rondneuzen voor de vorige versie, de AC30H2x. Die is dus zonder mastervolume helaas, maar da's te verhelpen :D De head versie is bij mij op een kleinigheidje na (één los contactje) probleemloos geweest.
Of goedkoper, als de buizengelijkrichter geen noodzaak is de AC30C2x of de voorgaande editie AC30CC2x als de AC30 met blues op zich wel je sound is.

master99
25 januari 2011, 22:23
Ik kom het zo vaak tegen dat de buizen van gloed nieuwe amps niet goed zijn. Het ligt absoluut aan de kwaliteitscontrole van de amp bouwers. Daarbij komt nog eens dat er bijna altijd garantie wordt geleverd op alles aan een amp ... behalve de buizen. Het lijkt er op dat je soms alleen nog afhankelijk bent van de welwillendheid van de winkel waar je koopt, terwijl het service van de importeur of fabriek behoort te zijn. Marshall, Mesa, VOX, Fender ... het geldt voor ze allemaal, en ook de boutique amp bouwers kunnen er wat van. Er is één uitzondering, da's Koch, die geeft garantie op z'n buizen .. en da's niet voor niets .. die test ze degelijk.

Ik vind het echt schandalig (en treurig) dat iemand flinke centen op tafel legt en bere enthousiast is over een amp en het geluid, en uiteindelijk teleurgesteld wordt door een slecht product. Het is triest.

Groet,
Erik

stratman1976
25 januari 2011, 22:51
Da's balen zeg. Je zou ook kunnen wachten tot het probleem bekend is (als het een vaker voorkomend probleem lijkt te zijn) of kunnen rondneuzen voor de vorige versie, de AC30H2x. Die is dus zonder mastervolume helaas, maar da's te verhelpen :D De head versie is bij mij op een kleinigheidje na (één los contactje) probleemloos geweest.
Of goedkoper, als de buizengelijkrichter geen noodzaak is de AC30C2x of de voorgaande editie AC30CC2x als de AC30 met blues op zich wel je sound is.


Da's gigantisch balen! Ik heb vandaag nog even de HW naast de custom AC30 beluisterd, ik dacht inderdaad ook, da's een stuk goedkoper en misschien valt het verschil mee, maar ehhhh ja.... je wilt dan geen gewone AC30 meer :( Dat prijsverschil is het meer dan waard (helaas). Het grootste nadeel is nog dat je met dit geluid in je kop andere versterkers gaat testen. In de winkel hadden ze eerder ook een AC15HW met problemen, ze sturen die versterkers terug naar Vox, wie weet komt er een oplossing!

stratman1976
25 januari 2011, 22:53
Ik vind het echt schandalig (en treurig) dat iemand flinke centen op tafel legt en bere enthousiast is over een amp en het geluid, en uiteindelijk teleurgesteld wordt door een slecht product. Het is triest.

Groet,
Erik

Zeker! Jammer dat ze de kwaliteit (en daarmee hun naam) niet waarborgen

big dooley
26 januari 2011, 00:22
marshall geeft 90 dagen garantie op hun buizen en ze zijn wel degelijk "picky" als het hier op aankomt..
sprak een aantal maanden geleden de ontwerper van de JVM hierover via PM... volgens hem hadden de eerste JVM tops uitsluitend shuguangs, omdat hij die prefereerde qua geluid... maar de lage microfonie buizen voor de V1 positie hadden geen constante kwaliteit en daarom zijn ze overgegaan op JJ's voor die positie in de latere JVM tops... de combo's hadden al JJ's in V1

probleem is echter, dat marshall die garantie doorlinkt op de verkopende partij en die kijken vaak heel wat minder nauw... vooral in de US schijnt dit af en toe schandalig te wezen... sinds kort heeft marshall het contract met korg beeindigd en doen ze hun import daar zelf verzorgen
ik hoor heel vaak van engelse marshall bezitters, dat zij gewoon naar de fabriek gaan met hun amp voor een servicebeurt of reparatie en dat ze daar geweldig behandeld worden... ze krijgen dan een factory-tour, terwijl hun versterker door de technische dienst nagekeken wordt en weer perfect afgeleverd wordt

guitarnijboer
26 januari 2011, 01:02
Ik kom het zo vaak tegen dat de buizen van gloed nieuwe amps niet goed zijn. Het ligt absoluut aan de kwaliteitscontrole van de amp bouwers. Daarbij komt nog eens dat er bijna altijd garantie wordt geleverd op alles aan een amp ... behalve de buizen. Het lijkt er op dat je soms alleen nog afhankelijk bent van de welwillendheid van de winkel waar je koopt, terwijl het service van de importeur of fabriek behoort te zijn. Marshall, Mesa, VOX, Fender ... het geldt voor ze allemaal, en ook de boutique amp bouwers kunnen er wat van. Er is één uitzondering, da's Koch, die geeft garantie op z'n buizen .. en da's niet voor niets .. die test ze degelijk.

Ik vind het echt schandalig (en treurig) dat iemand flinke centen op tafel legt en bere enthousiast is over een amp en het geluid, en uiteindelijk teleurgesteld wordt door een slecht product. Het is triest.

Groet,
Erik


MESA/BOOGIE geeft 6 maanden garantie op buizen. Zowel de buizen in nieuw gekochte versterkers als nieuwe buizen die je los koopt.

nico verduin
26 januari 2011, 07:25
Ik kom het zo vaak tegen dat de buizen van gloed nieuwe amps niet goed zijn. Het ligt absoluut aan de kwaliteitscontrole van de amp bouwers. Daarbij komt nog eens dat er bijna altijd garantie wordt geleverd op alles aan een amp ... behalve de buizen. Het lijkt er op dat je soms alleen nog afhankelijk bent van de welwillendheid van de winkel waar je koopt, terwijl het service van de importeur of fabriek behoort te zijn. Marshall, Mesa, VOX, Fender ... het geldt voor ze allemaal, en ook de boutique amp bouwers kunnen er wat van. Er is één uitzondering, da's Koch, die geeft garantie op z'n buizen .. en da's niet voor niets .. die test ze degelijk.

Ik vind het echt schandalig (en treurig) dat iemand flinke centen op tafel legt en bere enthousiast is over een amp en het geluid, en uiteindelijk teleurgesteld wordt door een slecht product. Het is triest.

Groet,
Erik
TAD (RTxxx serie) eveneens 6 maanden garantie

master99
26 januari 2011, 08:34
De garantie die Marshall en Mesa op hun buizen geven wordt doorgeschoven naar de betreffende importeur. Ik heb ruime ervaring hiermee en en kan ik je vertellen dat het niet eenvoudig is om daar gebruik van te maken.

TAD is inderdaad heel gemakkelijk hierin. Daar hoef ik de kapotte en slechte buizen die ik heb ontvangen ook nooi terug te sturen. Een mailtje is voldoende, maar dat kan komen omdat ik er nogal wat doorheen draai jaarlijks.

Groeten,
Erik

master99
26 januari 2011, 09:08
ik hoor heel vaak van engelse marshall bezitters, dat zij gewoon naar de fabriek gaan met hun amp voor een servicebeurt of reparatie en dat ze daar geweldig behandeld worden... ze krijgen dan een factory-tour, terwijl hun versterker door de technische dienst nagekeken wordt en weer perfect afgeleverd wordt

Dat doet ons Amersfoorts fabriekje ook hoor. Da's service !

stikel
26 januari 2011, 09:18
Ik ken probleempjes van TS maar al te goed met minstens 5 van de 8 buizenamps (Vox AC30CC2 was een van de 5), welke ooit in mijn bezit waren. Nu zijn buizen natuurlijk kwetsbaar. En ik kon telkens ruilen voor iets anders indien gewenst, dus in winkels geen problemen. Echter heb ik ook wel eens "in de ether" gewerkt met buizenamps. Daar was garantie op buizen geen gemeengoed. Ik pingel maar wat op huiskamernivo en heb daarvoor nu een redelijk goede transistor. Maar buizen blijft nu eenmaal mooier klinken. Eventueel ongemak moet je er dan bijnemen. Maar ik ken de frustratie. Succes.

big dooley
26 januari 2011, 12:14
Dat doet ons Amersfoorts fabriekje ook hoor. Da's service !

dsat bedoel ik te zeggen, de fabrikant is welwillend... het zijn tenslotte zijn producten... maar de importeur gooit er dikwijls met de pet naar, wat de fabrikant een slechte naam oplevert
als ik me het trouwens goed herinner, hadden mesa en marshall in nederland dezelfde importeur

Tristan
26 januari 2011, 15:39
Ja, Voerman, daar zit Vox ook bij, de allergrootste schrik in gitaren en versterkerland, met kop en schouders de slechtste importeur van Nederland, schandalige toko.

stratman1976
9 februari 2011, 09:04
-------UPDATE-------

Heb gisteren een AC30HW head en cabinet getest en die werkte prima. Ook na 45 minuten. Natuurlijk even gezorgd dat de buizen goed heet waren. Het rare is, is dat de eerder genoemde schelheid van de "hot" mode niet normaal blijkt. Bij deze versterker bleven de tonen normaal wanneer je van "cool" naar "hot" schakelt, bij de combo werd de hotmode veel scheller na schakelen...Misschien dat ik toch voor deze combi ga...

Mitch
9 februari 2011, 17:41
Die 'hot' mode haalt als het goed is alleen amar de tonestack uit het circuit en dat zou dus echt een stuk meer treble moeten geven. Maar goed, als het goed klinkt....inpakken en wegwezen ;)

stratman1976
10 februari 2011, 18:34
Sjeszus, nu begin ik toch wel lichtelijk geirriteerd te raken. Koop je de top en losse cabinet, zit er weer een brom in van hier tot Tokio.

Die gaat vanavond meteen terug...klere zooi

Incense
18 februari 2011, 21:40
Gisteren ook de hele serie naast elkaar beluisterd en kan niet anders dan volledig meegaan in de conclusie van Stratman..... als je éénmaal een HW hebt gehoord kan de rest niet meer echt bekoren. Na het spelen op de 30W handwired (verschil tussen de blue's en greenbacks vond ik zelf in de korte tijd dat ik er op gespeeld heb nog wel acceptabel trouwens) viel mij vooral op dat ik bij het spelen op de 'normale' serie direct een dot galm ging bijdraaien om er wat leven in te krijgen. Toen realiseerde ik mij dat er op de HW niet eens reverb zit. En die mis je ook helemaal niet! Zo organisch klinkt de HW.

Maarrrrr..... waar ik in principe verkocht was wat het geluid betreft - en helemaal niet op de Vox uit was eigenlijk - constateerde ik al bij het tweede akkoord het afgrijselijke geringel. De greenback versie had het in veel mindere mate, maar het was wel degelijk aanwezig. Een medewerker vertelde mij vervolgens het verhaal van de top die het niet heeft maar weer een brom scheen te hebben volgens 'een klant' en dat verhaal kwam mij dus erg bekend voor. Speelt jouw verhaal zich in Den Haag af??

stratman1976
20 februari 2011, 14:00
Speelt jouw verhaal zich in Den Haag af??

Yep, die "een klant" was ik inderdaad. Had zelf die combo die daar staat nog niet geprobeerd omdat ik die blue's wilde. Maar gelukkig zou ik zeggen, it isn't just me....Ben nog niet gek aan het worden.

Naast een brom op de 30W mode, had die top nog wat andere eigenaardigheden:


Algehele klank van de versterker was anders, veel "dunner"
Klonk niet als tone bypass, wanneer je van cool naar hot schakelt. Bij de combo hoorde je een duidelijke treble boost (wat ook zo hoort)
Bijgeluid wanneer overstuurd. Een redelijk irriterend geluid. Moeilijk uit te leggen, maar een soort vervorming die er niet thuis hoort. Hoorde ik niet bij de combo. Op hoger volume deed het pijn aan m'n oren. Dacht eerst dat het aan het kleine testhokje lag.


Op het Vox forum kom ik ook mensen tegen met dezelfde problemen...
Nog niks van de importeur vernomen.
Verder bij de winkel prima service gehad, mag zeker gezegd worden

Incense
20 februari 2011, 14:33
Ik was inderdaad onder de indruk van de goede benadering van de medewerkers en ook die eerlijkheid over de problemen vond ik geruststellend. Aan de andere kant laten ze toch gewoon die hele serie (combo met Blue's, combo met Greenbacks en top/cab) in de winkel staan terwijl duidelijk moet zijn dat er iets mis mee is. Er zou met Vox gebeld gaan worden en ik hoor er dan nog van. Wel een winkel waar ik met gerust hart zou kopen/bestellen gezien de bereidheid dingen terug te nemen.

Maar om terug te komen op de amp: wat een zonde van zo'n goed geluid. Er staat er één bij mij in Amsterdam. Ga daar toch eens op spelen om te zien of dat exemplaar dezelfde problemen kent.

PS heb je inmiddels al iets anders aangeschaft of wacht je op een - hopelijke - oplossing...??

stratman1976
20 februari 2011, 15:34
Zeker zonde..en ik heb geen idee of ze de top beluisterd hebben om de klacht te checken. In ieder geval niet toen ik hem terug kwam brengen. Ik zou dan zelf wel willen weten wat er mis mee is...:???:

Ik heb nog niets anders aangeschaft. Gebruik nu m'n AC15cc1 (met greenback heritage). Weet niet echt waar ik nu moet beginnen, maar ik ga eens globaal kijken naar versterkers als:
- mesa lonestar (special)
- hook R20/40
- matchless DC30 (erg prijzig....)
- Bad Cat, The Valve, Dr. Z. o.i.d.

Heb die allemaal nog niet gehoord. Dus ik zoek in de richting van 20 a 30 Watt aan vermogen en wat ik verder wel handig vind is:


effect loop
master volume (hij is ook voor thuis gebruik)
reverb
half vermogen switch
2 kanalen, goed clean en goed crunch geluid. Hoeft geen high gain te hebben
high & low input per kanaal
mooi, organisch geluid met veel warmte, dus ehhh zoiets als die VOX AC30HW2x (of een 6V6 / 6L6 versie daarvan) :)


Als dat niks wordt, dan wellicht een AC30HWH + cab en dan na laten kijken ofzo? Die matchless amps zitten trouwens volgens mij al over de €3000. Dat gaat me denk ik even te ver... Maar testen kan geen kwaad

Ik ben benieuwd of die Vox in Amsterdam goed is, ik hoor het graag,

succes in ieder geval

TimS
20 februari 2011, 15:53
Hebben de oudere handwired modellen dit ook? Anders zou je kunnen kijken of er ergens nog een AC30H2 te koop staat.

Incense
20 februari 2011, 16:04
@stratman1976 dat is zo'n beetje mijn checklist hahaha, ben nog in de running voor een Hook of The Valve. Ik laat nog weten in welke staat de Vox hier verkeert.

@TimS ik zie 'm bij ProMusicStore in R'dam staan. Wel voor bijna hetzelfde bedrag als de nieuwste. Mijn eerste keus was de Vox niet, hoewel ik hevig aan het twijfelen ben gebracht door wat ik gehoord heb.

tillens
20 februari 2011, 16:31
Zeker zonde..en ik heb geen idee of ze de top beluisterd hebben om de klacht te checken. In ieder geval niet toen ik hem terug kwam brengen. Ik zou dan zelf wel willen weten wat er mis mee is...:???:

Ik heb nog niets anders aangeschaft. Gebruik nu m'n AC15cc1 (met greenback heritage). Weet niet echt waar ik nu moet beginnen, maar ik ga eens globaal kijken naar versterkers als:
- mesa lonestar (special)
- hook R20/40
- matchless DC30 (erg prijzig....)
- Bad Cat, The Valve, Dr. Z. o.i.d.

Heb die allemaal nog niet gehoord. Dus ik zoek in de richting van 20 a 30 Watt aan vermogen en wat ik verder wel handig vind is:


effect loop
master volume (hij is ook voor thuis gebruik)
reverb
half vermogen switch
2 kanalen, goed clean en goed crunch geluid. Hoeft geen high gain te hebben
high & low input per kanaal
mooi, organisch geluid met veel warmte, dus ehhh zoiets als die VOX AC30HW2x (of een 6V6 / 6L6 versie daarvan) :)

Als dat niks wordt, dan wellicht een AC30HWH + cab en dan na laten kijken ofzo? Die matchless amps zitten trouwens volgens mij al over de €3000. Dat gaat me denk ik even te ver... Maar testen kan geen kwaad

Ik ben benieuwd of die Vox in Amsterdam goed is, ik hoor het graag,

succes in ieder geval

Ligt een beetje aan wat voor Matchless je wilt natuurlijk... Maar half power switch zit sowieso op de Avenger en geloof ik ook op de Independence.. Voor wat jij zoekt zou een clubman wel eens kunnen werken, en die zit onder de 3k. Als je wil mag je em komen beluisteren. gr peter

Mitch
20 februari 2011, 18:20
@stratman1976 dat is zo'n beetje mijn checklist hahaha, ben nog in de running voor een Hook of The Valve. Ik laat nog weten in welke staat de Vox hier verkeert.

@TimS ik zie 'm bij ProMusicStore in R'dam staan. Wel voor bijna hetzelfde bedrag als de nieuwste. Mijn eerste keus was de Vox niet, hoewel ik hevig aan het twijfelen ben gebracht door wat ik gehoord heb.
Ja, maar de Heritage amps waren net als de CC-lijn iets duurder dan de huidige HW en C-lijn. Meestal zie je bij een nieuwere lijn een iets hogere aanschafprijs, Vox dacht dat het andersom kon. Nu nog hopen dat de taferelen zoals eerder beschreven uitzonderingen gaan zijn...

Met de AC30HH nauwelijks problemen gehad, alleen een keer een los contactje op het EF86 kanaal en het gebruikelijke buizenonderhoud.
Maar goed, als een master, half power en een effectsloop gewenst zijn is het misschien nog wel slim om een keer naar een AC30CCH te kijken. Puike tops met alle features die gevraagd worden.

Pepe
20 februari 2011, 18:56
Het heeft geen reverb, geen loop en is een single channel dus waarschijnlijk niet interessant maar mijn Ceriatone Lightning, in feite de AC15 versie van een Matchless DC 30 vind ik een goed/beter alternatief voor de Vox HW.

Ik heb een oude Deluxe die meestal meegaat wegens reverb en tremelo maar kwa sheer organic tone is de Lightning een andere klasse. En hij gaat ook een stuk harder trouwens.

stratman1976
21 februari 2011, 15:40
Hebben de oudere handwired modellen dit ook? Anders zou je kunnen kijken of er ergens nog een AC30H2 te koop staat.

Geen idee, zal er eens een proberen als ik em tegenkom

stratman1976
21 februari 2011, 15:48
@tillens
Binnenkort kan ik er een aantal gaan testen en dan weet ik ook welke past..

@Mitch
Naar die AC30CCH kijken ga ik zeker doen!

@Pepe
Hoe verhouden de versterkers van Ceriatone zich tot de originelen qua kwaliteit? Als ik het prijsverschil van de DC30 kloon met het origineel zie...dan maar geen verlicht logo :)
Je zou eigenlijk gek zijn om origineel te kopen, als je een beetje handig bent...tenzij ze echt veel minder zijn?

Pepe
21 februari 2011, 19:55
Van de Ceriatone ken ik ook alleen de Lightning en aangezien elke amp van Ceriatone een unieke redering is denk ik niet dat ik een zinvolle uitspraak over hun DC kan doen op basis van mijn Lightning.

Het lijkt verder ook niet op mijn oude Engelse Korg Vox, eerder een Dr.Z el84 of een Bruno Underground. Maar het blijft een gok natuurlijk, je kan niks uittesten dus ik snap wel dat je ze zelden tegenkomt.

Lullig voor je HW. Ik werd er wel blij van in een kort testrondje maar laat die Chinezen eerst maar eens een paar jaar dit soort amps bouwen.

Misery Signals
23 februari 2011, 09:22
Dit verhaal bevestigt weer mijn mening over Vox.

Los van het feit dat het mijn sound niet is (verschrikkelijk vind ik die bakken) zitten ze vol shit en onbetroubaarheid. Zelfs die HW serie dat toch wel een soort van paradepaardje is. Veel kennissen van me hadden een Vox, nu echt niemand meer. Buiten nog ene die een van 63 heeft geloof ik. En zelfs die staat nog vaak bij de amptech.

De enige Vox achtige die ik echt goed vond klinken was de FOX van FAD bij Freeqi. En die zal je wss niet zomaar in de steek laten.

Spijtig dat je heden ten dage bijna naar een boutique versterker moet grijpen wil je iets betrouwbaarder gesteld zijn.

MS

guitarguru
23 februari 2011, 09:33
Dan heb ik mazzel als ik dit allemaal zo lees.. Ik heb dus een AC30CCH top, en bevalt uitstekend, zowel qua geluid als betrouwbaarheid :mmmm: Cleane en overdrive sounds zijn "to die for".

Mitch
23 februari 2011, 11:58
Nee, je hebt geen mazzel, die CC-lijn was gewoon goed afgezien van slechte gelijkrichtersbuizen. En let wel: het is nu een topic vol geklaag maar als je goed telt kom je nog niet verder dan drie slechte exemplaren. Het is altijd heel makkelijk om op basis van minder dan een handvol verhalen iets tot onbetrouwbaar te bestempelen maar da's toch écht te kort door de bocht.

stratman1976
23 februari 2011, 15:12
Ik heb inmiddels contact gehad met de importeur en ze gaven aan dat het puur een buizen issue is. Heb ze alleen nog niet zelf kunnen testen. Ze zijn bezig de buizen te vervangen. Mocht alles hiermee opgelost zijn, dan ben ik zwaar aan het overwegen alsnog voor de HW serie te gaan. Positief vind ik dat men het bij de importeur zeer serieus neemt en ook actie onderneemt om alles te verhelpen. Ohja, en ook de klant persoonlijk te woord staat!

De cc-lijn heeft mij ook nooit in de steek gelaten en degene die ik getest heb uit die lijn deden het prima. Mijn AC15cc (en DA5) doet het na 3,5 nog steeds zonder issues...Ook geldt dat voor de nieuwe custom serie in mijn ervaring. Overigens ziet de HW-lijn er van binnen top uit qua bouw.

stratman1976
23 februari 2011, 15:13
maar als je goed telt kom je nog niet verder dan drie slechte exemplaren.

Waarvan het wellicht alleen de buizen zijn die niet goed zijn!

stratman1976
6 juli 2011, 16:27
Update:

Inmiddels is bekend wat het issue is en ik heb de bijbehorende modificatie uitgevoerd.

Blijkt dat de 4 roosterweerstanden op het turretboard naar de buisvoet verplaatst moeten worden. Zo kunnen ook andere merken dan Ruby Tubes gebruikt worden. Ik heb dit uitgevoerd en getest. Zie onderstaand topic voor een beschrijving en foto's.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?147402-Vox-AC30HWH-modificatie-andere-merken-buizen-doen-het-zo-ook&p=2664097#post2664097