PDA

View Full Version : Rode NT1



Geert Teekens
13 mei 2003, 15:33
Hoi, wat zijn jullie ervaringen met de Rode NT1 condensator mic. Ik wil zo'n soort mic gaan kopen voor mijn homestudio. Voornamelijk voor zang, akoestische gitaren en misschien ook wel voor de gitaarversterker, al koop ik er op den duur wel een SM57 bij denk ik.

Is de Rode een goeie op dat gebied of hebben jullie betere ideeen??

bert k
21 mei 2003, 19:10
Behringer B1 of B2 (€120 en €200 ongeveer) Klinken errug lekker! Laatst een testje gedaan met een heel stel mics. Staat op http://www.bertk.tomaatnet.nl/bertmuziek.htm Dat geeft wel een idee.
We hebben trouwens ook met de sm57 opgenomen. Die is best goed.

Geert Teekens
21 mei 2003, 21:22
Dankjewel! Da's een goeie site. Die SM57 klinkt inderdaad best goed, wat warmer dan de anderen, vond ik. Ik vond de Behringer ook heel OK klinken maar de Rode vond ik nog wel wat helderder en sjieker klinken. Mmmm, geeft weer stof tot nadenken! Dankjewel!!

Speeddemon
21 mei 2003, 23:53
Beter idee:
Studio Projects B3

ongeveer 170 euro bij http://www.soundsense.co.uk

(de Nederlandse importeur http://www.helios.nl vraagt bizar hoge prijzen (het DUBBELE van Amerikaanse street-price), dus veel goedkoper in Engeland kopen (verzenden is iets van 20 pond.

Rode is iets te 'jangly'/schel in het hoog (of je moet kijken naar Rode NT1000/NTK, maar die zijn stukken duurder).
Maar die SP B3 is een super-neutrale maar mooie mic, met verschillende polar-patterns...
klinkt een beetje als een AKG C-414 (maar die kosten 900 euro.)

bert k
22 mei 2003, 11:03
Hee, die kende ik nog niet! Ziet er mooi uit. Ik las dat het kapsel uit de 797 fabriek komt; daar komen tegenwoordig alle goedkope microfoonkapsels vandaan. Behringer, Superlux, maar ook Rode. Nix mis mee.
Maar wat je over de prijs zegt klopt niet, hoor. Die Engelse zaak vraagt 125 pond voor de B3 en Helios wil 200 euro hebben. Dat is wel ongeveer hetzelfde. Heb je niet per ongeluk bij de C modellen gekeken? Die zijn wel duurder.

Speeddemon
22 mei 2003, 14:08
Bert K, Helios vraagt 200 euro EXCLUSIEF BTW!!!
KA-CHING! :wink:

C1 is daar 305 euro ex, dus da komt neer op 365 incl. Ik heb hem uit Amerika voor 185...
DIKKE VINGER NAAR HELIOS, dus! :wink:

(Daarbij, als je meerdere mics zou kopen bij Soundsense, matsen ze je wel...)

bert k
22 mei 2003, 14:12
Ah, zijn dat ex-prijzen? Dan scheelt het wel. De B3 microfoon kost in Engeland 125 pond, dat is 203 euro. Bij Helios kost hij 236 euro inclusief. Dat is wel duurder, maar niet twee keer zo veel. En ben je het verschil niet kwijt aan verzendkosten?
Waar zit die Amerikaanse site dan? Ik zag alleen maar Engelsen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: bert k op 2003-05-22 14:19 ]</font>

Joe_scumbag
22 mei 2003, 14:20
Kijk ook eens uit naar de AKG C3000. Heb er deze week nog eentje tweedehands kunnen overnemen. Supermic voor akoestische gitaar enzang...

Geert Teekens
22 mei 2003, 17:31
Nou, weer allemaal nieuwe tips! Dank U Allen!

Nog een vraagje erbij. Ik zoek een micro voor vooral zang en akoestische gitaren, maar als het effe kan ook drums. Ik ben zelf drummer en ik haat close miking. Het liefst neem ik heel de kit op met 1 goede mic, die alles mooi pakt. Die mic moet dus ook wel flink laag kunnen registeren

Zouden alle voorgenoemde mikes dit ook kunnen of is er nog verschil?.

Geert Teekens
22 mei 2003, 18:09
Ik zag net een Russische mike te koop. Een Oktava MK319 voor 240 euro. Is dit wat?

http://www.oktava.net

bert k
22 mei 2003, 18:55
Op 2003-05-22 17:31, schreef Geert Teekens:
Nou, weer allemaal nieuwe tips! Dank U Allen!

Nog een vraagje erbij. Ik zoek een micro voor vooral zang en akoestische gitaren, maar als het effe kan ook drums. Ik ben zelf drummer en ik haat close miking. Het liefst neem ik heel de kit op met 1 goede mic, die alles mooi pakt. Die mic moet dus ook wel flink laag kunnen registeren

Zouden alle voorgenoemde mikes dit ook kunnen of is er nog verschil?.


Ja hoor, die pakken wel laag. Lekker een hele tijd uitproberen waar je hem precies zet.

Speeddemon
23 mei 2003, 18:12
Op 2003-05-22 14:12, schreef bert k:
Ah, zijn dat ex-prijzen? Dan scheelt het wel. De B3 microfoon kost in Engeland 125 pond, dat is 203 euro.

Staat de pond dan ineens zo hoog? Volgens mij was 1 pond iets van 1,5 euro, en dat komt neer op 187 euro. Daarbij, er stond "125 pond incl. UK delivery", dus misschien gaat er weer wat vanaf VOORDAT je de verzendkosten berekent, en daar dan wel iets van 20 pond berekent voor verzending naar Nederland.

Als je Soundsense belt, vraag naar Derek en zeg maar dat Speeddemon van Homerecording je stuurt! &lt;IMG SRC="/forum/phpBB/images/smiles/icon_wink.gif">

EDIT: Dat 'dubbel' sloeg ook meer op de duurdere SP mics. Een C1 kost 365 euro incl. btw bij Helios en $199 in de VS. Dat vind ik dubbel.

Een paartje C4's kosten 685 bij Helios, $369 in VS en +/- 400 euro bij Soundsense...

gaat er nu een lampje branden? :wink:
Helios=afzetters! Ze nemen de Amerikaanse LIST-PRICES over, ipv zich een beetje te conformeren naar de Amerikaanse STREET-PRICE.

Streetprice is vaak 30-45% lager dan listprice.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Speeddemon op 2003-05-23 18:15 ]</font>

bert k
23 mei 2003, 18:55
Ik heb de koers an de pond gewoon vers van het net geplukt, dus die bedragen kloppen echt wel.
Maar het kan heel goed dat die andere mics duurder zijn.

Geert Teekens
2 juni 2003, 14:45
Nou, erg bedankt voor de tips, maar uiteindelijk is het toch de RODE geworden. Van het weekend had Feedback Rotterdam flinke uitverkoop en de Nt1 ging voor 169 euro weg, en dat was wel erg aantrekkelijk...

Ik heb hem al op drums en zang uitgeprobeerd en het is perfect. Bij het soundchecken hoorde ik inderdaad dat ie wel flink van de hoge tonen is, maar aangezien ik op een analoge recorder opneem was dat bij het terugluisteren niet meer vervelend, maar juist lekker fris voor analoog.

Heb ook een ART MP1 tube preamp erbij gekocht. Klinkt ie ook heel lekker warm/ranzig door, maar door mijn Mackie preamps klinkt ie het 'best'!

:D

bert k
2 juni 2003, 20:36
Gefeliciteerd Geert

Ik had ook al in de andere topic zitten posten, wist niet dat je hem al gekocht had.
Let op dat je niet te dicht bij de trommel gaat staan. Een grootmembraan microfoon kan dichtslaan bij een hele harde klap. Dan raakt het voorste velletje van de cndensator het achterste, dat heet kortsluiting, en dat geeft een keiharde tik... (kan de mic wel tegen, maar klinkt kut )
Maar je ging dus niet close miken, schreef je. Jij gaat blij worden van die Rode :P

Geert Teekens
3 juni 2003, 15:31
Bedankt voor de tips Bert, ook in de andere topic.

Ik zal er niet mee gaan close miken hoor. Alleen als room mic voor drums. Ik ga hem toch wel even op de gitaarversterker proberen, gewoon om het eens te horen. Maar over het algemeen merkte ik dat kutmicrofoons beter voor een versterker werken dan een hele sjieke.

We zullen zien!