PDA

View Full Version : Nieuwe cab of toch een andere oplossing ?



Fireburst
7 januari 2011, 14:48
Hallo,
ik zal even mijn luxeprobleem uitleggen : ik speel thuis met een Orange Rocker30 head over een Marshall 8412 cab (4x12 maar iets kleiner dan een 1960 en met G12L-35 speakers). Geen wereldcab (...) maar ik ben er echt content mee, m'n 1x12 V30-cabje van Orange PPC112 kijkt werkloos toe. Bizar misschien voor sommigen, maar smaken en kleuren enz...
Het probleem is nu dat als ik rechtstaand speel het geluid wat passeert 'onder mij', ttz als ik echt op 4-5m ga staan klinkt het al wat beter/harder. Wat dichterbij en gehurkt ook.

Het liefst zou ik deze kast in "A" uitvoering willen, probleem opgelost maar dat bestaat niet. (In MG412 versie wel, maar daar lees je niet veel goeds over)

Mijn vragen nu :
- Scheelt het veel qua projectie, zo'n A tegenover een B kast ?
- Zou ik beter voor een 2x12 gaan, en die rechtstaand gebruiken ?
- Zou ik misschien nog beter voor zo'n slanted 2x12 gaan, à la 2061CX ?
- Bestaat er een soort ampstand voor 4x12, beetje naar achter kantelen en probleem opgelost ?

Ik heb me de laatste dagen al gekgesurft naar allerlei cabinetten maar wou nu toch eens jullie mening horen.

DFTPOL
7 januari 2011, 15:03
Het is normaal dat als je een paar meter van je cab af staat dat hij veel luider klinkt. ;D

Je zou beamblockers kunnen proberen, ik heb het zelf niet geprobeerd maar heb er wel veel goede dingen over gelezen. :)

Fireburst
9 januari 2011, 12:23
Iemand anders nog een mening of suggestie ?

AoDf
9 januari 2011, 12:36
Ik zou 2 beamblockers aanschaffen en voor je bovenste twee speakers in je 4x12 kast schroeven. De onderste twee speakers kun je dan eventueel via een mic uitversterker over PA indien nodig. De sound van de bovenste twee speakers wordt door de beamblocker netjes verspreid weergegeven, waardoor je ook op kortere afstand een egaler geluid hoort.

Ijselrobo 07
9 januari 2011, 12:40
waarom zet je je cabinet niet gewoon ergens op een kleine tafel of kast?
Want mijn HT-20 en Marshall MB30 staan beide op kleine kastjes zodat ze ongeveer tot aan mijn schouders komen, en ik sta er altijd heel dicht op, dus waarom niet gewoon voor een paar tientjes een amp stand halen?
(als je wil kan ik wel wat foto's maken van hoe mijn amp's staan)

The Running Man
9 januari 2011, 14:14
Koop er nog een ....en stacken maar:crazyhappy:
VS8412 kost rond de 150,-

Fireburst
9 januari 2011, 17:42
Koop er nog een ....en stacken maar:crazyhappy:
VS8412 kost rond de 150,-

Heb ik overwogen ! Maar krijg ik (voorlopig :soinnocent:) niet verkocht aan m'n vrouw... Jullie kennen dat wel : 'dit is een huis, niet Wembley stadium'.
:)

Voorlopig heb ik het opgelost met een stack te maken van 8412, daarop de PPC112 en daarop m'n head. Ziet er wel cool uit (niet belangrijk) en met de PPC aangesloten is het nu echt wel in-your-face.
Letterlijk zelfs, als je op een stoel zit op 2m of zo.

Het spijtige is wel dat ik het geluid van de goedkope 8412 beter vind als de V30 in de Orange cab, ik zal nu eens uitkijken naar beamblockers OF een andere speaker voor de Orange.


waarom zet je je cabinet niet gewoon ergens op een kleine tafel of kast?

Misschien nog de beste oplossing, maar had ik wat afgeschreven wegens niet erg praktisch (4x12 op wielen ergens op zetten ?). Vandaar de vraag of er een ampstand bestond voor 4x12's. Zal ik toch eens nader onderzoeken.

Il_Falco
9 januari 2011, 19:41
je 4x12 kantelen en dan op een tafel leggen...

JohnLord
10 januari 2011, 00:04
Inderdaad, hoe simpel kan het zijn. Gewoon de speaker(s) op je oren richten.

the sure thing
10 januari 2011, 08:56
Ik zou 2 beamblockers aanschaffen en voor je bovenste twee speakers in je 4x12 kast schroeven. De onderste twee speakers kun je dan eventueel via een mic uitversterker over PA indien nodig. De sound van de bovenste twee speakers wordt door de beamblocker netjes verspreid weergegeven, waardoor je ook op kortere afstand een egaler geluid hoort.+1 voor de beamblocker!!

merijn0301
10 januari 2011, 09:01
Tja,

zoals ik al las : Zet m op een tafeltje....
of als je een flight-case voor je cab hebt : Zet me daarom, zolang het de lege case niet te veel als klankkast gaat fungeren.

muziekschuur
10 januari 2011, 09:19
Yep,

Een flightcase om "'m te beschermen". En dan zet je hem daarop.
Dit is ook een van de redenen dat er TILT BACK LEGS zitten aan een Fender Twin. Dan kantel je hem dus.

Zijn ook los verkrijgbaar trouwens;
http://www.thomann.de/nl/fender_tilt_back_legs_16.htm

In de jaren 60 waren er ook chromen racks waarin combo's en speaker systemen van (m.n. Vox) in gehangen werden om ze te richten.

http://www.loudmusicseattle.com/images/vox_beatle.jpg

Ook zijn er speakersteunen die je cabinet kunnen kantelen. Echter kunnen die meestal alleen baas over een 1x12 of 2x12.

Mr. Dynamite
10 januari 2011, 15:19
Sorry hoor, maar hoe moeilijk kan het zijn?
Ik bedoel als je alleen thuis speelt dan is het toch geen punt om hem ergens tegenaan te kantelen? Lijkt mij niet.

Als dat geen optie om een of andere reden is kun je altijd nog kijken naar beamblockers en ander spul :soinnocent:

Fireburst
10 januari 2011, 19:26
Sorry hoor, maar hoe moeilijk kan het zijn?
Ik bedoel als je alleen thuis speelt dan is het toch geen punt om hem ergens tegenaan te kantelen? Lijkt mij niet.

Als dat geen optie om een of andere reden is kun je altijd nog kijken naar beamblockers en ander spul :soinnocent:

Ok, 't is geen rocket science maar ik vroeg het me gewoon af hoe anderen dat zien of oplossen. Opvallend : ik zie bitter weinig (...) tafels met 4x12's op hun kant in het post-je-stack topic. Ook weinig gekantelde 4x12's trouwens.:cooler:
Geintje, ik weet (of hoop toch) dat jullie het goed bedoelen.


Iedereen bedankt voor je mening, ik ga toch eens een testje met beamblockers doen en desnoods nog een 8412 goedkoop scoren en zelf verbouwen naar een slanted model (beetje zoals de zelfbouw van Thiez).
Tilt back legs lijken me ook een goedkope oplossing, zal wel geen zicht zijn maar dat boeit me niet.

guhlenn
11 januari 2011, 10:16
Ok, 't is geen rocket science maar ik vroeg het me gewoon af hoe anderen dat zien of oplossen. Opvallend : ik zie bitter weinig (...) tafels met 4x12's op hun kant in het post-je-stack topic. Ook weinig gekantelde 4x12's trouwens.:cooler:


Dat komt omdat 9 vd 10 stacks in kleine ruimtes (durf ik slaapkamer te zeggen, natuurlijk durf ik dat)staan waar ze zinloos zijn en het geluid via de muur terugkomt :). Een stack is thuis zo ongeveer per definitie zinloos. Kijk maar es live, dan is het beeld omgedraaid.