PDA

View Full Version : Vervangende TOM brug



Shibby
7 januari 2011, 13:01
Laatst besloot ik mijn Ibanez een grote beurt te geven. Nadat ik alles had schoongemaakt etc. en de boel wilde intoneren, zag ik dat de retainer van mijn Tune-O-Matic verbogen was. De zadeltjes (met name van de A-snaar) kunnen nu niet alleen naar voren/achter, maar ook opzij! Hoe of wanneer dit gebeurd is weet ik niet, kan me iig niet herinneren dat ik 'm heb laten vallen of dat ik er eerder problemen mee had.

Om even aan te geven welk beugeltje ik bedoel:
http://mojomusicalsupply.com/site/images/blog-tuneomatic.png
Zoals dus op het onderste plaatje.

Ik heb op verschillende plaatsen gelezen dat je de retainer kunt buigen, of vastlijmen, maar dit zijn meestal tijdelijke oplossingen. Daarom ga ik liever voor een vervangende brug. Op guitarsupplies kwam ik de Gotoh GE103B tegen, die grotendeels overeenkomt qua maten. 2 vragen:


De stringspacing op mijn oude brug is 53 mm, op de Gotoh is dit 52 mm. Dit moet toch geen problemen opleveren? Die mm verschil wordt immers "verdeeld" over 6 snaren.

Mijn oude brug is 11 mm dik, de Gotoh 14. Dit zou toch ook geen problemen op moeten leveren? Als ik het goed heb, zou het hooguit betekenen dat de zadeltjes net iets verder naar voor/achter kunnen. De studs en studspacing komen wel overeen.

Shibby
11 januari 2011, 10:59
Niemand?
+10 tekens

caliban
12 januari 2011, 21:16
Ik zou je niet kunnen helpen maar je kan het topic misschien in het zelfbouw-subforum posten

rocker_71
14 januari 2011, 16:02
Altijd lastig met al die verschillende maten.
Van een Strat weet ik het nu wel een beetje, maar TOM/Ibanez ben ik niet helemaal goed in. String spacing zou niet heel veel uit moeten maken, mits de schroeven onder ook niet verder uit elkaar staan. Verder kan die mm verschil net wel irritant zijn. Als de E snaren toch al wat naar buiten staan, dan kan dat best irri zijn.
Kwestie van goed meten en de exacte maten opvragen van de Gotoh brug. Of even goed googelen op diverse gitaar fora naar replacement parts. Dat voorkomt teleurstelling, wat heel frustrerend kan zijn.