PDA

View Full Version : Expertvillage refret...



ellisvertellis
7 januari 2011, 00:47
Ik dacht ik zoek even wat op over herfretten van een gitaarhals op het internet, toen kwam ik dit tegen:

http://www.youtube.com/watch?v=7nUNrMvEVPI&feature=BF&list=PLF2CA5DB12CCD03FB&index=9

Zelf heb ik er geen verstand van, maar iets zegt mij dat ik dit voorbeeld beter niet volg? :makeup:

aaronstonebeat
7 januari 2011, 01:42
Hmm, ik vind het nogal een gekluns met die tang; ook nog eens kans om de toets te beschadigen als dat 'radius-blokje' omklapt tijdens het knijpen.
Ik gebruik een kunststof hamer. Dat vind ik prima gaan.

barno
7 januari 2011, 02:41
lijkt wel een bouwershoaxje ofzo. normaal lukt het beter als je met twee bent, zegt ie... yep, real pro :)

loose-fur
7 januari 2011, 07:55
Wat een heerlijk gekluns van onze vriend Expertvillage. Misschien moet ik ook eens een filmpje maken hoe ik fretten plaats met behulp van een ploeg Poolse bouwvakkers, een torenkraan en een kruiwagen?



Tee.

Stefan16384
7 januari 2011, 08:25
Inderdaad beter niet volgen. Zoals Aaronstonebeat al aangaf, een kunststof hamer werkt prima! Een persje is natuurlijk het mooiste, maar ik heb het nog niet de moeite gevonden die aan te schaffen.

De hamer werkt 5x makkelijker en 3x sneller dan de methode in dit filmpje.

Cocobolo
7 januari 2011, 14:26
ik druk me meestal gematigd uit over hoe anderen werken omdat ik vind dat ieder moet doen wat hem het beste bevalt. Maar toen ik dit filmpje bekeek had ik alleen maar ongeloof, dit kan toch niet serieus zijn??? Ik merkte dat ik daarbij mompelde 'wat een prutser, hoe komt hij erbij zoiets te publiceren'... een 'afrader' dus!

barno
7 januari 2011, 14:52
ik heb de clip nog es bekeken, en ook de andere clips van die gast. ben er nu bijna van overtuigd dat het soort joke moet zijn. zijn fretlevelling video is ook zeer de moeite :) Als ik ooit een hele dure gitaar moet laten herfretten waar ik zelf niet aan durf beginnen, this is the guy!! :)

http://www.youtube.com/watch?v=IRw2AWvSGLM&feature=autoplay&list=PLF2CA5DB12CCD03FB&index=12&playnext=3

ernieman
7 januari 2011, 14:56
Het is natuurlijk ook een manier om aan klanten te geraken :)

Eerst de klant zelf de boel laten verknoeien!

aaronstonebeat
7 januari 2011, 15:00
Het kan bijna niet anders.
Kijk dit nu toch:

http://www.youtube.com/watch?v=haIqCYvr0wE&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=vwe40ap5Bhc&feature=related

BLUEWEY
7 januari 2011, 15:29
'k heb net m'n Charlie uit m'n broek gelachen met die vent :seriousf: :seriousf:

1 van de meest comische filmpjes die ik ooit van mijn leven gezien heb.., volgens mij niets anders dan reclame voor die fuckin' UP-Shit !!

leuk filmpje ellisvertellis..., zo lust ik er wel meer

oigun
7 januari 2011, 15:59
http://www.youtube.com/watch?v=-8JCv6PHmM0&feature=mfu_in_order&list=UL

Als je geen hamer hebt.... :seriousf::seriousf::seriousf:

barno
7 januari 2011, 16:11
http://www.youtube.com/watch?v=-8JCv6PHmM0&feature=mfu_in_order&list=UL

Als je geen hamer hebt.... :seriousf::seriousf::seriousf:

zijn look in de camera als ie zegt: "it's metal, you're not gonna hurt it" is priceless!

aaronstonebeat
7 januari 2011, 16:53
En o schande:
Sommige bouwers zullen het niet toegeven maar tegenwoordig lijmen ze frets erin :stop:

ellisvertellis
7 januari 2011, 17:01
Ghehe, zoals ik al zei: ik ken er (nog) niks van, maar bij het lezen van de comments op youtube werd mijn vermoeden bevestigd. :D

Een maat van mij heeft al het nodige materiaal, hij heeft een aantal jaar gitaarbouw gevolgd, maar heeft nog nooit een elektrische gitaarhals gefret.
Is er iets waar het fretten van zo'n hals fundamenteel verschilt van een klassieke gitaar-hals, buiten de afmetingen en radius dan? Is het materiaal hetzelfde?

ellisvertellis
7 januari 2011, 17:02
En o schande:
Sommige bouwers zullen het niet toegeven maar tegenwoordig lijmen ze frets erin :stop:

Dat mag niet?

oigun
7 januari 2011, 17:09
Ja hoor je mag de frets best lijmen, gibson doet het al eeuwen. En heel veel bouwers/fabrikanten ook.

aaronstonebeat
7 januari 2011, 17:33
Is er iets waar het fretten van zo'n hals fundamenteel verschilt van een klassieke gitaar-hals, buiten de afmetingen en radius dan? Is het materiaal hetzelfde?

Ik heb een tijdje terug de hals van een klassieke gitaar opnieuw gefret, en ik had alleen ervaring met elektrische gitaren. Ik heb geen fundamenteel verschil kunnen ontdekken.
Materiaal is volgens mij ook hetzelfde (nu bij mij in ieder geval toch wel). Vroeger werden ook frets gemaakt van om de hals geknoopte snaren; veel is mogelijk.

barno
7 januari 2011, 17:33
Ghehe, zoals ik al zei: ik ken er (nog) niks van, maar bij het lezen van de comments op youtube werd mijn vermoeden bevestigd. :D

Een maat van mij heeft al het nodige materiaal, hij heeft een aantal jaar gitaarbouw gevolgd, maar heeft nog nooit een elektrische gitaarhals gefret.
Is er iets waar het fretten van zo'n hals fundamenteel verschilt van een klassieke gitaar-hals, buiten de afmetingen en radius dan? Is het materiaal hetzelfde?

materiaal en handelingen zijn hetzelfde. gewoon de fretdraad op voorhand van een iets kleinere radius voorzien, zodat de kromming van de losse frets iets feller is als de toetsradius

ellisvertellis
7 januari 2011, 17:40
materiaal en handelingen zijn hetzelfde. gewoon de fretdraad op voorhand van een iets kleinere radius voorzien, zodat de kromming van de losse frets iets feller is als de toetsradius

Ok, bedankt barno!

G.G.
7 januari 2011, 17:56
Mijn methode is een strip hardhout met daaronder een stuk van een leren riem verlijmd tegen beschadigingen. Die lat leg je op de hals. Met je hand laat je hem steeds de radius volgen en met een ordinaire klauwhamer ram je zo de frets op hun plek. Nooit kans op beschadigingen aan de toets of frets.

Sanderltd
8 januari 2011, 13:12
Wat betreft Expertvillage; de filmpjes zijn 100% serieus bedoeld. Maar ze zijn gewoonweg vréselijk.
Zowat alles dat je fout kunt doen, doen zij gewoon voor alsof het juist is. Ze zijn erom berucht dat ze gewoonweg niet weten waarover ze praten.
Absoluut geen aanrader, tenzij je van komedie houdt.