PDA

View Full Version : Squier knutselen



Platyhelminthes
6 januari 2011, 22:49
Hey allemaal!

Ik heb een Squier CV 50's en wil hier een beetje aan gaan knutselen. Ben er nog niet helemaal uit wat ik wil..

Heb de volgende opties in gedachte: H-H, HSS of een degelijke set SC's kopen om er een mooi strat geluid uit te halen.

Op dit moment speel ik niet zo veel op deze gitaar omdat hij niet goed afgesteld is en ik de sound niet echt super vind. Ik vraag me vooral af of ik een enigsinds stevig rockgeluid uit mijn strat kan krijgen met 2 humbuckers wat echt een aanvulling is op de sound van mijn tele.

De verkoop waarde kan me niet zoveel schelen want het is mijn eerste gitaar en ik was toch niet van plan om die weg te doen.

Wat zouden jullie mij aanraden?

Groeten Jaap

Broodjekaas
7 januari 2011, 09:50
Wat voor een versterker gebruik je?
Je "sound" wordt beïnvloed door heel veel factoren. Maar goed, het zou kunnen dat de karakteristieke twang van de telecaster je niet aanstaat.

Stevige rock, dan is het eerste wat bij me opkomt: humbuckers.

Platyhelminthes
7 januari 2011, 10:27
Alvast bedankt voor de reactie :)

Ik heb nu een Roland Cube 30. Ben wel van plan om die binnen kort te gaan vervangen voor een klein buizenbakje zoals een Blackstar HT1 of een Vox AC4.

De veranderingen zouden voor een strat zijn btw. In mijn tele zitten al SC formaat humbuckers, maar ik wil toch iets wat steviger rockt :blast:

Platyhelminthes
11 januari 2011, 16:51
Hey allemaal!

Ik heb besloten dat het een H-S-S gitaar gaat worden :) Vanavond ga ik een Seymour Duncan Pearly gates HB bestellen :)

Ik heb nog wel wat vragen mbt het ombouwen van de gitaar. Voor zover ik weet is een CV strat niet gerout(?) voor een HB dus er moet gefreest worden of iets dergelijks. Hoe zou ik dat het beste aan kunnen pakken?
Wat de slagplaat betreft, kan ik die makkelijk zelf aanpassen of is het beter om een nieuwe te kopen die al HSS is?
De soldeerbout heb ik vanmiddag al gekocht, moet er voor deze opstelling nog iets veranderen aan het bedradings schema? En moeten dingen als de potmeters vervangen worden?

Alvast bedankt :)

Groeten Jaap

Exi
11 januari 2011, 17:11
De Classic Vibe body is al gerout voor HSS, dus je hoeft niet te gaan frezen.

mbt de slagplaat: Het is lastig om de juiste slagplaat voor de CV Strat te vinden, omdat deze niet standaard is. Het is zegmaar een 8-gaats slagplaat, maar de schroefgaten zitten op de plaats van een 11-gaats. Gevolg is: een normale 8-gaats gaat niet passen en bij de 11-gaats moet je dus 3 extra gaten boren voor de schroeven.

Ik zou dus eerst proberen om op je huidige slagplaat ruimte te maken voor een humbucker. Je kunt eventueel ook een humbucker kopen in singlecoil formaat, zodat je niets hoeft aan te passen.
Voor een humbucker wordt een 500K pot aangeraden, met 250K verlies je wat hoge frequenties. Dat hoeft natuurlijk niet altijd slecht te zijn, misschien kun je hiermee wat gaan experimenteren.

het bedradingsschema voor een 50s CV Strat kun je hier vinden:
http://www.squierguitars.com/pdf/current/Strat/Classic%20Vibe%2050%27s%20Strat-%20Service.pdf

Qua pots kun je misschien voor een Push-pull gaan, zodat je de humbucker ook kan splitten, zodat je wat van je single-coil karakter kan behouden in de brug en voor het standje brug-mid.

dan krijg je dus dit idee:
http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=1h_2s_1v_2t_5w_split

meer schema's hier:
http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/

Groeten, Jaap ;)

Platyhelminthes
11 januari 2011, 20:21
Bedankt voor de reactie :)

Dat is duidelijk, frezen was het gene waar ik het meest tegenop zag dus dat valt alles mee :) Die schema's snap ik niet zo veel van maar dat word denk ik wel duidelijk als ik de slagplaat met electronica zelf voor me heb.

Wat de slagplaat betreft, wat voor gereedschap zou ik kunnen gebruiken om een grotere opening te maken voor de humbucker? Ik heb overigens zelf het idee dat het bijboren van 3 gaatjes anders de beste/makkelijkste oplossing is.

Ik denk niet dat ik alles in 1 dag kan regelen, dus mijn gitaar zal langer zonder snaren staan. Kan dat kwaad? Is er nog iets wat ik moet doen met de hals als ik de snaren eraf haal?

Groeten Jaap

Exi
11 januari 2011, 22:07
Een gitaar lang zonder snaren laten staan kan geen kwaad. Hooguit moet de hals weer even settelen (is dit een woord?) als de snaren er weer opzitten.

Ik ben zelf totaal geen doe het zelver, dus welke gereedschappen je het beste kunt gebruiken weet ik niet. Gewoon veilen?

Je kunt overigens bij Warmoth een "8-hole conversion" slagplaat laten maken, maar dat kost ook weer een paar duiten met verzenden enzo. In ieder geval wel een optie bij een screw-up;)

aaronstonebeat
12 januari 2011, 00:20
Als ik gaten voor pickups moet maken, boor ik de hoekpunten (lijntjes heb ik dan al zo nauwkeurig mogelijk getrokken), zaag met een decoupeerzaagje grof de vorm uit en vijl vervolgens tot ik een strakke opening op maat heb. Goed blijven kijken en het kan nauwelijks misgaan.

Eventueel zou ik voor het zagen schilderstape op de plaat plakken om krassen te vermijden.

Ik heb weleens voor iemand de opening van een single coil aangepast naar het formaat van een humbucker; daar bleek dat de single coil (schuin strat-formaat) net iets breder was dan de humbucker waardoor er uiteindelijk toch twee uitsparinkjes van de single coil zichtbaar bleven.

Platyhelminthes
12 januari 2011, 20:04
De HB is besteld :) Ik heb gelijk ook zwarte pick-up covers en knoppen besteld omdat ik met het fender design tooltje heb bekeken of dat mooi is en dat lijkt mij wel tof :)

Ik heb een 4-phase besteld, voor zover ik weet houd dat in dat er 4 punten aan zitten waar een draadje aan bevestigd kan worden waardoor de HB splitbaar is, klopt dit?

Als ik eenmaal aan de slag ga zal ik ook wat foto's posten :)

Dit zou het ongeveer moeten gaan worden:

http://img341.imageshack.us/img341/6776/gitaaru.jpg

aaronstonebeat
12 januari 2011, 20:23
Ik heb een 4-phase besteld, voor zover ik weet houd dat in dat er 4 punten aan zitten waar een draadje aan bevestigd kan worden waardoor de HB splitbaar is, klopt dit?


Dat zal zeker. Met die 4 draden kun je heel veel, meer dan de meesten wensen:

- Humbucker in serie
- Humbucker parallel
- Humbucker in serie uit fase
- Humbucker parallel uit fase
- Single coil
- Desnoods kun je ook nog kiezen welke spoel je als single coil wil

Kun je een extra 5-standenschakelaar inbouwen alleen om je humbucker in te stellen :D

Maar alle gekheid op een stokje, met zo'n element kun je met een standaard 5-standenschakelaar de humbucker automatisch naar single coil laten gaan als je de combinatie met het middenelement inschakelt.

De schakelaar moet wel twee 'commons' hebben; ik weet zo niet welk type in jouw gitaar zit maar in het ergste geval moet je investeren in een nieuwe schakelaar.

Platyhelminthes
15 januari 2011, 16:31
Zo het begin is er :)

Snaren zijn eraf, en ik heb de bedrading eens goed bestudeerd. Heb naar aanleiding daarvan wel wat vragen.
1: Dat zwarte spul wat om de draden heen zit, kan ik dat er met een gerust hart vanaf halen? En achteraf vervangen voor isolatie tape oid?
2: Als ik de HB gewoon in een normale schakeling wil zetten, dus zonder splitsing enz. hoe zou ik m dan moeten solderen?

Wat de slagplaat betreft: als ik het gat groter maak, dan zitten de bevestigingsgaten op de verkeerde plek lijkt me?

Verder heb ik een schuurpapiertje over de nek heen gehaald en een aardig deel van de poly laklaag eraf gehaald. Voelt een stuk prettiger :)

Nu is het wachten op de grote muziekwinkel uit duitsland (en dat duurt me veel te lang allemaal :p)

Exi
15 januari 2011, 16:51
Zo het begin is er :)

Snaren zijn eraf, en ik heb de bedrading eens goed bestudeerd. Heb naar aanleiding daarvan wel wat vragen.
1: Dat zwarte spul wat om de draden heen zit, kan ik dat er met een gerust hart vanaf halen? En achteraf vervangen voor isolatie tape oid?
Ja, dat kan. Maar waarom wil je dat precies doen?

2: Als ik de HB gewoon in een normale schakeling wil zetten, dus zonder splitsing enz. hoe zou ik m dan moeten solderen?
http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=1h_2s_1v_2t_5w
Rode en witte draad vanuit de pickup niet aansluiten en even aftapen ivm kortsluiting.


Wat de slagplaat betreft: als ik het gat groter maak, dan zitten de bevestigingsgaten op de verkeerde plek lijkt me?
Je hebt gelijk! Dat wordt dan waarschijnlijk een andere slagplaat?


Verder heb ik een schuurpapiertje over de nek heen gehaald en een aardig deel van de poly laklaag eraf gehaald. Voelt een stuk prettiger :)
Inderdaad. Die dikke laklaag op de hele hals was één van de redenen dat ik die van mij weg had gedaan.

Platyhelminthes
18 januari 2011, 11:30
Alweer een aantal dagen ziek thuis, dus te veel tijd om te denken en geen puf om iets uit te voeren..

Dat zwarte spul om de bedradig wilde ik eraf halen omdat ik met dat spul niet kan zien welk draadje waarbij hoord. Maar na bestuderen van de schema's is het me toch wel duidelijker geworden.

Wat de slagplaat betreft wil ik toch een andere gaan bestellen denk ik. Zijn er ook webshops in Nederland die 8-hole conversion slagplaten verkopen? Hoe lang duurt het doorgaans om t vanuit Amerika te bestellen? Ik heb overigens geen credit card dus weet ook niet of dat wel werkt..

Exi
19 januari 2011, 12:19
Zijn er ook webshops in Nederland die 8-hole conversion slagplaten verkopen? Hoe lang duurt het doorgaans om t vanuit Amerika te bestellen? Ik heb overigens geen credit card dus weet ook niet of dat wel werkt..
I heb vooralsnog geen 8-hole conversions gevonden in Nederlandse webshops.
Ik had wel ergens gelezen dat Allparts ze zou hebben. Misschien kun je eens een mailtje wagen naar guitar-parts.nl (http://guitar-parts.nl/) (dealer van Allparts spul in NL). Die van Warmoth worden toch wel vrij duur icm verzenden. Rond $50,-.

Een andere optie is een 11-gaats slagplaat kopen en 3 gaatjes bijboren (of de schroefkoppen op de overgebleven gaten plakken ofzo:seriousf:)

Warmoth accepteert geloof ik geen PayPal, dus zonder credit card bestellen wordt lastig. Verzenden uit de VS is heel verschillend. Gemiddeld 1,5 of 2 weken.

Platyhelminthes
19 februari 2011, 12:08
Hallo allemaal,

Ik heb na lang wachten eindelijk wat onderdelen binnen en ik wil vanmiddag aan de slag gaan met een soldeerbout.

Ik heb 2 nieuwe tonepots besteld waarvan 1 een push pull tonepot. Heeft iemand een foto van hoe die gesoldeerd moet worden tov een normale tonepot? Bij die van mij zit er nog een extra blokje op waarin de schakeling zit.
Waar ik niet over nagedacht heb is de volumepot, moet die nu eigenlijk ook 500K worden?

De slagplaat is overigens een 11 gaats geworden. Past perfect alleen moet ik nog even gaan kijken wat ik ga doen met de 3 extra gaatjes. (deze webwinkel had het binnen 2 dagen bij mij thuis afgeleverd :))

Het vervelende is dat de grote duitse webwinkel het nogal laat afweten. Ik wil met vooruitbetalen via de bank betalen en ze hebben inmiddels al meer dan een maand niets van zich laten horen over de betaalgegeven.. Dit is in ieder geval de laatste keer dat ik daar iets bestel.
Weet iemand een goede nederlandse webwinkel waar ze SD pearly gates HB's verkopen?

Platyhelminthes
10 maart 2011, 20:08
HELP!!

Ik heb vandaag eindelijk mijn humbucker binnen gekregen en die wil ik nu erin solderen. Ik heb nu het groene en metale draadje op de volumepot gesoldeerd en dan houd ik een zwarte over die naar de switch gaat. Alleen in het originele soldeerschema gaat er helemaal geen gekleurde draad naar de volumepot dus wie helpt mij? Hoe moet ik dit bevestigen om het als een gewone hb te laten functioneren?

Alvast bedankt!

aaronstonebeat
10 maart 2011, 21:17
http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=color_codes

Seymour Duncan: rood en wit aan elkaar, zwart = heet, groen = aarde; eventuele mantel van de kabel ook aan de aarde.

Platyhelminthes
10 maart 2011, 21:25
Maakt het nog wat uit waar ik de zwarte draad bevestig?

De groene zit nu op de volumepot vanaf daar lopen ook de draden naar de aarde, is dat voldoende?

Op het squier schema is te zien dat alle 3 de zwarte draden van de sc's op dezelfde plek vast zitten, is dit ook de plek waar ik de zwarte draad van mijn HB vast moet maken?

Sorry dit is allemaal nieuw dus ik moet het nog even uitvinden. Heel erg bedankt voor de hulp iig :)

aaronstonebeat
10 maart 2011, 21:29
De zwarte draad van die humbucker gaat of eerst naar een schakelaar of naar een eigen volumepotmeter; ik weet niet of de zwarte draden van je single-coils ook signaaldraden zijn, maar als dat zo is en je bevestigt ze aan hetzelfde punt krijg je een gitaar met maar één stand.

Welk schema gebruik je?

EDIT:

Ik zie alweer dat het een strat-model is. Dan gaan de elementen (de hete kant) eerst naar de schakelaar, elk een eigen connector daar; en vervolgens gaat de 'uitgang' van de schakelaar naar een van de buitenste lipjes van de volume-potmeter (het linker als je er van onder tegenaan kijkt). En vanaf dat lipje gaat ook een draadje naar de toon-potmeter.

Hoe de schakelaar precies moet worden aangesloten, hangt af van het type.

Platyhelminthes
10 maart 2011, 21:47
http://www.squierguitars.com/pdf/cur...%20Service.pdf
dat is het schema zoals het was, de zwarte draden gaan allemaal naar het meest rechtse(bovenste) binnenste lipje van de switch, alleen ging er van oorsprong ook nog een draad naar het buitenste lipje van de switch.
Waar ik nu niet uitkom is of het werkt als ik de groene en kale draad aan de volumepot doe en het zwarte draadje waar hij van oorsprong zat. Snap je wat ik bedoel?

aaronstonebeat
10 maart 2011, 22:00
Is dit (http://www.squierguitars.com/pdf/current/Strat/Classic%20Vibe%2050%27s%20Strat-%20Service.pdf) de link?
Jammer dat er geen kleuren opstaan.

Maar hoe dan ook, die pickup-draden die naar hetzelfde punt gaan zijn de aarde-draden; en die zijn, neem ik aan, in het schema via de afscherming verbonden met de behuizingen van de potmeters en daarvandaan met de mantel van de output en de brug.

Als je het doet zoals je zegt (en de zwarte draad van de humbucker gaat naar het bovenste lipje van de schakelaar in het schema; niet het punt waar die twee van de andere pickups ook samenkomen) zou het volgens mij moeten werken.

Helaas zegt in gitaarland de kleur van draden niets over hoe ze verbonden moeten worden.

Platyhelminthes
12 maart 2011, 16:07
Het werkt dus niet... De brug pup geeft niets van geluid.

De aarde draden van de andere zijn vast gemaakt aan de behuizing van de switch, zou het misschien werken als ik de aarde draad en de kale draad van de HB op hetzelfde punt vast maak?

Zijn er nog dingen waar ik extra op moet letten die ervoor kunnen zorgen dat het niet werkt?

aaronstonebeat
12 maart 2011, 16:43
Zit er shielding (folie) tegen die slagplaat? Als dat niet het geval is, gaat het schema inderdaad niet werken omdat dan de massa van de schakelaar niet met de aarde is verbonden (en de elementen dus ook niet).

Wat je voorstelt, is zinvol als die folie ontbreekt; ik zou dan wel ook de schakelaar aarden ivm brom.

Platyhelminthes
12 maart 2011, 20:49
Ja er zit een laagje zilverkleurig spul op geplakt, maar heb m nu op de manier gesoldeerd als ik aangegeven had.
Hij geeft nu wel een signaal maar dat is veeeeel zwakker dan dat van de sc's die erin zitten. Heb al geprobeerd de pu omhoog te draaien maar zelfs bijna tegen de snaren aan zetten helpt totaal niet...

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Ik begin een beetje moedeloos te worden hiervan..

Nog 1 ding, ik heb nu de rode en witte draad gewoon afgetapet zonder er iets mee te doen. Moet je de binnendraden van deze 2 ook contact laten maken of maakt dat niets uit?

aaronstonebeat
12 maart 2011, 21:13
Verbind die rode en die witte maar eens met elkaar; 'verbinden' als in 'elektrische verbinding'.

Platyhelminthes
15 maart 2011, 17:49
Ok dat was knap stom, toen ik deze verbond deed hij het opeens wel.

Bedankt voor je input!

Ik kan alleen helemaal niet meer overweg met de smalle c-shape nu ik mijn Fender Tele met een D-shape hals gewend ben.. Dus ik denk dat ik op zoek ga naar een goed(koop) alternatief voor een andere hals.
Iemand daar tips/ ideeën voor?

En ik denk dat ik tzt ook de electronica goed moet gaan laten solderen, want mijn solderingen lijken nergens op :p