PDA

View Full Version : Microfoonplaatsing Gitaarspeaker



Geert Teekens
13 mei 2003, 16:10
Hoi. Ik ben benieuwd. Waar zetten jullie het liefst de mikes neer als jullie een gitaarversterker opnemen? Ik ben begonnen met de mic er erg dicht op te zetten (dist. gitaar) maar het geluid vond ik niet mooi. Te krasserig. Hij stond niet op het midden gericht, maar een beetje naar de zijkant. Verder weg vind ik wel heel mooi werken voor clean, maar voor distortion minder.

Nu ben ik benieuwd wat jullie favoriete plekjes (of microfoons) zijn..

MikeDirnt
13 mei 2003, 17:44
ik zet hem meestal vlakbij maar niet recht voor de conus... en beetje 20 cm naar links ervan en een 40 cm ofzo van de versterker af

TIMBER
14 mei 2003, 11:06
Gebruik je dan 2 microfoons..????

Heb je dan geen probleem met Phasing...???

Geert Teekens
14 mei 2003, 21:52
Nee ik gebruik 1 microfoon. Ik zei mikes omdat ik vroeg hoe jullie je mikes neerzetten.

Als ik zou zeggen "hoe jullie je mike neerzetten" zou het net lijken of heel het gitaarforum met z'n allen 1 microfoon heeft gekocht.

Lijkt me sterk dat jullie dat erachter zoeken, maar mijn geordende brein dwingt mij het correct te formuleren....

Kjiratsiekoedel
15 mei 2003, 14:46
Op 2003-05-14 20:52, schreef Geert Teekens:
Nee ik gebruik 1 microfoon. Ik zei mikes omdat ik vroeg hoe jullie je mikes neerzetten.

Als ik zou zeggen "hoe jullie je mike neerzetten" zou het net lijken of heel het gitaarforum met z'n allen 1 microfoon heeft gekocht.

Lijkt me sterk dat jullie dat erachter zoeken, maar mijn geordende brein dwingt mij het correct te formuleren....


op zich wel een juist brein

Bouke
15 mei 2003, 16:51
Hey,

Hangt van de sound af die je wilt hebben, de mic die je gebruikt, de speakers in de cab, de versterker, het volume, etc....

Met meerdere mics 1 gitaarpartij pakken, dan kun je een mooie samenstelling maken van direct geluid (dichtbij je cab) en 'de ruimte' als je dat wilt, of de combinatie van de verschillende mic-sounds, etc.

Oftewel: zelf proberen, en uitvogelen. Er is wel een aantal vaste waarden/combinaties dat goed werkt (bepaalde amps met bepaalde mic's onder bepaalde hoeken), maar dan moet je maar even een www-search doen.

Podje werkt ook goed!

Bouke

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bouke op 2003-05-15 15:52 ]</font>

Geert Teekens
15 mei 2003, 22:08
Ja, een PODje lijkt me ook wel wat! Lekker makkelijk, en waarschijnlijk ook wel oke sounds. Zal wel nooit zo goed klinken als een echte vette buizenbak met vette mics opgenomen in een vette studio, maar aangezien ik over geen van bovengenoemde 3 beschik, lijkt het me een goed alternatief.

Ik zal eens op internet een searchje doen. Als iemand een tip heeft voor een site hoor ik het graag.

Iemand nog een mening over de bevinding dat veraf beter voor cleanere sounds werkt en dichtbij meer voor de heavy distortion sounds?

skanky
16 mei 2003, 15:47
hieronder een stukje van http://schoondermark.com/

De (lead)gitaar is in feite gemakkelijk op te nemen. Essentieel is dat eerst de gitaar optimaal moet klinken op de eigen versterker. Plaats daarom de luidspreker zodanig dat de gitarist(e) hetzelfde zal horen als de later te plaatsen microfoon. Omhoog dus met die kast ! Als het geluid optimaal is, plaats dan een dynamische microfoon (Shure SM 58/57, AKG 330BT) op 1/3 of 2/3 van de diameter van de speaker. Deze plaatsing op de 'helft van de helft' van de speaker zorgt ervoor dat je niet te veel scherpe tonen van de conus opneemt. De Shure SM-57/58 wordt zelfs in topstudio's gebruikt voor het verkrijgen van een 'vette' klank. Het volume van de versterker moet niet te laag zijn, de gitarist(e) moet voldoende 'feedback' hebben, maar 'loeihard' danwel "snoeihard' voegt niets wezenlijks toe aan de opname.
Hoewel je bij een akoestische gitaar vaak wel wat compressie gebruikt, kun je dat bij een 'stevig' gitaargeluid beter achterwege laten. De speaker zelf zorgt spontaan immers voor voldoende compressie. Wel is het verstandig om het geluid te 'vangen' met een hoog/laag-AF filter zodat ongewenste frequenties buiten spel gezet worden. Door toedoen van allerlei pedaaltjes ontstaan vaak veel stoorgeluiden. Wordt dat echt Te Gek, dan kun je met een noise-gate voorzichtig een drempel instellen om het kanaal dicht te houden op je mengtafel. Dit vraagt uiteraard de nodige discipline van de gitarist(e).
Ook hier geldt dat je het signaal het beste 'schoon' op de band kunt zetten. Toonregeling en effecten kun je zonodig tijdens de mixdown toevoegen.
Wil je een partij 'aandikken', copieer het gitaarspoor dan met een vertraging van ongeveer 30-50 ms (afhankelijk van het tempo van de song) naar een tweede spoor en zet tenslotte deze beide sporen maximaal uit elkaar met de pan. . Gevolg : een vette, brede sound

Negative K3 fan
23 mei 2003, 10:50
Ik zet mijn mic altijd zodicht mogelijk op de speaker net is van het midden af recht op de speaker gericht.

Voor een vet geluid kun je de track beter 2 keer opnemen en dan hard links en rechts pannen ipv met een delay te werken, dat klinkt wat statischer. En er zit altijd wel een beetje verschil in de manier waarop je speelt voor een wat groter geluid dus. De "grote" bands (metallica bijvoorbeeld) gebruiken dit truukje ook voor hun wrede gitaartoon, soms nemen laten ze wel tien tracks over elkaar lopen.

PluueeR
28 mei 2003, 12:56
Wel te gek deze tips. Toch weer handig voor als ik weer wat ga opnemen thuis. Ik moet alleen nog een goede mic hebben. En een mengtafeltje zou ook wel handig zijn. Hoef ik tenminste niet alles steeds in en uit te pluggen :)

Voor vette gitaar sounds, neem ik op zoals mijn buddy Negative K3 fan het doet. Gewoon twee keer in spelen, en dan inderdaad pannen van Links naar Rechts.

Zo deed Eddie van Halen het ooit met 8 gitaarpartijen en dan pannen. Krijg je een mega vette sound.

RadiuS
28 mei 2003, 13:36
vette topic! thx voor die link, interessante shit. k wil binnenkort ook een mic gaan kopen als ik genoeg geld heb...oftewel als ik weer ga werken :razz:

Tomek
2 juni 2003, 00:43
Wat wordt er nou precies bedoelt met dat pannen van links naar rechts?

Dat je de ene gitaarpartij meer op het linkerkanaal zet en de andere gitaarpartij meer op het rechterkanaal??

Geert Teekens
2 juni 2003, 15:36
Ja, dat klopt.