PDA

View Full Version : strat met of zonder humbucker element?



The_Mosh_Men
6 januari 2011, 22:30
eey mensen,

wat zijn de voor- en/of nadelen van een humbucker?
ik wil een strat gaan kopen maar weet nog niet of ik de hss of de gewone 3-single coils moet kiezen.
graag hier een beetje hulp bij.

Chocola
6 januari 2011, 22:56
SSS is echt strat, HSS is bij de brug vaak wat ruiger (kunt als nog coil split overwegen overigens om de tweede/vierde "strat" stand te kunnen blijven gebruiken, tot op zekere hoogte althans). Humbuckers zijn zoals de naam doet vermoeden wat stiller (geen hum, waar single coils (en helemaal niet goed geshielde) nogal last van hebben). Het is ook meer wat je wil, je hebt ze ook met HSH, HH, HSS, SSH enzo... De keuze is reuze bij strats en pickups (je hebt ook nog P90 enzo, maar dat maakt het zeker iets té? :D). Ik heb zelf veel teveel strats en de meeste hebben single coils en ik moet zeggen: ik vind humbuckers op strats niet echt super. Geef mij maar SSS, en als ik al een humbucker zou willen dan zou het bij de brug met een coilsplit zijn (heb ik op één strat). Sowieso speel ik niet echt ruige muziek op die strats, veelal blues. Pak een van de LP's wel als ik buckers wil. Maar ik zou zeggen: waarom ga je niet eens naar een leuke (enigszins grote) gitaarwinkel en probeer je gewoon HSH, SSH en HSS. Verschillende merken meteen (Harley Benton (Thomann), Squier (instapmodellen van Fender, al vind ik dat ze hier nog maar weinig op lijken...), Jack & Dannies (Musicstore.de), Cort, Yamaha e.d. Zijn leuke merken om te beginnen).

Neem a.u.b. geen beginnerstroep zoals Vulcano e.d...

apekop
6 januari 2011, 23:01
kunt als nog coil split overwegen overigens om de tweede/vierde "strat" stand te kunnen blijven gebruiken, tot op zekere hoogte althans). .

je kan standje 2 en 4 toch ook gewoon gebruiken bij een SSH versie?
Het zal dan wel anders klinken dan bij een SSS?
Is dat klank verschil in stand 2 en 4 wezenlijk anders dan bij een SSS versie?
Ik heb zelf alleen strats gehad met SSS.

Chocola
6 januari 2011, 23:04
je kan standje 2 en 4 toch ook gewoon gebruiken bij een SSH versie?
Het zal dan wel anders klinken dan bij een SSS?
Is dat klank verschil in stand 2 en 4 wezenlijk anders dan bij een SSS versie?
Ik heb zelf alleen strats gehad met SSS.

Tuurlijk kan dat, maar ik vind het niet echt klinken als stand 2 en 4 bij SSS, klinkt gewoon niet zoals het hoort. Maar wellicht vinden anders het bij een bucker juist wel helemaal de shit. Het verschil is echt aanzienlijk, niet minuscuul ofzo... Vergeet ook niet wat een stand 2 of 4 eigenlijk doet en wat een humbucker eigenlijk is.

merijn0301
7 januari 2011, 03:33
Hoi,

goeie vraag. Het ligt er heel sterk aan, vind ik. Kijk, sowieso : als je stand 2 of 4 schakelt zijn de elementen als humbucker geschakeld. ALs je goeie elementen hebt dan kun met het middle- en brugelement echt een stevige sound neerzetten zonder de strat-feel te verliezen.

Bij mijn G&L legacy werkt dit zeer goed (SSS-config)

Ik heb een Fender strat (SSS) met elementen van een minder kaliber : Daar werkt het net niet.

Wil je een Fender fender of een Haar of G&L bijvoorbeeld?

Het allerallerbelangrijkste is : "Ga naar de winkel en luister"
En neem iemand mee die vooral een goed gehoor heeft maar niet teveel technische kennis van gitaren. Je buurmeisje, voor mijn part. Klinkt stom, misschien, maar is wel heel verhelderend.

merijn0301
7 januari 2011, 03:44
nog even :

Een Humbucker is ooit ontworpen om effecten van "storingen" van buiten af te elimineren. (Hum = storing, bucking = "de kop indrukken" Een leuke bijkomstigheid was de vette sound.

Met neemt daartoe 2 spoelen : 1 rechtsom gewikkeld, 1 linksom gewikkeld. De uitgangen combineert men. Dit feit zorgt voor eliminatie van de storing.
Technisch gezien zou je een dubbele output kunnen hebben.

Vaak wordt gezegd dat de spoelen in Tegenfase geschakeld zijn : Dat is niet zo. Zou ook weinig zin hebben : 2 trillingen die in tegenfase zijn elimineren elkaar immers.

De 2 tegendraads gewonden spoelen zorgen er wel voor dat de storingen met elkaar in tegenfase zijn en elkaar dus teniet doen.

muziekschuur
7 januari 2011, 04:14
Als je TWANG wil, of de bekende STRAT geluiden tijdens het spelen met crunch of overdrive/lead geluiden dan is een humbucker overbodig en doet het af aan de bite in de achterste twee posities van de 5 standen schakelaar.

Wil je meer de vettere rockgeluiden, denk dan nog eens na en ga voor twee humbuckers. Om dit voor je zelf duidelijk te krijgen zou je eens op een standard Strat kunnen spelen en die vergelijken met de nieuwe Fender Blacktop Strat. Dat zou je waarschijnlijk kunnen helpen.

Als die gitaren beide niet jouw ding zijn, dan kun je je eens gaan orienteren op andere types.

apekop
7 januari 2011, 11:44
Dit topic heeft mij ervan overtuigd dat ik voor een eventueel volgende strat toch weer voor de klassieke SSS configuratie ga.
Ik was even aan het twijfelen voor een HSS strat, maar ik zoek toch de klassieke strat sounds, vooral ook bij de tussenstanden 2 en 4.
Dan is een een SSS versie toch wel het beste.

Terminus
7 januari 2011, 16:12
Dit topic heeft mij ervan overtuigd dat ik voor een eventueel volgende strat toch weer voor de klassieke SSS configuratie ga.
Ik was even aan het twijfelen voor een HSS strat, maar ik zoek toch de klassieke strat sounds, vooral ook bij de tussenstanden 2 en 4.
Dan is een een SSS versie toch wel het beste.

Stand 4 (neck en midden) is gewoon hetzelfde bij HSS, Stand 2 (brug midden) verschilt niet zo veel. In deze topic is een beetje een misverstand ontstaan, de eerste poster doelde op het feit dat de standen anders zijn afhankelijk van wat je 1 vind (meest gangbare is brug 1, neck 5)

RS-Rik
7 januari 2011, 16:27
SRV en Hendrix en de Peppers, dat is single coil werk.



verders, je kunt ook een strat met sss config halen en er later een single-coil sized humbucker in zetten. o.a. seymour Duncan Hotrails. Hotrails zijn iig kwalitatief goede elementen en het concept werkt. 2e hands +- 50 euro, nieuw 84 geloof ik.

Met de meeste hotrails kun je ook een schakeling inbouwen dat ze als single coil werken

apekop
7 januari 2011, 18:20
Stand 4 (neck en midden) is gewoon hetzelfde bij HSS, Stand 2 (brug midden) verschilt niet zo veel.

klopt ik zei het vrekeerd, ik doelde alleen op stand 2, standje 4 is natuurlijk sowieso hetzelfde