PDA

View Full Version : soldeerfoutje P90?



Jan Buurman
6 januari 2011, 22:06
Ik heb net de stock P90 van mijn PRS SE One vervangen door een P90 van Seymour Duncan (SP90-2).
Dan denk je: Wat kan daar nu fout aan gaan? Maar ik heb het idee dat het vrij wollig klinkt. Ik kan nu alleen thuis even kunnen testen op een Harley Benton GA5 op heel laag volume maar ik lijk helderheid te missen.
Heb ik dan iets fout gedaan? Het zijn maar twee draadjes. De kern zit keurig(?) op het pootje van de potmeter (net als de originele P90) De mantel (zo'n metalen) heb ik op de body gesoldeerd. Het originele element had geen metalen mantel maar een tweede draadje. Zou ik die mantel niet goed gesoldeerd hebben? Mis je dan helderheid?
Het leek zo'n simpel klusje....

Plant
6 januari 2011, 22:53
Het lijkt me dat het originle element ook zeker een mantel heeft. Da's immers de afscherming tegen stoorsignalen en zonder bromt het als een gek.

Meestal heb je een mantel en de twee elementdraadjes, maar het zou kunnen dat de koude draad van de elementdraadjes intern al aan de mantel zit en de hete draad de kern is. Als je die beide juist hebt aangesloten kan er niks mis gaan.

Verder zie ik 2 mogelijkheden:

óf het element heeft een doffer karakter dan het originele
óf de elementhoogte t.o.v. de snaren staat nog niet goed

Jan Buurman
6 januari 2011, 23:01
Ik heb de elementen niet vergeleken. Ik had eigenlijk even moeten spelen, de switch doen en dan weer spelen..
Met de elementhoogte heb ik al lopen spelen en daar vond ik het niet in.
Kan een P90 verkeerd om zitten? Hiermee bedoel ik dat de Hoge E kant aan de Lage E kant zit?

Rick trodat
7 januari 2011, 09:40
Ik heb wel eens gehoord van een koude soldeer(punt)?. In ieder geval heb ik eens van Jason Lollar gehoord dat je geluid dan niet helemaal in orde is. Ik heb zelf al heel wat elementen gewisseld en mij is het nooit overkomen.

Ik denk dat je ff foto's moet posten.

Enkele zaken:

- Staat je tonepot niet toevallig helemaal dicht ( je weet niet)
- Heb je te lang gesoldeerd? Waardoor het draad beschadigd is geraakt

Rick trodat
7 januari 2011, 09:45
Ik heb de elementen niet vergeleken. Ik had eigenlijk even moeten spelen, de switch doen en dan weer spelen..
Met de elementhoogte heb ik al lopen spelen en daar vond ik het niet in.
Kan een P90 verkeerd om zitten? Hiermee bedoel ik dat de Hoge E kant aan de Lage E kant zit?

http://www.abalonevintage.com/guitar_gibson_1959_les_paul_standard_peter_green_g ary_moore_owned_b_small.jpg

Dat kan volgens mij wel ( gary moore gibson)

check dat halselement

Rick trodat
7 januari 2011, 10:06
Edit: Dat is alleen niet de oorzaak. In Jimi hendrix zijn witte strat zaten de elementen ook ondersteboven ( eigenlijk de snaren, maar dat heeft hetzelfde effect)

guitarnijboer
7 januari 2011, 11:14
De sp90-2 is een 'overwound' P90 element. Dit betekend meer output, maar ook verlies van hoog. Geadviseerd wordt dit element te gebruiken in van zichzelf helder klinkende gitaren met maple of ebben toest.

Jan Buurman
7 januari 2011, 12:41
De sp90-2 is een 'overwound' P90 element. Dit betekend meer output, maar ook verlies van hoog. Geadviseerd wordt dit element te gebruiken in van zichzelf helder klinkende gitaren met maple of ebben toest.

OK, maar in mijn geval (JCM800) zou verlies van hoog misschien wel lekker zijn. Snel maar eens proberen...

Jan Buurman
7 januari 2011, 12:43
Kan een P90 verkeerd om zitten? Hiermee bedoel ik dat de Hoge E kant aan de Lage E kant zit?

Bij die andersom gemonteerde elementen gaan ze dus uit van een andere sound.
Is dat bij een P90 ook zo?

HaroldA
7 januari 2011, 12:44
Op de een of andere manier ken ik deze pickup al :sssh:

Mijn bij mij was hij alles behalve dof! Veel output, flink schreeuwen. Sterker nog: ik heb 'm juist weggedaan omdat hij mij te fel was. (naast de standaard P90 brom)

Deze pickup zat in m'n Gibson SG Jr '06 toen ik 'm kocht.

guitarnijboer
7 januari 2011, 12:52
Bij die andersom gemonteerde elementen gaan ze dus uit van een andere sound.
Is dat bij een P90 ook zo?

Volgens mij heeft het bij single coil elementen geen invloed op het geluid van het elemant zelf, maar sluit je er twee aan waarvan eentje omgekeerd dan krijg je een uit fase geluid. Tenzij je natuurlijk de bedrading ondraaid, maar dat is bij elementen met een single conductor en afscherming lastig.

Edit Voor humbuckers geld trouwens nagenoeg het zelfde

Jan Buurman
7 januari 2011, 17:56
Op de een of andere manier ken ik deze pickup al :sssh:

Mijn bij mij was hij alles behalve dof! Veel output, flink schreeuwen. Sterker nog: ik heb 'm juist weggedaan omdat hij mij te fel was. (naast de standaard P90 brom)

Deze pickup zat in m'n Gibson SG Jr '06 toen ik 'm kocht.

Inderdaad een bekende van jou...
Dan is er toch iets niet goed... Bij mij zit hij in een PRS SE One en dit is een Les Paul Junior imitatie. Zou dan ook schreeuwerig moeten zijn toch?