PDA

View Full Version : Dilemma, humbucker plaatsen of tweede gitaar



spijkie
6 januari 2011, 09:44
Ik zit met het volgende dilemma.
Een paar maanden geleden zijn we een band begonnen met als repertoire voornamelijk rock nummers zoals:
Greenday-Basket case
Blink 182-All the small thigs
Skunk anansie-Weak as I am
Cranberries-Zombie
Neil Young-Rockin in a free world
Rasmus-In the shadow
Bette Midler-Beast of burden

Nu speel ik op een japanse Fender Stratocaster met drie actieve single coils van Seymour Duncan en een Marshall vs265 versterker maar ik krijg met die Fender niet dat lekkere volle rock geluid.
Onze tweede gitarist heeft een Epiphone les paul met twee humbuckers en dat klinkt goed.

Mijn dilemma is nu, zal ik mijn single coil brug element vervangen door een humbucker of ook een Epiphone les paul er bij aanschaffen.
Ik vraag me af als ik een humbucker plaats of ik hier het gewenste resultaat mee ga behalen en dan is mijn Fender niet meer origineel, betreft wel een speciale uitvoering (the Ventures)
Verder hoor en lees ik ook wel dat men zegt dat als je met 2 gitaristen in een band speelt het wel mooier klinkt als je alle twee op een andere soort gitaar speelt omdat de klank heel verschillend is.

Graag jullie mening wat verstandig zou zijn om te doen.

Alvast bedankt..

Maleco
6 januari 2011, 09:53
Je kan best allebei met 2 humbuckers spelen hoor, er zit nog zoveel verschil tussen humbuckers en tussen jullie versterkers dat het niet gelijk klinkt.

Je zegt zelf dat het zonde zou zijn om je Fender aan te passen, zit er onder je slagplaat ruimte voor een humbucker of zou je stukken hout weg moeten halen?
In het eerste geval kun je er makkelijk een humbucker inzetten, als je dan de oude single coil bewaart dan kun je hem zo terugbrengen in oude staat.
Moet je wel gaan hakken dan zou ik persoonlijk liever voor een tweede gitaar gaan, al weet ik niet wat je budget is en of dit haalbaar is?

Exi
6 januari 2011, 10:06
Het geluid van een Les Paul ga je nooit uit die strat krijgen.
Als je echt voor dit geluid wil gaan dan moet je gewoon een Les Paul kopen.
Je kan ook eens een SG of Les Paul Jr. proberen voor wat variatie.

Zoals hierboven is gezegd: Ook al heb je twee identieke gitaren, dan hoeft het geluid echt niet hetzelfde te zijn. Andere versterkers, instellingen van de versterkers en zelfs techniek zorgen voor een heel ander geluid.

Een extra gitaar heeft ook als voordeel dat je kunt afwisselen en de gitaar kan kiezen die voor het nummer het meest geschikt is.

D3nnis
6 januari 2011, 10:07
Je zou ook nog een humbucker in single coil formaat kunnen overwegen...dat past in principe gewoon, maar als je alleen je brugelement zou willen vervangen, wel even opletten, want je kunt niet zonder meer passieve elementen en actieve door elkaar gebruiken.
Overigens, als er actieve Duncans in zitten...dan is dat volgens mij al niet meer origineel?

Exi
6 januari 2011, 10:13
Zaten daar geen Lace Sensors in?

spijkie
6 januari 2011, 10:16
Zaten daar geen Lace Sensors in?
Sorry, zijn inderdaad Lace Sensors die er in zitten, en volgens mij wel origineel.

spijkie
6 januari 2011, 10:26
Of er ruimte is onder de slagplaat weet ik niet, daar heb ik nog niet naar gekeken.
Ik ga indien er geen ruimte is niet breken, dan eventueel een humbucker in single coil formaat.
Maar ik ben er zelf een beetje bang voor dat ik met het plaatsen van een humbucker nog niet dat resultaat haal wat ik zou willen, dat ik zeg maar een beetje een mengelmoes krijg van een Fender en Les Paul geluid, dus niet meer het echte Fender geluid heb en ook niet het echte Les Paul geluid er uit haal.

Ik heb ook overwogen om mijn Fender dan maar weg te doen en een Les Paul te kopen maar mijn gevoel zegt dat ik dat niet moet doen.
In mijn woonplaats kan ik een Les Paul van Epiphone nieuw kopen voor 350 euro, dat vind ik een acceptabel bedrag om uit te geven voor een tweede gitaar en het geluid vind ik ook niet verkeerd van die dingen.

Exi
6 januari 2011, 10:27
Voor zover ik weet zijn Lace Sensors geen actieve pickups (correct me if I'm wrong.) dus je zou ze wel kunnen vervangen door andere passieve pickups.
Wat je zou kunnen doen is een HSS strat of een SSS met humbuckers in S formaat uitproberen in een muziekwinkel om te kijken of het iets voor je is.
Meteen even een Les Paul erbij pakken en je hoort ook direct het verschil.

Stratman70
6 januari 2011, 10:36
Lace sensors zijn idd passief en niet actief. Maar Lace sensors vervangen is wel het laatste wat ik ooit zou doen. Maar goed... jij bent mij niet. :chicken:

spijkie
6 januari 2011, 10:40
Lace sensors zijn idd passief en niet actief. Maar Lace sensors vervangen is wel het laatste wat ik ooit zou doen. Maar goed... jij bent mij niet. :chicken:Zijn echt wel actieve elementen, zit een 9 volt batterij in mijn body en als ik die er uit haal doet hij helemaal niks meer.
Zie specificatie van mijn Fender:
Stratocaster(ST-165VR)
BODY:LIGHT WEIGHT ASH
NECK:MAPLE,OVALTYPE,324SCALE
FRETBOARD:ROSEWOOD,184R,WHITE BINDING
NUMBER OF FRETS:22,VINTAGE
PICKUP:LACE-SENSOR GOLD(USA)
BRIDGE:DIECAST BLOCK S5D VINTAGE
MACHINE HEADS:VINTAGE STYLE
PICKGUARD:WHITE PEARL 3P
CONTROLS:1VOL,1TONE,1MID BOOST ACTIVE CIRCUIT[006P 9V BATTERY]
SWITCH:5WAY
COLOR:SBS

Exi
6 januari 2011, 10:49
Er staat dat de batterij voor de midboost is. Kan misschien aan de bedrading liggen van de strat dat als de batterij ertussenuit is dat hij niets meer doet.
(ik heb geen verstand van bedrading van midboost en actieve pickups:chicken:)

Maleco
6 januari 2011, 10:50
Volgens mij zijn je elementen passief, die mid-boost heeft een batterij nodig

spijkie
6 januari 2011, 10:55
Volgens mij zijn je elementen passief, die mid-boost heeft een batterij nodigKan je dit uitleggen, ik begrijp het nu even niet meer...:???::)

Exi
6 januari 2011, 11:06
http://static.zoovy.com/img/guitarelectronics/W607-H550-Bffffff/W/wdu_sss5l11_clapton.jpg

Als je dit schema bekijkt, dan zie je dat de midboost direct verbonden is aan de output. Dit is misschien bij jouw gitaar ook het geval. Als de midboost dus geen power krijgt van de batterij, dan heb je ook geen output.
(denk ik :chicken:)

spijkie
6 januari 2011, 11:15
Als je dit schema bekijkt, dan zie je dat de midboost direct verbonden is aan de output. Dit is misschien bij jouw gitaar ook het geval. Als de midboost dus geen power krijgt van de batterij, dan heb je ook geen output.
(denk ik :chicken:)Oke, ik dacht dat het actieve elementen waren maar dit is dus heel wat anders, weer wat geleerd.
Dan is er dus ook geen probleem met het plaatsen van eventueel een passieve humbucker want alles is dus passief.

Exi
6 januari 2011, 11:29
Exactemundo!:ok:
nahja, alles is passief behalve de midboost dan he;)

Liquid_Metal
6 januari 2011, 11:45
De overgang van Strat naar LP is wel erg extreem. Misschien ligt dat geluid je wel, maar ik zou ook zeker eens naar gitaren van bijvoorbeeld PRS en Ibanez kijken. Veel modellen klinken zwaarder dan strats, maar minder dichtgesmeerd dan LP's.
Er is natuurlijk niets mis met het ook bespelen van een LP, maar ik zou dit wel overleggen met de andere gitarist in je band. Ik heb zelf een nogal groot ego en wil graag uniek zijn. Misschien heeft hij dat ook en vindt 'ie het helemaal niet cool als je opeens met een LP aankomt :P.

spijkie
6 januari 2011, 12:12
De overgang van Strat naar LP is wel erg extreem. Misschien ligt dat geluid je wel, maar ik zou ook zeker eens naar gitaren van bijvoorbeeld PRS en Ibanez kijken. Veel modellen klinken zwaarder dan strats, maar minder dichtgesmeerd dan LP's.
Er is natuurlijk niets mis met het ook bespelen van een LP, maar ik zou dit wel overleggen met de andere gitarist in je band. Ik heb zelf een nogal groot ego en wil graag uniek zijn. Misschien heeft hij dat ook en vindt 'ie het helemaal niet cool als je opeens met een LP aankomt :P.

Een Ibanez heb ik voor mijn Fender gehad maar toen speelde ik meer de metal kant op, en daar zat ook echt een lekker metal geluid in.
Een PRS ken ik niet, dat wil zeggen nooit op gespeeld, is misschien het proberen waard.

Wat betreft het probleem met de andere gitarist, dat is mijn buurman en tevens goede vriend, dit is geen enkel probleem omdat we dit soort dingen ook bespreken en hij heeft zelf ook wel eens aangegeven dat hij nog eens een strat of tele er bij wilde hebben.
Wij hebben in onze band niet echt een aparte slag en sologitarist, dat wisselen wij af. daarom lopen we ook wel tegen het probleem aan dat als hij bijvoorbeeld een solo speelt en ik met slag doorga dit vaak niet lekker klinkt omdat die Fender wat ielig klinkt terwijl je dan juist een lekkere volle sound wil houden. Bij Zombie is dat ook zo, als hij bijna op het eind die solo speelt dan gaat de slag lekker door met een vol geluid (overdrive) maar dat haal ik niet met die Fender.

The Running Man
6 januari 2011, 12:21
Ik zou je Fender lekker zo laten als ie is en sparen voor een gitaar met humbuckers. Liever geen epiphone LP, pick ups vallen heel erg tegen. Spaar liever voor een 2e hands Gibson (SG worn serie of een LP studio).
Het is ook niet onhandig om een tweede gitaar achter de hand te hebben voor nood (bijv. snaarbreuk tijdens een set, ook al is het karakter tov een Strat verschillend).:rockon:

Exi
6 januari 2011, 12:23
Het is misschien dan wel leuk om eens met de gitarist van gitaar te wisselen.
Hij jouw Strat en jij zijn Les Paul.

muziekschuur
6 januari 2011, 12:35
Van die Fender moet je afblijven. Da's geen goedkoop instrument en ga je er nu aan schroeven dan ben je wellicht veel van de waarde van dat instrument kwijt. Als je gaat optreden wil je toch een tweede gitaar. Kijk even op Marktplaats voor een Dean of Ibanez met humbuckers. Ga je blij mee zijn en heb je meteen een backup gitaar.

Maar je kan ook gek doen en een Epiphone aanschaffen met 3 humbuckers...

http://www.feedback.nl/electrische-gitaren/epiphone/les-paul-spec-ii-eb

129 ballen een tweede gitaar... Yeah...

geert1976
6 januari 2011, 12:41
De overgang van Strat naar LP is wel erg extreem. Misschien ligt dat geluid je wel, maar ik zou ook zeker eens naar gitaren van bijvoorbeeld PRS en Ibanez kijken. Veel modellen klinken zwaarder dan strats, maar minder dichtgesmeerd dan LP's.
Er is natuurlijk niets mis met het ook bespelen van een LP, maar ik zou dit wel overleggen met de andere gitarist in je band. Ik heb zelf een nogal groot ego en wil graag uniek zijn. Misschien heeft hij dat ook en vindt 'ie het helemaal niet cool als je opeens met een LP aankomt :P.

Klein piemeltje:???:

Wat een gezever, het gaat er niet om wie op welke gitaar speelt, als het maar goed klinkt.

@TS je kunt prima met 2 LP's in een band spelen je kunt qua geluid veel knutselen, bv via je effectpedalen en je versterker om de LP's verschillend te laten klinken.

Maar staar je niet blind op een LP, je moet er wel lekker mee overweg kunnen, er zijn genoeg humbucker gitaren in de omloop, bv SG modellen, maar een Tele met humbuckers zijn ook gewoon te koop, enfin de keuze is reuze, stel voor jezelf een budget vast en probeer gewoon een boel humbucker gitaren, er zit er eentje tussen dat helemaal jouw ding is.

geert1976
6 januari 2011, 12:41
Van die Fender moet je afblijven. Da's geen goedkoop instrument en ga je er nu aan schroeven dan ben je wellicht veel van de waarde van dat instrument kwijt. Als je gaat optreden wil je toch een tweede gitaar. Kijk even op Marktplaats voor een Dean of Ibanez met humbuckers. Ga je blij mee zijn en heb je meteen een backup gitaar.

Maar je kan ook gek doen en een Epiphone aanschaffen met 3 humbuckers...

http://www.feedback.nl/electrische-gitaren/epiphone/les-paul-spec-ii-eb

129 ballen een tweede gitaar... Yeah...

Mee-eens, ik zou die Fender ook laten zoals die is:ok:

munkie
6 januari 2011, 12:55
(My 2 cents)

Een beetje spreiding qua gitaargeluid in een band kan geen kwaad. Als jij ook met een LP aan komt zetten zitten jullie elkaar wellicht (nog meer) in de weg in het middengebied.

Je hebt toch een actieve boost op die Strat, opendraaien die hap! :punk:

Verder zou je kunnen kijken naar humbuckers in SC formaat: SD JB jr., GFS Lil Killer etc.

Ik kan je uit ervaring meedelen dat een humbucker op een Strat NOOIT zo vet zal klinken als op een LP.

Ik soleer op een Strat eigenlijk nooit op het brugelement maar meestal op het midden- of hals element.

Tip: stel eens wat nrs voor van RHCP, Hendrix etc. Dan heeft die andere gitarist problemen om dat geluid te krijgen :zz:

spijkie
6 januari 2011, 13:18
(My 2 cents)

Een beetje spreiding qua gitaargeluid in een band kan geen kwaad. Als jij ook met een LP aan komt zetten zitten jullie elkaar wellicht (nog meer) in de weg in het middengebied.

Je hebt toch een actieve boost op die Strat, opendraaien die hap! :punk:

Verder zou je kunnen kijken naar humbuckers in SC formaat: SD JB jr., GFS Lil Killer etc.

Ik kan je uit ervaring meedelen dat een humbucker op een Strat NOOIT zo vet zal klinken als op een LP.

Ik soleer op een Strat eigenlijk nooit op het brugelement maar meestal op het midden- of hals element.

Tip: stel eens wat nrs voor van RHCP, Hendrix etc. Dan heeft die andere gitarist problemen om dat geluid te krijgen :zz:

Die tip is wel erg goed:):)
Ik heb in iedergeval besloten na aanleiding van jullie adviezen om mijn Fender te laten zoals hij is.
Wat betreft elkaar in de weg zitten, hij gebruikt geen effecten, alleen een overdrive pedaal en verder niet. als er met effect gespeeld moet worden doe ik dat omdat ik een boss gt10 multieffect apparaat heb en daardoor heel veel mogelijkheden heb, dus ook om toch de sound wat af te laten wijken van zijn standaard geluid. als we she sells sanctuary spelen van de cult speel ik die intro met die effecten en door het nummer heen ook en hij de slagpartij.

Luigi
6 januari 2011, 13:37
Ik kan me niet voorstellen dat je met een midboostkit én een gt-10 niet een vol rockgeluid uit je strat kan halen... Kwestie van een beetje experimenteren met alle instellingen.

Liquid_Metal
6 januari 2011, 13:48
Klein piemeltje:???:

Wat een gezever, het gaat er niet om wie op welke gitaar speelt, als het maar goed klinkt.

Het is toch ook lullig als je songs worden gekopieerd? Als ik ontzettend veel moeite heb gedaan om eindelijk mijn ultieme gitaar te vinden en een (hypothetische) andere gitarist in mijn band koopt dan dezelfde, voelt dat toch een beetje vreemd.
Uiteraard is er niets mis mee en ik ben het helemaal met je eens dat het om het eindresultaat gaat, maar sommige mensen hebben behoefte aan uniek zijn. Dat ik progressive metal maak heeft daar een hoop mee te maken.

Exi
6 januari 2011, 13:58
Als ik ontzettend veel moeite heb gedaan om eindelijk mijn ultieme gitaar te vinden en een (hypothetische) andere gitarist in mijn band koopt dan dezelfde, voelt dat toch een beetje vreemd.
Zie het als een bevestiging van een perfecte gitaarkeuze:hippie:

Liquid_Metal
6 januari 2011, 14:07
Zie het als een bevestiging van een perfecte gitaarkeuze:hippie:

Dat is inderdaad de andere kant van het verhaal: mensen waarderen jouw oordeel en vertrouwen erop dat jij de beste gitaar hebt uitgekozen. Het is vaak ook best leuk als mensen je nadoen (hypocriet hè :cheerup:).

Anyway, voor de topicstarter maakt dit in ieder geval niet uit. Zoals Exi eerder al zei kun je misschien eens ruilen. Dat soort experimentjes zijn altijd erg leuk.

Ik heb ooit in een band gespeeld waarin ik een strat en Marshall amp gebruikte, met effecten (delay, chorus, reverb, etc) en de andere gitarist een LP met Marshall amp. Wij hadden echt een totaal andere sound, maar onze partijen waren ook heel erg anders. Ik deed voornamelijk ritme-werk en hij vooral solo's en begeleidende melodietjes. Je zit elkaar dan qua noten niet in de weg dus ook al heb je exact dezelfde sound, dan nog zal het anders klinken.

spijkie
6 januari 2011, 14:31
Toen ik mijn Fender kocht speelde ik soms mee in een band die meer de popkant op zat, dat lukte nog wel met de Fender maar aangezien dat niet echt mijn stijl is (hou toch meer van rock) heb ik zelf een band opgericht en kom nu tot de ondekking dat de Fender vaak niet goed mee komt.
En tuurlijk haal ik samen met de gt10 wel een redelijk vol geluid alleen is het dat toch niet echt, en na redelijk veel met de gt10 bezig geweest te zijn krijg ik het er niet uit. voor het effecten werk en cleane geluiden is het geen probleem maar het rauwe rock geluid lukt niet, nu ben ik ook wel een beetje een miereneuker hoor...:)
Ik hoef niet een gitaar omdat een ander die heeft, ik wil een goede sound, een sound die past bij het nummer want anders voelt het niet goed, dat zullen jullie mede gitaristen wel begrijpen denk ik...
Als ik nu een gitaar zou moeten kopen in de wetenschap welk repetoir we spelen dan had geen Fender gekocht maar wat anders, alhoewel de Fender er in sommige nummers ook wel weer erg mooi uitkomt...

Wabbie
6 januari 2011, 15:20
Ligt het niet meer aan je versterker dan aan je gitaar? Ik krijg makkelijk een vol en vet rock geluid uit mijn Strat op een goede buizenbak, zelfs op een Marshall Valvestate lukt me dat nog wel. Het klinkt natuurlijk nooit als een Les Paul, maar iel klinken zal het echt niet. Wel element gebruik je op je Strat? I

spijkie
6 januari 2011, 15:34
Ligt het niet meer aan je versterker dan aan je gitaar? Ik krijg makkelijk een vol en vet rock geluid uit mijn Strat op een goede buizenbak, zelfs op een Marshall Valvestate lukt me dat nog wel. Het klinkt natuurlijk nooit als een Les Paul, maar iel klinken zal het echt niet. Wel element gebruik je op je Strat? IIk denk zelf niet dat de versterker het probleem is. de lace sensor elementen die ik gebruik heb je in een paar uitvoeringen, ik heb de gold uitvoering maar die zijn eigenlijk het minst geschikt voor het repetoir dat ik speel. Ik gebruik meestal standje 1 (brugelement) of standje 2. voor het solo werk ook nog wel eens standje 4 maar standje 3,4 en 5 vind ik niet lekker klinken in slag.

Wabbie
6 januari 2011, 15:37
Ik heb nog nooit op een strat gespeeld met Lace sensors, maar ik snap wel waarom je strat te dun klinkt. Het brugelement is inderdaad een vrij fel klinkend element in een strat. Misschien dat je toch wat kunt experimenteren met het middelste element en het nek element. Misschien wat spelen met de hoogte van de verschillende elementen.
Ik gebruik zelf Texas Specials in mijn beide strats en ik kan prima een vol geluid produceren.

spijkie
6 januari 2011, 15:56
Ik heb nog nooit op een strat gespeeld met Lace sensors, maar ik snap wel waarom je strat te dun klinkt. Het brugelement is inderdaad een vrij fel klinkend element in een strat. Misschien dat je toch wat kunt experimenteren met het middelste element en het nek element. Misschien wat spelen met de hoogte van de verschillende elementen.
Ik gebruik zelf Texas Specials in mijn beide strats en ik kan prima een vol geluid produceren. Ik ben wel eens aan het experimenteren geweest maar kom niet tot het gewenste resultaat, op stand 2 klinkt hij minder fel/schel dan op twee, dat klopt maar het geluid wordt er niet echt voller van. op stand 3t/m 5 klinkt het gewoon niet lekker in de slag, soleren op standje 4 klinkt wel oke, gebruik ik voor blues.

Wabbie
6 januari 2011, 16:02
Hmm, naja het kan zijn dat dat inderdaad zo is met lace sensors. Daar heb ik geen ervaringen mee. Als je inderdaad opzoek bent naar een les paul achtig geluid gaat dat wel lastig worden met het brugelement van een strat.

Exi
6 januari 2011, 16:05
Ja, hebt sowieso een nieuwe plank met humbuckers nodig in mijn ogen.
Zoals gezegd heeft het veel voordelen om twee gitaren te hebben als je in een band speelt. (backup, variatie (vooral in een coverband) etc.)

Een beetje gitarist was nu al naar een winkel gestapt voor een nieuwe gitaar, of ben jij niet bekend met de term GAS.
Ik zie hier mensen nieuwe gitaren kopen voor veel onzinnigere redenen (ja, hij is uit mijn geboortjejaar! Of hij kleurt beter bij mijn broek! Het geld uit mijn krantenwijk is weer binnen!):D

spijkie
6 januari 2011, 16:25
Ja, hebt sowieso een nieuwe plank met humbuckers nodig in mijn ogen.
Zoals gezegd heeft het veel voordelen om twee gitaren te hebben als je in een band speelt. (backup, variatie (vooral in een coverband) etc.)

Een beetje gitarist was nu al naar een winkel gestapt voor een nieuwe gitaar, of ben jij niet bekend met de term GAS.
Ik zie hier mensen nieuwe gitaren kopen voor veel onzinnigere redenen (ja, hij is uit mijn geboortjejaar! Of hij kleurt beter bij mijn broek! Het geld uit mijn krantenwijk is weer binnen!):DDenk ook maar dat een tweede plank met humbuckers het beste is, zitten inderdaad wat voordelen aan Exi.

Ik ben niet bekend met de term GAS maar heb wel een idee wat het inhoud;)
Denk dat het verstandiger is om mensen om advies te vragen (hier dus) die er verstand en/of ervaringingen mee hebben.
En hals over kop naar de winkel rennen is niet altijd de beste oplossing.

Bijl
6 januari 2011, 16:57
Ik kon me iets herinneren dat Billy Corgan van Smashing Pumpkins op Strats met Lace Sensors speelt over een Marshall. En ja hoor:

http://www.uberproaudio.com/who-plays-what/117-smashing-pumpkins-billy-corgan-guitar-gear-rig-and-equipment

Ik weet niet of je bekend bent met zijn geluid, maar als je nummers als "Soma" of "Quiet" hoort weet je meteen dat het allemaal kan met een Strat :blast:

Echter, hij gebruikt geen Gold Lace Sensors maar Rood/Blauw/Zilver, dus het brugelement (Rood) heeft meer output dan jouw Strat.

Verder hanteert hij een truc die je moeilijk na kan doen met je Valvestate, hij gebruikt een Marshall JMP preamp, die prikt hij in een JCM 800 top, die top staat op vol volume en hij gebruikt dan het output level van de JMP als master volume om meer compressie te halen uit de eindtrap van de top waardoor de hoge tonen wat afgevlakt worden.

Ik raad je aan om met je Boss multi effect te gaan expirimenteren om je geluid dikker te maken. Bijvoorbeeld een donkere overdrive (low gain!!!) instellen en het lead kanaal van je valvestate een medium gain instelling. Deze zet je beide tegelijkertijd aan. Let wel op dat je het level van je Boss dan een beetje op unity gain houdt.

Je kan ook een compressor gebruiken om hoge tonen wat minder schel te laten klinken.

Ik denk ook niet dat je het moet zoeken in je gitaar maar in je instellingen van je effectebak en je Marshall, ondanks de lagere output van de Gold Lace Sensors.

StephSands
6 januari 2011, 17:00
Les Paul is wel goed voor het betere rock geluid, je zou 'm ook tweedehands kunnen halen, zie sig! </spam>

:soinnocent:

e!
6 januari 2011, 21:01
Kwestie van budget. Humbucker doet grofweg € 80-150, een Les Paul (niet studio of junior) € 1500-12.000 (duurste die ik ooit heb zien hangen) Ik zou voor een humbucker in je strat gaan, tenzij je een Les Paul kunt betalen.

FYI - Die gast van Greenday speelt een strat met humbucker (full size weliswaar, maar dat boeit niet zo).

e!
6 januari 2011, 21:05
Er is overigens ook wat te zeggen voor verschillende sounds tussen de twee gitaristen. Niet voor de hoorbaarheid, maar voor veelzijdigheid. Anderzijds is een tweede gitaar wel erg veilig tijdens optredens, wat fijn is.

Je kan ook een tweede strat met humbucker EN een Les Paul kopen :soinnocent: