PDA

View Full Version : Hals breuk gibson, maar hoe weet ik of het goed is.



Tunes
6 januari 2011, 09:08
Ik heb mogelijk interesse in een gibson ( deze dus (http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/407971671-gibson-les-paul-gt-fire-engine-red-nekreparatie-ruilen.html?return=eJwtilsOgjAUBfdCUj77AP1pQwzspEK Fhj5ueks0GvfuNfo3M%2BdYrfTLa2lQq1OvG3S2zJvZagUtxJ7 BJR5t2SsEayvyFMTvwmGDyyMMql1wqJn1o2L9FCrB0wMh3hb8V %2FhWSRBpGNMRXfEz6X4nXf0Vc2LduZMr%2FaaMnmrXAhyDbMz 7A8nSM1o%3D&df=1&fta=eNotjlEOgjAQRO%2ByiXy3KIKz4QpegVSL2FigcYsQiXe3 GP92Mnlv1qDEKqhA09M3L%2BOFWHA8gRZf68xKHUdo9hFvF1hu VlIKEYr7gGHq26e78mNG5y4yDrtcdZFHccizEKZabbIDKJiuJX YJFexBzv5W0qiuCp2XRblFnZo4BmOl8e3QxftGqFSkZ3qzNJsk cfZnyUFmJj7%2FzxexgcL6%2BXwBQ5tBAw%3D%3D&fta_ind=1&fs=1), maar waar moet ik op letten om te weten of de hals goed is.

Verdr nog een paar vragen:
Koffer origineel ?
Zitten er bij een gibson ook altijd papieren ?

Verder likt deze gitaar mij zeer okee en heb ik geen reden om te twijfelen.

Rick trodat
6 januari 2011, 09:21
Als je geen verstand hebt van gitaren maken e.d. is het moeilijk te beoordelen of de nek nu wel goed is.

Bij een gibson zitten niet automatisch papieren

Je kan om een serienummer vragen. Maar ik had er eerst op gaan spelen, met een kritische blik. Een goed gerepareerde hals is zeker niet minder ( soms zelfs sterker) Maar dan moet het wel door een goede gitaarbouwer gedaan zijn.

Tunes
6 januari 2011, 09:47
Uiteraard ga ik hem eerst bespelen en voelen, luisteren en bekijken.
Probleem hierbij is dat je de breuk door de lak niet kan zien.
Ik moet het dus vooral van afwerking van de gelijmde breuk en de lak hebben om te beoordelen of het goed is gedaan.

Wie de breuk hersteld heeft is niet bekend, verkoper heeft hem 2ehands gekocht en toen was hij al hersteld.

D-string
6 januari 2011, 10:09
Als je het zeker wilt weten zou je op zoek kunnen gaan naar een bouwer/expert in de buurt van Schiedam. Dan spreek je af met de verkoper dat je er samen heen gaat (of als je vertrouwen in elkaar hebt dat je hem mee mag nemen waarbij je iets als onderpand achter laat (ik zou in dat geval wel foto's maken van de gitaar voor vertrek zodat je bewijs hebt hoe jij de gitaar mee hebt genomen)).

Dit kost je misschien een paar euro's, maar is niets in verhouding met de irritatie die je zal hebben als er toch iets mee blijkt te zijn.

Hotpepper01
6 januari 2011, 13:48
Gitaar idd goed gaan bekijken, bespelen, meten enz. Waar was zij gebroken, wat is er nog van te zien en als er nog wat van te zien is waaraan zou je dan kunnen denken, wie heeft de reparatie uitgevoerd, hoe is de intonatie etc.

Het idee van D-String om er een onafhankelijke gitaarbouwer naar te laten kijken is een wereldtip :ok:

Tunes
6 januari 2011, 14:04
Okee dus gezond verstand gebruiken, goed kijken, voelen en luisteren, intonatie controleren enz enz.

Gitaarbouwer is een goede tip, wordt wel iets lastiger met de afspraak (mogelijk op tijden dat gitaarbouwer niet open is).

Serienummer heb ik ontvangen.
Zoals gezegd, reparateur is onbekend.

Heeft iemand verder nog opmerkingen m.b.t. deze gitaar, waar op te letten(buiten de hals om), ervaring (kans is klein) of andere tips ?

geert1976
6 januari 2011, 14:19
Als de hals opnieuw is gespoten en de breuk is niet meer te zien, valt er voor een gitaarbouwer weinig uit op te maken of de manier van repareren goed is gebeurd.


Indien de breuk al lang geleden is gemaakt en hij is nog steeds goed, blijft die wel heel.

Tunes
6 januari 2011, 14:27
Bedankt voor je reactie Geert, dat idee had ik zelf ook een beetje.
Het blijft dus bij gezond verstand gebruiken.

Blijft nog de vraag of er verder iets over deze gitaar te zeggen valt, TIPS ?

Gearjunkie
6 januari 2011, 19:19
Verder likt deze gitaar mij zeer okee en heb ik geen reden om te twijfelen.

Als 'ie nog op tijd een pilsje voor je haalt is het wel de ideale gitaar lijkt me... ;)

Tunes
7 januari 2011, 08:05
Als 'ie nog op tijd een pilsje voor je haalt is het wel de ideale gitaar lijkt me... ;)

He voor de betere licks moet je wel een gitaar hebben die goed likt.
Maar goed ik denk dat ik het er op waag en de gitaar goed aan de tand moet voelen.