PDA

View Full Version : 100% INDUSTRIËEL onrustindustrie 3" CD



onrust nv
6 januari 2011, 00:28
Hier een waarschuwing dit is alleen voor mensen met een iets ruigere muzieksmaak.

http://achterband.nl/onrust_nv/onrust_industrie_maxi_single_2004

En binnen 1 week uitverkocht, jawel!!

TimoSomers
6 januari 2011, 01:13
Ik ben erg open minded qua muziek (ERG) maar dit gaat toch ietwat mijn pet te boven :D.

onrust nv
6 januari 2011, 01:24
Ik zei toch dit is heftige shit, niet voor de rustigere muziek liefhebber.
De belgen en duitsers zitten meer in dit soort muzak. In nederland is dit echt underground.
Wij nemen ook op 8track tapes op om het analoge karakter te behouden.
Ik wou dat ik die apparatuur had toen ik nog hardcore-punk maakte.

TimoSomers
6 januari 2011, 01:31
Het heeft trouwens wel een goeie sfeer, als je ff al je muzikale ideeen aan de kant zet.

Ik ben zelf meer van dit, als je het dan toch wat 'extreem wilt'

http://www.youtube.com/watch?v=4XbKz9PdQaU

Maar dat is eigenlijk gewoon commerciele trance met een screamer bijna.

onrust nv
6 januari 2011, 01:44
deze bands hebben mij beinvloed:
1981:
www.youtube.com/watch?v=29aLaCFumYE

en van later:
www.youtube.com/watch?v=Qj6xUzvlvNg

TimmU
6 januari 2011, 01:53
Nou ben ik echt een liefhebber van elektronische muziek, en kan ik industrial ook soms nog wel hebben, maar zo bont heb ik het nog nooit iemand horen maken...

onrust nv
6 januari 2011, 02:02
moet je deze eens checken, ook vanaf 1980 tot nu bezig zoals esplendor geometrico

www.youtube.com/watch?v=sfnXc04PscQ

:hippie:

Maar de muziek die we maken gaat van ambient/sounscape tot industrial, experimenteel, noise en rhythm and noise. Dus niet alles wordt zo zwaar genuttigd.

beruk
6 januari 2011, 08:40
Nou nog Marjoke Roorda die het aankondigd en ik ben in een keer terug in de eighties bij Spleen (http://weblogs.vpro.nl/radioarchief/2008/02/22/decoupeerzaag-met-touw-op-vier-gitaren%E2%80%99/).
:cheerup:

HUESSEN
6 januari 2011, 15:31
Dit kun je toch geen muziek noemen,vind het meer een zenuwachtig zooitje.Hier kan ik met de kop niet bij.Maar het zal wel aan mij liggen.

onrust nv
6 januari 2011, 15:53
Dit kun je toch geen muziek noemen,vind het meer een zenuwachtig zooitje.Hier kan ik met de kop niet bij.Maar het zal wel aan mij liggen.

natuulk kan je dit muziek noemen. Ik word niet goed van housemuziek. daar kan ik met m'n kop niet bij, maar smaken verschillen nu eenmaal. vandaar dat het ook vrij zinloos is om iemands muzieksmaak af te kraken.

Een goede vriend van mij(die schizofeen is) zei een toen hij onze muziek hoorden: zo voel ik me wanneer ik mijn medicatie niet slik. Dat was de grootste compliment die hij me kon geven, want dit was inderdaad bedoeld als een audio psychose.

Nielsje
6 januari 2011, 17:46
Ik hou wel van een uitdaging, dus ik ben nu alles aan het beluisteren. Het is zeker 'pittig' te noemen. Bij het eerste nummer had ik om een of andere reden de associatie met een of ander duister Russisch laboratorium waar allerlei mensen slachtoffer zijn van duistere medische experimenten. Dat kan natuurlijk ook aan mij liggen :)

Maar, behalve dat ik de titels van jullie nummers ook erg aansprekend vind, moet ik toch bekennen dat ik er niet veel mee kan. Ik luister best wel eens wat harder werk, maar op nummer twee, bijvoorbeeld.. Tja? Wat moet je ermee? Erop dansen kan niet, ernaar luisteren voor je rust, of bij het studeren, neh.. Bij een diner met kaarslicht? Ook niet echt... dus mijn vraag: wat is het doel?

Ondertussen ga ik vrolijk verder met nummer 3..

rijsberman
7 januari 2011, 02:56
natuulk kan je dit muziek noemen. Ik word niet goed van housemuziek. daar kan ik met m'n kop niet bij, maar smaken verschillen nu eenmaal. vandaar dat het ook vrij zinloos is om iemands muzieksmaak af te kraken.

Ik geloof ook niet dat hij je muzieksmaak afkraakt, maar zich eerder afvraagt of dit nu muziek is. Geluid, zeker, maar muziek? Niet alle moedwillig gemaakt geluid is muziek, lijkt me.

Triggy
7 januari 2011, 07:08
Ik geloof ook niet dat hij je muzieksmaak afkraakt, maar zich eerder afvraagt of dit nu muziek is. Geluid, zeker, maar muziek? Niet alle moedwillig gemaakt geluid is muziek, lijkt me.

X2.
Ik denk eerder dat je een soort van klankkunstenaar bent als je dit maakt.
Ik krijg in ieder geval meer asociaties met kapotte machines, defecte radio's en een zooitje kortsluiting dan met de term muziek.

onrust nv
7 januari 2011, 11:25
Ik geloof ook niet dat hij je muzieksmaak afkraakt, maar zich eerder afvraagt of dit nu muziek is. Geluid, zeker, maar muziek? Niet alle moedwillig gemaakt geluid is muziek, lijkt me.

Tja dat is hoe jij jezelf beperkt. Ik weet niet of iemand hier de Grindcore kent? Maar dat word ook door veel mensen alleen als geluid gezien. Maar dat komt door de instelling van mensen die zeggen: alles wat ik niet mooi vind is geen muziek. Jij zult dan waarschijnlijk John Cage en Stockhausen en al die andere avant gardistiese muzikanten/componisten geluid vinden. Ik heb een cover van een noise band, dat is een gruwelijk hard noise stuk die in 1914 is opgeschreven(bouwtekeningen van de instrumenten en in noten uitgeschreven). Het glazuur springt van je tanden, en toch is het een gecomponeert stuk.

Die herrie die wij op dat 3" Cdtje hebben gemaakt is een gevoel omgezet in muziek. Dat jij 't niet mooi vind is een andere zaak, genoemd smaak.
Moet je eens naar minimal music luisteren, daar wordt je een kwartier getracteerd op een lage toon die je bijna niet hoort, maar wel voelt aan de binnenkant van je schedel. Net of je hoofd ontploft.

Maar deze singel is gemaakt met een Yamaha DTXpress drumstel daarachter: 1 schaller fuzz, 1 metalzone, 1 DS-1, 1 EHX double muff, 1 fulltone 69, 3 russiese big muffs en een buizen pre-amp.
Verder hebben we idd een buizenradio en een functie generator gebruikt om muziek te maken. De zang gaat door 2 tokai TMD-1's en 2 korg kaospads.

Kim Wilson
7 januari 2011, 11:33
In het kader "muziek of niet" is dit (http://nl.wikipedia.org/wiki/Muziek) wellicht interessant om even door te nemen. :)

onrust nv
7 januari 2011, 11:37
[QUOTE=Nielsje;2548720]Ik hou wel van een uitdaging, dus ik ben nu alles aan het beluisteren. Het is zeker 'pittig' te noemen. Bij het eerste nummer had ik om een of andere reden de associatie met een of ander duister Russisch laboratorium waar allerlei mensen slachtoffer zijn van duistere medische experimenten. Dat kan natuurlijk ook aan mij liggen :)

Maar, behalve dat ik de titels van jullie nummers ook erg aansprekend vind, moet ik toch bekennen dat ik er niet veel mee kan.[QUOTE]


De titels zijn zo omdat we de teksten recykelen van onze (toen) 11 andere muziek projecten. Onze muziek wordt ook wel eens als psychose omschreven+10.

EuroCinema
7 januari 2011, 12:32
Ha, ik krijg inderdaad helemaal dat eind jaren 80 kraakpand gevoel erbij. Heb destijds weleens op 1 avond opgetreden met Andy & Terry van The Ex, mijn vrienden praten er nog steeds over :seriousf: Verder heb ik eigenlijk hetzelfde als met avant garde jazz en veel modern klassiek: het concept en het opzoeken en overschrijden van grenzen spreekt me tot op zekere hoogte aan, maar traditionelere muziek raakt me toch op een ander niveau. De discussie over wat muziek is (of kunst, of literatuur etc) vind ik niet zo belangrijk: het gaat dan over de precieze definitie van een willekeurig geplakt etiketje, who cares. In elk geval een mooi tegenwicht voor de vele rockers op dit forum!

Nielsje
7 januari 2011, 12:40
Tja, toch vraag ik me af hoe je met soort muziek nou optreedt.
En, wat doet het publiek dan? (hoe reageren ze erop?)

Overigens is mijn vraag nog niet beantwoord:
"Wat moet je ermee? Erop dansen kan niet, ernaar luisteren voor je rust, of bij het studeren, neh.. Bij een diner met kaarslicht? Ook niet echt... dus mijn vraag: wat is het doel?"

onrust nv
7 januari 2011, 12:53
Tja, toch vraag ik me af hoe je met soort muziek nou optreedt.
En, wat doet het publiek dan? (hoe reageren ze erop?)

Overigens is mijn vraag nog niet beantwoord:
"Wat moet je ermee? Erop dansen kan niet, ernaar luisteren voor je rust, of bij het studeren, neh.. Bij een diner met kaarslicht? Ook niet echt... dus mijn vraag: wat is het doel?"

Ik wordt erg rustig in mijn hoofd van gruwelijke noise, keiharde industrial en super snelle hardcore/grindcore muziek.
Dansen gebeurt idd niet, wel pogoën(moshen/slamdancing). Sommige vluchten naar de bar of weg(opgeruimd staat netjes;)).

Don Capo
7 januari 2011, 14:29
Wat een bagger. Prima dat je het maakt hoor, maar ik vind het rotzooi.

Maroon
7 januari 2011, 16:10
RAAARRRRRRRRRRRR

wel goede teksten! :ok:
:seriousf:

pasqual
7 januari 2011, 17:22
Tja dat is hoe jij jezelf beperkt. Ik weet niet of iemand hier de Grindcore kent? Maar dat word ook door veel mensen alleen als geluid gezien. Maar dat komt door de instelling van mensen die zeggen: alles wat ik niet mooi vind is geen muziek.


dus als ik mijn hond ritmisch doe trappen zodat ie gaat janken en blaffen en ik zet er een leuke beat onder, mag ik het muziek noemen? ik hoor alleen maar een hoop overstuurde ruis. je verzint er alleen een leuk verhaaltje bij om het te verdedigen. ik neem het in ieder geval niet serieus.:chicken:

ErikE
7 januari 2011, 18:01
Doet me aan een mooie anekdote denken:

Ik was met wat vrienden op Lowlands, jaren geleden...

We liepen over het terrein, en ineens zegt iemand, groot fan van digital hardcore destijds (ATR en dergelijke) "hey! Volgens mij hoor ik ... (naam van een van zijn favo acts, weet niet meer)"

Wij het geluid volgen, komen we uit bij de bron: een keihard brommend en ratelend aggregaat achter een scherm. :seriousf:

EuroCinema
7 januari 2011, 18:27
Doet me aan een mooie anekdote denken:

Ik was met wat vrienden op Lowlands, jaren geleden...

We liepen over het terrein, en ineens zegt iemand, groot fan van digital hardcore destijds (ATR en dergelijke) "hey! Volgens mij hoor ik ... (naam van een van zijn favo acts, weet niet meer)"

Wij het geluid volgen, komen we uit bij de bron: een keihard brommend en ratelend aggregaat achter een scherm. :seriousf:

:seriousf: wat een goed verhaal zeg!

Harald
7 januari 2011, 19:46
Doet me denken aan een verhaal ergens in een museum waar ze op een binnenpleintje aan het werk zijn. Bordje erbij 'werk in uitvoering' Vragen de bezoekers aan de suppoost van wie het werk is 'nee mevrouw, de bouwvakkers zijn even lunchen' :D

Muziek als kunst, dan moet dit kunnen, maar voor mij hoeft dit niet. Als je hier rustig van wordt in je hoofd ben ik blij dat ik dat hoofd niet heb. Maar goed, als het voor jou werkt, mooi toch.

Kim Wilson
7 januari 2011, 21:10
Ik heb ze ook alle 5 geluisterd, en ik kan het met de beste wil van de wereld geen muziek noemen. Een verzameling ruisgeluiden is nog niet direct muziek, daarvoor mis ik ritme en klanken in bepaalde toonhoogtes. Klankkunst, zoals Triggy het noemde, dat is het zeker. Maar muziek? Neuh...

Het klopt overigens dat het klinkt alsof mijn geluidskaart over de zeik gaat?

Lexvandoef
7 januari 2011, 22:48
Ik wordt er gewoon bijna bang en paranoide van...

Ik vind het echt 3x niks, maar goed zal wel smaak zijn...

Zou wel goed werken onder een of andere underground slasherfilm... :hippie:

beruk
8 januari 2011, 00:41
Ik wordt er gewoon bijna bang en paranoide van...

Dan heeft het dus wel effect. Daar gaat het om!
Het is de muziek voorbij.
In de klassiek hoek (http://www.youtube.com/watch?v=13D1YY_BvWU) kan ik er nog wel wat mee.
Ik blijf erbij.
Het is op een of andere manier retro....:hippie:


John Cage over geluid en muziek (http://www.youtube.com/watch?v=pcHnL7aS64Y&feature=related)

rijsberman
8 januari 2011, 01:36
Tja dat is hoe jij jezelf beperkt. ... Maar dat komt door de instelling van mensen die zeggen: alles wat ik niet mooi vind is geen muziek. Jij zult dan waarschijnlijk John Cage en Stockhausen en al die andere avant gardistiese muzikanten/componisten geluid vinden. ...

Die herrie die wij op dat 3" Cdtje hebben gemaakt is een gevoel omgezet in muziek. Dat jij 't niet mooi vind is een andere zaak, genoemd smaak.
Ik begon over in welke categorie je werk thuis hoort, muziek of niet. De rest over smaak enzo is jouw interpretatie, niet de mijne.


Ha, ik krijg inderdaad helemaal dat eind jaren 80 kraakpand gevoel erbij.
Ik ook! :D


Het klopt overigens dat het klinkt alsof mijn geluidskaart over de zeik gaat?
Dat was ook het eerste waar ik aan dacht. :)

Gert-Jan
8 januari 2011, 08:48
Gooi een emmer verf over de grond en noem het kunst. Laat een flinke scheet en noem het plastische muziek. Voor mij is het allemaal om het even. Je vindt het mooi of niet. Of je iets wel of geen muziek mag noemen komen we toch nooit uit. Persoonlijk valt deze 'muziek' voor mij in de categorie 'emmer verf over de grond'.

Solidkick
8 januari 2011, 16:50
En binnen 1 week uitverkocht, jawel!!

toch knap! :soinnocent:

rijsberman
8 januari 2011, 23:25
je gaat je toch afvragen of het grote families betreft. Of een kleine oplage.

beruk
8 januari 2011, 23:40
Toen ik jaren geleden naast het
ACU (http://www.acu.nl/) woonde waren ook wel eens optredens van dit soort bands. Stampvol. (En dat zal niet vanwege het biodienamiese eten geweest zijn, want dat was niveau studentenprut)
Ik vermoed een levendige underground scene.

rijsberman
9 januari 2011, 00:01
Dat zou me niks verbazen. Ik hoopt 't voor onrust, is veel leuker natuurlijk. :ok:

zit maar een beetje te fokken natuurlijk

onrust nv
9 januari 2011, 12:38
301 stuks dus voor underground normaal. Maar op de site is het best vaak gedownload.

jannest
9 januari 2011, 23:06
tja muziek is kunst punt
maar kun iets vertellen over de gedachte er achter ?
bv de opbouw of het ontbreken daarvan, waarom je bepaalde geluiden gebruikt, welke maatsoort of juist niet en ect ?

onrust nv
10 januari 2011, 12:04
tja muziek is kunst punt
maar kun iets vertellen over de gedachte er achter ?
bv de opbouw of het ontbreken daarvan, waarom je bepaalde geluiden gebruikt, welke maatsoort of juist niet en ect ?

Het is een audio versie van een psychose. De nadruk van het geluid licht op de drums en de noise(niet alle nummers worden gedrumt). Drum/noise is op 4 tracks gezet. 2 tracks muzieknoise en 2 tracks zanknoise. De teksten zijn gerycycled uit onze andere projecten/bands die ook weer een andere industriële invals hoek hebben. De teksten uit onrust nv komen alleen uit oude buizen en transistor boeken. Verder zingen we in een ander project klinkklare onzin. Of politiek, dingen die je meemaakt of juist tegenaan loopt, poëzie zo heeft elk project een eigen textuële invals hoek. Je zou kunnen zeggen dat mijn band ADHD heeft.

jannest
10 januari 2011, 12:23
thanks 4 the reply

je heb me weer ff aan het denken gezet mbt muziek maken

onrust nv
10 januari 2011, 14:15
tot je dienst. :ok:

showband
10 januari 2011, 14:21
Ik hoor al 30 jaar deze muziek langskomen bij kunstacademies en oefenruimtes, alternatieve podia. En ik vind er niet iets bijzonders of onderscheidends aan. Weer een anonieme bak herrie van weer een anonieme noiseact.

heinz3110
10 januari 2011, 14:40
Gooi een emmer verf over de grond en noem het kunst. Laat een flinke scheet en noem het plastische muziek. Voor mij is het allemaal om het even. Je vindt het mooi of niet. Of je iets wel of geen muziek mag noemen komen we toch nooit uit. Persoonlijk valt deze 'muziek' voor mij in de categorie 'emmer verf over de grond'.

Kunst is pas kunst als je er een goed verhaal aan hangt, toch? Anders is het gekledder en gepruts. Alhoewel sommig gekledder en gepruts er best leuk uit ziet.

Tja, ik krijg ook zo'n jaren 80 kraakpand gevoel bij dit soort geluidscollages.
Afgezien van het feit dat ik dit een zooitje pokkeherrie vind, krijg ik nog steeds de koude rillingen van vies lauw goedkoop bier met plakkerige vloeren. De muziek die voorbij kwam was ook niet altijd even best.

jannest
10 januari 2011, 14:41
Ik hoor al 30 jaar deze muziek langskomen bij kunstacademies en oefenruimtes, alternatieve podia. En ik vind er niet iets bijzonders of onderscheidends aan. Weer een anonieme bak herrie van weer een anonieme noiseact.

moet dat dan ? want dat is 100% van de muziek die hier gepost wordt ook niet

(ff de smaak kwestie daargelaten)

showband
10 januari 2011, 15:01
moet dat dan ? want dat is 100% van de muziek die hier gepost wordt ook niet

(ff de smaak kwestie daargelaten)

Ik laat ik mij graag ergens door boeien. Als je idioom zo eendimensionaal is. Ruis en noise. geen melodie, geen harmonie, amper ritme, weinig stemmingskleuren. Dan blijft "nieuw geluid" of "inspiratie" zo ongeveer het enige. Anders zet je gewoon een radio tussen twee zenders op een dikke PA. (even voor de volledigheid, ja dat is al gedaan en ja dat had dezelfde luisterervaring en ja de eerste keer was het best leuk.)

Ik ben niet tegen, ik ben verveeld bij noiseacts. Gelukkig dat onrust nv in ieder geval zelfreflectie heeft. Zijn collega's worden meestal helemaal gek als je hun genialiteit en offcenter-heid niet zo ervaart. ;) Humor en voeten op de vloer. Verder doen waar je zin in hebt. Dat waardeer ik zeker. Maar deze thread is in het sounds forum.... Dan wil je een reactie, en die heb ik naar eer en geweten gegeven.

jannest
10 januari 2011, 15:20
een goed geventileerde mening waar ik niks tegen in kan en wil inbrengen
omdat ik jaren lang dit soort muziek zelf als pokkeherrie heb afgedaan en nooit echt de moeite heb gedaan om er naar te luisteren.

Maar als a-muziekale, b songwriter die al tijden vast zit heeft de hernieuwde kennismaking met deze muziek mij aan het denken gezet om andere wegen te verkennen

that's all

beruk
10 januari 2011, 15:50
Het is een audio versie van een psychose.
Als beeldende kunst veel gebruikt:
http://psychoseanders.files.wordpress.com/2009/12/on-fire.jpg
wellicht is dit aardig:M-band ruis (http://noetiek.wordpress.com/2010/08/01/m-band-herrie-ernstige-gedachtenverdichting/)

onrust nv
11 januari 2011, 21:21
Ik maak gelukkig niet alleen maar van die noise, maar ik ben zo digibeet dat het me niet lukt iets anders op t net te zetten. Er is wel een myspace pagina waar ook wat rustiger materiaal op staat(en jaren niet ie bij gewerkt omdat ik de inlog code niet heb) sta er wel met foto op(die met de drumstokken op m'n zondagse best).
http://www.myspace.com/onrustnv Daar staan 3 van de 26 bands/projecten op(ook weer niet de rustiste,maar wel kalmer dan onrustindustrie) Nl: Vissekots, D.L.A. en Onkunde(akoesties project)

TimoSomers
11 januari 2011, 22:07
Die 3 vind ik wel weer wat hebben!:ok:

MarkS
12 januari 2011, 13:02
Doet me ergens denken aan Meat Beat Manifesto in hun beginjaren. (Storm The Studio album)

Solidkick
12 januari 2011, 22:13
Ik krijg er de (koude oorlogs) rillingen van :)

Martijn-w
12 januari 2011, 23:38
De vocalen, want zang kan je het niet noemen, die maken het erg onaangenaam.

Hier kan ik dan wel weer naar luisteren:
http://www.myvideo.de/watch/5148488/D_Passion_Blacklist_Amok_im_break_Mix

FNaRK
16 januari 2011, 15:29
Swan (ooit actief op dit forum) maakt ook dit soort "muziek" ...
Ik persoonlijk vind het wel grappig maar na een aantal minuten haak ik toch af :makeup: (en vervang mijn Kane cd door de nieuwste van Direct)