PDA

View Full Version : Leren op gehoor spelen (Ear Training Software)



benik
5 januari 2011, 23:10
Hallo people,

Ik kwam dit advertentie tegen op marktplaats.nl
http://link.marktplaats.nl/408086725

''Opleiding voor alle muzikanten

EarMaster 5 is een krachtig hulpmiddel om uw muzikale gehoor trainen en muziektheorie in de praktijk te brengen. Met meer dan 650 progressieve lessen van beginners niveau tot zeer gevorderde - inclusief een set van Jazz lessen - leert u gemakkelijk kunnen identificeren, transcriberen en intervallen, akkoorden, harmonische progressies, scales, modes, ritmes en melodieën.''

en dit is maar voor 30 euro terwijl die 135 euro kost.

Ik heb al een demo gedownload van http://www.earmaster.com/ en ik moet zeggen het is echt leerzaam. Ik denk dat ik het maar ga bestellen.

Hebben jullie dit software..? Zo ja heb jullie er wat van geleerd...?

:blast:

Keesz
5 januari 2011, 23:44
ongevraagd toch maar even mijn mening over het hele ''op gehoor spelen''

Ten eerste vind ik dit altijd een van de meest loze argumenten die een gitarist kan hebben als je bijv. vraagt : 'Hee in welke toonladder zat je tijdens die solo?'
'haha weet ik niet man, ik speel altijd op gehoor'

Nou heb ik een jaar of 3 mijn laatste theorie les gehad en ik ben zeg maar afgehaakt bij het leren van de meest voorkomende toonladders/stappen en welke akoorden daar bij horen. (van Aeolisch tot Mixolydisch zeg maar)

Ik weet nog lang niet alles van gitaarspelen en wil dat ook nooit weten,(zal me denk ook niet lukken) maar wat ik wel weet is als ik ''op gehoor'' een solo in ga zonder ook maar aan EEN toonsoort/grondtoon/toonladder etc. te denken is dat ik dat altijd noten raak die juist NIET lekker erbij klinken. bijv lekker uithalen op een E# terwijl je in E speelt, dat klinkt gewoon kut klaar. Je zal altijd blijven zoeken naar bepaalde noten die lekker klinken en in die zoektocht zal je altijd fouten maken, leuk als je op het podium zoekt naar je 'zone' maar eerst ff 30 keer verkeerde licks speelt

De enige manier om (volgens mij) op gehoor te spelen foutloos toe te passen zou dus zijn wanneer iemand die van alle 22/24 frets alle 6 de snaren precies in zijn hoofd heeft hoe deze klinken op alle posities(want dan speel je de 'verkeerde' niet) en dat is dus iets wat mij schier onmogelijk lijkt.

misschien kom ik nu een beetje over als een zeikerd maar ik heb het vaak genoeg meegemaakt dat ik zo'n flapdrol even ging testen met bv een simpel A bluesje en die gozer continue op de 7e fret een verkapte Emin pentatonische ladder zag toepassen. Wat dus niet helemaal lekker klonk zegmaar.

Oefeningen daarin tegen zoals wat wordt aangeboden (is dit trouwens geen spam? no offence hoor) werken natuurlijk wel voor je algehele gitaar orientatie!

allonso1990
6 januari 2011, 01:13
maar wat ik wel weet is als ik ''op gehoor'' een solo in ga zonder ook maar aan EEN toonsoort/grondtoon/toonladder etc. te denken is dat ik dat altijd noten raak die juist NIET lekker erbij klinken. bijv lekker uithalen op een E# terwijl je in E speelt, dat klinkt gewoon kut klaar.

whut? E#?? ik heb niet echt theorie gehad, maar hier heb ik nog nooit van gehoord:dontgeti:

btw ben ik wel benieuwd naar wat je van die software vind, mocht iemand het aanschaffen.

nickofzo
6 januari 2011, 01:15
een enharmonische F

edit: E en F kunnen trouwens prima samen. hangt wel van de context af. eigenlijk kunnen alle tonen samen.
vals spelen kan niet eens. wel volkomen dissonant.
je gitaar is namelijk als het goed is een zuiver instrument.

TimoSomers
6 januari 2011, 01:17
Een F op E kan heel goed, klinkt zelfs erg lekker. (Melodische laddurrrrrr)

nickofzo
6 januari 2011, 01:20
Een F op E kan heel goed, klinkt zelfs erg lekker. (Melodische laddurrrrrr)

dat dus... :lovelove::lovelove:

allonso1990
6 januari 2011, 01:22
Is er dan verschil tussen E# en F? ik zou eigenlijk ook eens wat theorie moeten gaan leren..

ik dacht altijd dat het daar een volledige interval was E-F net zoals B-C

TimoSomers
6 januari 2011, 01:28
E# en F is hetzelfde maaaar je gebruikt een E# bijv. ipv F als je noten uitschrijft in een E ladder zegmaar, dan wil je de stamnoot (of iets dergelijks) dus E er in houden, ipv F.

Ja wazig, ik ben ook een theoretisch leek :D.

nickofzo
6 januari 2011, 01:34
tussen E en F zit niks tussen B en C ook niet
tussen de rest zit allemaal een kruis #
(of andersom .. een mol)

A Ais B C Cis D Dis E F Fis G Gis

en andersom

As A Bes B C Des D Es E F Ges G

_______________

enharmonisch hetzelfde zijn dus

(klinken hetzelfde)

As en Gis
Bes en Ais
Des en Cis
Es en Dis
Ges en Fis

de overige word op gitaar geen onderscheid gemaakt Ces en Bis bijvoorbeeld
wel als je een strijkinstrument of een blaasinstrument erbij hebt.. waarbij de ene Ces en de andere Bis speelt.. klinkt dat Toch niet lekker..

TimoSomers
6 januari 2011, 01:37
Precies, maar in het notenschrift zie je wel veelal E#en enzo langskomen (Bijv als alles met kruizen is geschreven).
Toch? Of word ik gek? :D

nickofzo
6 januari 2011, 01:41
dat komt inderdaad door de toonsoort die gebruikt is. je kan ook niet zomaar verhogen of verlagen.. het is Of verhogen Of verlagen in een ladder (of herstellen uiteraard) maar dat gaat denkik te ver offtopic

http://members.chello.nl/p.groeneweg72/kunst/w_muziek/Vergising%20(web)2.jpg

Luke-wannabe
6 januari 2011, 01:44
Een F op E kan heel goed, klinkt zelfs erg lekker. (Melodische laddurrrrrr)
F is in E altijd een mol 2 en die vinden we alleen maar in de Frygische en Lokrische ladder als we het even bij de westersche kerktoonladders houden.
E# Komt wel voor, bijvoorbeeld als een stuk in F# groot staat. Je mag de grote 7 dan geen F noemen omdat alle stamtonen intact gehouden moeten worden. Je verhoogd de E dus dan met een halve toon door er E# van te maken.

TimoSomers
6 januari 2011, 01:48
:ok: Dat dus.

nickofzo
6 januari 2011, 01:50
zo te zien heeft de topicstarter de software niet eens meer nodig

Luke-wannabe
6 januari 2011, 01:54
Hoezo? Theorie is wat anders dan solfege ofwel horen.

nickofzo
6 januari 2011, 02:04
Hoezo? Theorie is wat anders dan solfege ofwel horen.

maakte maar een grapje hoor;)

ben wel benieuwd eigenlijk.. heb op internet wel eens eartrainers gedaan. zou het eigenlijk vaker moeten doen, (dat kan je al oefenen doormiddel van intervallen)
je speelt 2 tonen achter elkaar en luisterd hoe het klinkt . dan probeer je de afstand te benoemen (prime secunde terts groot of klein etc. (ouderwets iemand laten dicteren)

probeer er liedjes ook bij te bedenken .. wil-Hel-mus
And-Now

helpt ook

TimoSomers
6 januari 2011, 02:07
Dat moet je dus de hele dag doen op de Rockacademie :D.

Ik verwachte bier en tetten, maar nee.

Tristan
6 januari 2011, 03:00
Als je een e in F mineur speelt, dan speel je Melodisch (of Harmonisch) Mineur, waarschijnlijk bedoelde Timo dat.

Een f in E geeft:
Phrygisch e f g a b c d
Lokrisch e f g a bb c d
Phrygisch Dominant (5e trap van Harmonisch Mineur) e f g# a b c d
Gealtereerd (7e trap van Melodisch Mineur) e f g ab bb c d
Octotonisch e f g g# a# b c# d

Ik speel bijna altijd op mijn gehoor, en meestal is dat ook geen onzin.
Het hangt er wel vanaf hoe snel het schema gaat, des te sneller het gaat des te meer je moet vertrouwen op voorgeconstrueerde melodische frases die door de verschillende akkoorden heenwerken (ben ik niet goed in).
Gewoon veel oefenen en altijd meespelen met cd's en backingtracks in verschillende toonsoorten, dan pak je op den duur meteen de juiste tonen.
Melodische opbouw en melodisch gehoor zijn ook belangrijk, misschien wel het allerbelangrijkst.
Als het dan toch misgaat is het bij mij vaak op de 4 of de 6, dat ik per ongeluk een 4 raak waar een #4 moet zitten, een b6 waar een 6 moet zitten, of andersom.
Statistisch gezien zijn de #4 en de 6 de meest logische keuze omdat deze op de meeste akkoorden werken, een b6 of 4 werken bijvoorbeeld beide niet op de meeste majeur en dominant trappen.
Het volledig weglaten van deze tonen kan ook erg effectief zijn, dat doe ik vaak, maar soms kom je dan toch per ongeluk op zo'n 4 of 6 terecht, een vergissing is menselijk.

Wat betreft Earmaster, ik vind het wel een fijn programma, maar de ene versie is uitgebreider dan de andere dus ik kan niet zeggen hoe uitgebreid deze versie is.
Overigens moet het, als je Windows gebruikt, vast wel ergens gratis te downloaden zijn lijkt me.

denis.hermans
6 januari 2011, 11:05
Heb ook een beetje met de demo geoefend en ik moet zeggen dat ik wel enige progressie merkte.

Ik overweeg nu ook om het programma te kopen maar vindt 69 eur (=off. verkoopprijs in België) wel een beetje duur maar het is misschien wel de moeite waard.

Edit : die 135 EUR is voor de schoolversie, laat meerdere gebruikers toe daar ben je als particulier niets mee. De pro versie volstaat. Is dus 69 eur nieuw, eigenlijk krijg je dus maar 39 eur korting). Kijk maar eens op de website van earmaster.

merijn0301
6 januari 2011, 21:49
Ik vind, zeker als je in een band speelt, dat je enig inzicht moet hebben van akkoorden en toonladders. Niet tot in den treure, echt niet. Maar Uit ervaring weet ik dat het uitzoeken veel makkelijker gaat als je een basis-idee hebt van de bleus- en "normale" toonladders. Die zijn niet heilig, en soms moet wat dingetjes toevoegen, maar het helpt wel. Als je in de Jazz gaat zijn er weer ander toonladders, maar daar weet ik het fijne niet van

Verder is het echt veel makkelijker om "out-of-the-blue" een solootje te improviseren als je je toonladders een beetje kent. Geloof me : Slash, Eric Clapton, Joe S., Mark Knopfler ... Die maken het zich echt niet moeilijker dan nodig is. Die rennen ook vooral toonladders op en neer.

Leer toonladders, houd je geld. Dat is mijn advies.

Bijv : Een nummer in E --> Toonladder van E
Een nummer in C --> Toonladder van C
" " " Am --> " " C (want Am is parallel van C)

De V
6 januari 2011, 22:09
ongevraagd toch maar even mijn mening over het hele ''op gehoor spelen''

Ten eerste vind ik dit altijd een van de meest loze argumenten die een gitarist kan hebben als je bijv. vraagt : 'Hee in welke toonladder zat je tijdens die solo?'
'haha weet ik niet man, ik speel altijd op gehoor'

Nou heb ik een jaar of 3 mijn laatste theorie les gehad en ik ben zeg maar afgehaakt bij het leren van de meest voorkomende toonladders/stappen en welke akoorden daar bij horen. (van Aeolisch tot Mixolydisch zeg maar)

Ik weet nog lang niet alles van gitaarspelen en wil dat ook nooit weten,(zal me denk ook niet lukken) maar wat ik wel weet is als ik ''op gehoor'' een solo in ga zonder ook maar aan EEN toonsoort/grondtoon/toonladder etc. te denken is dat ik dat altijd noten raak die juist NIET lekker erbij klinken. bijv lekker uithalen op een E# terwijl je in E speelt, dat klinkt gewoon kut klaar. Je zal altijd blijven zoeken naar bepaalde noten die lekker klinken en in die zoektocht zal je altijd fouten maken, leuk als je op het podium zoekt naar je 'zone' maar eerst ff 30 keer verkeerde licks speelt

De enige manier om (volgens mij) op gehoor te spelen foutloos toe te passen zou dus zijn wanneer iemand die van alle 22/24 frets alle 6 de snaren precies in zijn hoofd heeft hoe deze klinken op alle posities(want dan speel je de 'verkeerde' niet) en dat is dus iets wat mij schier onmogelijk lijkt.

misschien kom ik nu een beetje over als een zeikerd maar ik heb het vaak genoeg meegemaakt dat ik zo'n flapdrol even ging testen met bv een simpel A bluesje en die gozer continue op de 7e fret een verkapte Emin pentatonische ladder zag toepassen. Wat dus niet helemaal lekker klonk zegmaar.

Oefeningen daarin tegen zoals wat wordt aangeboden (is dit trouwens geen spam? no offence hoor) werken natuurlijk wel voor je algehele gitaar orientatie!

Ergens ben ik het wel met je eens, aan alleen op je gehoor spelen heb je geen moer als je geen idee hebt wat je speelt. Domweg alles naspelen, zonder ook maar enig benul te hebben van een toonsoort, is misschien leuk voor jezelf maar in een band gaat het niet werken.

Daarentegen heb ik wel gemerkt dat (bij anderen, helaas nog niet bij mezelf) het naspelen van stukjes (de solfège) echt héél goed is voor je gehoor en dat dat vreselijk makkelijk kan zijn, bijvoorbeeld als je in een band speelt of een solo moet uitschrijven ofzo. Bovendien is het een leerproces, fouten maken (een E# spelen ipv een E) mag! Toen ik ermee begon had ik ook de helft van de akkoorden fout, so what? Zolang je met niemand speelt, heeft niemand er last van.

Ik heb het programma ook, en ik vind het heel goed werken.
Ik weet zeker dat als ik er meer tijd in zou (kunnen) stoppen, mijn gehoor vooruit vliegt!

Michael AE
6 januari 2011, 22:31
Natuurlijk moet je je toonladders kennen, maar je gehoor is VEEL belangrijker. Ik ken geen enkele gitarist die met uitsluitend toonladderkennis een vette solo neer kan zetten. Het is af-en-toe leuk voor het truukje, maar je krijgt er over het algemeen alleen maar super saaie, nietszeggende solo's van.

Het belangrijkste van toonladders oefenen, IMO, is dat je patronen leert kennen en je vingers traint om verschillende van die patronen foutloos te spelen. De KLANK van toonladders in de context van de akkoorden leren (her)kennen vind ik persoonlijk echter veel belangrijker en dat kan ook zonder gitaar.

Als ik soleer, speel ik wat ik in mijn hoofd hoor. Sinds ik zo ben gaan spelen, merk ik dat mijn timing en frasering enorm vooruit zijn gegaan. Natuurlijk moet je wel weten waar bepaalde noten op je gitaar zitten, maar op gevoel kom ik ook al een heel eind; zeker als ik op een podium sta en vol in de adrenaline zit.

Je kunt dit soort dingen oefenen door over een schema te zingen en dat proberen na te spelen, of bijvoorbeeld uit je hoofd een bekend melodietje spelen dat je nog nooit uitgezocht hebt.

Ik ben het dus helemaal niet met de meningen van Keesz eens. Sterker nog: ik vind op gehoor spelen de vetste manier om een goede solo neer te zetten als ik improviseer.

TimoSomers
6 januari 2011, 23:05
Ik ben denk ik een goed voorbeeld :D.

Ik ken mijn toonladders blind.
Ik weet echter verder erg weinig theorie
Ik speel inderdaad gewoon wat ik in m'n hoofd hoor, of wat ik gewoon op dat moment voel (dat eigenlijk het meest).
Ook weet ik zegmaar hoe alle noten klinken. Ik kan bijv. een gitaar visualiseren en daar op soleren, zonder dat ik er een in mn hand heb.
Ik speel dus altijd op gehoor en weet welke noten 'kunnen' doordat ik mijn toonladders ken.
Maar in sommige fusion shit doe ik het puur op gehoor en kan ik niet meteen zeggen in welke toonladder ik zit.
(en dat kan dus omdat ik weet hoe alle noten klinken, zegmaar)

Michael AE
6 januari 2011, 23:07
Dat heb ik ook, alhoewel ik wel wat theorie ken. Als ik speel gebruik ik die theorie echter nooit en moet ik soms achteraf analyseren wat ik nu precies gespeeld heb. :D

nickofzo
6 januari 2011, 23:27
Dat heb ik ook, alhoewel ik wel wat theorie ken. Als ik speel gebruik ik die theorie echter nooit en moet ik soms achteraf analyseren wat ik nu precies gespeeld heb. :D

dat heb ik dus ook. je gebruikt waarschijnlijk onderbewust de theorie stiekem.

Michael AE
6 januari 2011, 23:35
Ja, vast wel inderdaad. Het is gewoon een automatisme. Precies weten waar alle noten die je hoort zitten is echter wel wat anders dan precies weten welk interval van het onderliggende akkoord je speelt en uit welke toonladders die zou kunnen komen. ;)

merijn0301
7 januari 2011, 00:20
Hoi,

Je gehoor is inderdaad altijd zeer belangrijk bij het uitzoeken en altijd leidend. Toonladders zijn "slechts" een zeer handig stuk gereedschap. Zo zie ik het .

Ik denk wel dat als je de tijd neemt om de "figuren" van maar een aantal toonladders te leren, het uitzoeken op gehoor veel makkelijker wordt.

Sterker nog : Transponeren wordt ook makkeljker.

Merijn