PDA

View Full Version : Closed cab.



Piet (Tele)
5 januari 2011, 19:14
Ik ben bezig met een 2 x 12" speakerkast te maken. (speakers schuin boven elkaar) Ik denk dat ik de kast eerst uitprobeer met een dichte achterkant.
Mijn vraag is, is de kast dan ook helemaal afgesloten, of moet er aan de voorkant nog gaten bij, om de luchtdruk die de speakers veroorzaken te laten ontsnappen.

JohnLord
5 januari 2011, 19:41
Voor de luchtdruk hoef je geen gaten te maken, die druk is er namelijk niet. Speakerconussen maken maar een kleine beweging in vergelijking met de inhoud van de kast en die beweging geeft alleen luchtverplaatsing.

Laat even een foto zien als ie af is, altijd leuk!

Piet (Tele)
5 januari 2011, 19:43
Ok dan heb ik dat verkeerd begrepen, maar waarom zitten er soms dan wel 1 of 2 gaten bij in.

nico verduin
5 januari 2011, 19:58
Ok dan heb ik dat verkeerd begrepen, maar waarom zitten er soms dan wel 1 of 2 gaten bij in.Vaak zit er aan die gaten een pijp naar binnen om de bas te accentueren (Bass Port). zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Bass_reflex

Piet (Tele)
5 januari 2011, 20:29
Voor de luchtdruk hoef je geen gaten te maken, die druk is er namelijk niet. Speakerconussen maken maar een kleine beweging in vergelijking met de inhoud van de kast en die beweging geeft alleen luchtverplaatsing.

Laat even een foto zien als ie af is, altijd leuk!

Als de cab klaar zal ik dat zeker doen.

Piet (Tele)
16 januari 2011, 21:21
Weten jullie ook hoe ik aan een fender logo kan komen en hoe ik foto's kan plaatsen?

nico verduin
17 januari 2011, 00:08
Weten jullie ook hoe ik aan een fender logo kan komen en hoe ik foto's kan plaatsen?ebay,marktplaats....
Foto's moet je op een site zetten waar je foto's kan opslaan en dan de link opnemen in je tekst via icoon "Afbeelding invoegen

tommus42
17 januari 2011, 13:09
Die basreflexpoorten zou ik er niet inmaken in eerste instantie. Kun je eventueel later doen, maar als je een open kast wilt kun je de achterkant eruitschroeven.

Wat foto's uploaden betreft, imageshack werkt heel goed.

Piet (Tele)
17 januari 2011, 19:29
Ok, hier een link naar een foto van mijn zelfgemaakte cab. met 2X G12H 30 watt, schuin boven elkaar uit 1970 + Een Fender Bandmaster ui 1971 opnieuw bekleedt.
Heeft er iemand overigens een fenderlogo voor op de speakerkast.
http://img4.imageshack.us/img4/8971/versterker017.th.jpg (http://img4.imageshack.us/i/versterker017.jpg/)

Mr. Dynamite
17 januari 2011, 19:58
Netjes! Ook erg gaaf met die tolex kleur, chique :hippie:

JohnLord
17 januari 2011, 20:03
Ik vind hem prachtig gemaakt. Maar ik vind het eerlijk gezegd ook dóódzonde dat je hem hebt afgewerkt met flightcase materiaal :stop:.

fredjuh
17 januari 2011, 21:32
Er ontstaat wel degelijk druk in een gesloten kast. Hij moet dan ook goed luchtdicht zijn, anders krijg je windgeruis en slechter geluid.

JohnLord
17 januari 2011, 21:37
Mmm, als je hem luchtdicht heb gemaakt, er dus geen lucht in en uit kan, hoe kan er dan tijdens het spelen wel ineens druk ontstaan? :dontgeti:

fredjuh
17 januari 2011, 21:48
De hoeveelheid lucht in je cab blijft gelijk, want hij is afgesloten. Als de conus naar binnen beweegt, dan wordt de druk hoger want dezelfde hoeveelheid lucht moet in een kleiner volume passen, de lucht wordt in elkaar gedrukt. Als de conus naar voren beweegt krijg je onderdruk, omdat de lucht uit elkaar getrokken wordt. Ze noemen dit acoustic suspension, omdat de conus als het waren wordt opgehangen in een luchtvering. Overdruk en onderdruk wisselen elkaar heel snel af, als de conus trilt. Het voordeel van een gesloten kast is dat bastonen van de achterkant van de speaker nergens heen kunnen, zodat ze de bastonen van de voorkant niet kunnen uitdoven. Ze staan nl. uit fase.

JohnLord
17 januari 2011, 22:13
Oke, maar mag dus eigenlijk geen naam hebben.

fredjuh
17 januari 2011, 22:24
Uiteraard is alles relatief, als je de druk uitdrukt met een getalletje ziet het er t.o.v. 1 atmosfeer klein uit, maar die druk is soms toch echt groot genoeg om de vouwen uit je broek te blazen! Reken maar dat een gesloten kast goed stevig en luchtdicht moet zijn. Met een overdruk van 1 atmosfeer zou het kastje waarschijnlijk met een mooie knal aan z'n einde komen...

edit: 120dB is 20 pascal, oftewel 0,02% van de atmosferische druk, bijna niks dus, maar misschien weet je hoe knetterhard 120dB is en dat zo'n druk op een oppervlakte van een vierkante meter al 2 kilogram aan kracht uitoefent en dat je cab voor een geluidsdruk van 120dB aan de binnenkant maar 0,02% van volume hoeft te veranderen. Dat halen die grote stukken bewegend papier makkelijk.

JohnLord
18 januari 2011, 15:57
Ik weet geluukig niet hoe knetterhard 120 dB is. Bedankt voor de uitleg...