PDA

View Full Version : Dire Straits (cover)



Robbert v.d. Hanenberg
5 januari 2011, 16:30
Een keer wat anders zullen we maar zeggen...:)...maar wel leuk om te spelen!

Money For Nothing:

http://www.youtube.com/watch?v=EALn38ZZkrU&hd=1

Gr,


Robbert

Harald
5 januari 2011, 16:42
Mooi, die kleine bends erdoor :)

Exi
5 januari 2011, 16:58
Mooi gedaan man! Je hebt ook het geluid perfect benaderd.:ok:
Dit smaakt naar meer Robbert. Inderdaad weer eens wat anders.

arnoldtims
5 januari 2011, 16:59
wederom erg mooi prachtig geluid ook.
Ik neem het grapje over notenpoepert gelijk weer terug
Ik heb even meer van je beluistert en het valt me op dat je emotioneel speelt bijna alsof je zingt met je gitaar.
Ik heb enorm gas voor een goede strat maar ik geloof nu ook voor een gitaar zoals jij hebt (music man toch?)

B0UDEWIJN
5 januari 2011, 21:54
Heel mooie cover van imo een van de vetste gitaarriffs ooit! Tis idd wat anders dan je andere stukken, maar ook die vind ik meestal erg vet. En wat arnoldtims zegt, erg mooi geluid Complimenten! :ok:

covermark
5 januari 2011, 23:33
Leuk om dit ook eens te zien. Moet wel zeggen dat ik dit een van je mindere stukken vind. Het komt een beetje ´gevoelloos´ over. Geluid vind ik niet zo goed gelukt trouwens. Wel leuk om te zien dat je paar typische Knopfler trucjes speelt.

ThaBluesBreaker
6 januari 2011, 00:17
Ik vind het wel mooi:ok:

TimoSomers
6 januari 2011, 01:13
Mooi Robbert!!

VHsologitarist
6 januari 2011, 07:49
Moet wel zeggen dat ik dit een van je mindere stukken vind. Het komt een beetje ´gevoelloos´ over. Geluid vind ik niet zo goed gelukt trouwens.

Totaal niet mee eens. Super gespeeld en de soundbenadering is erg goed, vooral met de wetenschap dat dit niet met een stratje gespeeld is.

Harald
6 januari 2011, 08:31
Geen idee waar Mark K dit op speelde, maar mij staat een Les Paul (in de clip, dat zegt weinig natuurlijk), of die bruine gitaar (live, dat was ongeveer bijna een strat, maar dan toch echt geen fender. Pensa Suhr of zoiets, vast wel een fan die het zeker weet hier ergens) bij.

Het uit fase geluid komt bij dit nummer uit een wah, of parametrische EQ dacht ik.

Los van het geluid speelt Robbert het toch met een eigen twist. En als ik de filmpjes zo bekijk wordt deze band sowieso niet helemaal een soundalike band. Maar juist ook een beetje eigen draai aan de nummers?

Robbert v.d. Hanenberg
6 januari 2011, 20:50
Thanks!

Knopfler gebruikt in dit nummer (wat Harald al zegt) 'n 'half stuck wah'. Hij laat dus 'n wah-pedaal constant net boven de laagste (of hoogste, maar net hoe je 't bekijkt)) positie staan of hangen...persoonlijk vind ik dit minder mooi...het geluid wordt er wat minder dynamisch door en je hebt met je vingers minder invloed op de toon. Ondanks dat het 'n Dire Straits-nummer is kon ik het niet laten om er wat 'Luke-achtige' 'pluk-dingetjes' tussen te stoppen (ook de (kleine) bends zijn 'n beetje Lukather-achtig denk ik). Zodra ik 'pop' speel komen toch vaak m'n 'Luke-invloeden' om de hoek kijken, dat gebeurt gewoon zeg maar, sta ik vaak niet eens bij stil.

Harald: Als het kan of 'verantwoord' is om aan covers 'n eigen draai te geven dan probeer ik dat wel enigszins. Van sommige classic solo's moet je natuurlijk afblijven (qua vorm), dat wel natuurlijk. Het projectje is heel 'zang- / gitaar'-georienteerd, dus 'n wat vrijere aanpak is dan juist wat interessanter denk ik, tenminste, dat hoop ik maar.

Arnoldtims: Ik speel op 'n Carvin (met EMG's). Niks aparts eigenlijk, maar voor mij perfect. Ik geloof niet zo in 'het geluid' wat in bepaalde '(electrische) gitaren' zit of zou moeten zitten, het begint voor het grootste gedeelte met de gitarist zelf denk ik.

Covermark: 'Het geluid'...daar kan ik goed inkomen (zie boven)...weet alleen niet in welke zin je dit stuk (of deze riff) naar jouw mening eigenlijk 'gevoelig' zou kunnen benaderen (aangezien het op jou 'wat gevoelloos' overkwam). Met 'n solo (maar ook akkoord progressies) kun je vaak meer 'een verhaal' vertellen of emotie wringen in bepaalde tonen, in dit geval komt 't denk ik meer aan op feel, groove, dynamiek en timing. Ik kan nou niet direct zeggen dat Knopfler dit nummer 'gevoelig' speelt, begrijp me goed, hij speelt 't te gek, maar gevoelig?
Ik pak 't geheel wat vrijer op misschien, maar goed, vind dat persoonlijk juist wel lekker. Zeker ook omdat dit het outro-gedeelte van de song is.

E-J
6 januari 2011, 22:41
Hier twee clipjes die je kunnen helpen. Zie hoe zijn duim (clawhammer techniek) gebruikt om de basnoten te spelen.

http://www.youtube.com/watch?v=aFMeez18PHU&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=UL_CAz9csSQ

Conrad Hultermans
6 januari 2011, 23:20
Klinkt lekker Robbert, mooie sound ook.
Ik vind t tof als je er iets van jezelf in gooit, dat maakt t allemaal net wat spannender!

Grtz,
Conrad