PDA

View Full Version : Per ongeluk tegen elementschakelaar van Les Paul slaan



Nobler
5 januari 2011, 13:59
Way back, in 1982, kocht ik mijn eerste Les Paul, een merkloze goldtop immitatie, die echter lekker speelde. Als elementenschakelaar had die een lelijke chickenhead-draaiknop zitten. Al vrij snel kocht ik toen een ES-achtige gitaar en sindsdien heb ik vrijwel alleen nog maar op ES’en gespeeld. Wel heb ik nadien voor de mooiigheid de lelijke schakelaar vervangen door een correcte schakelaar. Sinds ik vorig jaar een echte Gibson LP heb gekocht speel ik weer geregeld op beide LP’s. Wat mij daarbij nogal tegenvalt is dat ik bij het spelen steeds tegen de schakelaar kom. Als hij op het brugelement staat ‘sla’ ik hem vaak in de middenstand. Het 180 graden draaien van de schakelaar zou dus geen effect hebben. Bij mijn ES’en had ik daar geen last van omdat de schakelaar daar op een heel andere plek zit. Ik begin nu te begrijpen waarom mijn eerste LP zo’n draaischakelaar had.

Hebben jullie hier ook last van en valt er wat tegen te ondernemen (anders dan zodanig spelen dat ik niet tegen de schakelaar aan kom).

vulvasonic
5 januari 2011, 14:02
Het 180 graden draaien van de schakelaar zou dus geen effect hebben.

Draai 'm 90 graden.

lollol
5 januari 2011, 14:28
Draai 'm 90 graden.

Dat dus.

Of vervang hem voor een draaiknop, bijvoorbeeld zo'n mooie chickenhead:soinnocent::rockon:

Bram+
5 januari 2011, 14:29
Ik blijf het toch knap vinden :D Nu moet ik zeggen dat ik zelf op 'stratachtigen' speel en derhalve weinig ervaring heb met een toggle op die plek, maar mijn hand is in ieder geval vaker op de brug te vinden en niet in die buurt van m'n gitaar.

Een oplossing kan ook zijn om de toggle 'kleiner' te maken door bijvoorbeeld de knop eraf te halen of een stukje af te zagen.

Squier4ever
5 januari 2011, 14:36
Of gewoon de switch verplaatsen door er een toonpot uit te rammen....

SEAL
5 januari 2011, 14:39
speelstijl aanpassen. je hoort daar helemaal niet te komen met je had, als je het goed doet!

of punk gaan spelen.

mikeyaxeman
5 januari 2011, 15:09
Op mijn Epi LP heb ik hem toen ook gedraaid.
Maar sinds ik mijn Gibson LP kocht heb ik dat niet meer gedaan.
Vind het eigenlijk wel handig.
Dan kun je juist lekker makkelijk switchen van Pickup onder het spelen.

guitarkid
5 januari 2011, 15:11
Ik heb net mijn Les paul even gepakt, maar ik kan me niet voorstellen dat ik per ongeluk de PU-switch raak. Zelfs niet bij de Townshend-molenwiek... ;)

Gr. C.

marco v
5 januari 2011, 15:49
Ik vraag me toch af hoe je speeltechniek is. Mij lukt het ook niet om per ongeluk tegen de toggle switch aan te komen.

vulvasonic
5 januari 2011, 15:50
Ik vraag me toch af hoe je speeltechniek is. Mij lukt het ook niet om per ongeluk tegen de toggle switch aan te komen.

Plank laag op de heup hangen en de hals omhoog laten wijzen. Niet dat ik er zelf last van heb. Ik heb niet eens een Les Paul.

Jilles
5 januari 2011, 16:15
Op mijn Dean had ik hetzelfde probleem, maar dat kwam omdat de switch op dezelfde plek - maar dan aan de andere kant van de hals - zat. Ik heb het koontje er toen gewoon afgedraaid, nooit meer problemen gehad.
Hoe jij op de plek van de switch van de LP komt bij het spelen is mij ook een raadsel maar het lijkt me een vervelend probleem.

universe777
5 januari 2011, 16:21
Ik sloeg de switch ook altijd per ongeluk om bij tapping licks.
Vind het een heel onhandige plek.

Het ligt er zoals Vulvasonic al zegt heel erg aan in welke positie je je gitaar hangt. Ik worstelde altijd enorm met dat ding. Hoog of laag ik vond het een ongemakkelije k***e shape. Wel mooi om te zien maar 100% niet mijn gitaar.

JohnLord
5 januari 2011, 16:24
Ik had er juist bij mijn toenmalige Fender last van. Bijn mijn PRSén wilde ik de volume knop nog wel eens raken. Bij LP's zitten alle knoppen juist lekker ver weg ;)

iWishmaster
5 januari 2011, 17:00
Zoals Jilles zegt: het plastic dingetje eraf draaien, dan blijft alleen de kleine metalen schakelaar over. Werkt prima bij mij. Hoewel ik mijn LP al een half jaar niet meer aangeraakt hebt ...

Wabbie
5 januari 2011, 17:03
Met ducktape kun je alles maken.....

speedmusic
5 januari 2011, 17:11
Wel wat prijzig maar er is een speciaal stukje gereedschap, Mike Ness gebruikt het al jaren. (kan trouwens niet wachten op de nieuwe cd, deze maand)

http://farm4.static.flickr.com/3523/3260862698_c983214505.jpg
Oja, het is een stukje zwarte tape.

HUESSEN
5 januari 2011, 17:29
Niet dat ik er zelf last van heb. Ik heb niet eens een Les Paul.

En de DC?Dat is toch ook een Les Paul.Of Heb je deze niet meer?:eek:



weet dat de schakelaar op een andere plaats zit........

Thijssie06
5 januari 2011, 17:49
ja precies, ik heb precies hetzelfde probleem met mn tele deluxe, het is nog niet zo dat het me mega irriteert maar blijft idd lastig

TimoSomers
5 januari 2011, 18:15
Ik sloeg de switch ook altijd per ongeluk om bij tapping licks.
Vind het een heel onhandige plek.

Het ligt er zoals Vulvasonic al zegt heel erg aan in welke positie je je gitaar hangt. Ik worstelde altijd enorm met dat ding. Hoog of laag ik vond het een ongemakkelije k***e shape. Wel mooi om te zien maar 100% niet mijn gitaar.

Gelukkig maar :D !

G.G.
5 januari 2011, 18:22
Ik mis de beste optie: een strat kopen... En anders: tetten!

mesaman
6 januari 2011, 01:06
uiteraard altijd tetten!!

maar het heeft niets met autisme of gen afwijkingen te maken?

anders gewoon er uitzagen!of een andere oplossing zoeken!

TimoSomers
6 januari 2011, 01:12
Anders haal je je elementen eruit?
Geen switch meer nodig.

universe777
6 januari 2011, 08:47
Gelukkig maar :D !
Jongen, ik ben echt heel blij dat hij bij jou terecht is gekomen.
Op dat ding moet gespeeld worden.

Waar gebruik je hem nu voor nu je ook die Bo-el nu in je arsenaal hebt?

TimoSomers
7 januari 2011, 00:30
Ook gewoon live en op opnamens.
Ze worden evenredig gebruikt (waarschijnlijk de Les Paul straks iets meer gezien ik die live meteen pak als de Bo-El ontstemt).

Sleight
7 januari 2011, 01:42
Ik mis de beste optie: een strat kopen...

Huh? Ik zit juist vaak met dit probleem op mn strat lol... Nja, meestal speel ik op brugelement dus ik sla hem niet zo vaak weg, maar vaak als ik op een ander element speel sla ik hem wel eens over...
Doe ik soms ook iets fout? :/

Nobler
7 januari 2011, 13:07
Een deel van jullie kan zich niet voorstellen dat ik er bij het spelen tegenaan kom, maar toch is het zo. Het zal wel door mijn manier van spelen komen, maar ik heb echt geen debiele speelstijl.

Ik kan me weer niet goed voorstellen dat jullie het je niet kunnen voorstellen. Het knopje zit tenslotte maar 10-15cm bij de snaren vandaan en je hand maakt vanuit je elleboog een soort boogbeweging die ongeveer reikt van de elementschakelaar (bij een LP dan) over de elementen naar de potmeters toe.


Overigens heb ik het bij mijn strat (ja, ik heb er wel degelijk een) ook wel eens gehad. Raar genoeg ook als hij op het brugelement staat, dus met de knop helemaal naar beneden. Blijkbaar haak ik hem dan wel eens met een vinger mee naar boven. Maar bij een Tele, wat ook werd genoemd, kan ik het mij juist weer niet voorstellen.

In ieder geval heb ik twee zinvolle oplossingen voorbij zien komen, de schakelaar 90 graden draaien en het plastic knopje er af schroeven. Die ga ik eens proberen.

DaveItUp
7 januari 2011, 13:18
Ik had 't ook hoor, toen ik een Ibanez Artist had. Alleen live last van, door het wat wildere spelen. Eerste paar keer een beetje ductape erover :D en toen die switch een kwartslag gedraaid.

Orpheo
7 januari 2011, 13:39
ik had er vroeger heel erg veel last van, en heb die zwarte knopjes er af gehaald. Nu heb ik er nauwelijks last van. ik vind de toggle daar echt ideaal! ik kan makkelijker zien welke stand hij heeft (bij een strat vind ik het rottiger, maar die heeft ook 2 standen meer zeg maar, edoch, een 5weg blade op de plek van de LP toggle is ook chill).

er tegenaan beuken doe ik ook niet meer, en met 2 hand tap kan ik met m'n pols de pup wisselen als t nodig is voor die bewuste tone of sound.

juist omdat ik midden in solo's wissel, wissel ik 'zakk wylde style'; snel, en pittig!

Mitch
7 januari 2011, 19:35
Gewoon op oefenen dat je niet meer zo hoog tegen de hals aan je aanslag hebt. Ik had het in het begin ook toen ik sinds jaren weer aan de LP ging, maar inmiddels gebeurt het me nooit meer omdat ik er een tijdje bewust op gelet heb tijdens repetities. Niet zo moeilijk hoor...

Martijn-w
7 januari 2011, 19:40
Ik heb het juist andersom. Op mijn Guttlin (zelfde plek als lp) kom ik niet in de buurt van de switch en bij de strat sla ik er juist vaker tegenaan.