PDA

View Full Version : Marshall TSL100 Mods



Nocki
5 januari 2011, 11:46
Hi,

Gisteren heb ik een Marshall JCM2000 TSL100 topje gekocht.
Aangezien ik iets zocht met een schakelbare loop en 3 kanalen, zocht ik eerst naar een Mesa Mark IV maar omdat het erg moeilijk was om die te kopen kwam het er maar niet van. 3 Weken terug las ik dat ook de TSL 3 kanelen en een schakelbare loop heeft dus werd het een eventuele 2e keus. Omdat dit meer een ampje voor thuis is en voor kleine optredens heb ik deze maar gekocht.

De TSL100 is voorzien van Mercury trafo's en er zit een choke op. Ik heb me daar nooit in verdiept en pas gisteren even gelezen hier op het forum over die trafo's.

Kan iemand meer vertellen over die mods aan deze top?

Mijn eerste constatering was dat hij minder rommelig klonk in het laag. Strakker was, Minder schel (onder in het hoog) en wat meer definitie had in de attack.

Maar het is alweer even geleden dat ik een tsl had gehoord...

Hij gaat strakjes gebruikt worden met een Bogner 4x12 straight en in elke loop dedicated fx voor die kanalen.

caliban
5 januari 2011, 11:52
Er staat denk ik op het forum ergens een topic over dit soort van update in een JVM, werkwijze is waarschijnlijk vgl-baar...

Nocki
6 januari 2011, 09:45
Dankje,

Ik had het topic inderdaad al doorgenomen.

De mods zijn inderdaad enorm de moeite waard. Het is er een fijne versterker door geworden.

Groetjes

Nocki

rudolf
6 januari 2011, 10:00
100watt over een 4x12 en dan thuis gebruiken. Das zoiets als sex met 10 condooms om. Dat wil je jezelf toch niet aandoen? :D

hehe

iWishmaster
6 januari 2011, 10:17
Ik heb een Peavey 5150 met Mercury Magnetics trafo's. Onlangs bij Guitarking naast een nieuwe 6505 met stock trafo's gezet. Mijn ervaringen zijn ongeveer hetzelfde als jij beschrijft:
-Minder 'zompig' laag
-Meer punch in het midlaag
-Minder schel / ronder in het hoog
-Meer definitie

Het is geen compleet andere bak geworden, maar het is wel een duidelijk hoorbaar verschil.

Nocki
6 januari 2011, 10:50
100watt over een 4x12 en dan thuis gebruiken. Das zoiets als sex met 10 condooms om. Dat wil je jezelf toch niet aandoen? :D

hehe

Het tegenovergestelde ervaring steeds weer. De 5 tot 60 watt amps zorgen hier altijd voor problemen en kunnen niet zacht en moeten open om lekker te klinken.
90 en 100 watt amps gaan eerder "aan"en klinken op laag volume ook eerder goed.

Doordat een 4x12 kast anders klinkt gaat die kast ook lekkerder klinken zonder dat de buurvrouw aan de deur staat.. Met 1x12 combotjes staat ze wel zo aan de deur...




Ik heb een Peavey 5150 met Mercury Magnetics trafo's. Onlangs bij Guitarking naast een nieuwe 6505 met stock trafo's gezet. Mijn ervaringen zijn ongeveer hetzelfde als jij beschrijft:
-Minder 'zompig' laag
-Meer punch in het midlaag
-Minder schel / ronder in het hoog
-Meer definitie

Het is geen compleet andere bak geworden, maar het is wel een duidelijk hoorbaar verschil.

Leuk om te horen. Nu snap ik ook dat mensen hun high end amps laten voorzien van andere onderdelen. Van mijn CAE 3+ preamp hoor ik ook alijd verhalen over mods waar ik altijd twijfels bij had. Nu ik dit allemaal hoor in deze goedkope amp is het de moeite waard om dat ook in high end spul te laten doen.

big dooley
6 januari 2011, 11:30
de originele JCM2000 ingangstrafo's hebben nogal last van "sagging"... bij een bepaalde spanning op de primaire spoel (uit de muur) komt er een getransfomeerde sapnning uit de secundaire spoel... wordt er echter vermogen gevraagd, dan zakt die secundaire spanning, omdat er daadwerkelijk stroom wordt getrokken (ampere's)
dit kan ook gezien worden als vermogensverlies (de trafo wordt warm, dus gaat daar energie aan verloren)
een mercury trafo zit ietsbeter in elkaar, waardoor er minder sagging optreed en dus de secundaire spanning hoger blijft tijdens belasting

vervolgens wordt die spanning gelijkgericht dmv diode's en elko's... voor extra filtering wordt er dan nog eens een choke of een weerstand gebruikt... de weerstand wordt momemteel het meest gebruikt, wat de resterende AC spanning wegfiltert... echter houdt zo'n weerstand net zoveel DC-stroom tegen als AC-stroom... bij een choke (is in feite een spoel) wordt er meer AC-stroom tegen gehouden dan DC-stroom, doordat de daadwerkelijke weerstand ongeveer 2 keer zo laag is dan de originele weerstand die gebruikt wordt... dus de DC spanning die naar de G2 roosters gaat van de eindbuizen en naar de anode's van de preampbuizen ligt ook nog eens hoger...

veel mensen met een JCM2000 houden van deze mods, vanwege de veranderingen die het geeft die boven omschreven staan... ook op de JVM komen dit soort mods voor, maar svdijk heeft inmiddels zijn originele trafo's er weer inzitten, omdat die toch wat lekkerder voor hem aanvoelen... alleen de choke heeft ie laten zitten

don marco
6 januari 2011, 11:39
bij een choke (is in feite een spoel) wordt er meer AC-stroom tegen gehouden dan DC-stroom, doordat de daadwerkelijke weerstand ongeveer 2 keer zo laag is dan de originele weerstand die gebruikt wordt...

Ligt er natuurlijk aan welke weerstandswaarde de choke heeft.. De MC10H van MM zit ongeveer op dezelfde waarde als de weerstand..

big dooley
6 januari 2011, 11:56
Ligt er natuurlijk aan welke weerstandswaarde de choke heeft.. De MC10H van MM zit ongeveer op dezelfde waarde als de weerstand..

klopt, maar ging uit van de standaard waarde van de 3H-chokes die marshall indertijd gebruikte (MAR-100C van MM)

als je dit weer vergelijkt met de standaard weerstand van de JVM kom je op hetzelfde uit...die heeft namelijk een waarde van 470 ohm (vs 270 ohm voor de DSL/TSL)

rudolf
6 januari 2011, 14:24
Het tegenovergestelde ervaring steeds weer. De 5 tot 60 watt amps zorgen hier altijd voor problemen en kunnen niet zacht en moeten open om lekker te klinken.
90 en 100 watt amps gaan eerder "aan"en klinken op laag volume ook eerder goed.

Doordat een 4x12 kast anders klinkt gaat die kast ook lekkerder klinken zonder dat de buurvrouw aan de deur staat.. Met 1x12 combotjes staat ze wel zo aan de deur...


Haha klasse, dan ga ik mijn combotje omruilen voor een 100watt met 4x12 :D

Nocki
6 januari 2011, 14:29
Haha klasse, dan ga ik mijn combotje omruilen voor een 100watt met 4x12 :D

Hihi. Sterker nog.

Als ik ergens aankom met de 4x12 wordt er gelijk "zachter" gezegd. Sta ik eenmaal te spelen hoor je geen geklaag meer.

Kom ik meteen 1x12 aan dan hoor je niemand klagen als je binnen komt maar komt het pas als je gaat spelen.

Natuurlijk zijn dit persoonlijke ervaringen. Misschien is het in andere settings en bij andere gitaristen wel weer heel anders.