PDA

View Full Version : 16 ohm cabs op 8 ohm poweramp



Bram78
5 januari 2011, 10:22
Hi there,

Even een korte vraag: mijn twee 1x12 cabjes (egnater tweakers) zijn beiden 16 ohm per stuk.
Mijn eindtrap (Mesa 2:90) heeft alleen uitgangen voor 4 of 8 ohm. Ik speel stereo dus gebruik nu de cabs op de 8 ohm uitgangen.

Kan dit kwaad voor de eindtrap danwel cabs?

Thanx

Johannes
5 januari 2011, 12:40
Kan geen kwaad. Zolang de weerstand van een cab gelijk of hoger is dan de output van de amp zit je goed.

ME.
6 januari 2011, 01:34
RTFM :ok:

Denk dat het wel in de handleiding genoemd staat. Bij de 20/20 wel in ieder geval.

muziekschuur
6 januari 2011, 12:07
Is eigenlijk alleen maar in jouw voordeel. Gaat ie ongeveer 2/3 db zachter...

tommus42
6 januari 2011, 13:25
Ik heb begrepen dat een buizenversterker liever een wat lagere 'load' ziet dan een hogere. Maar het zal geen kwaad kunnen 100% mismatch, idd minder vermogen.

speedmusic
6 januari 2011, 16:19
Dit staat in mijn handleiding van de class 2:90, deze is ook hier te downloaden (http://www.mesaboogie.com/manuals/Stereo%20Simul%202-90.pdf)

"Use one sixteen ohm cabinet into the eight ohm jack"

Hier het hele stukje over de speakerjacks:

SPEAKERS
These six jacks deliver the 2:90's incredible tone to your favorite speaker cabinets. One eight ohm and two four ohm jacks per channel are provided.

Use one eight ohm cabinet in the eight ohm jack.
Use two eight ohm cabinets into the two four ohm jacks.
Use one four ohm cabinet into one four ohm jack.
Use one sixteen ohm cabinet into the eight ohm jack.
Two sixteen ohm cabinets into a "y" cable works even better in the eight ohm jack.
This should cover most all the popular speaker configurations.

Don't forget:
Duplicate the proper load for both channels: Turn it’s Level control to zero and its Presence control all the way up.
It's also best not to send signal to the unused channel input.

Uit de handleiding van een andere Mesa combo welke een 8Ohm speaker heeft:
You are encouraged to experiment with the speaker matching. For example, plugging the enclosed 12- inch combo speaker into the 4-ohm jack gives a slightly different sound… One you may prefer in some cases.

@Thomas42Zoals ik het lees is het juist tegenovergesteld, althans in geval van deze Mesa buizenversterkers:
Geen probleem volgens de handleiding:
Speaker van 16Ohm op de 8Ohm ingang van versterker
Speaker van 8 Ohm op de 4Ohm uitgang van versterker
Over het tegenovergestelde lees ik niets in de handleiding dus ik ga er vanuit dat dit niet raadzaam is, maar mijn technische kennis gaat niet verder dan het lezen van de handleiding.

Bram78
6 januari 2011, 19:51
Dank aan allen!
De manual die ik van de MB site had bood die info niet, alleen 2x16ohm met Y-kabel op de 8 ohm uitgang maar dat is niet wat ik wil. En inderdaad; het biedt minder vermogen maar daar ben ik niet rouwig om! ;)