PDA

View Full Version : Kolomboormachine; heb je daar iets aan in de gitaarbouw?



BLUEWEY
5 januari 2011, 02:09
Beste bouwers,

Heb gisteren 'n kolomboormachine van 500W, een redelijk professioneel en loodzwaar ding, bij Lidl gekocht voor €50,- met de bedoeling dat ding te gebruiken voor het boren van tuner gaten in slotted pegheads en indien mogelijk voor het boren van gaten in bruggen voor de pinnen, omdat ik weet dat je met zo'n ding behoorlijk precies kunt werken.

Maar de grote vraag is..; heb ik er wel iets aan ?? Is het voor deze doeleinden te gebruiken en wordt 'n kolomboormachine uberhaupt in de akoestische en/of elektrische gitaarbouw gebruikt ?
Miss kan ik er anders eventueel ook een schuurmachine van maken.. :D , heb ik al zitten bekokstoven...

Voordat ik dat ding in elkaar ga zetten, hoop ik op uwer reacties..
want anders gaat ie terug...

b.v.d. & groetjes :)

Javaca
5 januari 2011, 06:06
Een kolomboor is naast de lintzaag een van de meest gebruikte stationaire electrische gereedschappen in gitaarbouw.

Om te bepalen of je er iets aan hebt: draai de boorkop geheel naar beneden uit en voel eens hoe ver je hem heen en weer kunt bewegen. Als hij beweegt zou ik de koop eens heroverwegen...

ß@®+
5 januari 2011, 09:45
Ik heb vorig jaar zo'n ding gekocht voor het bouwen van mijn gitaar, maar sinds ik hem heb, gebruik ik hem ook voor bijna alles. Een prima aankoop dus.

Stefan16384
5 januari 2011, 09:49
Ik heb er geen. Het zou echter wel heel handig zijn, maar ik bouw simpelweg niet genoeg voor dergelijke investeringen. Behalve een kolomboor zou ook een lintzaag best handig zijn, en een paar van die hele mooie schuurdingen etc etc... Werken met de middelen die ik heb, is voor mij een deel van de uitdaging.

De goedkopere kolomboren kan ik niet heel erg mee uit de voeten. Vaak is het 'tafeltje' niet diep genoeg om bijvoorbeeld de gaten voor de brug te boren. Plus inderdaad de genoemde speling op de kop. Ik heb eerder een zoektocht gedaan, een goed apparaat ging al snel honderden euro's kosten.

Gearjunkie
5 januari 2011, 10:59
Lijkt me een goede investering om te beginnen. Natuurlijk zit er veel kwaliteitsverschil in dergelijke machines, maar ik ben ervan overtuigd dat een slechte kolomboor beter werkt dan goed uit de hand boren als je begrijpt wat ik bedoel.

Daarnaast ga je het ding voor alles en nog wat gebruiken; handig is wel om zo'n klem o.i.d. te hebben om je werkstuk goed vast te zetten. Zeker kleinere metalen (lees scherp) delen niet met de hand vasthouden. De boor slaat vast en jij moet naar de EHBO.

Dootch
5 januari 2011, 11:12
Ik heb zo een oude kolomboor cadeau gekregen van mijn vader. En ik gebruik die heel veel. Je moet echter wel de nadelen wegwerken.

Zeer handig in combinatie met een safe T planer. ergens op onderstaande pagina zie je die in gebruik.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=134049&page=2

Dat is echt een veilige manier om iets vlak te frezen!

Nadeel vond ik wel dat het plateau dat dient om steun te leveren moeilijk horizontaal te plaatsen en te houden is (bij mijn model). Daarom heb ik een apparte stoel gemaakt om het werkstuk op te bevestigen (volgende pagina van die link)
Zo 'n kruistafel is echter reteduur en heb ik gewoon meegekregen, dat was mazzel.

Het is echter zoals hierboven gezegd: beter een slechte kolomboor dan géén.

Een kolom boor die echter geen beweging geeft op de stilstaande kop is nagenoeg onbestaande. Er zal altijd wel een milimetertje of zo opzitten. Dat is omdat een kolomboor ontwikkeld is om verticale krachten op te vangen. Bij een freesmachine zou dat een ramp zijn maar bij een boor die als boor wordt gebruikt is dat niet erg. Punt is natuurlijk dat gitaarbouwers zo'n ding dus altijd voor veel meer gebruiken dan alleen maar boren.
Zo'n ding is de hoer van de gitaarbouwer die er om smeekt om te worden (mis)gebruikt;)

Hedge
5 januari 2011, 15:40
Met de O'Brien techniek, kun je er ook een body mee frezen. Ik heb zelf een paar schuurtollen gemaakt. Werkt ook prettig om zijkanten snel netjes te krijgen van een elektrische gitaar.

Mattia
5 januari 2011, 18:36
Ik gebruik 'm regelmatig, voor een beetje vanalles en nogwat. Met name gaten boren (duh), met forstners overtollig hout wegboren voor chambered bodies, safe-t-planer om akoestische gitaarbladen sneller min of meer op dikte te krijgen voordat ze de vandikteschuurmachine ingaan. Laterale druk kunnen die dingen niet echt goed hebben, en buitelaar heeft redelijk vaak een oscillerende cylinderschuurmachine voor iets meer dan 100 euro te koop, echt een aanrader voor vanalles.

Het zit wel in de top 3 meest gebruikte electrische gereedschappen, die kolomboor; eerst de bovenfrees, dan de lintzaag, dan de kolomboor.

BLUEWEY
5 januari 2011, 18:56
Alvast dank voor jullie reacties.., heb er 'n hoop van geleerd.

Begin steeds blijer te worden met m'n nieuwe aanschaf. :cheerup:
Zal dat van die kop nog es in de gaten houden Javaca..

Heb op jouw topic die 'hoerenpractijken' van jou met dat ding gezien Dootch en die bevielen me wel !! Helemaal te gek dat je zo'n ding ook als frees kunt gebruiken. Een frees(machine) heb ik helaas nog niet.., staat nog op 't verlanglijstje, dus komt nog wel. En als schuurmach. werkt het dus ook al goed.., geweldig gewoon !!

Die O'Brien methode is wel ff superbe !! Kost geen drol en werkt zeer effectief. Zag overigens, dat hij uitlegt, dat je de tuner gaten eerst moet boren voordat je de slots eruit haalt..., dat wist ik ff niet !
En tot m'n grote verrassing kreeg ik zojuist goed nieuws aan de voordeur; m'n tuners zijn uit Amerika binnen.., dus dat komt allemaal ff zeeeer mooi uit..

Vond het ding al zo zwaar.., tja.., 't weegt 20,5 kg, dus die staat wel..

Maar nou las ik in de gebruiksaanw. dat; 'de boormachine is geschikt voor het boren van metalen materialen..' :???:
Persoonlijk zou ik denken; ..., m'n neus!! Maar alle glijdende onderdelen zijn spekvet gemaakt door een of andere malloot die met een vetspuit heeft lopen zwaaien op 'n manier..., da wil je nie weten !!
Dus daar zal ik eerst nog ff met de 'remmenreiniger' overheen moeten, want anders neemt het allemaal veel te veel houtstof op en dat glijd niet zo lekker.. (Remmenreiniger is 'n gigantische ontvetter.) Daarna vet ik het weer in met WD40, want dat verdampt, maar behoudt wel zijn smerende werking.

Gisteren, een kwartier voor sluitings tijd, zag ik dat ding als laatste op het rek liggen en dacht toen bij mezelf.., ohh.., die hebben ze voor mij laten liggen !! Had er al zo'n idee van, dat ik het hier op het Forum al her en der was tegen gekomen..., pffieuwww.., lucky me.. :)

Zat er aan te denken...; kun je 'm ook als fretpers gebruiken ??

Edit; foto'tje

http://lh3.ggpht.com/_ylM7SNP9CrE/TSS0JMCSJII/AAAAAAAAA7E/JIDs8B6uFg8/s512/SL371348.JPG

Dootch
6 januari 2011, 01:33
Dat inoliën is metaalbewerkers gedrag. Die bespuiten alles met oliewater tijdens het draaien-frezen-boren om te koelen en te smeren.

Heb ik ook moeten doen. Gans de buitenkant ontvetten.
Alleen de bewegende delen hebben een miniscuul drupje olie nodig. Maar alle bewegende delen zitten binnenin :)
Olie beschermt bij metaalbewerkers tegen het roesten van het koelwater.

"Thou shall not smear" als je je hout netjes wil houden:cheerup:

Jilles
6 januari 2011, 08:16
Ik heb er vorige week ook een gekocht, omdat ik er nu al een tijd lang een te leen had. M'n oom had nog een Fobco Star staan die ik voor 30 euro mee kon nemen. Oud beestje, zag er niet uit, maar: Mij hoor je niet klagen! :ok:
Hij staat nu in de pitstop om alles schoon te maken en van een nieuw laagje verf te voorzien.

Maar even over dat frezen en het gebruik van een schuurrol op zo'n ding. Vergroot je daarmee niet de speling op de boor? Idealiter lijkt het mij om een kolomboor te hebben voor het boren, en eentje voor het betere beunwerk.

Dootch
6 januari 2011, 10:00
Maar even over dat frezen en het gebruik van een schuurrol op zo'n ding. Vergroot je daarmee niet de speling op de boor? Idealiter lijkt het mij om een kolomboor te hebben voor het boren, en eentje voor het betere beunwerk.

Dat hang er van af. een kolomboor is dus zoals reeds gezegd niet ontworpen voor zijwaartse krachten. Maar de speling die daardoor gaat optreden is minimaal voor HOUTbewerkers. Metaalbewerkers gaan door het lint bij een paar honderdsten van een mm. Laat ons eerlijk zijn, dat is niet de precisie die we in de gitaarbouw kunnen bereiken. Hout leeft sowieso al.
een geboord gat is geen twee keer hetzelfde.

Bovendien heb ik liever dat de machine verslijt van het beulwerk dan dat mijn gewrichten al die krachten en misbruiken moeten ondergaan :seriousf:

Naar de kern van uw opmerking: twee is beter dan één, maar dan koop je beter één echte freesmachine, daar kan je namelijk ook met boren.

Kolomboren draaien eigenlijk ook veel te traag om te frezen, het is dus behelpen.

Daarom is de safe T planer zo een goede uitvinding. De omtreksnelheid van het mes is zeer groot door de grote diameter. (dat is equivalent met een dunne beitel zeer snel laten draaien)

Jilles
6 januari 2011, 11:54
Ja precies. Er komt dus wel wat speling op de boor maar niet genoeg om er voor houtbewerking wakker van te liggen. Nou, da's mooi!
Zo'n grote freesmachine met tafel eronder gaat er ook nog wel komen, maar met mijn 20 jaar zal dát nog even op de lange baan geschoven moeten worden.

Ukeloeder
6 januari 2011, 13:01
En gelet op bekdiepte, ook 'throat' genoemd geloof ik? welke diepte/maat wordt door de veelbruikers geadviseerd?

superfly
6 januari 2011, 13:20
En gelet op bekdiepte, ook 'throat' genoemd geloof ik? welke diepte/maat wordt door de veelbruikers geadviseerd?

Zo groot mogelijk, ideaal als je er ook mee op brug hoogte kan komen (bijv. studs van een electrische), de betaalbare kolomboren komen in de regel op een boorkop kolom afstand van 10 centimeter of iets meer. om bij de brug te komen heb je eerder 20 centimeter nodig

barno
6 januari 2011, 13:51
de brugstuds idd en de stringthrough gaten van een tele. hangt beetje af van de gitaarvorm maar idd de cheapo's hebben zonder uitzondering een te korte throat.

ik heb zo'n cheapo, dus heb andere manieren moeten uitvogelen voor die klusjes. maar ik gebruik 'm wel tamelijk veel voor andere dingen, tunergaten, schuurrolletje en binnenkort ook zo'n T planer. slecht voor de boor maar zoals gezegd, het is een goedkoop ding en ik ben er toch al twee jaar happy mee

superfly
6 januari 2011, 15:09
en binnenkort ook zo'n T planer.

Is er ook een adres in de EU waar je die T planer kan bestellen?

Dootch
6 januari 2011, 16:34
Ik heb die denk ik bij Stewmac gekocht.

Niks in Europa gevonden.


Ik zou iedereen willen aanraden bij het gebruik van kolomboren van steeds een veiligheidsbril te dragen. meeste mensen werken alleen met hand machines hier maar machines die met hefbomen werken e.d. worden altijd zwaarder belast dan wanneer je handdruk uitoefent.

Boren breken dus soms! Ook bij het gebruik van frezen zeer goed opletten. De safe T planer lijkt/is me zeer veilig, maar andere frezen geven serieuze kloppen op het hout (door de trage omtreksnelheid van de frees)

Schuurtrommels zijn dus te verkiezen boven freezen.

zeer dunne freesjes à la dremel kloppen niet zo. Maar meestal ga je die gebruiken voor fijn werk en zit je er met je neus dus bovenop. Een bril is dan echt aan te raden:supercool:

BLUEWEY
6 januari 2011, 16:43
Miss domme vraag maar.., is zo'n kolomboor eventueel ook als fretpers te gebruiken ?? Of wordt die druk te hoog voor van alles en nog wat ?

Jilles
6 januari 2011, 18:55
Dat kan bij mijn kolomboor in ieder geval wel. Ik denk bij de jouwe ook wel. een fretpress is in essentie gewoon de vertanding van de kolomboor in een lomp stevig jasje gegoten. Ik denk niet dat een kolomboor problemen heeft om een fret in de toets te persen.
Je moet alleen wel even een opzetstukje maken met de goede radius. Ik heb bij het maken van mijn radiusblok een stukje extra gemaakt. Met dat dunne stukje (circa 3cm breed) heb een ik opzetstuk gemaakt.

Mattia
6 januari 2011, 20:14
Is er ook een adres in de EU waar je die T planer kan bestellen?

De gereedschapswinkel van Baptist (niet de 'voor houtbewerkers' winkel, raar maar waar) heeft een knock-off kopie. Werkt best prima.

Thiez
6 januari 2011, 21:35
ik geloof dat guitarsupplies ook bezig was om ze te gaan verkopen. En ook een oplossing aan het zoeken was voor eventueel een simpel fretpersje erbij.

BLUEWEY
6 januari 2011, 22:54
Dat kan bij mijn kolomboor in ieder geval wel. Ik denk bij de jouwe ook wel. een fretpress is in essentie gewoon de vertanding van de kolomboor in een lomp stevig jasje gegoten. Ik denk niet dat een kolomboor problemen heeft om een fret in de toets te persen.
Je moet alleen wel even een opzetstukje maken met de goede radius. Ik heb bij het maken van mijn radiusblok een stukje extra gemaakt. Met dat dunne stukje (circa 3cm breed) heb een ik opzetstuk gemaakt.

Da's goed nieuws Jilles.., kun je hier s.v.p. iets van laten zien met eventuele uitleg? Of staat het miss al bij het custom tool topic ? Kunnen veel mensen miss iets aan hebben..

Maar het lijkt me wel moeilijk om de hals in balans te krijgen/houden.., op 'n bepaalde hoogte

Jilles
7 januari 2011, 13:31
Hee Bluewey,

Ik zit nu op de uni, vanavond zal ik wel een foto posten van het één en ander. Het blokje zelf is in weze gewoon een kort stukje radiusblok. Doordat het van hout is beschadigd de fret hierdoor niet. Voor extra zekerheid zou je er een laagje kurk op kunnen lijmen denk ik, maar ik weet niet of dat de perskwaliteit naar beneden haalt.
Daarnaast is het gewoon een kwestie van een gat boren, precies in het midden van dat blokje. Op de radius kant even uitboren met een grotere maat boor. Dan een mooie bout vinden, en je opzetstuk vastbouten zodat je de bout net als een boor in de boorkop kan klemmen.

Over dat moeite met de goede hoogte hebben:
Bij mijn kolomboor is het zo dat je de gehele boor kan verplaatsen over de 'paal'. Voor het persen zou ik hem gewoon extra laag zetten. Het is wel een kloteklus, want die boor is natuurlijk zwaar. Je kan je gitaar dan op een kleine verhoging leggen (bijvoorbeeld een dik stuk hout) in plaats van een hele tafel te hoeven bouwen.

BLUEWEY
7 januari 2011, 14:54
Tof, dank je.., 'k ben benieuwd ! Kun je nie beter aan je gitaar werken dan op de uni te zitten ?? :D
Wil de hals fretten zolang ie los ligt, zag Febo Waanders dat ook doen en het lijkt me makkelijker als ik de kolomb.machine ga gebruiken.
Bij mijn boor moet je de boortafel in hoogte verstellen. De 'boorkop' zelf heeft 'n beperkte hoogte verstelling.

Het voordeel van persen is volgens mij, dat je z.g.a. geen deuken in je frets slaat.., dus minder hoeft te vlakken.

Dootch
7 januari 2011, 16:20
Met een plastic hamer kan je geen deuken in een metalen fret slaan hoor.
Als hij niet in de juiste richting bol staat moet je de opstaande delen er verder inkloppen:seriousf:

Ik heb tot nu toe altijd gehamerd zonder problemen.

Is het niet zo dat je bij persen dan moet zorgen dat de radius van de toets overal exact hetzelfde is?

Moet de bek (throat) dan niet zeer groot zijn om een folk gitaar te kunnen persen ?

Ik denk dat we over hameren en persen wel een volledige nieuwe topic kunnen vullen;)

barno
7 januari 2011, 16:56
het is zoals steeds: wat je zelf kiest.

ik hamer altijd en ik ben er zeker van dat ik het ongeveer even snel en goed kan als met een pers. je hebt ook meer controle omdat je voelt of de slot goed is qua breedte.

met een pers kan je meer druk zetten, da's niet altijd beter, stel dat de slots iets te smal zijn: je krijgt ze der wel in maar je zet te veel spanning op je toets.

Jilles
7 januari 2011, 18:26
Ik denk ook dat hameren de betere optie is. Echter, voor mij als beginneling weegt de veiligheid van het persen toch wel zwaar mee. Ik wil mijn eerste gitaar niet verpesten bij het fretten, daarom probeer ik het grootste gedeelte van de hals de persen.
Bij hameren heb je het risico dat bij het in hameren van het tweede fret-eind, de eerste -samen met wat hout- weer omhoog komt springen. Ik weet dat het waarschijnlijk prima uit te voeren is met geduld, inlezen en boerenverstand, maar voor deze gitaar komt persen even eerst. :ok:

@bluewey:
Weet je dat zeker? Bij alle kolomboren die ik heb gezien was het mogelijk om de boor zelf over de staander te verplaatsen. Ik heb het dan over de boorkop, behuizing, motor en de kappen erbovenop. Niet alleen de boorkop.
En ja, ik moet die gitaar nodig afmaken!!! :mad: ;)
Ondertussen heb ik ook weer schot in de zaak bij mijn andere project, Lewa. Halffabrikaat halsje gescoord bij Gert-Jan, die kan daar mooi op.