PDA

View Full Version : Songwriting; Lyrics, en dan?



BibixMusic
4 januari 2011, 22:32
Ik moet echt nodig eigen nummers gaan maken, want er komen audities/optredens aan en ik kan niet covers blijven spelen/zingen..

Nu zit ik dus met een probleem; Ik zou niet weten hoe 't moet. Althans, tekst schrijven lukt nog wel maar de melodie totaal niet.

Meestal speel ik een paar akkoorden en probeer ik wat erbij te zingen, maar dat leidt meestal tot een bestaand nummer of gewoon een doodsaaie melodie :D

Iemand tips?

TimoSomers
4 januari 2011, 23:08
Akkoorden (gitaar?) opnemen en dan daarover net zolang improviseren tot je iets moois vindt.
Zo doe ik het altijd: akkoorden progressie -> drum (of andersom) -> melodie (die hoor ik dan of in mn hoofd of verzin ik door uit proberen) -> uitwerken (dubbelstemmig bijv) -> aanpassen aan zang/woorden.

Maar gewoon veel doen, op een gegeven moment hoor je dingen in je hoofd en gaat het vanzelf :). Goed kunnen improviseren is wel handig vind ik zelf voor het schrijven van nummers.

Reel Big Fish
4 januari 2011, 23:11
Topic verplaatst naar Speeltechnieken & Theorie.

Vragen/opmerkingen? PM me

BibixMusic
4 januari 2011, 23:13
Hm.. alleen ik richt me meer op de zang hè, want ik ben geen ster in gitaarspelen :sssh:

En ik weet het, beetje raar om dit dan op een gitaarforum te posten, maarja :D

Toch bedankt voor de tips (:

TimoSomers
4 januari 2011, 23:18
Weetik:D , maar zo doe ik het met nummers met zang.
Beginnen met een akkoordenprogressie en daar een melodie op verzinnen (met je zang/gitaar/piano/accordeon/whatever:D) en die dan uitwerken voor je zanglijn (dat het past qua woorden enzo).
Maar wat ik zelf fijn vindt is de akkoorden en ritme enzo opgenomen te hebben, zodat je rustig een melodie er op kan schrijven, zodat je niet constant met 2 dingen bezig bent.

Duhsjaak
5 januari 2011, 05:34
Hi
Je opmerking over dat je accent op zang ligt slaat de spijkert op zijn kop.
Timo geeft een heel nuttige tip, maar in jouw geval is het misschien handig de volgorde aan te passen.

Eerst een tekst schrijven. Zodat je qua ritme/lettergrepen (metrum) houvast hebt. En dat als basis gebruiken.

Dat is ook de volgorde die ik gebruik. In mijn geval leidt dat heel snel tot resultaat maar - eerlijk is eerlijk - ook tot veel eenvoudiger muziek dan bij Timo het geval is.

Misschien is het een idee om eens te luisteren met wat voor een reultaat Timo komt (afgezien van het akelig goeie gitaarwerk) en wat mijn soort muziek is. Zie Linkeroog, pagina 5 of 6 van sub 'sounds'.

Als je een goed beeld hebt wat je wilt wordt het veel eenvoudiger. Dus eerst de tekst en dan Timo's puzzle werk. Dan ga je van je sterke punt uit.

Mijn inschatting is dat het op die manier zeker gaat lukken.

En een tralala 2011!
Vriendelijke groet, Gus

BibixMusic
5 januari 2011, 09:58
Ik ga aan de slag, thanks! :D

BibixMusic
8 januari 2011, 14:27
Alrighty, het nummer is af!

Zie 'Sounds', linkje van youtube staat erop (: