PDA

View Full Version : Kunnen elementen stuk?



Bernd
13 mei 2003, 13:29
Hallo.. mijn achtergrond zal wel bekent zijn..
Als ik een beetje rondkijk op marktplaats, zie ik allemaal elementen te koop staan. Maar kunnen die dingen stuk ofzo, dat je ze moet vervangen? En ontvangen die elementen op verschillende manieren geluid, dat de een duurder is dan de ander?

skabouter
13 mei 2003, 13:33
elementen kunnen NIET, ik herhaal NIET stuk ! NOOIT !

ben79
13 mei 2003, 13:34
tuurlijk

Bernd
13 mei 2003, 13:34
Maar verschilt het geluid van elk merk element dan?

roppie
13 mei 2003, 13:36
alles kan stuk. Maar elementen zijn niet zo makkelijk stuk te krijgen hoor. Waarschijnlijk verkopen mensen elementen omdat ze nieuwe elementen in hun gitaar hebben gezet, bijvoorbeeld 'ruisloze' elementen of elementen die gewoon een geluid opleveren wat beter bij hun stijl/muzieksmaak past. Alle elementen vangen ongeveer op dezelfde manier de signalen op. Het verschil in prijs zit 'm in de materialen waarvan de elementen gemaakt zijn en of ze actief\ passief zijn enz.

ben79
13 mei 2003, 13:36
je hebt een groot verschil tussen singlecoil en humbucker en dan nog eens van merk en type

PeArLjAm
13 mei 2003, 13:40
Elementen kunnen wel stuk maar zeer zeer moeilijk, de aansluitingsdraadjes enzo kunnen bijvoorbeeld afbreken en dan kan je zen iet vastsolderen, en dan heb je er dus ook geen hol meer aan.

Bernd
13 mei 2003, 13:41
Maar die aansluitdraadje mol je toch alleen als je dat ding openhaalt? Of gaat dat ook nog eens vanzelf?

roppie
13 mei 2003, 13:42
neej, ik heb nog nooit meegemaakt dat dat vanzelf gebeurde

Bernd
13 mei 2003, 13:49
heheh.. oke.. ook weer iets om me niet zorgen over te maken

JV
13 mei 2003, 14:01
tuurlijk kunnen elementen wel stuk. je hoeft alleen maar je spoel door te knippen en hij is stuk

ben79
13 mei 2003, 14:02
kijk ff op de site van bv seymour duncan daar kun je vele types zien en horen

ieme
13 mei 2003, 14:05
hmmm... is dit een zinvolle discussie?

Bernd
13 mei 2003, 14:06
Op 2003-05-13 14:05, schreef ieme:
hmmm... is dit een zinvolle discussie?


Voor mij wel... Ik moet het toch ook te weten kunnen komen?

DOLBY
13 mei 2003, 14:25
zoals al gezegd gaan elementen alleen stuk als ze ernstig mishandeld worden (bijv. door een goedbedoelende maar niet zo handige doe-het-zelver). De meeste van de eventuele gebreken zul je vrij makkelijk kunnen ontdekken. Waar je ook even op moet letten is de lengte van de aansluitdraden. Te korte draden is niet onoverkomenlijk maar wel vervelend.

moretel
13 mei 2003, 14:42
Mijn mede gitarist heeft een mex. fender strat en daar ging toch mooi een element van suk, wat ermee aan de hand was weet ik niet precies maar er moest een nieuwe in, was niet zomaar een los draadje ofzo en hij gaat er normaal mee om.
Zal niet vaak gebeuren maar kan dus wel kapot gaan.

Negative K3 fan
13 mei 2003, 15:08
Die draadjes die om de spoel zijn gewonden zijn redelijk dun en kwetsbaar, normaal zijn die goed beschermd maar als iemand bijvoorbeeld een element openhaalt en hem eigenhandig probeert te splitten, of als hij hem zelf probeert te waxpotten dan is er een kans dat het element de geest geeft.

Metoshade
13 mei 2003, 16:22
Een vriend van me heeft een Fender Stratocaster (net nieuw) en na een dag of 2 spelen hield zijn hals element er mee op. Was heel raar, want bij Big One bleek dat hij leek doorgebrand. En zoveel output genereerd een single-coil nou ook weer niet... Hij speelde gewoon over een Laney LC30. Was allemaal erg raar, maar hij heeft er wel een Tex Mex element aan overgehouden, dus dat was dan wel weer goed. Conclusie: ook elementen kunnen gewoon naar den bliksem gaan.

@iro
13 mei 2003, 16:27
idd, m'n hotrail van m'n tele heeft ook de geest gegeven, er was iets in gebroken ofzo.

Bernd
13 mei 2003, 16:32
Uhmmm... Ik heb weer erg veel vertrouwen gekregen in deze dingen.. En als ik ze moet vervangen, moet ik dan ook nog me hele gitaar uit elkaar halen? Snaren los, Knoppen eraf, en slagplaat eraf.. en dan kan ik er gewoon bij om ze eventueel te vervangen? Het gaat hier gewoon om een Squier Strat.

Negative K3 fan
13 mei 2003, 17:22
je kunt ook gewoon je snaren heel slap laten hangen en dan je slagplaat eronderuit rukken en dan de elementen vervangen.

Bernd
13 mei 2003, 22:20
oke..

burt
14 mei 2003, 13:35
Op mijn yamaha studie- en werkgitaar zit een hele brakke neck-pickup, die opeens ongeveer 20dB minder output gaf (en behoorlijk kut ging klinken). Zomaar. Ook voel ik af en toe dat er spanning op m'n gitaar staat. Tintelend gevoel in m'n vingers als ik de snaren aanraak. Ik vermoed dat die twee iets met elkaar te maken hebben, maar wat nou oorzaak is en wat gevolg weet ik niet. Feit is: elementen kunnen stuk!