PDA

View Full Version : 2e hands gitaar



Ih5g
4 januari 2011, 22:26
ik ben van plan binnenkort een 2e hands gitaar te kopen, maar ik weet niet helemaal zeker of het een vertrouwde deal is. Ik hoop dat hier mensen zijn die me er meer over zouden kunnen vertellen.

Is het gebruikelijk dat, bij een high-end gitaar, de vraagprijs slechts de helft van de nieuwprijs is?
Wat zijn problemen die een gitaar zou kunnen hebben, die je in de eerste instantie niet kan zien?
Zijn er ook manieren om die dingen toch nog te kunnen herkennen?

Op het forum van ultimate-guitar werd me o.a. aangeraden een verkoopovereenkomst te sluiten, waarin staat wat de problemen zijn aan de gitaar zodat als dat niet het geval blijkt te zijn, ik hem zou kunnen aanklagen, heb ik daar in Nederland ook wat aan?

Alvast bedankt:)

HUESSEN
4 januari 2011, 22:30
Vertel dan eerst eens om welke gitaar het gaat.

Ih5g
4 januari 2011, 22:36
een music man jp6, met piezo en inlays.

Hendriks
4 januari 2011, 22:40
2dehands kopen kan prima , een overeenkomst tekenen vind ik wel wat ver gaan .
Het probleem is dat je alleen over probleem gevallen leest , zoals neppers of geassembleerde prut , dit is mischien maar 1% van alles wat er verhandeld word.
Volgens mij zijn er niet veel MM nepperts in omloop en als je je goed voorbereid op de aankoop kan dat niet misgaan.

Ih5g
4 januari 2011, 22:43
over een nepper maak ik me ook niet zo heel veel zorgen eigenlijk. ik dacht meer aan dingen als een getordeerde hals en dergelijke. dingen die mis zijn met de gitaar, die ik zelf niet kan zien.

en hoe zou ik me kunnen voorbereiden op de aankoop?:P

ME.
4 januari 2011, 22:49
over een nepper maak ik me ook niet zo heel veel zorgen eigenlijk. ik dacht meer aan dingen als een getordeerde hals en dergelijke. dingen die mis zijn met de gitaar, die ik zelf niet kan zien.

en hoe zou ik me kunnen voorbereiden op de aankoop?:P

Risico van het vak zou ik zeggen.

Of je er verder in verdiepen zodat je dit soort zaken herkent, of iemand meenemen die hier meer verstand van heeft.

Een contract opstellen vind ik ver gaan en heeft denk ik ook niet veel nut. Wanneer jij iets niet kan zien kan de verkoper dan niet gewoon aandragen dat hij het ook niet heeft gezien.


Heb meerdere gitaren tweedehands gekocht. Gaat eigenlijk altijd goed. Soms heeft hij wat meer slijtage dan je denkt. Had ik bijvoorbeeld met de frets van mijn RG565. Ik dacht dat het aan de setup lag, maar heb hem uiteindelijk maar laten refretten.

Gewoon gaan kijken dus!!

Fireburst
4 januari 2011, 22:51
Testen. Daar staat of valt alles mee eigenlijk.

Indien je de gitaar laat opsturen neem je altijd een risico, bij de gekende duitse vrienden heb je nog 30d-geld terug garantie. Privé/particulier uiteraard niet en zou het risico in de prijs moeten ingecalculeerd zijn (lees : goedkoper als bij een winkel of handelaar).

macwilliams
4 januari 2011, 22:52
Staat die gitaar in NL?

wietse
4 januari 2011, 22:54
ik dacht meer aan dingen als een getordeerde hals en dergelijke. dingen die mis zijn met de gitaar, die ik zelf niet kan zien.

en hoe zou ik me kunnen voorbereiden op de aankoop?:P

een getordeerde hals is juist heel gemakkelijk te zien, kijk met je neus bijna op de body van daar af langs de gitaar naar boven, dan zie je de frets als spoorbielzen mooi evenwijdig aan elkaar lopen, zie je dat het opeens lijkt of de frets scheef zitten dan is het foute boel.

gitaar goed uitproberen en elke functie testen, zo'n overeenkomst en dan aanklagen is typisch iets amerikaans.

Hendriks
4 januari 2011, 22:58
gitaar goed uitproberen en elke functie testen, zo'n overeenkomst en dan aanklagen is typisch iets amerikaans.

En dat willen wij niet!

Ih5g
4 januari 2011, 23:07
En dat willen wij niet!

Op het ultimate guitar forum zitten dan natuurlijk ook wel veel Amerikanen:P
Maar goed, daar worden rechtzaken gehouden voor de meest onzinnige dingen lijkt het:P

Nu weer ontopic...:P


Staat die gitaar in NL?

Ja, andere kant van nederland, maar mocht ik de gitaar toch kopen, ga ik zeker eerst even kijken en testen.

Waar moet ik bij het kopen van een 2e hands gitaar opletten? Van de volgende dingen ik dat ik ze moet controleren:

Lak (krasjes), of de hals recht is, de hardware (checken voor rare geluidjes bij het schakelen van elementen enzo...), beide jack outputs (deze gitaar heeft er namelijk 2) en dat was het wel zo'n beetje dacht ik.

macwilliams
4 januari 2011, 23:32
Het is een occasion, er zullen wel sporen door gebruik te vinden zijn. Input connectors en schakelaars zijn slijtage gevoelig net als de tuners. Die zullen door eventuele misbruik ook sporen hebben. Maar of je daar nou een overeenkomst voor moet afsluiten....

En als die gitaar door jou nu goed gevonden word en je neemt hem mee en je komt later terug dan is het jouw woord tegen het Zijne.

Hendriks
4 januari 2011, 23:34
Het is een occasion, er zullen wel sporen door gebruik te vinden zijn. Input connectors en schakelaars zijn slijtage gevoelig net als de tuners. Die zullen door eventuele misbruik ook sporen hebben. Maar of je daar nou een overeenkomst voor moet afsluiten....

En als die gitaar door jou nu goed gevonden word en je neemt hem mee en je komt later terug dan is het jouw woord tegen het Zijne.

Ja lachen , komt ie na een half jaar met een claim voor een krakende potmeter.

Ih5g
5 januari 2011, 00:01
okaaayy, een overeenkomst is onzin, i get it:P just throwing it out there:P toch bedankt voor de reacties:)

maar wat zijn dan de dingen waar ik op moet gaan letten bij het testen?

mesaman
5 januari 2011, 00:07
gewoon kijken proberen en vooral goed vooraf je zelf inlezen/plaatjes bekijken!
als jij precies weet wat het moet zijn,hoe goede en slechte frets/getordeerde hals/veranderingen er uitzien kan je zelf goed oordelen.gewoon kijken wat ze kosten nieuw en 2e hands.
het is niet moeilijk, als je een auto gaat kopen loop je toch ook niet binnen en wijs je hem aan en neemt hem zo wel mee?

ps torderende halzen is iets jaren zeventig met de waaibomen hout/karton gitaren uit namaak landen die dingen vanaf een foto proberen in/aan elkaar te knutselen.

Gearjunkie
5 januari 2011, 11:13
Instrumenten moet je alleen maar kopen als je erop hebt gespeeld. Je moet je heel goed afvragen wat jij belangrijk vind aan je aankoop.
De een gaat puur voor geluid en bespeelbaarheid; een krasje her en der vindt hij niet erg.
Zelf speel ik toch slecht, dus kijk ik of alles klopt, goed in elkaar zit en ben daarin echt een mierenneuker. Ik heb mijn eerste USA Strat verkocht omdat de vorige eigenaar een beschadiging op de body heel lelijk had laten repareren. De gitaar klonk verder echt goed, maar ik bleef er ontevreden over.

Als je geen risico wil nemen is doorsparen het devies.