PDA

View Full Version : Hoge E snaar



Captain Planet
4 januari 2011, 16:58
Ik heb wat problemen met het F-akkoord. Het probleem zou weleens bij mij kunnen liggen, maar ik heb gemerkt dan mijn hoge E snaar (hoogste in klank, dus de eerste snaar) iets lager staat dan de anderen.

Is dit normaal of moet ik even ergens de actie laten afstellen? Wat zou het prijskaartje daarvoor zijn?

Erg bedankt bij voorbaat!

whammy67
4 januari 2011, 18:37
Hoge E snaar ligt altijd iets lager dan de lage E snaar.
Hoge E snaar ca 1.6mm boven de 12e fret. Lage E snaar ca 2.0mm boven de 12 e fret.
Afstellen is niet echt duur als de neck goed is. Door je brug iets hoger/lager te stellen. Kan je best zelf.

Captain Planet
4 januari 2011, 19:04
mm als in milimeter? O.o

Mijn lage E staat 7mm en mijn hoge 5mm boven de 12de fret..

M.a.w. heeft mijn gitaar wel degelijk behoefte aan afstelling?

Harald
4 januari 2011, 19:07
Hebben we het over een steelstring of een klassieke gitaar? Dat maakt nogal uit voor de aktie. Als het nylon is kan het wel iets omlaag, maar is het waarschijnlijk wel redelijk goed speelbaar. Als het een steelstring is, wordt het anders. Dan is het redelijk aan de hoge kant. 1,5 a 2 mm is dan op zich wel haalbaar, iig voor fingerstyle. Als het vooral om strummen gaat zou je iets meer kunnen houden.

Captain Planet
4 januari 2011, 19:08
Sorry, steelstring :-)

Harald
4 januari 2011, 19:11
Dan moet het wel wat minder kunnen. Van de aktie die je nu hebt wordt je iig. sterk ;)

Captain Planet
4 januari 2011, 19:13
Dat is een feit :D nu verder oefenen dan maar :blast:

RB-1
5 januari 2011, 00:35
mm als in milimeter? O.o

Mijn lage E staat 7mm en mijn hoge 5mm boven de 12de fret..

M.a.w. heeft mijn gitaar wel degelijk behoefte aan afstelling?Uhh... ja.
Dit klinkt als een kromme hals....

Captain Planet
5 januari 2011, 11:36
Uhh... ja.
Dit klinkt als een kromme hals....

En wat wilt dat zeggen..?

EDIT: heb net wat liggen opzoeken, vallen zo'n dingen onder de garantie?

Gearjunkie
5 januari 2011, 11:52
Uhh... ja.
Dit klinkt als een kromme hals....

Kan zijn, hoeft niet. Je kan het checken door de lage E snaar te fretten op de eerste en de veertiende fret. Dan kijk je hoeveel ruimte er in het midden van dat stuk is tussen de snaar en de bovenkant van de zesde fret. Is daar veel ruimte, dan moet je de halspen wat strakker zetten. Is daar bijna geen ruimte (een beetje moet) dan moet je de brug verlagen.

Captain Planet
5 januari 2011, 12:08
Kan zijn, hoeft niet. Je kan het checken door de lage E snaar te fretten op de eerste en de veertiende fret. Dan kijk je hoeveel ruimte er in het midden van dat stuk is tussen de snaar en de bovenkant van de zesde fret. Is daar veel ruimte, dan moet je de halspen wat strakker zetten. Is daar bijna geen ruimte (een beetje moet) dan moet je de brug verlagen.

ik zou het niet veel noemen, maar jullie misschien wel.

Het steekt net geen milimeter boven het ijzeren deel van de fret uit, schat ik. Dus ik vermoed dat ik gewoon de actie wat moet laten verlagen?

Harald
5 januari 2011, 12:33
Dan zou het goed kunnen dat de hals rechter zetten ook nodig is. Zou dan eerder aan 1 of 2 tiende mm denken tussen de fret en de snaar. Zelfs praktisch kaarsrecht kan, maar dat luistert heel nauw (bol werkt nl. niet), en dan moeten je frets ook echt goed zijn.

Op zich is het allemaal niet zo lastig, maar misschien is het het beste als je de gitaar laat afstellen. Tenzij je het leuk vindt om te hobbyen. In dat geval moet je wel van te voren goed uitzoeken hoe het werkt. Aan je posts te zien heb je er iig nog geen ervaring mee. Een afstelbeurt hoeft ook niet idioot duur te zijn, en als de bespeelbaarheid nu slecht is heb je daar heel veel plezier van.

Captain Planet
5 januari 2011, 13:04
Heb het nog eens nagekeken, volgens mij staat hij niet echt krom, maar ik zal het zeker ook eens laten nakijken.

Heb het eens wat proberen te meten volgens mij plectrum van 0.60mm. Toen ik deze van tussen de snaren nam, gingen de snaren nog wat meer naar beneden.

Bedankt, zal hem vanavond of morgen eens brengen langs iemand die meer van gitaren weet :).

freddy
5 januari 2011, 19:17
Een goede afstelling is dikke E op de 12 de fret 2,4 à 2,5 mm,dunne e op de 12 de fret 2,2 à`2,3 mm.Aan de topkam ruimte tussen de 1 ste fret en de dikke E 0,6 mm,dunne E 0,5 à 0,6 mm.Halskromming, capo 1 ste fret en met je duim dikke E tegen de 14 de fret drukken op de 7 de fret moet je een speling hebben van 0,3 mm.Kromming kun je aanpassen met de halspen.Koop hiervoor voelermaatjes bij een gereedschapzaak zijn niet duur en dan weet je waar je mee bezig bent.Uiteraard dient deze job in de goede volgorde uitgevoerd te worden.Meten is weten, als je het zelf niet ziet zitten laat het dan doen door een vakman een gitaar laten afstellen is echt niet zo duur en is altijd zijn geld meer dan waard.

Captain Planet
6 januari 2011, 15:05
Wou even laten zeggen dat ik terug ben van de gitaarwinkel en mijn spel is er nu niet zo hard op verbeterd als ik verwacht had..

HET IS NOG VEEL BETER!

Toen ik mijn gitaar mocht uitproberen was ik echt verbaasd hoe zacht ik kon drukken en dat er toch geluid aan mijn gitaar kwam. Echt een wereld van verschil! Zelfs het F-akkoord dat ik nooit kon spelen ging nu zonder enig probleem.

De nek is trouwens ook iets rechter getrokken.

Daarna gingen we afrekenen en vertelde hij me dat dit alles gratis was! Dat noem ik nu service!

LaurentB
6 januari 2011, 15:08
Wou even laten zeggen dat ik terug ben van de gitaarwinkel en mijn spel is er nu niet zo hard op verbeterd als ik verwacht had..

HET IS NOG VEEL BETER!

Toen ik mijn gitaar mocht uitproberen was ik echt verbaasd hoe zacht ik kon drukken en dat er toch geluid aan mijn gitaar kwam. Echt een wereld van verschil! Zelfs het F-akkoord dat ik nooit kon spelen ging nu zonder enig probleem.

De nek is trouwens ook iets rechter getrokken.

Daarna gingen we afrekenen en vertelde hij me dat dit alles gratis was! Dat noem ik nu service!


Dat kan heel veel uitmaken, ja. De meeste gitaren rechtstreeks uit de fabriek staan meestal ook wat te zwaar afgesteld.

RB-1
6 januari 2011, 17:14
Dat kan heel veel uitmaken, ja. De meeste gitaren rechtstreeks uit de fabriek staan meestal ook wat te zwaar afgesteld.Maar wat ik nou zo idioot vind is dat een winkel daar klaarblijkelijk niets aan doet, tenzij de klant er over klaagt.
Dat hoort gewoon bij de inspectie als zo'n instrument binnenkomt.
Als dat achterwege blijft vind ik dat hele slechte service....

LaurentB
6 januari 2011, 17:22
Maar wat ik nou zo idioot vind is dat een winkel daar klaarblijkelijk niets aan doet, tenzij de klant er over klaagt.
Dat hoort gewoon bij de inspectie als zo'n instrument binnenkomt.
Als dat achterwege blijft vind ik dat hele slechte service....

Het is goedkoper om alleen die gitaren af te stellen waar een klant over komt klagen. Dat krijg je met een markteconomie, alles wordt in geld vertaald.

--=HANS=--
6 januari 2011, 17:38
Bovendien is niet voor iedereen de ideale afstelling het zelfde. Als je bij een speciaalzaak een gitaar koopt dan wordt hij normaal gesproken afgesteld zoals jij hem wil hebben. Het heeft dus geen zin om alle gitaren in de winkel gemiddeld af te stellen want een hoop gitaren moet daarna toch weer opnieuw gebeuren.

Harald
6 januari 2011, 18:24
Precies, er is nogal wat verschil tussen iemand die subtiel fingerpickt, of een slaggitarist a la Johnny Cash. En zelfs tussen gitaristen in dezelfde hoek zitten vaak behoorlijke verschillen.

Een neef van me speelde tijden op een yamaha 12 string. Die drukte zo hard met zijn frethand dat als hij op mijn gitaar speelde letterlijk alles vals was :D Als je snoeihard aanslaat zijn sowieso alle noten gelijk na de aanslag even net te hoog. Zelfs daarmee kun je rekening houden bij het afstellen en stemmen van de gitaar als je er echt in doorschiet.

freddy
6 januari 2011, 19:10
Maar wat ik nou zo idioot vind is dat een winkel daar klaarblijkelijk niets aan doet, tenzij de klant er over klaagt.
Dat hoort gewoon bij de inspectie als zo'n instrument binnenkomt.
Als dat achterwege blijft vind ik dat hele slechte service....

Gitaren die uit de fabriek komen hebben een zogenaamde basisafstelling,meestal veel te hoog aan de topkam, actie ter hoogte van de 12 de fret ook te hoog,halskromming te hol.In feite is dit normaal er hoeft maar wat temperatuurschommeling aan te pas komen tijdens het transport dan zou bij een nauwkeurige afstelling sommige gitaren in de winkel mogelijk al fretbuzz gaan vertonen.Om dit te vermijden hebben we dus deze basisafstelling dan heb je wat meer speling.Harald heeft ook een punt de ene gitarist is de andere niet strummen of fingerstyle het maakt zeker verschil kwa afstelling.De meeste winkels doen niets op het gebied van afstelling omdat afstelling toch iets persoonlijk is en een gitaar die te laag staat afgesteld voor een potentionele klant brengt dan extra kosten mee voor de winkel.Mensen die denken dat dit alleen voorkomt bij gitaren uit de goedkopere prijsklasse kan ik uit hun droom helpen,ook de zeer dure zijn niet goed afgesteld. Heb het meerdere keren meegemaakt bij merken als Santa Cruz,Martin,Patrick James Eggle,Taylor,Robert Taylor,toch niet de goedkoopste dacht ik, wel die hadden allemaal die zogenaamde basisafstelling
en dat speelt niet lekker,althans niet voor mij maar zoals iedereen weet smaken verschillen.

RB-1
6 januari 2011, 21:17
Mijn opmerking betrof gitaren die er, zoals die van de Topicstarter, helemaal, maar dan ook helemaal naast staan.

Een beetje te hoge actie is natuurlijk geen probleem, maar wat ik hier genoemd zag, sloeg natuurlijk helemaal nergens meer op.

Een nieuwe gitaar, die een beetje geacclimatiseerd is, mag best nagelopen worden en 'in the ballpark' worden afgesteld met ruimte om nog lager/lichter te gaan. Ik vind dat een handelaar dat toch echt wel moet doen. En dat beschouw ik niet als service....

Voor mij is het per instrument verschillend:
Mandoline heeft voor mij wel degelijk een beetje actie nodig, wil ik er een goede toon en volume uitkrijgen.
Banjo is al een stuk losser en gitaar moet echt tegen het buzzen aan zijn, wil ik er lekker rap op uit de voeten kunnen.
El gitaar hetzelfde, maar dan ook nog eens met dunnere snaren.
Tja, en dobro speel ik pas lekker met een actie van een mm of 12....:seriousf:;)