PDA

View Full Version : Knobje voor de band op rare plek



rensiemetal
4 januari 2011, 16:43
Ik heb sinds kort een nieuwe elektr. gitaar en vandaag deed ik voor het eerst een band op de gitaar. Gewoon een band zodat je de gitaar staand kan spelen. Maar het ene knobje zit op een nogal onwennige positie.
http://www.ibanezregister.com/images/BASSES/images-silverseries/j-bass/backside.jpg
Als je op deze foto kijkt, dan zit bij mij het knobje op het stalen plaatje in plaats van zoals op de foto sprake van is. (Ik heb geen basgitaar dit was maar als voorbeeld).
Maar het speelt nogal raar met dat knobje op die positie. Moet je je band op een andere manier dragen hiermee? Wat is het verschil tussen het knobje hier of elders? En kan ik er iets aan doen dus dat ik een knobje plaats op een andereplek?

Alvast bedankt

zjanke
4 januari 2011, 16:53
Het knopje zit op die plek omdat de gitaar dan in balans hangt, of omdat door de vorm van de body de band losschiet. of omdat er onvoldoende hout zit om de schroef in te draaien op de 'normale' plaats. :ok:

rijsberman
4 januari 2011, 16:54
Da's helemaal geen ongebruikelijke plek voor een knoPje op een akoestische gitaar. Op een elektrische zie je 't minder vaak. Maar je kunt 'm altijd zelf verhuizen natuurlijk: losschoeven en op de gewenste plek weer vast (wel even voorboren, als je 't netjes wilt doen).

en knobje klinkt wel erg verkouden...

jutter
4 januari 2011, 17:05
Dat knobbeltje zal daar wel horen. Als je het niet vertrouwd moet je even foto's laten maken. Dan beoordelen wij wel of je gitaar gezond is of niet....;)

Muchachooo
5 januari 2011, 20:31
Bij akoestische gitaren zit dat ding inderdaad eigenlijk altijd daar, zoals gezegd.
Ook SG-modellen hebben daar standaard hun maak-hier-je-band-aan-vast-ding zitten (serieus, hoe heten die dingen eigenlijk?)

Hiro
6 januari 2011, 08:24
officieel een strap pin of button ;) dus knopje is zo vreemd nog niet als je t letterlijk gaat vertalen

Tankman
6 januari 2011, 10:27
Dit zie je vaak bij Explorer en Flying V modellen om ze idd in balans te laten hangen. Je zou even voor het goeie je strap zodanig moeten monteren dat de voorkant tegen de gitaar is, en de achterkant, dusvan achter zichtbaar is. Snap je het?

rensiemetal
6 januari 2011, 20:58
Dit zie je vaak bij Explorer en Flying V modellen om ze idd in balans te laten hangen. Je zou even voor het goeie je strap zodanig moeten monteren dat de voorkant tegen de gitaar is, en de achterkant, dusvan achter zichtbaar is. Snap je het?
Niet echt, leg is nader uit?

universe777
6 januari 2011, 22:36
Wat is het voor model gitaar?

rensiemetal
6 januari 2011, 22:37
superstrat
het is een vester. de gitaar lijkt wel op een fender prodigy qua uiterlijk. de vester heeft echter wel een floyd rose en twee humbuckers (en één single-coil)

de body is ook redelijk zwaar.

Tankman
6 januari 2011, 22:57
Hoe moet ik het anders uitleggen...

De strap moet geen rare draai maken. Hij moet gewoon recht blijven.

Nog simpeler uitgelegd:

Je hebt de strap aan de andere knop vast. De kant die daar tegen de body van de gitaar komt, moet tegen je buik. De andere kant moet tegen de body bij het plaatje aan de hiel van de nek.

Kijk anders op filmpjes op youtube hoe dit bij een Flying V zit. Zo moet jij het ook hebben.