PDA

View Full Version : Humbuckers voor Epiphone Sheraton II



Row
4 januari 2011, 10:48
Beste allemaal,

Ik heb nu een maandje een nieuwe Sheraton II. De gitaar speelt lekker
maar ben niet helemaal tevreden over de humbuckers die in de gitaar zitten.
Nu wil ik er nieuwe humbuckers inzetten maar zou niet weten welke het beste bij deze gitaar passen. Ik ben opzoek naar het geluid van de gitarist van Kings of Leon. Dus meer richting de rock-sound. Alvast bedankt voor de moeite!

Groetjes, Rowin

Venlonaer
4 januari 2011, 10:56
Volgens mij speelde die gitarist op een normale ES325?? Hij heeft hem toen wel kapot geslagen omdat hij niet tevreden was over de sound meende ik.

EDIT: Hier staat het (http://www.gibson.com/en-us/Lifestyle/News/kings-of-leon-714/)

Dus ik zou er misschien originele ES325 humbuckers inzetten?

FlameDude
4 januari 2011, 11:19
Misschien een dirty finger in de brug en een blues humbucker in de neck..:soinnocent:

geert1976
4 januari 2011, 11:33
Volgens mij speelde die gitarist op een normale ES325?? Hij heeft hem toen wel kapot geslagen omdat hij niet tevreden was over de sound meende ik.

EDIT: Hier staat het (http://www.gibson.com/en-us/Lifestyle/News/kings-of-leon-714/)

Dus ik zou er misschien originele ES325 humbuckers inzetten?

De betreffende Gibson ES 325 is inmiddels weer gerepareerd/gerestaureerd door de Gibson.

De Gibson ES 325 is uitgerust met dezelfde mini-humbuckers als de 60's Epiphone Riviera (ze hadden deze in de 70's nog over en die hebben ze vervolgens opgemaakt)

De ES 325 was een soort van budgetversie van Gibson.

De leadgitarist speelt op een Epiphone Sheraton (Japanse/Koreaanse)

Als je in jouw Sheraton een setje goede PAF humbuckers van bijvoorbeeld Gibson plaatst, zit je al aardig in de goede richting.

Welke amps de heethoofdjes gebruiken weet ik niet, dit doet natuurlijk ook eea voor je geluid.

Qua effecten maken ze veel gebruik van Chorus, Tubescreamers en overdrive
pedalen

Venlonaer
4 januari 2011, 11:57
In dat geval zou ik voor een overdrive pedaal gaan? Boss OD-3 kun je al veel mee.

Row
4 januari 2011, 12:40
Ik bedoel inderdaad de sheraton II van de leadgitarist.
Er staat nergens op internet wat voor pickups hij in zijn epiphone heeft zitten. Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=KhXQOnWPrz0&feature=related
Als overdrive\distortion gebruik ik een Mad professor Mighty Red Distortion.

geert1976
4 januari 2011, 12:48
Ik bedoel inderdaad de sheraton II van de leadgitarist.
Er staat nergens op internet wat voor pickups hij in zijn epiphone heeft zitten. Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=KhXQOnWPrz0&feature=related
Als overdrive\distortion gebruik ik een Mad professor Mighty Red Distortion.

Ik heb het filmpje even bekeken en het betreft een Koreaanse Sheraton van begin 90er jaren (check het logo op de headstock).
Aan de humbuckers valt weinig te zien, maar ga er maar vanuit dat die niet meer standaard zijn.

Little Jay
4 januari 2011, 13:01
Zelf vind ik de Seymour Duncan '59 (Sh-1 geloof ik?!?) in ieder geval zeer slecht bij de Sheraton passen. Ik had een setje in mijn Sheraton (begin '90 Koreaans) en dat geeft een vervelende mid-dip en een erg scherp en irritant top-hoog bij harde aanslag. Het hals-element heb ik inmiddels vervangen door een StewMac Golden Age en dat vind ik vele malen beter klinken (warmer, ronder, lekkere dikke mids, geen irritant tophoog meer), dus het brugelement moet er ook aan geloven. (Zware scheurgeluiden doe ik trouwens niet aan).

Houd er rekening mee dat de Sheraton door de volledige esdoorn constructie een behoorlijk helder klinkende gitaar is, en veel humbuckers zijn (denk ik) getuned om een Les Paul opener en meer gedefinieerd te laten klinken (en heel veel beoordelingen gelden ook voor Les Pauls). Humbuckers die in een LP modderig klinken zijn volgens mij heel geschikt voor de Sheraton!

geert1976
4 januari 2011, 13:06
Zelf vind ik de Seymour Duncan '59 (Sh-1 geloof ik?!?) in ieder geval zeer slecht bij de Sheraton passen. Ik had een setje in mijn Sheraton (begin '90 Koreaans) en dat geeft een vervelende mid-dip en een erg scherp en irritant top-hoog bij harde aanslag. Het hals-element heb ik inmiddels vervangen door een StewMac Golden Age en dat vind ik vele malen beter klinken (warmer, ronder, lekkere dikke mids, geen irritant tophoog meer), dus het brugelement moet er ook aan geloven. (Zware scheurgeluiden doe ik trouwens niet aan).

Houd er rekening mee dat de Sheraton door de volledige esdoorn constructie een behoorlijk helder klinkende gitaar is, en veel humbuckers zijn (denk ik) getuned om een Les Paul opener en meer gedefinieerd te laten klinken (en heel veel beoordelingen gelden ook voor Les Pauls). Humbuckers die in een LP modderig klinken zijn volgens mij heel geschikt voor de Sheraton!

Setje 57' Pafs, zou dan toch een redelijke optie zijn voor zijn Sheraton?

Row
4 januari 2011, 13:35
Ik dacht ook aan een setje 57' Pafs. Mijn sheraton II komt uit Japan. Het verschil tussen de oudere Koreanen en huidige Japanse weet ik niet helemaal?

Little Jay
4 januari 2011, 16:07
De Classic '57 "PAFs" zitten in mijn ES-333 en vind ik daarin heerlijk. Ik vermoed dat die het inderdaad ook gewoon goed zullen doen in een Sheraton, maar stiekem vermoed ik dat een nog wat donkerder klinkend element het misschien wel eens beter zou kunnen doen. Ik zou alleen niet 1-2-3 weten welk element dat dan zou moeten zijn....

Maar classic '57s zijn moeilijk te verslaan inderdaad!

barno
4 januari 2011, 16:39
ik snap die hype om pups van sheratons te vervangen niet zo goed. de gitaren waarop ik heb gespeeld, weet wel niet of ze jap of korea waren, klonken allebei heel goed met stock pickups. als je de sound van kings of leon wil, zou ik beginnen bij de amp en de settings en pedalen

Little Jay
5 januari 2011, 09:57
ik snap die hype om pups van sheratons te vervangen niet zo goed. de gitaren waarop ik heb gespeeld, weet wel niet of ze jap of korea waren, klonken allebei heel goed met stock pickups. als je de sound van kings of leon wil, zou ik beginnen bij de amp en de settings en pedalen

Ben ik met je eens hoor Barno! Het verbaast me dan ook niks dat een low-end element beter klint in de Sheraton dan een dure SD! Mijn Sheraton had bij aanschaf al een ander element dat behoorlijk microfonisch was (of het was het originele element zonder kapje en de waxing verwijderd?!?!), en ik heb me een beetje gek laten maken door Harmony Central waar iedereen maar aan het hypen was om met allerlei mods hun Sheraton in een Gibson om te toveren.... Met de originele pups en electronica is het al gewoon een prima gitaar en het loont nauwellijks de moeite de pups en electronica (en al helemaal niet de hardware) te vervangen.

Laat je inderdaad niet gek maken en vertrouw op je oren! Amp en effecten hebben véél meer invloed op je sound.

geert1976
5 januari 2011, 10:03
Ben ik met je eens hoor Barno! Het verbaast me dan ook niks dat een low-end element beter klint in de Sheraton dan een dure SD! Mijn Sheraton had bij aanschaf al een ander element dat behoorlijk microfonisch was (of het was het originele element zonder kapje en de waxing verwijderd?!?!), en ik heb me een beetje gek laten maken door Harmony Central waar iedereen maar aan het hypen was om met allerlei mods hun Sheraton in een Gibson om te toveren.... Met de originele pups en electronica is het al gewoon een prima gitaar en het loont nauwellijks de moeite de pups en electronica (en al helemaal niet de hardware) te vervangen.

Laat je inderdaad niet gek maken en vertrouw op je oren! Amp en effecten hebben véél meer invloed op je sound.

TS heeft een Japanse Sheraton, die zijn gemaakt door Matsumoku, dus daar zitten of MMK of Maxon humbuckers in, die zijn normaliter erg goed van kwaliteit.

Bij de latere Koreaanse Sheratons, vooral van na 1998 wordt nog wel eens geklaagd dat met name de neckhumbucker modderig en ongedefinineërd willen klinken icm wat vettere gain.

De Chinese Sheratons weet ik niet veel van qua kwaliteit, maar de stock humbuckers vind ik matig klinken, met name met gain wordt het modderig in de neck en schel in de brug.

Little Jay
5 januari 2011, 10:48
TS heeft een Japanse Sheraton, die zijn gemaakt door Matsumoku, dus daar zitten of MMK of Maxon humbuckers in, die zijn normaliter erg goed van kwaliteit.

Bij de latere Koreaanse Sheratons, vooral van na 1998 wordt nog wel eens geklaagd dat met name de neckhumbucker modderig en ongedefinineërd willen klinken icm wat vettere gain.

De Chinese Sheratons weet ik niet veel van qua kwaliteit, maar de stock humbuckers vind ik matig klinken, met name met gain wordt het modderig in de neck en schel in de brug.

Ah ok. Je de mijne is van rond '91 denk ik en de Chinese ken ik inderdaad ook niet.

Little Jay
5 januari 2011, 10:51
Trouwens, een Sheraton II uit Japan, da's van voor '89 of zo toch? Beginnen die niet onderhand ook een beetje collectors-items met (al dan niet terechte) vintage-status en bijbehorende prijzen?

geert1976
5 januari 2011, 11:02
Trouwens, een Sheraton II uit Japan, da's van voor '89 of zo toch? Beginnen die niet onderhand ook een beetje collectors-items met (al dan niet terechte) vintage-status en bijbehorende prijzen?

Zijn gebouwd tot 1983 meen ik en ja, zijn behoorlijke geliefde colletors items.
Als er eentje in de verkoop komt gaan ze al gauw, afhankelijk van de staat, voor rond de E 800,00 a E 1000,00 van de hand.

De Japanse Sheratons worden kwalitatief gelijkwaardig gesteld aan zijn USA broers.

Little Jay
6 januari 2011, 09:29
Sheraton blijft een lekker instrument, maar toch anders dan een ES-335: andere klank, andere hals, net iets andere vorm, ander gewicht... niet slechter of beter, gewoon anders. Toch staat mijn Sheraton helaas nu wel een beetje werkeloos te zijn sinds aanschaf van mijn ES-333........

aaronstonebeat
28 februari 2011, 00:13
Volgens mij heb ik gisteren op een Sheraton gespeeld. Dat is toch zoiets?

http://www.bassooka.com/joomla15/images/stories/Iduna2008/13Kor4.jpg

Het was in ieder geval dat exemplaar waarop ik heb gespeeld, van dezelfde man op de foto; jamsessie/open podium in Oosterwolde. Ik voelde me onmiddellijk helemaal thuis op die gitaar. Ze was aangesloten op de een of andere redelijk forse Marshall-combo; klonk in mijn oren geweldig. Ik zou niet snel de neiging hebben er iets aan te veranderen.

Little Jay
28 februari 2011, 10:45
Yes , da's een Sheraton II!

Squier4ever
28 februari 2011, 10:50
Leuke gitaren hoor die Sheratons! Heb zelf een Epi Dot met een SD Pearly Gates in de brug en een GFS Fat Paf in de nek en daar haal je dat geluid allemaal prima uit.