PDA

View Full Version : Gitaar voor peuter



Iwan75
3 januari 2011, 23:00
Hallo mensen.

Is er iemand die mij kan helpen? Ik ben zelf niet heel muzikaal. Ik speel in ieder geval zelf geen instrument. Mijn zoontje van 3,5 lijkt wel een groot gevoel voor muziek te hebben. Met grote regelmaat kruipt hij achter de piano van mijn schoonouders en uiteraard heeft hij zelf ook het een en ander aan kinderinstrumenten uit de speelgoedwinkel. Een gitaar zit daar niet bij, maar hij geeft bijna wekelijks aan dat hij gitaar wil leren spelen.

Ik wil hem hier graag in tegemoet komen, maar heb uiteraard geen zin om hem gelijk een dure gitaar te geven. Ten eerste zijn deze veel te groot voor hem en als hij hem sloopt is het zonde van het geld. Op welke manier kan ik hem het beste kennis laten maken met een gitaar? Is het zinvol om een peuter van nog geen 4 een gitaar in zijn handen te geven?

Ik hoop dat (één van) jullie me kunnen helpen.

--=HANS=--
3 januari 2011, 23:33
Er is niet zoiets als een minimum leeftijd al lijkt het mij erg jong en als je zelf niet speelt ben je automatisch op les aangewezen. Met een peuter/kleuter zal het dan meer "spelletjes met een gitaar" zijn dan echt les maar als kennismaking met het instrument, waarom niet?
Ik heb met mijn eigen jongens ook wel eens een poging gewaagd maar dat viel niet mee. Veel kinderen in die leeftijd hebben moeite om zich geconcentreerd met 1 ding bezig te houden, na een minuut of 5 is de lol er wel weer af en dan roept de lego, of de playmobile, of wat dan ook :)

Harald
4 januari 2011, 07:30
3,5 is idd. wel erg jong. Ik zou dan nog eerder even aan een goedkope ukelele denken. Dat past ook qua grootte wat beter.

Ijselrobo 07
4 januari 2011, 08:12
het kan best, op jonge leeftijd al gitaar gaan spelen.
Want ik ben op mijn 5e begonnen, en ik kreeg toen van mijn ouders een 1/4 akoestisch gitaartje in mijn handen wat mijn moeder bij een reis in spanje had gekocht, voor omgerekend 300 euro.

Dus Iwan75, met een 1/4 gitaartje gaat het best, maar dan moet je je zoontje wel duidelijk maken dat hij de gitaar niet kapot mag maken.

Grtz.
Ijselrobo 07

loose-fur
4 januari 2011, 09:54
Bij de muziekhandelaar (althans deze in mijn buurt) vind je reeds een ukelele vanaf 20 euro. Kun je geen buil aan vangen.
Het ziet er uit dat deze wel tegen een stootje kunnen en de geringe spanning van de (zachtere) nylonsnaren lijken me ideaal voor tere kindervingers.
Bovendien maken die leuke instrumentjes geen al te grote herrie bij wat aanrammelen..


Tee.

--=HANS=--
4 januari 2011, 10:35
het kan best, op jonge leeftijd al gitaar gaan spelen.
Want ik ben op mijn 5e begonnen, en ik kreeg toen van mijn ouders een 1/4 akoestisch gitaartje in mijn handen wat mijn moeder bij een reis in spanje had gekocht, voor omgerekend 300 euro.

Dus Iwan75, met een 1/4 gitaartje gaat het best, maar dan moet je je zoontje wel duidelijk maken dat hij de gitaar niet kapot mag maken.

Grtz.
Ijselrobo 07

Het verschil in ontwikkeling tussen een peuter van 3.5 jaar en een kleuter van 5 is gemiddeld genomen heel erg groot. Geredeneerd vanuit de peuter van 3.5 is een kleuter van 5 ca 40% ouder. Ik zou er dus niet blind vanuit gaan dat het gaat werken, wat ik eerder al meldde, peuters hebben door de bank genomen niet erg veel geduld voor dit soort activiteiten.

sideburns
4 januari 2011, 11:34
http://www.musiccorner.co.uk/images/SpongeBobGuitar.jpg

ik denk dat dit wel een optie is, niet te duur maar toch wel enigzins bespeelbaar (jawel ik heb hem bij feedback aan een uitgebreide test onderworpen) :cooler:, verder sluit ik me aan bij wat hans zegt, kinderen van die leeftijd hebben nog weinig geduld om erg lang met een ding bezig te zijn...

D-string
4 januari 2011, 15:51
Ik denk dat je moet kijken hoe geinteresseerd hij werkelijk is. Mijn ouders hebben eraan toegegeven toen ik 4 werd. Daarvoor riep ik ook constant dat ik viool wilde spelen. Ik kon me in die tijd ook vermaken door langere tijd naar concerten op tv te kijken met veel violen.

Op mijn 4e ging ik op kleuterviool. De liedjes die je speelt zijn de herkenbare kinderliedjes en je krijgt het al wel mee naar huis op notenschrift met daarboven het cijfer van de vinger die je moet plaatsen en voor elke snaar een kleur. Veel stelt het niet voor, maar het is al wel een goede basis. Iets wat ik in die tijd met heel veel plezier heb gedaan (het is lastig vergelijken, maar ik denk dat ik het minder leuk had gevonden als ik eerst verplicht naar blokfluitles was gegaan).

Ik heb mijn ouders er nooit over gehoord dat ik de ambitie had om de viool stuk te maken, misschien had het al wel te maken met de liefde voor een instrument. :lovelove:

Een goede stap zou zijn om eens bij een muziekschool te kijken met een open dag. Dan kan je zoon veel verschillende instrumenten zien en kun je zien of hij verliefd is op instrumenten of specifiek op de gitaar.

Zelf heb ik een ukulele die ik altijd mee neem op vakantie en weekendjes weg. Deze zit door zijn omvang nooit in de weg en omdat ik één heb met een plastic body kan deze ook tegen een stootje. Deze heb ik gekocht voor €25. Wel heb ik er een nieuw setje snaren op moeten zetten omdat het visdraad wat erop zat niet de moeite was. Ook zitten er grote verschillen tussen de exemplaren, ik heb daarom alle exemplaren getest en de best spelende mee naar huis genomen.

Dit is ukulele die ik zelf heb:
http://www.alpha-music.com/productcart/pc/catalog/656347347349X.jpg
Als je hier meer informatie over wilt hebben. stuur me dan even een PM en ik zal je voorzien van meer informatie (oa. de winkel waar ik deze heb gekocht).

NB. Een ukulele is GEEN gitaar. Ergens op dit forum zit ook iemand die een trauma heeft omdat zijn ouders hem ooit een kaboutergitaar (lees:ukulele) hebben gegeven en daarmee hem het gevoel gaven dat ze zijn passie niet serieus namen. :)

Edit: Dit is het topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=105607&highlight=kaboutergitaar)

Little Jay
4 januari 2011, 16:23
Mijn dochtertje van anderhalf speelt graag met een oud 1/4 gitaartje van het merk Motion dat ik ooit als reisgitaartje heb gekocht voor 100 gulden, zeg maar 50 euro (ze is anderhalf, dus het is meer spelen met dan spelen op.... hoewel ze inmiddels al wel heeft afgekeken hoe aan te slaan met papa's plectrum :D ). Dat ding is gewoon goed bespeelbaar en solide geconstrueerd, ze heeft 'm nog niet kapot gekregen. De dikke poly-lak beschadigt ook haast niet.

Ik zie hier een 1/4 gitaar voor 42 euro van het merk Stagg http://www.mainmusic.nl/nl/product/16254/178/gitaar/klassieke_gitaren/1/4_gitaren/stagg/klassieke_gitaar.html

Volgens mij kan je je daar nauwelijks een bui aan vallen en het is toch een redelijk serieus instrument indien hij toch echt serieus blijkt te zijn.

Ukeleles en echte speelgoedgitaren zou ik zelf niet aan willen, een ukelele is prachtig maar inderdaad geen gitaar en de speelgoedgitaren zijn onbespeelbaar en niet te stemmen, dus die boren zijn interesse voor de gitaar gegarandeerd de grond in........

*edit* het kan nóg goedkoper zie ik: http://www.thomann.de/nl/startone_cg_851_14.htm en ik zou inderdaad wel voor een nylonsnarige gitaar gaan, staalsnaren is misschien nog wat te heftig voor die kleine vingertjes

Iwan75
4 januari 2011, 21:08
Bedankt allemaal voor alle tips. Zoals ik het nu lees, denk ik dat ik op zoek zal gaan naar een kleine gitaar. Ik had er nooit bij stilgestaan dat je ook nylon snaren hebt, maar ik zal er voor zorgen dat deze er iig op zitten.

Ik schaf er dan ook één voor mezelf aan. Ik heb een leuke introductie in het gitaarspelen gevonden. Als ik dan een beetje mijn best doen, dan kan ik van de zomer mooi aanschuiven bij het kampvuur :)

Eens kijken of ik dit weekend wat moois kan vinden. Wat dat betreft, bedankt Little Jay voor de 2 sites waar je naar verwijst. Ik kan me in zulke gitaren toch meer vinden dan in de spongebob-variant van sideburns, al zal ik daar mijn zoontje misschien een groot plezier mee doen, dus misschien verander ik nog van gedachte.

Wat betreft de aandachtspanne van mijn kleine: daar ben ik me gelukkig wel van bewust. Ik wil hem daarom ook niet op les doen, maar hem lekker thuis aan laten rommelen als hij er zin in heeft en hem inspireren door zelf ook te leren spelen.

Nogmaals bedankt allemaal. Ik laat wel horen wat het geworden is.