PDA

View Full Version : 4 cable method E530&GP-100



Madcow
3 januari 2011, 21:00
Heey hallo vriendjes en vriendinnetjes van gitaarnet.nl/forum!

Sinds kort heb ik een Roland GP-100 erbij, geinig dingetje maar ik wil heb zo aansluiten dat ik met de Roland post en pre gain effecten kan doen.

1. rythm, alleen de reverb en delay mogen dan klinken uit de Roland. (scheur komt van de ENGL)
2. solo, extra gain vanuit de Roland met een zwaardere delay en reverb. (scheur komt ook van de ENGL)

hoe kan ik dit verwezenlijken? Mij werd de 4 cable method aanbevolen, wat houdt dit precies in?

Groetjes!
Sammy

ME.
3 januari 2011, 21:22
Ben niet bekend met de GP-100, maar zou je de extra gain wel uit de GP-100 halen? Kun je dan niet veel beter gewoon een boost pedaal gebruiken?

Zoals ik al zei ben niet bekend met de GP-100, maar over het algemeen zijn de multi-fx units niet de beste wat betreft het boosten.


Wil je het toch doen:

Gitaar --> Input GP-100
Loop Send GP-100 --> Input E530
Loop Send E530 --> Loop Return GP-100
Output GP-100 --> Loop Return E530

Succes!!

Liquid_Metal
3 januari 2011, 22:52
Wil je extra gain of extra volume? Want ik vraag me, evenals ME, af of de GP-100 je sound wel zal verbeteren. Maar je kunt het natuurlijk altijd proberen.
Volgens mij kun je bij de GP-100 zelf de effectvolgorde bepalen en als je je set in 4CM hebt aangesloten kun je dus ook andere effecten pregain gebruiken. Aangeraden wordt om bijvoorbeeld phaser, compressor en octaver pregain te zetten. Daar kun je dan mooi mee experimenteren. Een delay pregain kan bijvoorbeeld grappige taferelen opleveren.

Madcow
4 januari 2011, 18:23
extra gain.

Ik heb het aangesloten zoals er werd verteld maar de ENGL doet niets! Als ik de ENGL uit zet verbreek ik wel de ketting maar hoorbaar is de ENGL niet!

ME.
4 januari 2011, 19:19
extra gain.

Ik heb het aangesloten zoals er werd verteld maar de ENGL doet niets! Als ik de ENGL uit zet verbreek ik wel de ketting maar hoorbaar is de ENGL niet!

En als je in deze setup direct in de E530 inplugt heb je wel het goede geluid?

Madcow
4 januari 2011, 20:22
nop als ik hem bij de ENGL erin steek hoor ik totaal niets. Aan de volumeknop draaien heeft ook totaal geen zin, geen enkel geluid. ik heb toch geen relais of footswitch oid nodig he?

Liquid_Metal
4 januari 2011, 22:04
Roland en Boss kennende moet je de FXLOOP in de GP100 aanzetten. Dat moet je per patch doen (je kunt namelijk per patch bepalen of je het effect daarin, in dit geval de ENGL, wilt gebruiken of niet).

edje kadetje
5 januari 2011, 09:01
Roland en Boss kennende moet je de FXLOOP in de GP100 aanzetten. Dat moet je per patch doen (je kunt namelijk per patch bepalen of je het effect daarin, in dit geval de ENGL, wilt gebruiken of niet).

+ 1

en denk eraan de pre-amp van de gp100 uit te zetten en al het andere wat je niet wil gebruiken.

Wat wil je gebruiken als boost?
Je kunt denken aan de compressor of de equalizer op hoog volume, maar er zitten ook een paar modellen van overdrives in. Die kun je proberen met weinig of geen drive.

Goed apparaat hoor, de gp100. Of je van de klank houdt, is natuurlijk de vraag, maar qua opzet, bediening en schakelmogelijkheden is dit ding (nog steeds) prima te gebruiken. Wat de TS wil is goed te doen.
Zelf heb ik ooit met twee multieffecten in elkaars loop gewerkt (je vraagt je net als ik af waarom maar daar gaat het nu niet om). Na wat prutsen, werkt het.
En het fijne is dat in de gp100 de volgorde der dingen te programmeren is. Je kunt dus na de gtr input allerlei effecten gebruiken, dan naar je pre-amp gaan, terugkeren in de gp100 dan allerlei effecten toevoegen en vervolgens op verschillende manieren - en allemaal programmeerbaar de gp100 weer verlaten.

Probeer ook zeker de harmonizer eens. Leuk om mee te spelen en je bandgenoten te verbazen. Probeer ook eens om een amp model van de gp100 te gebruiken, de engl preamp over te slaan en dan op die manier naar de eindversterker te gaan. Gebruik bijvoorbeeld de JC120 als versterkermodel, uiteraard chorus erbij - laat je mogelijke vooroordelen varen en laat je verbazen.

Liquid_Metal
5 januari 2011, 09:33
Als er een Tubescreamer modelletje in zit zou ik die zeker proberen. Hoewel de E530 niet zo goed op Tubescreamers reageert (ze maken het geluid strakker, maar de E530 is al retestrak).

edje kadetje
5 januari 2011, 11:01
Als er een Tubescreamer modelletje in zit zou ik die zeker proberen. Hoewel de E530 niet zo goed op Tubescreamers reageert (ze maken het geluid strakker, maar de E530 is al retestrak).

helaas ...

alleen od1, od2, fuzz en distortion
ze waren nog niet zo uitgebreid als de huidige gt serie. Grappig is ook dat je deze niet kon combineren met de pre-amp modellen. Ze gingen ervan uit dat gebruikers de overdrive vanuit hun eigen verstekers haalden of direct uit de gain van nde pre-amp modellen.

Madcow
5 januari 2011, 15:43
Ik heb de kabels er goed in geprikt maar ik krijg er geen herrie uit. overigens zie ik dat er geen enkel signaal uit de send en return komt. Hoe zet ik deze aan? In de gebruiksaanwijzing vertellen ze wel over welke mode en al maar hoe ik bij dit scherm kom is mij een raadsel. (ik moet hem dus aanzetten)

edje kadetje
5 januari 2011, 17:45
Ik heb de kabels er goed in geprikt maar ik krijg er geen herrie uit. overigens zie ik dat er geen enkel signaal uit de send en return komt. Hoe zet ik deze aan? In de gebruiksaanwijzing vertellen ze wel over welke mode en al maar hoe ik bij dit scherm kom is mij een raadsel. (ik moet hem dus aanzetten)

aanzetten, ja dat is wel het handigste ;->

aan de parameterknop draaien om de verschillende parameters voorbij te laten komen
een van de eerste parameters is de volgorde van de effecten.
Uit mijn hoofd gezegd, kun je aan de kleine letters (uit) en de hoofdletters (aan) zien of een effect aan of uit staat.
als je de loop hebt gevonden in de effect chain kun je hem aanzetten door - ik dacht - op de parameterknop te drukken. Dan veranderen de kleine letters in grote.

Nou ik weet het zo niet precies uit te leggen. Ik zal er vanavond (hoop ik) met m'n gp100 erbij nog even naar kijken.

In ieder geval: de parameterknop om door de parameters te scrollen
en de number knop om parameters te veranderen.
Tis effe draaiû ...

test eerst even of ie überhaupt wel werkt. Prik je gitaar links aan de voorkant in, direct ernaast de koptelefoonuitgang. Inputvolume halverwege, koptelefoonvolume halverwege en spelen maar.

Madcow
5 januari 2011, 20:46
yeah dankje, het werkt. enigszins.. Ik hoor nu mijn ENGL heel zachtjes en de GP-100 vrij hard.ik ga er morgen verder mee kloten.

edje kadetje
5 januari 2011, 21:11
yeah dankje, het werkt. enigszins.. Ik hoor nu mijn ENGL heel zachtjes en de GP-100 vrij hard.ik ga er morgen verder mee kloten.

wat bedoel je met 'ik hoor de engl zachtjes en de gp100 vrij hard'?

Je hebt toch gewoon 1 geluid ...
of heb je een wet dry opstelling gemaakt?

edje kadetje
5 januari 2011, 21:49
ik heb even gekeken:
het werkt iets anders. Met de parameterknop scroll je door het menu. Dan kom je direct <effect seq> tegen. Daar kun je de volgorde van de effecten (en ook de loop) bepalen. Om de volgorde te wijzigen zet je de cursor bij het effect dat je wilt verplaatsen en draai je aan de numbert/value knop. Je moet ook de loop aanzetten. De loop heet <S&R> en door ervoor te staan met de cursor en op de number/value knop te drukken kun je een stipje zetten. Dan staat hij aan.

Vervolgens scroll je door. Je komt alle parameters tegen van de effecten die aan staan. Wijzigen met de number/value knop.

Op de plek waar je de S&R in de volgorde hebt staan, kom je de parameters tegen.
Je kunt kiezen uit normal, mix en branch out.
Normal zal gewoon werken. Dan kies <stereo> en je gebruikt send 1 en return 1 om je engl 'in' te hangen. Een beetje experimenteren met de send levels en het geheel zou moeten werken.

Denk er (nogmaals) om om de preamp en de speakersimulatie uit te zetten.

succes.

edje

Madcow
8 januari 2011, 13:44
four cable method werkt niet fijn voor me. Ik heb hem maar gewoon in de Fx loop gezet en ik heb er geweldige geluiden uit weten te krijgen!

edje kadetje
8 januari 2011, 20:50
four cable method werkt niet fijn voor me. Ik heb hem maar gewoon in de Fx loop gezet en ik heb er geweldige geluiden uit weten te krijgen!

Mooi!

Jammer dat 4cm niet prettig uitpakt voor je, want dan had je nog een paar extras gehad. Ga je nu in plaats daarvan nog een paar stompboxjes (bv compressor, wah) ervoor zetten?

Madcow
11 januari 2011, 10:33
Voor die 5x dat ik mijn lead nodig heb gaatie maar fijn post-gain haha.(gain, eq, delay, reverb)

Liquid_Metal
11 januari 2011, 13:49
Voor die 5x dat ik mijn lead nodig heb gaatie maar fijn post-gain haha.(gain, eq, delay, reverb)

Nu nog wel :). Geen zin om wah, phaser en compressor te gebruiken?

Madcow
11 januari 2011, 14:03
ik heb nog geen midi controller hehe. NU nog niet nee :seriousf: