PDA

View Full Version : elektronica-mensen help please



ben79
13 mei 2003, 11:29
ik heb een nady332 wireless waarvan de antennes bovenaan staan , nu zou ik graag de antennes afzonderlijk maken om zoals bij de senheissers die opzij op het 19'' plaatje te maken, is dit erg moeilijk en waar moet ik rekening mee houden?

ben79
13 mei 2003, 14:35
niemand?

EdJ
13 mei 2003, 20:17
Geen idee,sorry.

aadplagiaat
13 mei 2003, 21:10
Waar je zeker om moet denken is dat de jongens die het spul hebben gebouwd die antenne niet voor niks bovenop hebben gezet. Dat is voor het bereik. Dit bereik wordt gehaald met minimaal vermogen op je zendertrap, dit om storingen met andere signalen te voorkomen (luchtvaart e.d.)
Aangezien je met gitaar wireless sets niet zo heel ver van je amp hoeft te spelen (max 30 meter?) mag dat vermogen dus klein sijn. Ongeveer 6 miliwatt denk ik.
Omdat dat vermogen klein is is de hele zaak -antenne van de zender en antenne van de ontvanger plus voor c.q. achterliggende electronica- z.g. "gepiekt" dat wil zeggen dat alles zo is opgesteld dat het een goede gevoeligheid oplevert.
Dat gepiekte moet je zeker in de gaten houden. Als je je opstelling niet goed maakt kan je signaal wegvallen of je kan last krijgen van andere storingen.

Je kan beginnen met te kijken naar de impedantie van de uitgang van de zender of de ingang van de wireless. Die is w.s. 50ohm.
Kijk naar de bevestiging van de antenne. Is dat een plug? Dan moet je op zoek gaan naar een haaks koppeldeel. Die kosten aardig wat moet ik zeggen. Als je dat koppeldeel erop zet kun je daarop je antenne horizontaal schroeven. Ook kan je (als deze methode goed werkt) de standaard aansluiting vervangen door een haakse. Als die aansluiting vast zit met een kabeltje naar de print moet je voorzichtig zijn met dat kabeltje en het liever niet moeten inkorten.
Het zelfde kun je doen aan de zender en onvangerkant. Hou er echter rekening mee dat dergelijke apparatuur richtings gevoelig kan zijn en dat dat een van de redenen kan zijn dat de antenne rechtop staat.

Als de antenne niet geplugd is maar vastzit wordt het wat lastiger.

ben79
14 mei 2003, 23:09
is gemaakt bedankt voor de tips