PDA

View Full Version : Hoeveelheid buizen <-> sound



Thiez
3 januari 2011, 20:02
Na wat amp schema's te hebben bekeken enzo vraag ik me af of er een verband is tussen het aantal buizen en de sound van een versterker.
Ik heb een zelfbouw ampje met 1 preamp. Wanneer ik deze helemaal over de zeik zet (alles voluit) klinkt hij erg rauwe en glazig. Een plexi heeft weer een buis extra maar heeft ook die rauwe sound maar minder glazig als dan mijn zelfbouwer. Mijn engl blackmore klinkt weer veel gladder, deze heeft 3 preamp buizen.

Ik snap dat dit natuurlijk allemaal totaal verschillende schema's zijn en dat sound afhankelijk is van de gehele schakeling. Maar zit het verschil in 'rauwe' sound in de hoeveelheid preamp buizen?

Wat is bijvoorbeeld het verschil in sound of je 2 gainstages helemaal overstuurd en laat clippen of dat je meer gainstages pakt en die allemaal minder laat clippen maar wel op dezelfde output uit laat komen voor je poweramp? (heb mezelf nog niet geheel verdiept in dit spul, maar ik denk dat je dat ook niet zomaar even leert. Vandaar mijn vraag of mensen dit weten uit ervaring inmiddels. Zelf ben ik pas bij het koppelen van gainstages en wat je hier mee kan doen ;))