PDA

View Full Version : Twijfel tussen 4 gitaren.



FlameDude
3 januari 2011, 17:08
Hoi, ik wil een van deze gitaren:

- Epiphone Les Paul Studio Alpine White (http://www.thomann.de/nl/epiphone_les_paul_studio_deluxebundle.htm)
- Epiphone Les Paul Custom Alpine White (http://www.rockpalace.com/product/Epiphone-Les-Paul-Custom-Alpine-White)
- Gibson Les Paul Studio Alpine White (http://www.rockpalace.com/product/Gibson-Les-Paul-Studio-Alpine-White-Gold)
- Gibson Les Paul Custom Alpine White (http://www.feedback.nl/electrische-gitaren/gibson/les-paul-custom-alpine-wh)

Het liefst heb ik zo'n custom, omdat deze zo'n mooi zwart randje om de body heen hebben, en hij is duurder, en over het algemeen is duurder beter. Alleen zo'n Gibson is 2699,- nieuw. Dan blijft de Epi over, maar dat heb ik het gevoel dat ik niet echt een vooruitgang boek kwa sound en kwaliteit dan me huidige gitaar (http://www.thomann.de/nl/epiphone_sgspeb.htm). Dus wat zouden jullie doen? Doorsparen voor de Gibson, of toch de Epiphone kopen? Want als ik de Epi koop kan ik er ook nog een mooie buizencombo bijnemen etc..

Grtz

Marc Oblivian
3 januari 2011, 17:13
Waarom niet de tussenoptie, dus de Gibson LP studio? Als je een goede hebt, dan hoeft hij niet veel onder te doen voor de custom.....
Scheelt toch weer een euro of 1500....kan je een mooi buizenbakkie voor scoren...

lollol
3 januari 2011, 17:15
Ik zou toch maar voor een Gibson Studio gaan, beter dan de epi custom en goedkoper dan de gibson custom.
En die binding boeit nou ook niet echt:soinnocent:

Maar staar je niet blind op gibson LP's, probeer ook eens andere gitaren (En vooral PROBEER:cheerup:)

speedmusic
3 januari 2011, 17:17
Ik zou zeggen uitproberen, zeker met Gibsons van wat ik begrijp en heb ondervonden, kunnen ze onderling behoorlijk verschillen.
Dan doel ik op Gibsons van hetzelfde jaar en zelfde model.

FlameDude
3 januari 2011, 17:40
Maar volgens mij is de body van die customs ook mat in plaats van glanzend, dat spreekt mij ook wel erg aan..:lp:

signsofzodiac
3 januari 2011, 17:54
Ik concludeer een beetje dat je nog niet op een Gibson Les Paul Custom gespeeld hebt...is een echt ander beestje dan een Studio. En dan heb ik het niet over "beter" of zo, maar over anders. Ik kan je niet genoeg op het hart drukken om er HEEL VEEL te gaan spelen. Studio's, Standards, Customs. Tussen de types heel veel verschillen en tussen onderlinge gitaren van hetzelfde type ook. Om nog maar niet te spreken over de verschillen tussen de merken. Bespaar jezelf sowieso geld door EERST te luisteren en DAN te kijken. Mooi is belangrijk maar voor het uiteindelijke plezier op plaats twee.

FlameDude
3 januari 2011, 20:16
Oke maat, denk je dat ze deze 4 gitaren bij feedback hebben? Of is er nog een grote gitaarshop in Noord-Holland?
En dan snap ik niet dat sommige gitaristen op een Epiphone spelen in plaats van een Gibson, want als een bekende gitarist moet je daar toch wel degelijk geld voor hebben? Kijk bijvoorbeeld naar Chris Demakes (http://www.alexramon.com/images/photos3/40-01-chris-demakes-less-than-jake.jpg) van Less Than Jake en de gitarist van Black Veil Brides (http://www.youtube.com/watch?v=CEb3GQqdHD4), waarom in godsnaam geen Gibson?

Rock Bottom
3 januari 2011, 20:31
Waarom? Omdat het kan!

Als je een Japanse of oudere koreaanse epi hebt is er een kans dat die gitaar minstens net zo goed of heel soms zelfs nog beter is dan sommige gibsons.
Vooral als je er ook nog eens een paar goede elementen inzet.

Je hebt zelf toch zon epi sg special bolt on ding? dan is de eerste de beste standard al een flink stuk beter.

Een gibson less paul studio kost 2de hands ook niet veel meer dan een nieuwe Epi zoals al gezegd aan een binding heb je niets.

Staar je niet al te blind op merken ga alles wat jou aanspreekt proberen en probeer je waardeoordeel dan thuis te laten.

marco v
3 januari 2011, 20:37
Als een Gibson lp custom jouw droomgitaar is en je kunt het je veroorloven, dan moet je ervoor gaan. Wel uitproberen en als het klikt, kopen dat ding. Koop je minder, dan krijg je er spijt van.

signsofzodiac
3 januari 2011, 20:40
Oke maat, denk je dat ze deze 4 gitaren bij feedback hebben? Of is er nog een grote gitaarshop in Noord-Holland?
En dan snap ik niet dat sommige gitaristen op een Epiphone spelen in plaats van een Gibson, want als een bekende gitarist moet je daar toch wel degelijk geld voor hebben? Kijk bijvoorbeeld naar Chris Demakes (http://www.alexramon.com/images/photos3/40-01-chris-demakes-less-than-jake.jpg) van Less Than Jake en de gitarist van Black Veil Brides (http://www.youtube.com/watch?v=CEb3GQqdHD4), waarom in godsnaam geen Gibson?

Geld, endorsements, persoonlijke voorkeur? Ik weet het niet en het maakt ook niet echt uit. Waarom spelen ze niet op PRS, ESP, LTD...kan een heleboel oorzaken hebben. Ik heb een paar zeer behoorlijke Epiphones in de klauwen gehad en donderdag nog een heleboel beroerde Gibsons. Over het ALGEMEEN zullen de Gibsons beter zijn. Beter hout, betere onderdelen. Wat niet wegneemt dat Epiphone ook prima gitaren uitbraakt, met uitschieters naar beneden en naar boven. Ik ga er trouwens van uit dat ze deze gitaren inderdaad bij Feedback wel hebben. Ik weet niet of via internet bestellen voor jou een optie is maar ik zou het met gitaren nooit doen. Je speelt bv een geweldige Gibby LP Custom in de winkel, je bestelt hem vervolgens en hij klinkt compleet anders. Geen garanties wat dat betreft.
Verder kan ik je Max in Den Haag aanraden voor een mooie verzameling Epi's en Gibsons.

o0rollo0o
3 januari 2011, 21:03
Ik heb een maandje geleden een Gibson lp studio gekocht en ik vind hem helemaal geweldig. Nog even een epiphone lp standard in me handen gehad maar erna gauw weer terug in het rek gezet, die Gibson klonk zoveel beter in de trant van "voller".

Zoiezo geeft de Gibson ernaast ook het gevoel mijn droomgitaar(merk) te bezitten wat uiteraard ook belangerijk is. Ik weet zeker dat als ik een epi had gekocht ik een maand later alsnog een Gibson had willen kopen omdat het niet aan mijn gevoel had voldaan.

FlameDude
3 januari 2011, 22:09
Ik heb een maandje geleden een Gibson lp studio gekocht en ik vind hem helemaal geweldig. Nog even een epiphone lp standard in me handen gehad maar erna gauw weer terug in het rek gezet, die Gibson klonk zoveel beter in de trant van "voller".

Zoiezo geeft de Gibson ernaast ook het gevoel mijn droomgitaar(merk) te bezitten wat uiteraard ook belangerijk is. Ik weet zeker dat als ik een epi had gekocht ik een maand later alsnog een Gibson had willen kopen omdat het niet aan mijn gevoel had voldaan.Ja, mn pa wilt wel ong 1200 euro meebetalen, onder 1 voorwaarde, een liedje van de beatles helemaal vloeiend kunnen en erbij zingen. :seriousf:
Maar dan moet ik dus zelf nog 1500 eu op de kop tikken, en dat heb je niet zomaar als een 14 jarige, of ik mag dat nog lenen van mn opa tot ik het heb..
Maarja eerst maar ff naar een gitaarwinkel om het een en het ander te testen dus. :punk:

nickofzo
3 januari 2011, 22:53
dat is wel heel erg gul van je pa, bijkomend voordeel is dat je weer wat leert.

HUESSEN
3 januari 2011, 22:59
Ja, mn pa wilt wel ong 1200 euro meebetalen, onder 1 voorwaarde, een liedje van de beatles helemaal vloeiend kunnen en erbij zingen. :seriousf:

Zal toch wel lukken?? En de €1200,- is binnen:ok:
http://www.youtube.com/watch?v=wgrrQwLdME8

lollol
3 januari 2011, 23:06
Ja, mn pa wilt wel ong 1200 euro meebetalen, onder 1 voorwaarde, een liedje van de beatles helemaal vloeiend kunnen en erbij zingen. :seriousf:


Vet, mijn vader gaf me 50 euro voor de aanschaf van mijn eerste gitaar:dontgeti:(Vond ik al best wel tof:ok:)
Maar ik zou toch wel eerst wachten tot ik echt zeker weten wist wat mijn echte droomgitaar is.:chicken:

En koop 2ehands, dan hoef je waarschijnlijk nog maar een paar 100.

Luca P
3 januari 2011, 23:11
Doorsparen voor de Gibson, of toch de Epiphone kopen?
Grtz.

Hier liep ik ook mee. Dus volgde de ene gitaar na de andere. En uiteindelijk kocht ik toch een Gibson. Het bleef maar knagen. Al met al, als ik al die andere gitaren niet tussendoor had gekocht, speelde ik nu waarschijnlijk een Super 400!
:cheerup:
Misschien ff rond kijken en wie weet vind je een 2de handse Gibson Les Paul voor een leuke prijs.

Kuhrtje
4 januari 2011, 01:26
Sowieso ga je echt wel een verschil merken als jij een Epiphone Les Paul Custom neemt.. Je hebt nu een gitaar van 120 euro.. Die gitaar Epi LP Custom heeft als advies prijs 700 euro.. dat is wel een groot verschil.

Ik ben zelf begonnen met een Epiphone Les Paul Special II.. vergelijkbaar met jou SG Special. Zodra ik bij Feedback even een Les Paul Custom in mijn handen kreeg van Epiphone, was ik helemaal verkocht. Die gitaar moest ik hebben, speelde zoveel fijner, mooiere klank, beter afgewerkt.

Uiteindelijk heb ik niet die ene uit de winkel gekocht omdat ik een andere aanbieding kreeg ( tevens wat goedkoper ook), maar een 1994 Epiphone Les Paul Custom uit Korea.

En natuurlijk wil ik ook een Gibson hebben, maar ik vind dat ik die nog niet verdien zeg maar.. Ik speel nu 2 jaar zonder enige les, ben redelijk muzikaal en kan al best wat nummers en solo'tjes spelen. Maar zeker niet goed genoeg om een gitaar van 2000 euro te verdienen.

Nooit spijt van gehad.

Dan heb ik misschien nog iets voor je.. Je bent nu 14 jaar.. Uiteraard is het vet om dan meteen een Gibson Les Paul Custom te hebben. Maar het is toch ook leuk om op een latere leeftijd met je eigen geld je uiteindelijke droom gitaar te kopen? Dan heb je altijd nog iets om naar uit te kijken.. Ondanks dat je in de loop van de jaren andere gitaren ook heel erg mooi gaat vinden, zul je waarschijnlijk altijd 'verlieft' blijven op die LP Custom.. En hoe mooi is het om straks glunderend thuis te komen en je vrouw ( evt. kinderen ) te laten zien wat voor gitaar je hebt gekocht... :lp:

Dit klinkt natuurlijk allemaal heel cliché en erg romatisch, maar ik denk dat het best vaak er zo thuis aan toe gaat.

Owja.. ik ben 21, mocht je na dit verhaal denken dat ik een vent van 80 ben haha.

FruscianteFan
4 januari 2011, 01:34
Oke maat, denk je dat ze deze 4 gitaren bij feedback hebben? Of is er nog een grote gitaarshop in Noord-Holland?
En dan snap ik niet dat sommige gitaristen op een Epiphone spelen in plaats van een Gibson, want als een bekende gitarist moet je daar toch wel degelijk geld voor hebben? Kijk bijvoorbeeld naar Chris Demakes (http://www.alexramon.com/images/photos3/40-01-chris-demakes-less-than-jake.jpg) van Less Than Jake en de gitarist van Black Veil Brides (http://www.youtube.com/watch?v=CEb3GQqdHD4), waarom in godsnaam geen Gibson?
Ik gok dat ze een of ander contract hebben met Gibson/Epiphone, zodat hun fans een Epi gaan kopen. Dan hebben ze niet alleen een kopie van de gitaar van hun helden, maar gewoon dezelfde!

Of misschien hadden ze wel niet zoveel geld, en vonden ze het belangrijker om een goede versterker te hebben.

Midwolda
4 januari 2011, 07:54
De goedkoopste Gibson LP Studio kost wat, een 650,- euro nieuw?
Of voor iets meer heb je een mooie vroege '90-er met een ebben fretboard...
Lekker nu kopen en spelen op een "echte", en doorsparen voor de gedroomde maar o zo dure Custom.
(en er dan achter komen dat die Studio's nog helemaal zo slecht niet zijn... ;) )

macwilliams
4 januari 2011, 08:19
Je kunt een custom niet vergelijken met een studio van €650,- nieuw.
De custom heeft een totaal ander karakter, is massief, meer sustain en heeft meer laag. De afwerking is van een heel ander niveau.

Als je in de buurt wilt komen voor minder geld dan zou je de studio's uit vroege jaren '90 moeten proberen, ebben toetsen maken weldegelijk een verschil. Wel even andere pick ups er in lepelen als je high gain gaat spelen want de stock exemplaren zijn daar niet gedefinieerd genoeg voor.

De standards zijn ook hele goeie kandidaten, de weight reliefholes doen weinig afbreuk aan je geluid in tegenstelling tot de gechamberde exemplaren.

Echter heeft de versterker ook een cruciale rol in je geluid. Een gitaar van 2500€ klinkt ook kut op een prul van een amp.

Midwolda
4 januari 2011, 08:35
Ik vergelijk ze ook niet echt... ik zeg alleen hoe ik er tegenaan kijk. ;)
Brengt mij op de volgende vraag: is er ergens een website met foto's of tekeningen o.i.d.
waar het verschil uitgelegd wordt tussen chambered en weight relieved en wat dies meer zij,
welke uitvoering wat heeft, en hoe ik dit of dat op mijn eigen gitaar kan constateren?

macwilliams
4 januari 2011, 09:28
Gechamberd,gekamerd dus is makkelijk vast te stellen.
Doe je schoen uit, laat de gitaar van een cm of dertig op je kleine teen vallen. Kun je na een minuut of 45 nog geen zwelling vaststellen dan is je Gibson gekamerd. Is er na een 45 minuten een zwelling dan heb je weight relief holes. Is je teen zwaar gekneusd en kun je niet meer lopen is hij massief. Echter, spat je kleine teen in bloederige stukken uit elkaar dan is hij gebouwd voor 1975.


:D

bijna net zo nauwkeurig als de documentatie van Gibson zelf.

The Unforgiven
4 januari 2011, 09:44
Gechamberd,gekamerd dus is makkelijk vast te stellen.
Doe je schoen uit, laat de gitaar van een cm of dertig op je kleine teen vallen. Kun je na een minuut of 45 nog geen zwelling vaststellen dan is je Gibson gekamerd. Is er na een 45 minuten een zwelling dan heb je weight relief holes. Is je teen zwaar gekneusd en kun je niet meer lopen is hij massief. Echter, spat je kleine teen in bloederige stukken uit elkaar dan is hij gebouwd voor 1975.


:D

bijna net zo nauwkeurig als de documentatie van Gibson zelf.

:seriousf:
En 10 tekens.

macwilliams
4 januari 2011, 09:47
Er is trouwens wel het een en ander onderzocht en gepubliceerd. Veel van deze informatie is hier te vinden en op fora als deze. Mocht je een beetje Engels begrijpen kun je op het My Les Paul (mlp) forum kijken.

mesaman
5 januari 2011, 01:21
ik zou voor de fender strat gaan! of gewoon gaan fietsen!

damn. wat een verschillen in de gitaren die jij aandraagt!
pak je portomonee en kijk er in,als het even duurt voor je weet hoeveel er inzit wordt het een gibson, ben je er zo klaar mee en zijn het maar ene paar grote briefjes een epi(daar heb je instant gewetens knagers bij!had ik maar een....gratis dat wel)


ik zelf twijffel tussen wat auto;s
audi r8
lamborghini 666
golf 3 tdi
toyota corolla 1.4
wat zpihullir forn?nssjy gry rvggy esyh yud=y ig bur?

Kuhrtje
5 januari 2011, 01:36
haha dat is voor mij ook een reden geweest ook nog geen Gibson in een winkel te pakken.. Zo kan ik daar ook niet aan 'wennen' en ben ik nog altijd heel erg blij met mijn Epi.

Valt me nog mee dat niemand heeft gereageert op mij oudbollige reactie hahaha

o0rollo0o
5 januari 2011, 17:13
Dan heb ik misschien nog iets voor je.. Je bent nu 14 jaar.. Uiteraard is het vet om dan meteen een Gibson Les Paul Custom te hebben. Maar het is toch ook leuk om op een latere leeftijd met je eigen geld je uiteindelijke droom gitaar te kopen? Dan heb je altijd nog iets om naar uit te kijken.. Ondanks dat je in de loop van de jaren andere gitaren ook heel erg mooi gaat vinden, zul je waarschijnlijk altijd 'verlieft' blijven op die LP Custom.. En hoe mooi is het om straks glunderend thuis te komen en je vrouw ( evt. kinderen ) te laten zien wat voor gitaar je hebt gekocht... :lp:



Ik denk niet dat er een vrouw bestaat die het zomaar goedkeurt dat er een gitaar van 3000 euro wordt gekocht en er geen luxe cruise voor haar bijzit.

Maargoed als je toch geld uitgeeft kan je het beter goed doen.. in the end is het goedkoper 1x een gibson te kopen dan eerst 3 namaaks en dan uiteindelijk alsnog die gibson+ dat je dan langer plezier heb van je gibson voordat je sterft:makeup:

Maar laat ik eerlijk zijn in jou situatie had ik de witte gibson studio gekocht! Aangezien ik ook geen geld (over)heb voor een costum.

JohnLord
5 januari 2011, 17:30
Simpel, 3 weken cruise = 3000 euro weg. 3 weken een gitaar van 3000 euro in huis = 2500 euro of zo over ;)

ibanez260
5 januari 2011, 17:49
als je vooruit wilt qua sound moet je gewoon geen gitaar kopen en al je geld in de versterker steken!

en qua kwaliteit zit je naar mijn mening sowieso al goed hoor bij die epiphone... velen voelen en horen niet eens het verschil tussen epi of gibson dus wat maakt het uit???

HET PRIJSVERSCHIL!!
laat die gitaar voor wat het is, en koop voor dat geld een geweldige versterker met wat effectjes er voor. DAN gaat je sound en kwaliteit er op vooruit...

lollol
5 januari 2011, 18:53
Echter heeft de versterker ook een cruciale rol in je geluid. Een gitaar van 2500€ klinkt ook kut op een prul van een amp.

Maar op een (of twee) goed klinkende valvestates daarentegen...;)

allochthomas
5 januari 2011, 19:12
als je vooruit wilt qua sound moet je gewoon geen gitaar kopen en al je geld in de versterker steken!

en qua kwaliteit zit je naar mijn mening sowieso al goed hoor bij die epiphone... velen voelen en horen niet eens het verschil tussen epi of gibson dus wat maakt het uit???

HET PRIJSVERSCHIL!!
laat die gitaar voor wat het is, en koop voor dat geld een geweldige versterker met wat effectjes er voor. DAN gaat je sound en kwaliteit er op vooruit...
Onze flamedude speelt nog maar een half jaar gitaar. Als hij geld van zn pa krijgt zou ik het zeker doen, maar persoonlijk vind ik het erg zonde om meteen een dure gitaar te kopen terwijl je al nauwelijks het verschil tussen verschillende gitaren weet. Koop voor het geld een fatsoenlijke epiphone of iets anders rond de 400-500 en geef de rest van het geld uit aan een goeie versterker. Een gibson door een oefenversterkertje blijft gewoon kut klinken

JohnLord
5 januari 2011, 21:11
Onze Flamedude zou het zijn vader niet aan moeten willen doen imo.

signsofzodiac
5 januari 2011, 22:26
Onze Flamedude zou het zijn vader niet aan moeten willen doen imo.

Ik zou hem er meteen aan houden, die van mij zei intussen 16(!) jaar geleden: "ooit krijg je een Gibson Les Paul van me" :D (zal hem eens vragen of ik mag switchen naar een PRS SC...)

Braindead
5 januari 2011, 23:10
Haha, ik vind die feedback toch wel zo grappig. Trouwens veel gitaarzaken in NL kunnen er wat van.
Neem nou de advertentie van die Gibson LP Custom (zie link):
http://www.feedback.nl/electrische-gitaren/gibson/les-paul-custom-alpine-wh
Ze proberen hier een gitaar van 2699 euro te verkopen en dit is hun beschrijving:

"De Les Paul Custom is met zijn dubbele binding en mooie inlay op de kop een tijdloze klassieker uit de Les Paul stal."

Dan denkt toch iedereen meteen: Ja, die moet ik hebben!
En natuurlijk moet je een Gibson eerst uitproberen voor je hem koopt maar dan nog...

En 2 Flamedude: Zoals hier al zovelen zeggen: ga eerst wat gitaren uitproberen. Je zal niet de eerste zijn die helemaal gek wordt van het Les Paul model maar na het bespelen ervan van een koude kermis thuis komt. Hoeft niet maar kan wel. Er is nog zoveel moois in gitarenland buiten een LP.



Hoi, ik wil een van deze gitaren:

- Epiphone Les Paul Studio Alpine White (http://www.thomann.de/nl/epiphone_les_paul_studio_deluxebundle.htm)
- Epiphone Les Paul Custom Alpine White (http://www.rockpalace.com/product/Epiphone-Les-Paul-Custom-Alpine-White)
- Gibson Les Paul Studio Alpine White (http://www.rockpalace.com/product/Gibson-Les-Paul-Studio-Alpine-White-Gold)
- Gibson Les Paul Custom Alpine White (http://www.feedback.nl/electrische-gitaren/gibson/les-paul-custom-alpine-wh)

Het liefst heb ik zo'n custom, omdat deze zo'n mooi zwart randje om de body heen hebben, en hij is duurder, en over het algemeen is duurder beter. Alleen zo'n Gibson is 2699,- nieuw. Dan blijft de Epi over, maar dat heb ik het gevoel dat ik niet echt een vooruitgang boek kwa sound en kwaliteit dan me huidige gitaar (http://www.thomann.de/nl/epiphone_sgspeb.htm). Dus wat zouden jullie doen? Doorsparen voor de Gibson, of toch de Epiphone kopen? Want als ik de Epi koop kan ik er ook nog een mooie buizencombo bijnemen etc..

Grtz

macwilliams
5 januari 2011, 23:18
Maar op een (of twee) goed klinkende valvestates daarentegen...;)

Niks mis met een goede valvestate hoor.

JohnLord
5 januari 2011, 23:22
Je geluid is zo goed als de zwakste schakel, dus met een goed klinkende Valvestate en een mooie Epi zit je volgens mij voorlopig goed.

Kuhrtje
6 januari 2011, 01:10
Vergeet ook je eigen sound niet ;)

Iemand die kut gitaar speelt, krijgt ook niks uit een Gibson..

mesaman
6 januari 2011, 01:57
maar mn gibson krijgt het wel uit mij!



ik rij ook harder in een ferrari kanarie dan in mn oude kadettje!

BartBlackMagic
6 januari 2011, 13:11
Als 'k me niet vergis speel je vooral punk, en ben je op dit moment in het bezit van een Roland Cube en een Epiphone SG? Maar moet er toch ook eens klassieker kunnen (Beatles)... Ik vind een Gibson Les Paul over een transistor combo van 100 EUR nogal zonde. Je zou kunnen gaan voor een goede buizenamp (een Koch Multitone II 50C voor 1439 EUR of een Hughes & Kettner Switchblade TSC 50 combo voor 1390 EUR bij Thomann) en een Gibson Les Paul Studio (766 à 935 EUR) dat lijkt me een superleuke combo en past binnen je budget! Wil je het iets minder bont maken, zou 'k voor die Gibson Studio blijven gaan, maar dan opteren voor een iets goedkopere amp (Blackstar HT-Studio 20 Combo 599EUR bij Musicstore), dan moet je zelf maar een klein bedragje meer bijleggen!
Persoonlijk zit ik met eenzelfde luxeprobleem: als de aankopen iets met cultuur hebben te maken, in dit geval muziek, betalen mijn ouders alles. Maar ik acht mezelf lang niet goed genoeg (zowel qua spelen, exact te weten welk geluid ik zoek als het verschil te horen tussen bv. 3 dezelfde Gibson LP standards, al ben ik al sinds mijn 7e volop bezig met muziek) dus hou ik het voorlopig op mijn Vox VT30 & Epi LP...

episua
6 januari 2011, 21:52
Vergeten jullie niet dat alle Alpine White Studio's ook / nog steeds een ebben toets hebben.
Maar wat al eerder door iemand hier is gezegd zijn het twee compleet verschillend klinkende en spelende gitaren. Volgens mij is de Gibson lp studio een hele mooie tussenoplossing voor de TS.

signsofzodiac
6 januari 2011, 22:54
Maar ik acht mezelf lang niet goed genoeg...het verschil te horen tussen bv. 3 dezelfde Gibson LP standards, al ben ik al sinds mijn 7e volop bezig met muziek)

Yes, you will. Oren, mits niet reeds vernaggeld door hard geluid, heeft iedereen. Verschillen zijn er vaak overduidelijk als je er maar goed voor gaat zitten. Hoe breed is het geluid, balans over het hele spectrum of een piek in laag, mid of hoog? Hoe "complex" is het geluid (mits over een goede versterker): wat gebeurt er aan boventonen? Sustain kan je testen/horen. Dead spots op bepaalde plekken? Flageoletten en harmonics overal of wederom harmonische deadspots? Hoe "strak" is de gitaar. Klinisch nauwkeurig of met een "grom" in het laag. Duurt het even als je (vooral) een lage snaar aanslaat voordat de toon helemaal gesetteld is (zweven rond de toon) of "staat" de toon meteen? Je verbaast je er over hoeveel verschillen er vaak zitten in een gitaar van hetzelfde merk en type!

tokkeltrut
6 januari 2011, 23:34
Vet, mijn vader gaf me 50 euro voor de aanschaf van mijn eerste gitaar:dontgeti:(Vond ik al best wel tof:ok:)
Maar ik zou toch wel eerst wachten tot ik echt zeker weten wist wat mijn echte droomgitaar is.:chicken:

En koop 2ehands, dan hoef je waarschijnlijk nog maar een paar 100.

Mijn pa gaf me 100 knallende guldens als ik ermee stopte!:sssh:

Michael AE
6 januari 2011, 23:50
Yes, you will. Oren, mits niet reeds vernaggeld door hard geluid, heeft iedereen. Verschillen zijn er vaak overduidelijk als je er maar goed voor gaat zitten. Hoe breed is het geluid, balans over het hele spectrum of een piek in laag, mid of hoog? Hoe "complex" is het geluid (mits over een goede versterker): wat gebeurt er aan boventonen? Sustain kan je testen/horen. Dead spots op bepaalde plekken? Flageoletten en harmonics overal of wederom harmonische deadspots? Hoe "strak" is de gitaar. Klinisch nauwkeurig of met een "grom" in het laag. Duurt het even als je (vooral) een lage snaar aanslaat voordat de toon helemaal gesetteld is (zweven rond de toon) of "staat" de toon meteen? Je verbaast je er over hoeveel verschillen er vaak zitten in een gitaar van hetzelfde merk en type!

Absoluut mee eens, maar toch, onversterkt hoor je ook al enorm veel verschillen hoor.

Strakheid, dynamiek, hoeveelheid hoog, laag en midden; allemaal zaken die je onversterkt ook al hoort. Soms heeft een goede gitaar waardeloze elementen en komt het karakter via een versterker totaal niet over. Echter, nieuwe elementjes zijn de kosten niet en een echt goede gitaar is dat wel waard.

FlameDude
7 januari 2011, 00:59
Zo'n buizencombo erbij gaat wel lukken, alleen wat is er mis met me cube? Die hebben me jullie toch echt aangeraden toen ik me hier aanmeldde. En in een ander topic van mij zei iedereen dat valvestates niet echt goed zijn en dat er veel betere amps zijn.. JCM 900 combo's zie ik ook steeds minder, en anders in een hele andere provincie waardoor ik alsnog 100 eu aan benzine kwijt ben..

allochthomas
7 januari 2011, 01:49
Ik denk dat het beter is om te wachten met meteen een gibson aan te gaan schaffen voordat je a: weet welke sound en waar je verder naar op zoek bent in een gitaar en wat de verschillen zijn tussen gitaren, en b: je fatsoenlijk spul leert te waarderen en ook te herkennen:)

signsofzodiac
7 januari 2011, 09:47
Absoluut mee eens, maar toch, onversterkt hoor je ook al enorm veel verschillen hoor.

Strakheid, dynamiek, hoeveelheid hoog, laag en midden; allemaal zaken die je onversterkt ook al hoort. Soms heeft een goede gitaar waardeloze elementen en komt het karakter via een versterker totaal niet over. Echter, nieuwe elementjes zijn de kosten niet en een echt goede gitaar is dat wel waard.

Wederom helemaal mee eens, de versterker-referentie stond ook slechts achter het "complexiteit"-stukje over de boventonen. Makkelijk als je amp wat meewerkt. Andersom gebeurt soms ook nog wel eens trouwens, een onversterkt niet echt spannende gitaar die ingeplugd ineens waanzinnig klinkt.

rudolf
7 januari 2011, 11:11
Gisteren op een Gibson LP studio gespeeld van de gitarist van mijn nieuwe bandje. Heb zelf een Epi LP custom.

Vond de Gibson iets degelijker aanvoelen. Solide. lekker. Vooral de hals vond ik iets fijner. Qua geluid waren de elementjes ook iets meer naar m'n zin dan mijn eigen gitaar. Iets meer definitie.

Denk toch dat mijn Epi lp niet heel veel onderdoet voor die studio. Het voelt wat anders aan maar niet per definitie slechter. De elementen zijn wat mij betreft het grootste minpunt van mijn epi i.v.m. die Gibson die ik vast heb gehad.

Prijstechnisch zou ik nu voor een studio kiezen. Maargoed jij wil een custom dus hier heb je eigenlijk niet zo veel aan :D

langun
7 januari 2011, 11:23
Zo'n buizencombo erbij gaat wel lukken, alleen wat is er mis met me cube? Die hebben me jullie toch echt aangeraden toen ik me hier aanmeldde. En in een ander topic van mij zei iedereen dat valvestates niet echt goed zijn en dat er veel betere amps zijn.. JCM 900 combo's zie ik ook steeds minder, en anders in een hele andere provincie waardoor ik alsnog 100 eu aan benzine kwijt ben..

Cubes zijn ook niet slecht voor beginners (waar je topic toen waarschijnlijk over ging) sinds ze voor alle gitaren wel een degelijke sound produceren. Hang je er echter een gitaar van 100 of 2000 euro aan, de sound zal niet zoveel verbeteren.

Daarom is het soundgewijs een veel betere oplossing om in de plaats van 2000 euro aan een gitaar te geven, 1000 euro te spenderen aan een gitaar, en 1000 euro aan een versterker. Voor die prijs heb je al ZEER degelijk materiaal, zeker als je op de tweedehandsmarkt kijkt.

Sinner1980
7 januari 2011, 20:47
Ik heb dit topic eens goed doorgelezen en er staat een hoop bruikbare informatie in,goed gemotiveerde meningen,een geweldige buikenschudder van Macwiliams (gechambered etc). Erg vermakelijk en interessant allemaal.

In het beginsel is er een TS die vraagt of hij nou een Trabant of een Bentley moet kopen...best koddig.
Vervolgens is er een pa die al €1200 lapt voor een Beatles liedje en moet er dan nog even €1400,- ergens vandaan getoverd worden,wellicht bij opa...

Tussen de regels door lees ik dat de TS 14 jaar is. Hij vraagt zich af wat er mis is met een Roland Cube (goede versterker toch?)en waarom hij wellicht een buizenbak zou overwegen enz.

Kortom genoeg reden om dit allemaal niet zo serieus te nemen...sorry man,niks persoonlijks.

Tenslotte mijn advies: lekker een les paul custom kopen man,waardevast en een dijk van een gitaar; kun je menig gitarist de ogen mee uitsteken.

Ik zie graag je HNGD topic tegemoet,kan ik lekker jaloers kwijlen naar de foto's:seriousf:

The Unforgiven
7 januari 2011, 22:29
Wat is dat toch met die verwende kinderen tegenwoordig, je familie sponsort je gewoon even 2400 euro.
Als ik aan mijn pa om 200 euro vraag zegt hij al dat ik daar lekker voor moet gaan werken, en als ik 2400 euro vraag stuurt hij me waarschijnlijk naar het gekkenhuis.
Dat heeft niets met inkomen te maken, mijn vader zou jaarlijks een paar honderd Les Paul Customs kunnen kopen, maar uit de overtuiging dat je moet werken voor je geld.

Begrijp me niet vekeerd, ik vind het leuk voor je, maar ik denk dat je veel meer voldoening haalt uit een gitaar waar je zelf voor hebt gespaard.

FruscianteFan
7 januari 2011, 23:35
Zo'n buizencombo erbij gaat wel lukken, alleen wat is er mis met me cube? Die hebben me jullie toch echt aangeraden toen ik me hier aanmeldde. En in een ander topic van mij zei iedereen dat valvestates niet echt goed zijn en dat er veel betere amps zijn.. JCM 900 combo's zie ik ook steeds minder, en anders in een hele andere provincie waardoor ik alsnog 100 eu aan benzine kwijt ben..
Je moet de dingen wel een beetje in perspectief plaatsen. Voor een beginner met een klein budget is die cube vast een prima versterker, maar als je ineens €1200 beschikbaar hebt voor een gitaar, dan is het verstandig om verder te kijken.

Maar sowieso - als je hier moet vragen waarom je cube niet goed genoeg is (of in elk geval erg uit balans is met een Gibson van €1000), dan zou ik me persoonlijk afvragen of je niet beter kunt wachten met de aanschaf van nieuwe spullen. €1200 is namelijk verschrikkelijk veel. Ik vind het heel cool van je pa dat hij je wil stimuleren, maar misschien kun je je beter eerst een paar jaar verdiepen in verschillende gitaren en versterkers.

Kuhrtje
8 januari 2011, 00:22
Ben het met best wat dingen eens hier haha..

Het geeft een goede voldoening als je je eigen spullen koopt.. Dit probeerde ik ook een beetje neer te zetten met het verhaal, als jij later thuis komt bij je gezin met je Gibson, waar je zolang over hebt gespaard en blabla...

Ik heb toen ik begon ook een Cube gekocht.. Een Cube 15 samen met een LP Special II.. Prima! Toen kreeg ik een Digitech RP50 pedaaltje ( Niet geweldig ) maar daar kreeg ik wel wat leuke sounds uit..

Vervolgens kocht ik een Epi LP Custom, en wil nu ook graag een andere Amp.. gewoon omdat mijn gitaar dan beter tot zijn recht komt..


Als jou familie al het geld wilt geven voor al je spullen, dan wens ik je echt veel plezier met je gear! En zeker veel op gaan spelen!

soup
8 januari 2011, 01:27
Wat is dat toch met die verwende kinderen tegenwoordig, je familie sponsort je gewoon even 2400 euro.
Als ik aan mijn pa om 200 euro vraag zegt hij al dat ik daar lekker voor moet gaan werken, en als ik 2400 euro vraag stuurt hij me waarschijnlijk naar het gekkenhuis.


Dat heeft niets met inkomen te maken, mijn vader zou jaarlijks een paar honderd Les Paul Customs kunnen kopen, maar uit de overtuiging dat je moet werken voor je geld.

Begrijp me niet vekeerd, ik vind het leuk voor je, maar ik denk dat je veel meer voldoening haalt uit een gitaar waar je zelf voor hebt gespaard.
Zo een paar 100 zeg je, gaat dus over gemiddeld lekker (200*2500) 500 000 euro, goed bezig dan als je vader je geen 200 euro wilt geven. ;)

FlameDude
8 januari 2011, 13:17
Hm, me pa zegt nou opeens dat ik niets meer krijg voorlopig lol..
En verwend? Zeker niet, ik was zelf ook zeer verbaasd dat ik een dure gitaar van hem mocht, das toch gewoon veel aantrekkelijker dan zelf een jaar lang werken?
En ik weet heus wel dat die Cube niet enorm goed is hoor. Ik wist alleen niet dat het bijna geen verbetering was als je er een 1200 eu LP op aansluit.
Maarja ik heb in ieder geval erg veel van dit topic geleerd, en ik ga waarschijnlijk binnenkort met een maat of me oom naar wat gitaarwinkels. :)

Sinner1980
8 januari 2011, 13:38
KORTOM: zinloos topic dit,buiten de info om dan...

@Flamedude: Ach man,leen je het toch van je opa,voor €1400 kun je toch nog wel een leuk les paultje scoren hoor;)

The Unforgiven
8 januari 2011, 15:26
Zo een paar 100 zeg je, gaat dus over gemiddeld lekker (200*2500) 500 000 euro, goed bezig dan als je vader je geen 200 euro wilt geven. ;)

Hij is er van overtuigd dat hij zijn kinderen niet te veel moet verwennen, omdat ze het dan als ze volwassen zijn erg moeilijk zullen gaan krijgen. Daarnaast, al zou ik het van hem kunnen krijgen zou ik alsnog weigeren. Ik ben nu 15, en voel me ook absoluut nog niet goed genoeg voor een gitaar van 2500 euro.

ER!K
8 januari 2011, 18:03
Hij is er van overtuigd dat hij zijn kinderen niet te veel moet verwennen, omdat ze het dan als ze volwassen zijn erg moeilijk zullen gaan krijgen. Daarnaast, al zou ik het van hem kunnen krijgen zou ik alsnog weigeren. Ik ben nu 15, en voel me ook absoluut nog niet goed genoeg voor een gitaar van 2500 euro.

Je bent nooit niet goed genoeg voor een instrument. Het is een gebruiksvoorwerp, die gitaar gaat echt geen onderscheid maken hoor. Komt nog bij dat je met een echt goede gitaar opeens gigantische sprongen kan gaan maken met je techniek :) ik was 15 toen ik mn ESP kocht (voor de zeikerds: ik heb de gitaar compleet zelf betaald) en merk dat mn spel exponentieël verbeterd is.

En om nog even dwars te liggen: een tijdje terug een PRS door een ENGL Fireball en een Peavey 6505 laten blazen en ik was totaal niet onder de indruk van hoe het klonk. met een hoop getweak kan je uit praktisch elke versterker wel een goeie sound krijgen.

Muzieknono
9 januari 2011, 10:26
Mijn pa gaf me 100 knallende guldens als ik ermee stopte!:sssh:

Haaaaaahahahahahahahaha
Mvgr. Dirk Jan :B

jan jansen
9 januari 2011, 10:43
, en hij is duurder, en over het algemeen is duurder beter. [/QUOTE]

Ik heb in de aanbieding een strat voor 10.000 euro....beter kan je niet krijgen joh...dat ie bij de kijkshop uit de vitrine is gevallen maakt niet uit...hij is nu duurder dus veel beter dan de rest....:sssh::sssh::sssh::sssh::sssh:

JJ

Sinner1980
9 januari 2011, 13:34
, en hij is duurder, en over het algemeen is duurder beter.

Ik heb in de aanbieding een strat voor 10.000 euro....beter kan je niet krijgen joh...dat ie bij de kijkshop uit de vitrine is gevallen maakt niet uit...hij is nu duurder dus veel beter dan de rest....:sssh::sssh::sssh::sssh::sssh:

JJ[/QUOTE]

Staaltje Aldeboarnse humor zeker?;)

jan jansen
9 januari 2011, 13:50
QUOTE]

ssst....niet doorvertellen hoor....onder gitaristen leeft het fabeltje dat hoe duurder hoe beter.....en een fender is bij voorbaat beter dan een made in china wakkiehakkie gitaar.....ssstttttttttttttttttttttt,

:):):soinnocent::soinnocent::soinnocent: