PDA

View Full Version : Overdrive en Fuzz



joskedentweede
3 januari 2011, 15:31
Hey allemaal,

Ik heb een nogal speciaal vraagje, het is eerder om mijn kennis op gebied van pedalen uit te breiden, want hier ben ik nog niet echt in thuis.

Ik zit al een tijdje met het idee om ook een soort fuzz toe te voegen aan mijn geluid, voor tijdens solo's of breaks waarbij dat wel past, maar ik weet niet goed precies hoe ik dit moet toepassen.
Ik heb al wat opgezocht en geluisterd naar groepen die ik goed vind en dat ook doen, voornamelijk Triggerfinger. Van wat ik er van begrijp en verbeter me als het niet juist is, want ik ben hier om te leren, schakelt hij tussen verschillende versterkers waarbij een van de versterkers is overladen met fuzz, door een AB switch met schuifknoppen heeft hij de keuze om ze te switchen of samen te laten klinken en het volume aan te passen?
Stel nu dat het zo werkt, dan ben ik nog niet veel geholpen, want ik heb het geld niet om te investeren in meerdere versterkers, dit is mijn situatie:

Ik speel over een Marshall JMP super lead en om mijn geluid te boosten gebruik ik een Fulltone OCD, solo's worden geboost door een TS808 kloon, maar ik zou graag eens willen switchen en plots een vunzig fuzz geluid erdoor krijgen (à la ZVEX), zonder eigenlijk echt afstand te moeten doen van mijn OCD. Is dit wel mogelijk en vooral hoe?

Ik hoop dat het een beetje duidelijk uitgelegd is, ik ben echt een newbie op gebied van effecten regelen :makeup:

Jonathan

lollol
3 januari 2011, 16:03
Ehm...
Gewoon de ocd en de fuzz teglijk aanzetten:???:
Ik snap het probleem niet:soinnocent:

jero
3 januari 2011, 21:34
Als je 'maar' over 1 versterker speelt moet je de fuzz in je huidige keten plaatsen. Je kunt een OCD plus Marshall JMP prima boosten met een fuzz.

Fragedallic
4 januari 2011, 09:44
Als je 'maar' over 1 versterker speelt moet je de fuzz in je huidige keten plaatsen. Je kunt een OCD plus Marshall JMP prima boosten met een fuzz.

^ wat hij zegt.

Je kunt vervolgens ook gelijk experimenteren waar de fuzz het best klinkt. sommige fuzzen klinken het vetst als eerst in de rij en zo goed reageren op je gitaar pickups.
bijv. zelf heb ik een Blackout Effector Musket Fuzz met daarna een overdrive ( ibanez overdrive II ) die samen heel goed werken in deze volgorde. Zo zou jij kunnen uitproberen wat goed met je OCD werkt. Daar kunnen de forum leden je wel bij helpen met hun ervaringen.
trial and error my friend

joskedentweede
4 januari 2011, 11:58
Dus het is gewoon mogelijk om een fuzz en een OCD samen te zetten in een keten, dan is er geen probleem.
Ik had wat opgezocht, maar daar geen antwoord op gevonden en ik herinner me dat ik vorig jaar was gaan horen voor een big muff en toen zei men in de winkel dat ik die niet in één keten met een overdrive kon zetten, terwijl dat gewoon de bedoeling was.
Maar goed, dan weet ik wat me te doen staat, bedankt! ;)

Mitch
4 januari 2011, 20:58
Een Big Muff heeft juist van plaatsing geen last door de hogere ingangsimpedantie. De standaard fuzzface kopieën waarmee de markt tijdenlang door de boutique/hobby hype is overspoeld, hebben een lage ingansimpedantie waardoor ze brak klinken als je er een gebufferd pedaal vóór zet. Maar dan nog is de oplossing dus heel simpel: pedaal vooraan zetten.
Ik zou overigens geen Big Muff nemen als je hel ranzig en groots wil klinken, dan kun je beter naar fuzzface/tonebender achtigen kijken met een dikke Marshall.

joskedentweede
5 januari 2011, 15:24
Een Big Muff heeft juist van plaatsing geen last door de hogere ingangsimpedantie. De standaard fuzzface kopieën waarmee de markt tijdenlang door de boutique/hobby hype is overspoeld, hebben een lage ingansimpedantie waardoor ze brak klinken als je er een gebufferd pedaal vóór zet. Maar dan nog is de oplossing dus heel simpel: pedaal vooraan zetten.
Ik zou overigens geen Big Muff nemen als je hel ranzig en groots wil klinken, dan kun je beter naar fuzzface/tonebender achtigen kijken met een dikke Marshall.

Hey Mitch, bedankt voor de tip!
Ik denk dat ik inderdaad een fuzzface achtige wil gaan zoeken, maar ik weet totaal niet de welke. Ik heb tot nu toe enkel de Dunlop JH reissue getest, die blauwe, en die klonk echt waanzinning goed! Maar deze past niet meer op mijn pedalboard..
Ben nu wat aan het rondkijken naar een Hartman, en Sunface is ook nog in de running, het enige lastige aan die pedalen is een plek vinden om ze te testen!

onrust nv
5 januari 2011, 15:37
Waarom bouw je niet zelf een fuzzface?
Voor +-10euro moet je er een kunnen bouwen.
Supersimpel, zit bijna nix in. Alleen de germanium transistors daar moet je wel FF voor zoeken. En die zijn w/s ook't duurst.

lollol
5 januari 2011, 15:41
http://www.newtone-online.nl/catalog/index.php?cPath=31_35&page=1&sort=3a

25 Germanium transistors, variërend van 1,25 tot 9 euro

driftkop
5 januari 2011, 15:45
Waarom bouw je niet zelf een fuzzface?
Voor +-10euro moet je er een kunnen bouwen.

Da's wel heel goedkoop, is dat inclusief alle hardware?

lollol
5 januari 2011, 15:51
Da's wel heel goedkoop, is dat inclusief alle hardware?

Nee, ik denk dat, als je ook een doosje (+-7 euro) koopt, dat je dan op ongeveer 20 euro uitkomt;)

Exclusief het doosje denk ik het wel:ok:

joskedentweede
5 januari 2011, 17:21
Waarom bouw je niet zelf een fuzzface?
Voor +-10euro moet je er een kunnen bouwen.
Supersimpel, zit bijna nix in. Alleen de germanium transistors daar moet je wel FF voor zoeken. En die zijn w/s ook't duurst.

Zelfbouw lijkt me wat riskant, ik heb dat nog nooit gedaan en absoluut geen ervaring met solderen.
Ik heb totaal geen idee hoe ik daar aan zou moeten beginnen, heb er ook al wat van opgezocht, maar kwam enkel uit bij zelfbouwpakketjes die 94 dollar kosten. Ik vind het nogal lastig om zonder ervaring op zoek te gaan naar de materialen en die dan nog eens in elkaar te zetten, ik ken ook niemand die dat kan doen voor mij.
Anyway, ik hou het wel in gedachten!

lollol
5 januari 2011, 17:57
Misschien is dit iets voor je (om aan zelfbouw te beginnen)
http://www.newtone-online.nl/catalog/index.php?cPath=76&page=1&sort=3a

Ik voel me nu wel een beetje een newtone-spammer:soinnocent:

joskedentweede
5 januari 2011, 18:10
Misschien is dit iets voor je (om aan zelfbouw te beginnen)
http://www.newtone-online.nl/catalog/index.php?cPath=76&page=1&sort=3a

Ik voel me nu wel een beetje een newtone-spammer:soinnocent:

Dat is heel interessant! Misschien kan ik daar binnenkort toch eens aan beginnen.

onrust nv
5 januari 2011, 18:53
Dit is een erg tof oldschool fuzz:
www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=128619

joskedentweede
5 januari 2011, 18:55
Dit is een erg tof oldschool fuzzje:

http://www.synthforum.nl/forums/showthreat.php?t=128619&highlight=diy+fuzz

Linkje doet het niet :s

onrust nv
5 januari 2011, 19:13
www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=128619

nu werkt hij wel:cheerup:

joskedentweede
5 januari 2011, 23:23
Klinkt wel heel speciaal!

lollol
5 januari 2011, 23:29
Dat is dan ook op een keyboard (of iets dergelijks)

Alleen jammer dat er geen layout staat, dat maakt het toch wel lastig voor een beginner:sssh:

Chapzz
5 januari 2011, 23:32
Deze is wel tof idd. Over die layout: deze is wel point-to-point te maken denk ik. en het schema wordt wel vermeld.

joskedentweede
5 januari 2011, 23:48
Ja, het schema wordt vermeld, maar ik heb geen flauw idee hoe ik daar aan moet beginnen.
Ik weet het, je moet een beetje moeite doen en er wat voor over hebben, maar ik wil graag een goed resultaat.
Ik heb wat soundclips geluisterd, ik ben echt uit op de klank van een NAM Tonebender, en die zijn echt niet zo gemakkelijk te bouwen denk ik.
De tonebender die vermeld staat als pakket op de site die lollol gaf lijkt meer op een distortion.

onrust nv
6 januari 2011, 00:43
Dat is dan ook op een keyboard (of iets dergelijks)

Alleen jammer dat er geen layout staat, dat maakt het toch wel lastig voor een beginner:sssh:

Ik ben ook een beginner en dit is de eerste die ik heb gebouwd(en zonder hulp). Gewoon de lijntjes volgen en componenten solderen. Heb'm eerst zonder plaat eronder gemaakt om te checken of ik t wel goed deed, en daarna in een ritmebox gezet. Een tonebender of fuzzface(origineel) zijn ook erg noisy, veel ruis. Ik heb een oude avora FY2 en m'n maat heeft een schaller fuzz en die ruizen ook als een oude radio, dat is nu eenmaal zo.

Dick Wolkendeck
7 januari 2011, 11:58
Ik ben bezig een devi-ever Soda Meiser in elkaar te knutselen, via haar webshop. Al met al net zo duur als kant en klaar kopen, een mooi aluminium kastje is al snel 15 euro, twee goede potmeters, knoppen, hele dure schakelaar...

Maar wel leuk om te doen!

joskedentweede
7 januari 2011, 19:43
Devi-evers klinken wel ok, maar ze zijn silicon based. Ik vind ze net iets te veel op een distortion lijken, terwijl ik liever de fuzz van germanium transistor based hoor.

joskedentweede
7 januari 2011, 21:53
Ik ben er uit.
Ik ga uitkijken naar een Hartman Vintage Germanium Fuzz. Ik kan die bestellen via de eigen webshop, maar er zit voorlopig nog niet echt haast achter.
De sound van deze fuzz is exact wat ik zoek, hij is heel JH gericht, maar toch heeft hij dat randje dat ik zoek!
Zelf bouwen is inderdaad een heel goed idee, maar ik ben zelf niet in staat deze pedaal te kunnen bouwen.
Heel veel dank voor de hulp!

Jonathan