PDA

View Full Version : Wat is de invloed van holtes in de body op het geluid?



adrinalino
3 januari 2011, 15:09
Ik ben nog steeds bezig mn ideale gitaar te ontwerpen en zou graag gebruik maken van jullie ruime ervaring.

Mn vraag : Wat is het effect van open/gesloten holtes in de body ?

Meer/minder sustain?
Meer toonhoogtes in de buurt van de resonantiefrequentie van die holte?

Alvast bedankt!

Um abraço,

Adriano.

barno
3 januari 2011, 15:30
holtes in de body geven een meer "airy" geluid, betekent niet persé meer helder. sustain wordt voor groot stuk bepaald door de halsverbinding en het bodyhout dat in het verlengde van de hals loopt;

bij gitaarontwerpen is gewichtsbalans heel belangrijk. Een te lichte body zal minder tegengewicht aan de hals bieden. Thinline telecasters zijn bv minder hol dan veel mensen denken. eigenlijk enkel een ruime holte onder het f-gat. Tele's neigen zo al licht naar kopzwaar, vandaar.

aaronstonebeat
3 januari 2011, 16:54
Dat lijkt me net zo'n moeilijk te beantwoorden vraag als die naar de invloed van diverse houtsoorten.

Maar ik heb inmiddels een paar semi-holle gitaren gemaakt en ik heb de indruk dat er zeker een hoorbare invloed op het geluid is; misschien dat een fikse holte wel een grotere invloed heeft dan het hout waaruit de zaak is geconstrueerd.

Daarentegen heb ik diezelfde gitaren niet in massieve versies of andere houtsoorten gemaakt, dus ik heb helemaal niets om te vergelijken; ik heb wel andere massieve gitaren gemaakt.

En toch meen ik dat er een hoorbaar verschil is, hoewel het ook moeilijk, zo niet onmogelijk is dat in woorden uit te drukken. Misschien dat een deels holle gitaar bij voldoende volume wat makkelijker gewenste feedback geeft dan een massieve? Misschien klinkt ze iets meer naar hout of een holle kast?

Bouwen en zien wat je ervan vindt, lijkt me de enige manier om tot een begin van een oordeel te komen.
En zoals Barno zegt, een goede gewichtsverdeling is ook wel erg prettig.