PDA

View Full Version : Weber (ceramic signature) 6" versus Jensen (Mod) 6"



beruk
3 januari 2011, 14:23
Omdat ik niet helemaal tevreden ben met het geluid wat ik uit mijn bescheiden Champion 600 krijg, wil ik de speaker vervangen.
(Tot mijn verbazing zaten er twee EH buizen in...)
Voorzover ik nagelezen heb lijken de meeste mensen die een speaker vervangen in deze versterker de voorkeur hebben voor een Weber.
Maar wil ik graag ook jullie mening hebben.
Voluit maakt de versterker een geluid wat ik nog het beste kan omschrijven als hmpff (tja...). Verlies aan definitie en hoog lijkt het wel.
Waar gaat jullie vookeur naar uit?

E-J
3 januari 2011, 14:36
Ik snap wat je bedoelt. Ook de mijne begint 'scheten te laten' zodra je de volumeknop open gooit. De speaker kan de bas niet aan en het speakerdoek draagt ook mee aan dat flabberig geluid. Enige tijd vond ik de volgende handige site. Kijk ook eens naar de verschillende blogs, een groot aantal gaan over de Champion 600 en modificaties. Hier is eentje over verschillende speakers in de 600 waar de Webers ook als beste uitkomen:

http://akavalve.blogspot.com/2009/10/cahmpion-600-speaker-upgrade-comparison.html

Zodra ik wat meer soldeerskills heb probeer ik ook aan de versterker te sleutelen.. om de ruis eruit te krijgen en een betere klank en oversturing te krijgen. Zit er ook over te denken om een Weber speaker te kopen maar deze zijn enkel uit de VS te halen? Dan krijg je meteen flink veel extra kosten...

groetjes,
Emiel

lollol
3 januari 2011, 14:54
Kan je niet proberen om er een head van te maken en een 12" aan te sluiten?:ok: (Of er een 1x12 combo van maken)

beruk
3 januari 2011, 15:06
Ik mis daarvoor ten ene male de handigheid, helaas...
@ejnl dank voor de link! Erg inzichtelijk :ok:

driftkop
6 januari 2011, 15:24
D'r staat nog veel meer over die Champion 600 in die blog. Ook iets over het passen van een Weber speaker. Lijkt me ook handig voor je :ok:

BamBuFan1
6 januari 2011, 23:18
Ik ben zelf voor de Jensen gegaan. Die klinkt een flink stuk beter dan het origineel (die nogal 'karton'-ig klinkt)en niet flappert bij een bassig signaal) en is nog prettig geprijsd. De Weber was nogal lastig te vinden en me het geld incl verzenden niet waard tov de €75 die ik voor de Champ (tweedehands) betaalde. Nu was ik voor de Jensen + betere buizen en andere mod-onderdelen minder kwijt dan voor de losse Weber.

Ik heb de Jensen zowel met gitaar als met basgitaar ingespeeld en na een weekje ging hij nog een stuk soepeler klinken (altijd lastig om geluid op te schrijven ;)

Ik vermoed trouwens dat een 8" speaker ook nog wel gaat passen.

josan
7 januari 2011, 20:49
Jensen Mods zijn goede en redelijk neutrale speakers. Ze zijn wat minder scherp dan de Re-issue Ceramics van Jensen. Hebben een iets vlakkere frequentiecurve, maar veel minder middig dan de gemiddels brit-speaker. Altijd een verbetering ten opzichte van NoNames, goedkope Celestions, een aantal Fender Special Designs of andere budgetlevel speakers van bekende merken.

De Jensen Mods heten hier in Europa vaak Jensen Chicago serie. Van de 10"-speakers is de Mod 10-35 mijn favoriet. Beter dan de Fender Special Design en de Celestion Tube10.

De mods zijn alleen niet heel erg efficiente speakers (~94db/W/m). Dus als hard, harder, hardst jouw ding is, kun je beter iets anders kopen. Persoonlijk vind ik de wat minder efficiente speakers over het algemeen beter klinken.

Pepe
7 januari 2011, 22:09
Ik heb er een Weber met medium dip ingegooid. Of het kwa klank een verbetering ligt aan wat je wil terug horen. Hij klinkt donkerder, de amp gaat meer tweedy klinken door het wat potiger midlaag maar levert het midhoog in.
Bonus is natuurlijk het hogere vermogen, geen rattle en fuzzing out als je de amp open draait.
Het klinkt wel wat volwassener maar soit, het blijft een boxy ding natuurlijk.

Ik heb er gelijk andere buizen ingegooid, dat zal ook wel iets uitmaken.

BamBuFan1
8 januari 2011, 00:53
Ik heb er een Weber met medium dip ingegooid. Of het kwa klank een verbetering ligt aan wat je wil terug horen.

Ik heb er gelijk andere buizen ingegooid, dat zal ook wel iets uitmaken.

Da's natuurlijk valsspelen, dus soldeer eerst de Fender-speaker weer terug en luister naar het verschil voordat je de Weber er weer in mag zetten!

Pepe
8 januari 2011, 01:26
Die Weber heeft een allejezus lange tijd nodig om wat soepeler te worden als je de aceton in het kastje laat. De originele speaker klinkt helemaal niet zo slecht maar is underpowerd.
Ik gebruik hem hoofdzakelijk om soldeerwerk te testen, beetje pingelen na 12'en dus zo'n Weber en nos buizen is redelijk uitsloverig.
Ik plug meestal in een silverface Princeton voor huiscorvee diensten.

BamBuFan1
8 januari 2011, 18:57
Die Weber heeft een allejezus lange tijd nodig om wat soepeler te worden als je de aceton in het kastje laat. De originele speaker klinkt helemaal niet zo slecht maar is underpowerd.

Ik zocht niet zozeer een speaker die meer power had, maar vooral eentje die wat strakker klonk en langer clean bleef. Daaraan voldeed de Jensen met glans en na wat inspeeltijd met een bas komt er zowaar een voor een 6" zeer acceptabele bastoon uit.