PDA

View Full Version : Gespleten hiel reparatie



Rekel
3 januari 2011, 12:49
Hallo allemaal. Allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar.

Dit is mijn eerste post hier maar heb wel al vaak deze uitstekende website gelezen.

Enkele dagen geleden liep ik van mijn auto naar huis en ben door de gladheid op straat gevallen met mijn Variax 500 (in de originele gigbag) die daardoor erg hard op straat klapte. Eenmaal thuis gekomen werd mijn vermoeden dat deze gitaar schade had opgelopen helaas bewaardheid :(

Na demontage van de hals bleek dat er 2 scheuren zijn ontstaan in het hielblok. De breuken zijn clean en als ik de delen weer tegen elkaar aandruk zijn ze zo goed als niet meer te zien.

Ik wil proberen om deze schade te herstellen en mijn vraag is welke lijmsoort ik hiervoor het beste kan gebruiken. Ik heb inmiddels veel over dit onderwerp gelezen maar zie toch wat tegenstrijdige adviezen. Sommigen zeggen dat de standaard witte houtlijm (Bison PVAc D2, etc) prima voldoet, anderen bevelen alleen het gebruik van Titebond original aan (zou beter uitharden en minder "creep" hebben) en weer iemand anders vertelde dat voor dergelijk structurele reparaties alleen een langzaamhardende epoxy lijm gebruikt moet worden.

Ik zal proberen om als bijlage enkele fotos te posten zodat beter duidelijk word om welke schade het gaat.

Alvast bij voorbaat dank voor jullie aandacht en advies.

http://img269.imageshack.us/img269/7765/img3084b.jpg (http://img269.imageshack.us/i/img3084b.jpg/)

http://img407.imageshack.us/img407/961/img3088b.jpg (http://img407.imageshack.us/i/img3088b.jpg/)

no 1 hops
3 januari 2011, 13:41
gewone witte houtlijm die warm bewaard is geweest (dus niet in een ruimte waar het gevroren heeft.

neem even wat 'bakpapier' een stevig stuk hout waarin je op dezelfde plaats gaten boord als waar de schroeven in de hiel zitten .
doe het bakpapier tussen houten blok en de hiel zodat je het houten blokje niet verlijmd op de hiel.

kijk eens bij de apotheek of je een injectiespuit met redelijk dikke naald kunt krijgen waar je de lijm zover mogelijk de scheuren in kunt spuiten.

als je de boel in de lijm heb, bak papier,daarna houten blok en de metalen backplate en schroef de boel vast met wat kortere schroeven dan de originele.

je kan ook kiezen om op het blok dan een lijmtang te zetten.
is een makkelijk klusje als je wat handig bent.
succes

loose-fur
3 januari 2011, 13:43
Ordinaire witte (pva) houtlijm, van eender welk merk, bewijst reeds decennialang degelijke verlijmingen van hout en aanverwante producten. Ik begrijp nog steeds niet waarom zo’n flacon lijm uit Amerika gehaald moet worden. Is Titebond sterker omdat het vochtbestendig is? Wel, koop dan desnoods een type1, witte, waterbestendige, houtlijm bij eender welke vakhandel of doe-het-zelf.
Of neem anders even dit draadje (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=140303) door.

Laat de lijm goed tussen de breuk lopen, leg er wat papier op, neem een spanschroef en klem het geheel samen tussen twee vlakke, stevige blokjes. Verwijder de overtollige lijm en schuur, na droging, de verlijming voorzichtig vlak met een schuurblok.

Succes!

Edit: Oeps, Mr. Hops was me net voor!


Tee.

Pirate
3 januari 2011, 15:02
wat ik nog wel eens doe is de hout lijm aanlengen met een beetje water, zodat het wat dunnen/vloeibaarder word. ik weet alleen niet wat de expers hier van zeggen.

ernieman
3 januari 2011, 16:52
ik noem mezelf geen expert, maar dat doe ik ook (dat aanlengen) en het is me bij geen van m'n gebouwde instrumenten of reparaties ooit misgevallen.

no 1 hops
3 januari 2011, 17:42
als ik moet kiezen tussen aanlengen of de stukken echt afbreken koos ik voor het laatste.
waarom weet ik niet, maar het is een gevoelszaak.
heb ooit een gescheurde body gehad die nog niet helemaal door was.
heb hem toen helemaal doormidden gebroken en opnieuw gelijmd omdat ik dan zeker was dat e lijm echt overal zat.

je kan in dit geval ook de grote brokken wat heen en weer wiegen zodat de lijm zich wat beter verspreid.

Rekel
6 januari 2011, 13:48
Hoi mensen, bedankt voor alle adviezen. Na nogal wat suggesties gelezen te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat Titebond Original zou moeten werken voor deze reparatie. Ik kon het hier in de buurt nergens vinden dus heb het online besteld bij Baptist in Arnhem. Is waarschijnlijk morgen of zaterdag hier. Bakpapier en injectie spuit heb ik inmiddels.

Overigens vond ik een smalle strip schuurpapier :eek: (0.4 mm dik) in de body pocket, bedoeld als shim denk ik. Ik betwijfel of een stripje schuurpapier wel het juiste materiaal is voor shims. Is het een betere oplossing om dit te vervangen voor een identiek stripje hardhout o.i.d. of maakt dit niet uit?

Een ander vraagje: moet ik de truss rod volledig ontspannen voordat ik ga lijmen of is dit niet nodig?

Tevens had ik schade aan de model keuze select knop maar dit heb ik inmiddels gelukkig zelf kunnen herstellen. Ik weet niet of er nog andere schade aan de electronica (printplaat, piezos, etc) is ontstaan maar daar zal ik niet eerder achter komen nadat ik de hals gerepareerd heb en er weer snaren op kunnen. Mocht blijken dat dit verder in orde is en krijg ik de hals niet correct gefixed kan ik waarschijnlijk wel een nieuwe hals plaatsen van b.v. Warmoth die ze specifiek voor de Variax maakt.

Nogmaals bedankt voor jullie tips zover!

BLUEWEY
8 januari 2011, 02:25
Een ander vraagje: moet ik de truss rod volledig ontspannen voordat ik ga lijmen of is dit niet nodig?


Nogmaals bedankt voor jullie tips zover!

Miss 'n beetje laat..., maar zo te zien kun je al wel sleutelen en wat ik denk is;
als je de truss rod een beetje terug draaid en je ziet het hout/de scheur meer naar elkaar toe trekken is het oke.
Hoe minder spanning daar achter, hoe beter.., als je maar weet wat je doet..

suc6

Rekel
12 januari 2011, 18:06
Miss 'n beetje laat..., maar zo te zien kun je al wel sleutelen en wat ik denk is;
als je de truss rod een beetje terug draaid en je ziet het hout/de scheur meer naar elkaar toe trekken is het oke.
Hoe minder spanning daar achter, hoe beter.., als je maar weet wat je doet..

suc6

Hoi BLUEWEY, ik heb inderdaad de truss rod iets terug gedraaid om te zien wat er gebeurde maar dit maakte geen verschil. Inmiddels heb ik de breuken gelijmd met de Titebond Original en ze zijn nauwelijks nog te zien.

Gelukkig kan ik ook melden dat de electronica het weer 100% doet dus ik ben weer helemaal blij.

Nogmaals bedankt allemaal voor de hulp! :cooler: