PDA

View Full Version : semi-acoustisch of toch niet



King_Nothing
13 mei 2003, 10:20
hey weer ff een vragie van the starter without a guitar:

ik heb een semi acoustische gitaar gezien. de am73t van ibanez. nu is mijn vraag of ik daar ook een gewoon puur electrisch geluit uit kan krijgen (richting metal). of alleen acoustisch. het model spreekt me erg aan, maar de acoustische sounds vindt ik ***.

alvast bedankt voor de reactie.

ps ik heb al s eerder gepost voor advies, maar toen kreeg ik alleen versterkeradviezen (was ook mn vraag), maar ben nu over de gitaar aan het twijfelen en heb nog geen tijd gehad om naar een winkel te gaan.

Toaster
13 mei 2003, 10:26
Je kunt op een semi ak. gitaar heel veel spelen maar metal zal nooit lukken. Tenzij je een unplugged versie wil spelen :wink:

Als je zo'n gitaar inplugt op het distortiekanaal dan piept het stucwerk van het plafond. Die gitaar is daar niet voor gemaakt.

Als je alleen maar Metal wil spelen snap ik eigenlijk sowieso niet wat je moet met een semi ak.

Je kunt dan beter zoeken naar een electrische.

Harry
13 mei 2003, 10:45
dat van dat stuckwerk zal wel meevallen, maar je zult al snel last krijgen van feedback. Dus een massieve gitaar is een betere keuze voor metal.

moretel
13 mei 2003, 11:04
Er zijn wel gitaristen die semi akoestische modellen gebruiken voor heavy muziek.
Alex Lifeson van Rush gebruikte vaak een ES355, nog steeds een droom van me om er eentje te bezitten, maar feedback is een probleem vnl. bij hogere volumes, opproppen met watten etc. lees je dan veel om die feedback onder contole te krijgen.
Het effect buj metal komt vaak uit een kastje dus dat kan met zo'n semi acoustische gitaar misschien wel leuk uitpakken.

Maar om daarmee te beginnen zou ik niet doen, is meer iets voor later.

skabouter
13 mei 2003, 11:18
er zijn ook solid bodys met die vorm, gewone ES-335`s dus, maar dan zonder klankkast.

voor metal raad ik je een solid body aan.ik heb een ES-335, enik speel high gain punk, en inderdaad, het piept wel (maar alleen als je niet speelt) het is best te doen, hoor. probeer eens in de winkel. veel gain, hoog volume, en kijk of je het wat vind

moretel
13 mei 2003, 12:05
Maar toch niet iets om mee te beginnen ?

skabouter
13 mei 2003, 13:35
ach, het moet kunnen. waarom niet. kijk, voor punk is die feedback en het rondzingen wel geschikt. lekker rauw !!

maar als je echt cleane heldere metal wil is het eigenlijk geen goed idee.

maar beginnend of niet zal niets uitmaken denk ik. waarom wel ?

Bernd
13 mei 2003, 14:17
Wat een toeval.. Ik zat eerst met dezelfde twijfels. Ik heb uiteindelijk toch gekozen voor een elektrische. En ik ben er al heel blij mee, omdat je bijna het zelfde geluid hebt als een semi ak ding. Maar een semiding heeft ergens toch nog steeds een apart geluid, dus ik ga er later nog wel een bijkopen die semi ak is. Maar ik raad je net zoals mij nu aan om eerst een elektrische te kopen. Moet je gewoon ff marktplaats checke, en zoek je eerst een tweede hands dingetje op. Of je gaat eerst wat ervaring opdoen bij vrienden, die al zo'n ding hebben, of in de winkel ff spelen met een ding.f

moretel
13 mei 2003, 14:46
maar beginnend of niet zal niets uitmaken denk ik. waarom wel ?


Ik denk van wel want als je begint ben je nog niet zo geoefend in allerlei dempingstechnieken, als je lang speelt gaat dat vanzelf, dus volgens mij ga je als beginneling ten onder aan feedback als je flinke vervormingstoeren wil doen, loopt iedereen hard weg. En als je alleen maar wil raggen kan je beter iets stevigers kiezen.

skabouter
13 mei 2003, 15:53
ok, daar zit wel wat in jah.

heej trouwens, voor die andere knul. SEMI-ASKOESTISCH IS electrisch, hoor. zo`n ding doet niets zonder stroom. wat jij bedoelt is waarschijnlijk electro-akoestisch. die zijn inderdaad akoestisch EN electrisch te gebruiken. maar waar wij het hier over hebben niet, hoor

Wilson
13 mei 2003, 15:59
Op 2003-05-13 15:53, schreef skabouter:
ok, daar zit wel wat in jah.

heej trouwens, voor die andere knul. SEMI-ASKOESTISCH IS electrisch, hoor. zo`n ding doet niets zonder stroom. wat jij bedoelt is waarschijnlijk electro-akoestisch. die zijn inderdaad akoestisch EN electrisch te gebruiken. maar waar wij het hier over hebben niet, hoor


volgens mij is electro akoestisch en semi akoestisch hetzelfde toch? gewoon akoestische gitaar met pickupje,

Trouwens, een es 335 heeft toch zon balk in de klankkast erin die feedback tegengaat? dat heeft een gewone semi akoestische gitaar niet, dus meer feedback

King_Nothing
13 mei 2003, 16:21
Als ik het dus goed begrijp is het voor een beginer zoals ik beter om een gewone elektrische gitaar aan te schaffen. Dit omdat je dan geen last hebt van rondzingen bij vervormen?

Ik wil er trouwens niet alleen metal mee gaan spelen maar van alles. van punk tot ska en van hardcore tot metal. en ik vond zoals ik al schreef het model super gaaf, maar daar koop je nope voor natuurlijk, t is niet om naar te kijken.

ik ben al een tijdje aan het kijken. ik heb ook al een gax 70 gezien. is dat een aanrader? zo niet wat is dan voor 450 euro een goede gitaar, want dan kom ik er echt niet meer uit :').

trouwens bedankt voor al die reacties

Neals
13 mei 2003, 17:06
Ibanez SA160, klinkt voor een budgetgitaar erg lekker en je zal je er wel een tijd mee vermaken

skabouter
13 mei 2003, 22:56
inderdaad. weet je wat jij moet doen ? gewoon een lekker beginners solid body dingetje kopen, lekker tijdje spelen. en als je dan nog zin hebt, en geld, dan koop je toch eens een semi erbij ? altijd leuk om beide te hebben. heb ik ook, en ik gebruik ze letterlijk om en om !

(maar ik blijf zeggen: als je wilt kan je alles spelen op een semi, ook metal)

King_Nothing
14 mei 2003, 12:03
t wordt steeds moeilijker :')

misschien toch maar een semi kopen, kan er toch geen fuck van. k zal binnen kort ff naar een winkel gaan. welke zijn eigenlijk goed in amsterdam of alphen ald rijn en omgeving. dan kan ik ff kijken hoe ze spelen of in ieder geval horen.

Blokkie
14 mei 2003, 12:27
In Amsterdam zijn Sacksioni en Dirk Witte goede winkels. De Plug heeft ook wel leuke dingetjes hangen.

King_Nothing
14 mei 2003, 21:11
de plug heb ik idd wel meer over gehoord, schijnt goed te zijn. wat denken jullie van dijkman?