PDA

View Full Version : Ibanez AS103 vs Gibson ES137



Graaf
2 januari 2011, 22:39
Hallo allemaal,


Ik ben me aan het orienteren op een semi-hollowbody gitaar.

Ik speel nu ongeveer 6 jaar gitaar. Eerst Rock/blues op m'n fender strat. Maar een mens ontwikkelt zich, en ik ben me meer in de jazz gaan verdiepen.

Mijn muziekstijl is dus van rock/blues tot jazz.
Mijn budget is ongeveer 1500 euro (maar als het echt uit maakt kan ik ook een maandje doorsparen...)

Na enig speur en zoekwerk twijfel ik nu (onder andere...maar om het enigszins overzichtelijk te houden) tussen een Gibson ES137 en Ibanez AS 103
Ik moet nog een goede winkel vinden waar ik op beide gitaren kan spelen.

Mijn vragen zijn:
Zijn er mensen met ervaring met beide gitaren, en wat zijn de ervaringen?
Is het prijsverschil kwalitatief reeel (of betaal je voor de naam?)

Alvast bedankt!

geert1976
2 januari 2011, 22:51
Hallo allemaal,


Ik ben me aan het orienteren op een semi-hollowbody gitaar.

Ik speel nu ongeveer 6 jaar gitaar. Eerst Rock/blues op m'n fender strat. Maar een mens ontwikkelt zich, en ik ben me meer in de jazz gaan verdiepen.

Mijn muziekstijl is dus van rock/blues tot jazz.
Mijn budget is ongeveer 1500 euro (maar als het echt uit maakt kan ik ook een maandje doorsparen...)

Na enig speur en zoekwerk twijfel ik nu (onder andere...maar om het enigszins overzichtelijk te houden) tussen een Gibson ES137 en Ibanez AS 103
Ik moet nog een goede winkel vinden waar ik op beide gitaren kan spelen.

Mijn vragen zijn:
Zijn er mensen met ervaring met beide gitaren, en wat zijn de ervaringen?
Is het prijsverschil kwalitatief reeel (of betaal je voor de naam?)

Alvast bedankt!

Bij een dergelijke gitaar, moet je eigenlijk niet op meningen van anderen afgaan, proberen is het motto, beide door jouw genoemde fabrikanten maken prima gitaren, alleen smaak is erg persoonlijk gerelateerd.

De Gibson is wel een tikkie duurder zie ik.

Bij dit soort gitaren, ga ze proberen en laat je niet leiden door de prijs of merknaam die erop staat.
Gewoon lekker spelen en degene kopen die qua sound, karakter en bespeelbaarheid bij jouw het beste gevoel geeft.

tomdiedom
2 januari 2011, 22:59
Staat trouwens ook een yamaha sa 2200 op mp (2 trouwens) Lijken me ook zeer interessante dingen voor je. En binnen budget.

Triggy
3 januari 2011, 06:52
Gewoon even doorsparen en gaan voor een
Gretsch. (zei de Gretsch gek :soinnocent:)
Ik zou me met zoveel geld te besteden niet alleen focussen
op deze twee gitaren die je nu noemt.
Probeer bijvoorbeeld eens een Peerless. Maakt diverse series prima hollows
tegen 2/3 van je budget.

Graaf
3 januari 2011, 09:24
O, aha, bij Gretsch denk ik meer aan country...:)

ik ga dan inderdaad maar s een middagje e.e.a. uitproberen.
Bedankt voor de tips alvast.

synapse
3 januari 2011, 12:04
Ik heb nu zo'n twee jaar de es-137 custom.
Deze onderscheidt zich van de classic door zijn variotone.
Hierdoor biedt hij een groot aantal verschillende klank mogelijkheden, van megavet tot een single coil achtig geluid.
Ik moet zeggen dat het een heel prettig spelende en klinkende gitaar is die er ook nog eens super goed uitziet.
Ik overweeg op dit moment wel om hem te verkopen, maar dat komt doordat ik hem om de een of andere reden minder vaak pak dan andere gitaren..... en niet omdat het geen fijne gitaar zou zijn.