PDA

View Full Version : marshall upgrade?



joelvereycken
2 januari 2011, 22:06
Ik heb mijn marshall tsl 60 te koop staan omdat ik opzoek ben naar een wat strakker meer higain meer scheurend meer beukend geluid.

Maar zijn er misschien ook interessante opties voor upgrades? Ik hoor het graag!

Marc Oblivian
3 januari 2011, 09:22
Probeer er eens een tubescreamer voor te zetten. Level vol open op het pedaal en drive laag/op 0.
Succes!

caliban
3 januari 2011, 14:23
Ik heb in je andere topic hierop gereageerd. Zoals Marc ook zegt, een boost (tubescreamer, of bijvoorbeeld een digitech bad monkey als het weinig moet kosten), maar je kan ook proberen met een equalizer (5-band of meer liefst) in de fxloop je geluid aan te dikken..

jerome
3 januari 2011, 14:59
Precies! Met sommige pedaaltjes kan je die amp zoveel beukener/vetter maken!

Ik vind het persoonlijk een klein beetje impulsief om die amp gelijk te willen verkopen omdat er 1 forummer is die (in jouw retubing topic) schrijft dat die amp niet geschikt is voor metal.. ;)
Het kan best zo zijn dat die persoon niet (helemaal) gelijk heeft.. ;)
Dus probeer eerst een een paar pedaaltjes en desnoods bijvoorbeeld een EH preamp buisje op V1... :)

Marc Oblivian
3 januari 2011, 16:32
Ja, een TSL kan je echt wel metal mee doen hoor.
Dat gezegd hebbende: er zijn heel veel verschillende metalsounds.....maar een TSL heeft iig voldoende gain. Als het wat te modderig is, zoals in het andere topic wordt beweerd (wat ook aan de gitaar kan liggen bv.), dan kan een boostje goed helpen. Ik zou ook de gain van de amp trwns niet op 10 zetten...
Beetje klooien met instellingen en bovengenoemde suggesties zou een lekkere metalsound moeten opleveren. Ohja....probeer de amp ook een beetje open te gooien (maar dat wist je vast al).

caliban
3 januari 2011, 19:37
Het zijn gewoon niet echt de meest vanzelfsprekende metal amps, maar als ik me niet vergis speelt/de All Shall Perish over TSL's, en dat vind ik zeker een zware en strakke sound.

big dooley
3 januari 2011, 22:37
[QUOTE=Marc Oblivian;2546118]Ja, een TSL kan je echt wel metal mee doen hoor.
Dat gezegd hebbende: er zijn heel veel verschillende metalsounds.....maar een TSL heeft iig voldoende gain. Als het wat te modderig is, zoals in het andere topic wordt beweerd (wat ook aan de gitaar kan liggen bv.), dan kan een boostje goed helpen. Ik zou ook de gain van de amp trwns niet op 10 zetten...
QUOTE]

kan ik me helemaal in vinden... minder is meer met gainsettings, dat heb ik met de JVM ook... boven 12 uur wordt dat ding ook modderig... de hoeveelheid gainstages (of een extraatje dmv van een boostpedaaltje) werkt in mijn optiek ook iets strakker... alsof je meer cilinders gebruikt ipv volgas te rijden ;)

DFTPOL
3 januari 2011, 22:46
Ik ga mee met de bovenstaande opties.

Ik speel in de oefenruimte altijd op een Marshall TSL 60 met TS9, en met de gain op nul, tone op 12 uur, en level op 10 vind ik het toch een vrij strak geluid.
Nu is het niet de strakste amp, maar prima voor metal.
Probeer ook je gain niet te hoog te zetten, ze worden nogal fizzy als je de gain verder dan 5 á 6 draait.

joelvereycken
4 januari 2011, 12:32
Okee supergoede tips mannen bedankt!

Nog even een vraagje, want ik speel nu gewoon Gitaar > Boss GT-10 > Amp.

Misschien heeft de 4CM ook een goed effect?

Kan ik mijn EQ op mijn gt 10 gewoon houden of is het beter om de gt 10 zo te laten staan en een nieuwe EQ te kopen en deze in de loop de gooien?

Is het verstandig om naast mijn gt-10 nog een TS/boost te zetten?

Ik speel nu ook met de preamp van de GT-10

Mr Orange
4 januari 2011, 13:10
echt dat gejank dat marshall geen metal kan :seriousf:
echt hoor , heb dsl 100 en dat ramt aan alle kanten. Je moet er wel een beetje goede gitaar inpluggen ja.
nile speelt ook op dsl 100's om maar eens wat te noemen

Marc Oblivian
4 januari 2011, 13:58
Okee supergoede tips mannen bedankt!

Nog even een vraagje, want ik speel nu gewoon Gitaar > Boss GT-10 > Amp.

Misschien heeft de 4CM ook een goed effect?

Kan ik mijn EQ op mijn gt 10 gewoon houden of is het beter om de gt 10 zo te laten staan en een nieuwe EQ te kopen en deze in de loop de gooien?

Is het verstandig om naast mijn gt-10 nog een TS/boost te zetten?

Ik speel nu ook met de preamp van de GT-10

Tja....als je de GT-10 als preamp gebruik, gebruik je dus eigenlijk alleen de eindtrap van de Marshall. Zo bezien kan je om het even welke Marshall/amp met een EL34 trap dus als amp gebruiken. Beetje kort door de bocht, maar zo is het volgens mij wel. Ik ben zelf niet zo van de effectprocessors. Smaakgebonden uiteraard!
Probeer toch eens de GT-10 te laten voor wat het is.
Set up is dan de volgende: gitaar-booster-amp. De booster ingesteld als bovengenoemd. De gain zou ik niet hoger dan 6 zetten op de TSL, maar dat vind ik zelfs al veel met een booster erbij. Probeer het zo af te stellen dat je net genoeg gain hebt om lekker te spelen. Dat zorgt ervoor dat je nog een beetje definitie hebt en niet verzandt in een overkill aan gain.
Amp op voldoende volume laten draaien, zodat hij een beetje gaat ademen. Bas op de amp niet te veel openzetten. Klinkt lekker zwaar met bas open, maar maakt het allemaal wel wat modderig (ook afhankelijk van de gebruikte gitaar uiteraard).
Niet te zuinig met treble/presence en vooral mids. Mids zorgen voor hoorbaarheid in de band mix, dus zou ik zeker niet lager dan 13:00/14:00 uur zetten. Treble en presence zorgen misschien dat de amp een beetje schel gaat klinken, maar dat maakt het wel wat aggressiever en zorg er ook vaak voor dat je toch wat beter te horen bent.
Noisegate is ook nooit weg als je een beetje op volume speelt met een booster erbij.

Ik ben benieuwd wat je ervan vindt: je kan altijd nog terug naar de GT-10:-)

joelvereycken
4 januari 2011, 15:20
Ik heb een beetje met de EQ en de gain gespeeld, en hij klinkt nu stukke beter!!

Ik ben niet van plan om mijn GT 10 aan de kant te zetten. maar zijn er nog dingen die ik eventueel kan toevoegen?

rudolf
4 januari 2011, 16:26
Ik heb dan wel de combo, maar ik merk dat je een lekkere sound krijgt als je de master helemaal open zet en dan per kanaal apart het volume regelen.
Wat ik eerst deed was de master half open ofzo en dan vind ik het persoonlijk minder lekker klinken.

Nocki
4 januari 2011, 17:05
4cm en dan een screamertje gebruiken (uit je fx processor) zonder ampsim moet lukken.
als je wilt kan je misschien een eq (uit je fx processor) nog in de loop gooien van je tsl.
Vanavond ga ik toevallig net zelf een tsl100 kopen. Ik ben wel benieuwd naar het geluid ervan.
Met je processor heb ik helaas nog geen ervaring dus ik weet niet of wat ik voorstel ook echt kan.