PDA

View Full Version : RED BOX vs PALMER PDI-09 vs TUBE AMP DOCTOR F.A.N.T.A



ME.
2 januari 2011, 19:09
Ik zit erover te denken om een speakersim aan te schaffen, misschien wel twee. Heeft iemand ervaring met de H&K RED BOX, PALMER PDI-09 of TUBE AMP DOCTOR F.A.N.T.A? Zijn er grote verschillen wat betreft kwaliteit en sound?

Mijn huidige setup ENGL E530 en Randall RM4 door een ENGL E930/60(6L6) in een ENGL cab met V30's

De speakersims komen waarschijnlijk na de preamp maar voor de poweramp. Of ik moet er een loadbox bij hebben. Heeft iemand hier toevallig opties voor, alle loadboxen die ik tegenkomen kosten honderden euro's.

Het gaat om het maken van opnames

H&K RED BOX (http://www.thomann.de/nl/hugheskettner_red_box_classic.htm)
Palmer PDI-09 (http://www.thomann.de/nl/palmer_pdi09.htm)
T.A.D. F.A.N.T.A. (http://www.thomann.de/nl/tube_ampdoctor_fanta_speakeremulator.htm)

Rinze
2 januari 2011, 19:44
In de Gitarre & Bass stond onlangs een vergelijkingstest van een aantla speakersimulators, waaronder iiig de Red Box en een Palmer. Kun je tegen geringe kosten zoeken en downloaden op hun site.

Meneer I.
2 januari 2011, 20:12
De Palmer PDI-09 komt na de poweramp. Je sluit het aan tussen je speaker en amp output. Je versterker wordt je eigen monitor en de PDI gaat met een XLR de mengtafel in (o.i.d.). Ik ben er zeer tevreden over en bij thomann niet eens gek duur.

Wil je geen speaker gebruiken dan moet je dacht ik de Palmer PDI-03 hebben is meteen een loadbox, wel een stuk duurder meteen.

Page
2 januari 2011, 20:21
De palmer kwam het beste uit de test. Ik heb de andere niet getest maar de palmer bevalt me prima. Ik mix het signaal van de micro en de palmer samen. Echter het signaal is zo goed dat ik volgend jaar alleen nog maar direct naar de tafel ga.

ME.
2 januari 2011, 21:04
In de Gitarre & Bass stond onlangs een vergelijkingstest van een aantla speakersimulators, waaronder iiig de Red Box en een Palmer. Kun je tegen geringe kosten zoeken en downloaden op hun site.

Bedankt, mijn duits is helaas heel erg slecht.


De Palmer PDI-09 komt na de poweramp. Je sluit het aan tussen je speaker en amp output. Je versterker wordt je eigen monitor en de PDI gaat met een XLR de mengtafel in (o.i.d.). Ik ben er zeer tevreden over en bij thomann niet eens gek duur.

Wil je geen speaker gebruiken dan moet je dacht ik de Palmer PDI-03 hebben is meteen een loadbox, wel een stuk duurder meteen.

Heb bij de verschillende types gekeken (H&K, Palmer, TAD) en ze kunnen allemaal na de pre of na de poweramp. Wil opzich natuurlijk best wel mijn poweramp gebruiken, maar heb geen geld voor één (of zelfs twee) PDI-03's. En het signaal gewoon over een speaker gooien geeft echt veel te veel geluid. Dat is wat ik juist probeer tegen te gaan.

Zijn er geen goedkope loadboxes? Moet het zoveel meer zijn dan alleen een weerstand i.p.v. een speaker?


De palmer kwam het beste uit de test. Ik heb de andere niet getest maar de palmer bevalt me prima. Ik mix het signaal van de micro en de palmer samen. Echter het signaal is zo goed dat ik volgend jaar alleen nog maar direct naar de tafel ga.

Thanks, een microfoon klinkt altijd lekker, maar het is met mijn huidige huisvesting gewoon niet te doen helaas.

Liquid_Metal
2 januari 2011, 21:34
Waarom maak je geen gebruik van Impulse responses? Ik behaal echt fantastische resultaten met KeFIR en een ENGL PRO 412 impulse. En het is gratis.

e!
2 januari 2011, 23:41
In mijn Triamp zit een Red Box en die vind ik 3x3xniks. Ik heb daarentegen een Koch loadbox en die is echt super, maar die kost idd. een paar centen. Geluid is dan ook echt geweldig. Daarvoor ga ik niet meer met een SM57 lopen kloten.

ME.
3 januari 2011, 01:05
Waarom maak je geen gebruik van Impulse responses? Ik behaal echt fantastische resultaten met KeFIR en een ENGL PRO 412 impulse. En het is gratis.

Heb het laatst een keer geprobeerd, maar kreeg het niet helemaal voor elkaar. Kreeg tenminste geen lekker geluid. Misschien nog maar een keer proberen.


In mijn Triamp zit een Red Box en die vind ik 3x3xniks. Ik heb daarentegen een Koch loadbox en die is echt super, maar die kost idd. een paar centen. Geluid is dan ook echt geweldig. Daarvoor ga ik niet meer met een SM57 lopen kloten.

Die Koch moet inderdaad erg goed klinken, was ook al aan het kijken naar een THD Hot Plate, maar dan zou ik er twee nodig hebben. Dat wordt echt te veel. Dus waarschijnlijk een DI na de voorversterker.


Zijn er ook loadboxen zonder attenuator? Dus gewoon om zonder speaker te kunnen spelen? Dat zou dan toch een stuk goedkoper moeten zijn? Dan zou ik gewoon twee DI's kunnen kopen en daarachter een "load" kunnen zetten.

peter_heijnen
3 januari 2011, 08:10
Zijn er geen goedkope loadboxes?
PM mij maar even. ;)

Rinze
3 januari 2011, 09:11
Een goeie speakersimulator bootst de interactie tussen speaker en versterker na, daarom is het niet zo simpel als gewoon een weerstand er tussen. Heb ik begrepen, heb er zelf geen ervaring mee.

even
3 januari 2011, 10:00
Ik gebruik al jaren de H&K redbox naar tevredenheid. Ik heb deze achter in mijn combo ingebouwd. Altijd hetzelfde signaal naar de PA en ik hang er zonder verlies een 15 meter snoer aan. Rechtstreeks vanaf de preamp geeft hij een te gecompressed signaal af. Tussen de eindtrap en de speaker bevalt het ding mij goed. De Palmer zou wel iets beter klinken en heeft geen voeding nodig dacht ik. Vroeger gebruikt ik 'm ook wel voor thuisopnames. I.p.v een speaker had ik er een 50 watt/8 ohm weerstand aanhangen die ik destijds bij Koch had gehaald.

ME.
3 januari 2011, 16:04
PM mij maar even. ;)

PM gestuurd!


Een goeie speakersimulator bootst de interactie tussen speaker en versterker na, daarom is het niet zo simpel als gewoon een weerstand er tussen. Heb ik begrepen, heb er zelf geen ervaring mee.

Hmm, dat zou best wel eens kunnen. Heb zelf niet zoveel verstand van electronica, misschien dat iemand hier meer over weet?


Ik gebruik al jaren de H&K redbox naar tevredenheid. Ik heb deze achter in mijn combo ingebouwd. Altijd hetzelfde signaal naar de PA en ik hang er zonder verlies een 15 meter snoer aan. Rechtstreeks vanaf de preamp geeft hij een te gecompressed signaal af. Tussen de eindtrap en de speaker bevalt het ding mij goed. De Palmer zou wel iets beter klinken en heeft geen voeding nodig dacht ik. Vroeger gebruikt ik 'm ook wel voor thuisopnames. I.p.v een speaker had ik er een 50 watt/8 ohm weerstand aanhangen die ik destijds bij Koch had gehaald.

Zou je mij wat meer info kunnen geven over die weerstand van Koch?

HaroldA
3 januari 2011, 17:10
Ik heb zelf een oude Palmer PDI 03, een Koch Loadbox 120(v1) en een THD HotPlate.

Hotplate: mwah, maar veel instellingen (draaiknoppen!).
Koch: beter geluid, irritant in te stellen.
Palmer: goed! Maar kan alleen aan of uit.

Thuis is mijn setup amp -> Palmer -of- amp -> Palmer -> HotPlate.
Live en met repetities gebruik ik de Koch (als ik zin heb). Die behoud de druk beter dan de HotPlate.

Ik gebruik de Palmer voor thuisopnames. Ik wil nog wel een keer wat met impulses spelen, misschien kan de Palmer dan wel weer de deur uit.

Overigens kosten ze alledrie minder dan €200,- 2e hands.

even
4 januari 2011, 09:16
PM gestuurd!



Hmm, dat zou best wel eens kunnen. Heb zelf niet zoveel verstand van electronica, misschien dat iemand hier meer over weet?



Zou je mij wat meer info kunnen geven over die weerstand van Koch?

Het is al lang geleden, ik had mijn Mark 3 top nog en die heb ik in 92 of 93 verkocht. Koch was er toen nog niet zo lang en de eerste combo's, misschien nu ook nog wel, waren voorzien van deze weerstand. Zo kon je in stilte je buizenbak open schroeven om opnames te maken. Omdat ik het ding toen zelf heb opgehaald bij Koch ga ik ervan uit dat hetdezelfde is. De afmetingen zijn ongeveer 2 x 2 x 6 cm en hebben aan beide kanten een soldeerlip. Hier heb ik toe een snoertje met een jackplug aangesoldeerd en het ding op een koelplaatje gemonteerd.

Johannes
4 januari 2011, 11:33
Heb mijn Koch loadbox toentertijd wel es open gehad, daar zaten een hele rits van dit soort keramishe weerstanden in, volgens mij 10 watt per stuk. Afhankelijk van hoeveel attenuatie je wil, worden er weerstanden bij geschakeld.
http://ecx.images-amazon.com/images/I/1199XBK4YjL._SL500_AA300_.jpg

Er zijn ook 100 watt weerstanden die in één keer als soak kunnen dienen.
http://www.tube-town.net/ttstore/images/product_images/original_images/2301_0.jpg

HaroldA
4 januari 2011, 11:34
Er zijn ook 100 watt weerstanden die in één keer als soak kunnen dienen.
http://www.tube-town.net/ttstore/images/product_images/original_images/2301_0.jpg

Worden die niet gruwelijk heet? 100W aan warmte is volgens mij een kleine kachel.

Johannes
4 januari 2011, 11:48
Worden die niet gruwelijk heet? 100W aan warmte is volgens mij een kleine kachel.

Ik denk het wel, daarom heeft ie zelf al een heatsink om warmte kwijt te raken. Als ik zoiets zou bouwen, zou ik er zeker een gruwelijke koeler aan vast maken. Misschien zelfs een geforceerde koeling met een mini fan.

Het is ook aan te raden de weerstand royaal te kiezen. Mijn 100 watt Rivera Knucklehead laat zonder enige moeite het 120 en 200 watt lampje van een Palmer PGA04 branden. Ik denk dat een 100 watt weerstand dat niet zo lang zou volhouden.

even
4 januari 2011, 18:44
Mijn mark 3 had een 15 watt stand. Simul class o.i.d. Daar maakte ik de opnames mee. De weerstand die ik bedoelde is zo'n goudkleurig geval zoals in de foto's in de voorgaande posts. Hij werd wel warm maar niet verontrustend. Toch heb ik er toen een koelplaatje onder gemonteerd. Dat scheelde wel.

Nocki
16 maart 2011, 17:00
De PDI09 heb ik zelf ook en gebruik ik al dik een jaar standaard in mn rack.
Geweldig ding maar inderdaad geen powersoak...
Die Palmer dingen zijn echt de juiste keuze wil je zo iets. Ook zijn er Palmer speaker sims voor tussen prea en poweramp. Werkt erg goed.