PDA

View Full Version : Combinatie-aanschaf



Wilson101
2 januari 2011, 15:44
Hi,

Ik speel al een tiental jaren akoestische gitaar, maar nu heeft de aantrekkingskracht van de elektrische variant overwonnen.
Ik wil een hele set aanschaffen, maar ik weet eigenlijk niets van elektrische gitaren en randapparatuur.

Wat is de bedoeling?
Ik heb een brede muzieksmaak, en dit wil ik eigenlijk allemaal wel kunnen spelen. Dit varieert van John Mayer tot Eric Johnson, en van The Kooks tot Rammstein. Wil ook kunnen meespelen met backing tracks.

1) Welke gitaar?
Ik zat te denken aan een Les Paul model, iemand raadde het aan vanwege de humbuckers. Dit zou geschikter zijn voor de stijl die ik graag wil spelen.
Is dit zo? Of moet ik ook kijken naar Strats bijvoorbeeld.

2) Welke versterker? Hier heb ik echt 0 verstand van, en ik weet niet of ik moet denken aan buizenversterkers of comboversterkers of nog iets anders. Het doel is om de versterker thuis te gebruiken, dus het hoeft geen gigantisch ding te zijn.

3) Welke effecten? De beste keuze lijkt me een multi-effect. Wensen hiervoor: drumcomputer, looper. Ik heb veel goeds gehoord over de Boss ME-series. Aan te raden?

Budget voor de hele zooi is ongeveer €800.
Ik dacht zelf aan een gitaar van 300, versterker van 250 en effecten van 200.

Hebben jullie tips of aanraders?

Bedankt voor de hulp!

macwilliams
2 januari 2011, 15:55
Een strat kan prima, die komen ook met humbucker.
Anders raad ik je een epiphone Les Paul aan.

macwilliams
2 januari 2011, 15:58
Qua versterker,

thuis gebruik of in een band?
Ik wil je wel wat aanraden maar dan ben ik aan het spammen.

barno
2 januari 2011, 16:05
welke gitaar vind je mooi?

Wilson101
2 januari 2011, 16:06
Les Paul vind ik het aantrekkelijkst. :cheerup:
Versterker voor (stevig) thuisgebruik.

The Unforgiven
2 januari 2011, 16:36
Je moet vooral lekker gaan testen, wie weet vind je een Les Paul wel helemaal niet lekker spelen!

John Mayer en Eric Johnson spelen vooral op Strats, als je bij hun geluid in de buurt wilt komen is een strat altijd handig, daarnaast zijn er ook nog Strats met een Humbucker voor het zwaardere werk.

Epiphone heeft een Les Paul model (http://www.thomann.de/nl/epiphone_les_paul_custom_gxbc.htm) met splitbare elementen, hierdoor heb je dus het beste van twee werelden, namelijk een Les Paul model, met Single coils zoals een Strat.

Als je niet live gaat spelen zou ik je een Audio Interface (http://www.thomann.de/nl/vox_jamvox.htm) aanraden, deze sluit je aan op je computer. Je hebt beschikking over tientallen verschillende versterkers en effecten en en ook 's avonds kan je hiermee nog lekker
met een koptelefoon gitaar blijven spelen, zonder het hele huis wakker te houden.

Nogmaals, ga lekker testen wat je zelf wilt, en wat je lekker vind. Voel je niet gedwongen om meteen de portomonnee te trekken. Als het niet goed voelt is het vaak ook niet goed.

Veel succes!

barno
2 januari 2011, 16:46
ah voila opgelost, met dat budget kom je dan uit bij een Epi LP eventueel met een roland cube amp, kgeloof dat daar een pak effecten inzitten dus geen pedaaltjes nodig :)

Thiez
2 januari 2011, 16:49
Epiphone lespaul is prima gitaartje. En dan zal ik wel spammen voor Mac williams. De marshall valvestate is een erg gaaf versterkertje voor thuis en goed in een band te gebruiken. Ga je denk ik meer plezier van hebben (zeker in een band) dan een roland cube.

lollol
2 januari 2011, 16:53
Ik zou gaan voor een 2ehands Mexicaanse Fender HSS strat (Humbucker en single-coils, extreem veelzijdig)
Met een Bugera V22 of dus zo'n valvestate;)

Flipkoos
2 januari 2011, 16:56
Als je voor veelzijdigheid gaat kun je ook kijken naar de P-serie van Parker

o0rollo0o
2 januari 2011, 17:03
Ik heb een BOSS me-50 en ik wil even kwijt dat het inderdaad leuk lijkt, maar het praktisch een groot pedalenbord vol met gimmicks is wat meer raar en grappig klinkt dan dat er serieus nog wat nuttigs uitkomt. De distortions klinken allemaal erg nep of produceren rare bijgeluiden. De modulation effecten klinken ook allemaal wat "hoekig".

De tunerfunctie daarentegen is wel nuttig, maar kan je ook voor minder dan 250 euro kopen.

FruscianteFan
2 januari 2011, 17:41
Allereerst: volgens mij zijn drumcomputers in multi-effecten erg zeldzaam, maar ik geloof dat je met loopstations (Boss RC's enzo) wel wat drums hebt.

Verder: je hebt een vrij uiteenlopende smaak, dus een gitaar met single coils en humbucker lijkt de goede keus. Als je al zo lang gitaarspeelt, zou ik wel meteen gaan voor een goede versterker... haal de veelzijdigheid lekker uit je gitaar en een pedaaltje!

Bram+
2 januari 2011, 18:12
Ik zou inderdaad voor een Strat of een Les Paul gaan, want dat zijn de enige twee gitaren in de wereld!

Ik denk trouwens niet dat er één gitaar is waarmee je de vier artiesten die je noemt mee zou kunnen 'imiteren', of je moet voor een weinig conventionele keuze gaan. Uiteraard kun je de muziek ervan wel gewoon met iedere gitaar spelen, maar dan klinkt het gewoon niet hetzelfde. Gelukkig is de gitaar hierin maar een enkele schakel.

Als je thuis lekker wil klooien, kun je ook je qua versterker/effecten ook aan Line 6-zooi denken.

Wilson101
2 januari 2011, 19:29
Iedereen bedankt voor de antwoorden!
Ik wist niet dat er zoiets bestond als een Audio Interface (bedankt Unforgiven!)
Ik denk dat ik zo'n Jam Vox ga aanschaffen, en daarna beter mijn behoefte kan bepalen voor een 'echte' versterker.

Verder ga ik morgen wat verschillende gitaarmodellen proberen.

macwilliams
2 januari 2011, 19:57
Succes en laat ons weten wat het word!

nickofzo
2 januari 2011, 20:15
Verder ga ik morgen wat verschillende gitaarmodellen proberen.


zijn de meeste gitaarwinkels niet op maandag gesloten?

Wilson101
2 januari 2011, 21:55
zijn de meeste gitaarwinkels niet op maandag gesloten?

Je hebt gelijk, bedankt!
Dan wordt het dinsdag maar..

JohnLord
2 januari 2011, 22:30
zijn de meeste gitaarwinkels niet op maandag gesloten?

Er zijn er zat die op maandagmiddag open zijn hoor.

Jorisch
3 januari 2011, 13:42
Ik zou een Roland Cube 30 versterker kopen, daar zitten genoeg effecten op om mee te experimenteren

dan hou je meer geld over voor een gitaar

The Unforgiven
3 januari 2011, 17:41
Ik zou een Roland Cube 30 versterker kopen, daar zitten genoeg effecten op om mee te experimenteren

dan hou je meer geld over voor een gitaar

Voordeel van dingen als de Jamvox en dergelijke is dat er meerdere versterker modellen inzitten, alsmede ruim tien keer zo veel effecten. Ook vind ik de Roland Cubes niet geweldig klinken, maar dat is slechts mijn mening.

Laga
3 januari 2011, 18:22
Voor een versterker met veel optie's voor thuis kan ik ook de Fender G-dec aanraden. Veel goede verhalen over gehoord!

http://www.peterverspuy.nl/transistor-combos/fender/g-dec-junior-15610.html

Je heb hem ook in de 30 Watt versie!


Qua gitaar is het heel persoonlijk wat je zelf lekker vind spelen. Stratocaster of les paul model is zo'n verschil.
Van allebei de modellen zijn er zeker wel goede gitaren te vinden met jouw budget. Epiphone, Squier, Ibanez etc

Wilson101
5 januari 2011, 20:44
Het is gebeurd!

Ik heb een JamVOX gekocht, samen met een PRS Tremonti SE (zelfde gitaar als jou Laga, zie ik net!).

Fan-tas-tisch!!!!!!!!!!

richwoodplayer
5 januari 2011, 21:02
alter bridge! whoooo!:cheerup:

The Unforgiven
5 januari 2011, 21:50
Waar blijven de foto's ?!