PDA

View Full Version : probleem met twin



ThomasR
2 januari 2011, 15:27
hallo

Waaop zou ik moeten letten wanneer een fuse (10A) gesprongen is van de filamentvoorziening van een fender twin reissue. Ik heb er een andere fuse ingestoken van 6,3A en alles doet het gewoon.

Thomas

cluseau
2 januari 2011, 17:08
hallo

Waaop zou ik moeten letten wanneer een fuse (10A) gesprongen is van de filamentvoorziening van een fender twin reissue. Ik heb er een andere fuse ingestoken van 6,3A en alles doet het gewoon.

Thomas

6.3A is ook al aan de hoge kant al kan het wel als je een volle bezetting hebt. In de datasheets kun je de gloeistroom van elke buis opzoeken. Daarna is het gewoon een kwestie van optellen. Eigenschap van gloeidraden is dat ze koud een lagere weerstand hebben dan warm waardoor de inschakelstroom hoger uitpakt en gelijk de reden dat gloeidraden meestal sneuvelen bij het inschakelen. De zekering krijgt door die inschakelpiek ook steeds een opdonder wat de reden kan zijn van incidenteel overlijden van de zekering. Hou je iig aan de waarde welke de fabrikant opgeeft. Heb je regelmatig last van een kapotte zekering is er iets loos met één of meer (eind)buizen. Gloeidraad - kathode sluiting is goed mogelijk en aangezien meestal alleen de eindbuizen kathode geaard zijn liggen die het meest voor de hand.

Frans.