PDA

View Full Version : Brunetti Mc2 + pod x3 live



Laurons
2 januari 2011, 14:34
Hey leute,

Ik heb afgelopen week eens even uitgebreid nieuwe buizenbakken zitten te proberen. Eigenlijk alleen combo's geprobeerd om dat echt een top+cabinet me net wat teveel geld is. Waar ik vrij weg van was waren uiteindelijk drie combo's zijnde: Orange rocker30, H&k Statesman Dual84 Combo en een brunetti Mc2

Alledrie erg fijne combo's met elk hun eigen sound.
orange zoals vanzelfsprekend erg lekker in de mid sectie en een geweldig vette crunch. H&K verbaasde mij want ik heb nooit echt mensen gehoord die hier op spelen. wel echt een vette amp, erg helder
Uiteindelijk op de Brunetti Mc2 uitgekomen ook nog en dat was echt wel zeer nice! zeer hoog 'in your face' gehalte en erg veelzijdig. Drie kanalen (clean, crunch en lead) met nog een edge optie wat in feite gewoon een booster is.

nou is het natuurlijk in zo'n gitaar winkel moeilijk te testen wat zo'n ding nou eigenlijk doet op een hoog volume. Mijn vraag is of iemand hier ervaring mee heeft? het is een hele vette combo maar ik wil wel zeker weten of hij de live ervaring wel aankan. Ook vroeg ik mij af of iemand nog weet wat de vergelijkbare amps zijn in deze prijsklasse (hij staat te koop voor 1095, wel tweedehands maar is in een gitaarwinkel en hij was nog amper gebruikt)

Is er overigens iemand die weet of de Pod x3 live ook puur en alleen voor de effecten gebruikt kan worden? normaal gesproken vervormd de x3 je geluid namelijk en geeft het zijn eigen sound eraan. Dit wil ik vermijden omdat ik het geluid van de versterker natuurlijk wil gaan gebruiken maar het trekt mij wel heel erg om de effecten van deze x3 te blijven gebruiken. veel verschillende delays en mods en dat is wat ik toch wel veel gebruik(en nu geen geld voor aparte pedalen;))

gr Laurens

allonso1990
2 januari 2011, 15:52
Hoi Laurons!

Ik heb sinds 2 maanden een Brunetti MC2, ik heb er nog niet mee opgetreden maar ik heb 'm wel meegenomen naar jamsessies. Qua volume houdt ie het zeker, ik heb 'm niet boven standje 2 hoeven te draaien (ik heb er wel een tubescreamer voor die over z'n nek gaat)

Ook vind ik die € 1095,- wat aan de prijzige kant. Ik heb de mijne voor € 800,- gekocht, hij is dan wel 3 jaar oud en heeft wat optredens achter de rug, ik meen dat er op gitaarmarkt nog eentje te koop staat dus die zou ik wel ff checken;)

crapton
2 januari 2011, 16:49
Ik heb ook een X3 gehad en zover ik mij herinner kan je de amp modeling uit je effects chain gooien. Of er was een amp model bij natural of zoiets die niets toevoegt of weghaalt - weet ik niet meer precies. Maar ben er vrij zeker van dat het kan. Ff de manual lezen.

Die Brunetti lijkt me een heel mooie amp, helaas geen ervaring mee. Ik heb wel de Statesman Quad EL84 40W versie en die bevalt me heel goed. Misschien had je die of eigenlijk de 6L6 Statesman combo moeten vergelijken met die Brunetti, zeker qua vermogen (60W EL34 vs 20W dual EL84). De 6L6 combo heeft 2x12" speakers en geeft zeker meer druk en een breder geluid dan een 1x12" combo. O.a. de Statesman 6L6 amp kan je momenteel tegen lage prijzen (700 €) bij Musicstore kopen. Ik heb in mijn Quad EL84 een andere speaker gestoken (een Peavey Scorpion Plus, een kloon van een EV speaker) die geeft nog iets meer rendement en zelfs nog een iets gebalanceerder en gedefinieerd geluid. Met 40W kom je in een rockbandje maar net aan, met een 60W heb je ruim voldoende.

allonso1990
2 januari 2011, 17:32
40W maar net voldoende? hoe doen die gasten dat dan met een AC30? oké amps met een hoger wattage en meer speakers klinken dikker, maar een 1x12 of 2x12 is zeker niet verkeerd lijkt me?

Michael AE
2 januari 2011, 19:39
Staar je absoluut niet blind op wattages. In de meeste gevallen is het niet meer dan een hele magere graadmeter.

Het belangrijkste is de voicing van je amp. Een AC30 zal een stuk meer midden hebben dan, bijvoorbeeld, een Engl Fireball en zal voor sommigen veel luider overkomen. De voicind en dynamiek van je amp zijn heel belangrijk voor je perceptie van het volume. En vergeet ook de efficiency van je speaker niet!

Zo heb ik een Single Rectifier gehad (50 watt) die in mijn band haast vol open stond zonder dat het ECHT hard was. Mijn Matchless Phoenix van 35 watt is met een drivepedaal er voor 10 keer zo luid.

Mijn Soldano SL60(60watt) is weer luider dan mijn XTC (100 watt)...
Dit komt voornamelijk doordat de SL gewoon meer midden en hoog heeft en een stuk dynamischer is. Die SL gaat wel achterlijk hard trouwens.

Mijn luidste amps zijn mijn 100 watt Super Lead en mijn Silverface Twin Reverb. Beiden gaan harder dan goed voor je is. :D

crapton
2 januari 2011, 20:22
Voldoende vermogen hangt af van veel dingen zoals Michael AE al aangeeft. O.a. welke muziek, hoeveel discipline in je bandje, repetitieruimte, opstelling van je amp, hoe dominant is de gitaar, evt uitversterking.

En dan het rendement van de speaker en de afstelling/tuning van je amp en gitaar. Hoe clean moet het blijven? Speel je ook solo's?

Sommige mensen komen prima met 20W uit de voeten, andere mensen hebben aan 100W niet genoeg (en dat is echt achterlijk, neem van mij aan!!).

Mijn eigen ervaring met een redelijk meppende drummer in standaard rockcover bandje (2x git, zang, bas, drum)/songlist is dat 40W 1x12" wel een minimum is als je ook moet soleren. Maar bepaalde amps kunnen door hun voicing en speakers ook wel met iets minder af (AC30, bv die Matchless).

Met een 100W buizenamp met een 4x12" kast heb je wel een stuk breder geluid en als je eens moet soleren ben je goed te horen en blijft je geluid goed gedefinieerd.

Allemaal gemeenplaatsen dus...


Mijn punt was: een 60W en een 20W 1x12" combo vergelijken is misschien niet helemaal eerlijk (ook niet qua mogelijkheden), zeker als je de zaak wat harder hebt staan.

Laatste punt: een Koch Studiotone klinkt ook erg goed.

Laurons
3 januari 2011, 14:59
allereerst thanks voor de reacties natuurlijk!

altijd fijn om te horen van iemand die ook daadwerkelijk ervaring heeft met de combo dat ie 't prima trekt!
conclusie uit de rest van de reactie is dat 60W 2x12 prima te doen
Ben wel vrij overtuigd dat ik toch voor de brunetti ga, voornamelijk omdat ie zo'n eerlijke sound heeft.

die 1095 schrikt me dan wel weer wat af als ik dat zo hoor qua wat er nog anders aangeboden wordt. (zowel voor dezelfde combo als voor andere amps)

Is via gitaarmarkt betrouwbaar? punt is dat ik qua reizen nogal moeilijk zit en die twee brunetti's die aangeboden worden allebei nogal wat reistijd kosten..sowieso beetje huiverig voor tweedehands amps die niet uit de winkel komen. wat als je gekut krijgt met de buizen etc..

Herman
3 januari 2011, 15:14
Laurons!

2e Hands blijft altijd een soort gok natuurlijk, maar over het algemeen is het goed te doen imo, en scheelt een hoop knaken. En ook met een amp uit de winkel kan iets met de buizen zijn (wat lang niet altijd onder de garantie valt volgens mij..), en uiteindelijk ontkom je er op den duur sowieso niet aan om je buizen te vervangen, is een kwestie van onderhoud.

Hij staat er voor 1100, maar met een beetje mazzel kun je misschien nog wat van de prijs af lullen? Gewoon ad's op gitaarmarkt laten zien. In een winkel is het altijd duurder, ook 2e hands, want de winkel wil er ook wat aan verdienen natuurlijk. Maar ik denk dat je nog wel wat van de prijs af kan krijgen, en dan heb je alsnog een relatief goedkope amp in nieuwstaat (want hij zag er nog erg goed uit!).

En uiteindelijk is het ook of jíj vind of de versterker het waard is. Volgens mij was je er behoorlijk van onder de indruk, en ik vond het zelf ook zeker wel een goede versterker. Als dat nou echt de amp is in die prijsklasse waar jij verliefd op wordt, is het dan écht een probleem om die paar extra centen neer te leggen?

En nogmaals, als je uiteindelijk excht geďnteresseerd bent, ga je naar die verkoop lui toe en vraag je niet of je hem even open mag draaien, maar geef je aan dat je hem even open gaat draaien. :D

*Één ding: Of je nou de Brunetti, of de H&K of Orange neemt.. Uiteindelijk stap je toch wel over op koch;)

Johannes
3 januari 2011, 15:46
Een tip: test de Mc2 in combinatie met de pod (als je dat zo wil gaan gebruiken). De fx loop schijnt nogal "vreemd" te zijn.

jim__
3 januari 2011, 16:55
Heb zelf een 40 watt marshall haze 1x12 combo, en heb ook de Pod x3 live gehad en hierop getest.

Allereerst je vraag over het vermogen: 40 watt lijkt mij voldoende, zeker als je speaker genoeg ruimte krijgt om te ademen (grote kast). Als ik de Marshall harder zet dan een kwart op een cleane kanaal krijg ik al ruzie met de drummer, heb hem dan ook zelden harder dan dat gehad (een enorm podium in een grote feesttent daargelaten). En bij dat volume is hij dus nog gewoon echt clean. Een 2 x 12 geeft wel meer spreiding en klinkt voller en dus lekkerder, maar puur qua volume zou je het met 40 watt 1 x 12 op een gemiddeld podium zeker moeten redden. Overigens heb ik voor de spreiding nu ook een beamblocker geplaatst, wat ook al een stuk scheelt.

De Pod X3 is op zich wel te gebruiken (heb hem toen aangesloten met de 4 kabel methode), maar kon mij niet genoeg overtuigen om hem ook zo live te gaan gebruiken. Vandaar dat ik hem later heb verkocht. De modulatie en delayeffecten werken wel op deze manier al vraag ik me af of de loop van de pod genoeg headroom heeft. Maar als booster, distortion en overdrive klonk het net nergens naar door de versterker. Hiervoor zou ik je toch echt aanraden om met pedaaltjes te werken.

allonso1990
3 januari 2011, 17:10
problemen met de fx-loop heb ik nog niet gehad, ik heb er een chorus , delay en booster inzitten en het werkt prima, of die pod goed werkt is inderdaad een kwestie van uitproberen!