PDA

View Full Version : Inward/outward picken?



Anacreor
2 januari 2011, 14:32
5: ---10---10----9----9----7----7----------------------
6: ------0-----0----0----0----0----7--0--7--0----------

dit is een riff uit een nummer wat ik nu aan het leren ben (Final Resistance van Dark Tranquillity). Dit stuk moet uiteindelijk op best grote snelheid (voor mij) gespeeld worden.. Is het bij voorbaat handig om je sowieso te houden aan persé inward, of persé outward picking bij een stuk zoals dit? De open noten op de 6e snaar zijn ge-palm-mute, de rest niet. Of is de oplossing zoals vaak voorkomt: Doe wat je zelf lekkerder vindt spelen? :)

ik oefen het stukje op het ogenblik nog met elke keer naar buiten picken.

heeft iemand hier een oordeel over? :crazyhappy:


groetjes, Michael

Bazzey
2 januari 2011, 14:45
Ik zou beginnen met een downstroke,en dus inside picken.

ShredTallicA
2 januari 2011, 14:48
Wat hij zegt ^

Is ritmisch ook het beste.

Anacreor
2 januari 2011, 15:08
die tactiek heb ik gehanteerd, ik begin ook met een downstroke inderdaad vanwege het ritme, de maat begint met de 10e fret op de 5e snaar..

als je dan met een downstroke de maat begint (dus de 10e fret aanslaat), en dan vervolgens met een upstroke de open 6e snaar aanslaat, en zo doorgaat, dus telkens 5e snaar downstroke, 6e snaar upstroke, heet het toch naar buiten picken? of heb ik mezelf die termen verkeerd aangeleerd haha?!

ShredTallicA
2 januari 2011, 15:27
IMO boeit het niet erg veel hoe het heet, maar dit is inward picking, aangezien je tussen de 2 snaren in blijft met je plectrum. Outward picking zou zijn als je de 5e snaar steeds up speelde en de 6e snaar steeds down, zodat je er zeg maar omheen gaat.

Anacreor
2 januari 2011, 15:39
haha, t maakt inderdaad niet zoveel uit. maar dan ga ik door zoals ik hem nu speel, alleen heet het nu anders! :) haha bedankt voor t advies!

SunnMustang
5 januari 2011, 17:39
Zoiets pick ik altijd outward, om een beetje te oefenen met stringskippen, heeft veel geholpen en gaat nu vanzelf. Tis inderdaad maar net wat je prioriteiten en wensen zijn :punk:

B0UDEWIJN
9 januari 2011, 16:29
TS moet zelf kijken wat voor hem het prettigst is. Dit verschilt namelijk per persoon. Inside picking is efficiënter, maar bijvoorbeeld John Pettruci gebruikt outside picking voor dit soort riffs omdat het anders voelt alsof je 'opgeloten zit' tussen 2 snaren.
Zelf gebruik ik wel liever inside picking.

Liquid_Metal
9 januari 2011, 17:17
Wat Boudewijn over Petrucci zegt wist ik niet, maar eigenlijk is dat dezelfde reden waarom ik outward picken fijner vind.
Zelf ervaar ik inward picking als het maken van achtjes en outward picking als het maken van gebogen driehoekjes. Voor mij werkt de laatste veel efficiënter, wat nogal uitmaakt als je op snelheid speelt.

Eomer
10 januari 2011, 10:53
Deze riff speel ik met outward picking, beginnen met een upstroke dus. Met outward picking heb ik op hoge snelheden meer controle en kan ik 'netter' spelen.
Wel heb ik mezelf in de loop der jaren aangeleerd om tot een bepaalde snelheid (bijv. Master of Puppets) zoveel mogelijk te 'downstroken' omdat ik dan veel meer power in de riff kan leggen.

iWishmaster
10 januari 2011, 13:39
Inward/outward ...? Heb net even opgezocht wat het is, verwarrende term imho. Ik heb mezelf economy picking aangeleerd, dus in dit geval zou ik met een upstroke beginnen en dan gewoon alternate picking. Is dat dan Inward of outward picking? Afhankelijk van het tempo en de melodie kan alleen downstrokes ook natuurlijk (ken het nummer niet).

Liquid_Metal
10 januari 2011, 13:47
Inward/outward ...? Heb net even opgezocht wat het is, verwarrende term imho. Ik heb mezelf economy picking aangeleerd, dus in dit geval zou ik met een upstroke beginnen en dan gewoon alternate picking. Is dat dan Inward of outward picking? Afhankelijk van het tempo en de melodie kan alleen downstrokes ook natuurlijk (ken het nummer niet).

Da's outward picking, je gaat namelijk van buiten naar binnen (naar het gedeelde midden van snaar 5 en 6).

iWishmaster
10 januari 2011, 13:54
Da's outward picking, je gaat namelijk van buiten naar binnen (naar het gedeelde midden van snaar 5 en 6).

Ok op die manier. In dat geval gebruik ik eigenlijk vrijwel uitsluitend outward picking. Ik speel altijd zo dat de noten die het meeste nadruk moet krijgen in de riff (meestal de achtste, kwartnoten, eerste van een galop etc.) downstrokes zijn en daarna ga ik verder met economy/alternate picking/alleen downstrokes.

Trouwens, 99/100 keer denk ik er niet bij na en speel ik gewoon. Pas als het echt lastig wordt probeer ik bovenstaande aanpak.

rijsberman
10 januari 2011, 14:02
Da's outward picking, je gaat namelijk van buiten naar binnen (naar het gedeelde midden van snaar 5 en 6).

En ik maar denken dat outward in het Engels 'van binnen naar buiten' betekende...

Liquid_Metal
10 januari 2011, 15:02
En ik maar denken dat outward in het Engels 'van binnen naar buiten' betekende...

O ik weet al waar de moeilijkheid ligt. We gebruiken twee termen (en ik heb ze zelf zelfs door elkaar gebruikt :sssh:).
Outward betekent inderdaad van binnen naar buiten (proof (http://www.merriam-webster.com/dictionary/outward?show=0&t=1294667982)) dus je hebt helemaal gelijk. Dit is ook de term die de TS gebruikt.
Maar andere forummembers hebben het over inside/outside picking en da's ook waar ik in mijn eerste post over sprak :P. Ik pick dus outside maar inward. Oftewel, de eerste noot (op de vijfde snaar) is upstroke.

Ik heb geen idee of het een officiele term is en we hier de boel dus vernaggelen :P.

Philippe
11 januari 2011, 15:16
TS moet zelf kijken wat voor hem het prettigst is. Dit verschilt namelijk per persoon. Inside picking is efficiënter, maar bijvoorbeeld John Pettruci gebruikt outside picking voor dit soort riffs omdat het anders voelt alsof je 'opgeloten zit' tussen 2 snaren.
Zelf gebruik ik wel liever inside picking.

Het tegendeel is waar. Petrucci gebruikt grotendeels alleen inside picking. Dat 'opgesloten' gevoel kun je eruit oefenen. Zie Rock Discipline.

Liquid_Metal
13 januari 2011, 12:19
Het tegendeel is waar. Petrucci gebruikt grotendeels alleen inside picking. Dat 'opgesloten' gevoel kun je eruit oefenen. Zie Rock Discipline.

Op sevenstring.org zei iemand het volgende:

If anyone has every watched JP's Rock Discpline, he explains what it is. Alternate pick a three string arpeggio starting with a downstroke, you'll ecounter 'inside' picking on the top two notes.

Stel dat je daarbij snaar G, b en e gebruikt, dan zijn de top two notes waarschijnlijk b en e.

Ik ga Rock Discipline er op naslaan en kom er op terug :).

Liquid_Metal
13 januari 2011, 13:17
Op youtube (http://www.youtube.com/watch?v=MhNvGYFbwYU&feature=related) vanaf 2:00.
I quote:

It feels like your pick is kinda trapped between these two strings as opposed to playing on the outside of the strings... where it feels like you have a bit more freedom of motion.

en verder:

My right hand immediately starts to tense up as soon as I encounter that inside of the string technique.
maar hij oefent het (uiteraard) wel.

Outside picking preference dus.

Philippe
20 januari 2011, 12:35
Klein bumpje.

Mijn excuses. Ik had het fout :hippie:

Liquid_Metal
21 januari 2011, 12:36
Klein bumpje.

Mijn excuses. Ik had het fout :hippie:

Komt vast door de verwarrende mixup van de termen :cheerup:.