PDA

View Full Version : TEST: MATRIX XT-800 vs ART SLA 2



herrieman
2 januari 2011, 12:25
REVIEW MATRIX XT-800

Dit is een vertaling van deze review: http://www.fractalaudio.com/forum/viewtopic.php?f=13&t=23022

Historie
Alhoewel de ART SLA 2 het goed deed tijdens onze Axe-Fx meeting afgelopen Mei was ik nooit helemaal 100% tevreden met de ART SLA 2. Dit door zijn gewicht, banana connectoren en de toegevoegde extra harde hogere frequencies. Dus na een periode van internet grazen maar eens contact opgenomen met MATRIX Amplification in VK en een XT-800 besteld.

Eerste indruk
Tijdens het uitpakken van de doos met versterker en handleiding was ik positief verrast over de afmeting en gewicht van deze Class A/B versterker. Twee kanalen met elk 250 Watt RMS bij 8 Ohm met gewicht van 3,7 kg is nog steeds niet te geloven. De constructie is solide en goed gemaakt, 3 knoppen aan de voorkant voor Aan/Uit en per kanaal 1 , beetje kleine, volumeknop. Deze volumeknoppen zijn gemaakt van rubber en liggen goed tussen de fingers. Aan de achterzijde heeft deze versterker alle benodigde aansluitmogelijkheden: 2 XLR/Jack combinatie ingangen, 2 Speak-on uitgangen, de stroomaansluiting en een schakelaar voor stereo, parallel of bridge modus. Omdat de stekkers in NL anders zijn dan in VK was afgesproken dat zat er geen stroomkabel bij zou zitten. Na het aansluiten en aanzetten was er geen "pop" geluid maar wat mij direct opviel was het geluid van de ventilatoren. Ze zijn duidelijk luider dan die van de ART SLA 2. Een simpele meting met m'n Itouch wees uit dat deze ventilatoren + 4 dB op 1 meter meer lawaai maken. Dus 60 dB op 1 meter. Voor podium en oefenruimte is dit geen probleem maar voor de thuissituatie kan dit vrij irritant worden

HiFi test ART SLA 2 vs. Matrix XT-800 met Art Dual Tube EQ + 2 Beyma 12GA50
De reden voor deze aanpak was om de audio verschillen te achterhalen tussen de twee versterkers. Omdat de frequencie curve van Beyma's boven 18 kHz drastisch naar beneden gaan heb ik dit gecompenseerd met de Art Dual Tube EQ.
Allereerst is het volume van de Matrix XT-800 duidelijk luider vanwege zijn hogere vermogen.
Gedurende de A/B test werden de audio verschillen steeds duidelijker. Het lijkt wel of de MATRIX een laken weghaalt van de muziek. Het lijkt wel of je meer tussen de band of muziekanten zit. Een ander aspect is dat de muziek veel gedetailleerder is. Verder is de bas veel strakker dus zou deze versterker ook geschikt moeten zijn als bassversterker. Ondanks dat ik het gevoel had dat het laag minder aanwezig is klonk het geluid veel warmer. Voor mij doorslaggevend is dat het onnatuurlijke en soms irritante hoog van de ART SLA 2 op hogere volumes weg is.

Omdat de oortjes na een lange periode wat moe worden heb ik mijn vrouw gevraagd plaats te nemen voor de installatie met natuurlijk, haar favoriete muziek. Zonder aan te geven welke versterker aan stond bevestigde ze mijn eerdere bevindingen.

Guitar test ART SLA 2 vs. Matrix XT-800 with 2 Beyma 12GA50 8 Ohm
Deze test vond plaats in de oefenruimte. Het geluid van de ventilatoren is hier geen probleem ☺. Voor deze test en normaal gebruik van mijn setup is de ART Dual Tube EQ uitgeschakeld. Zoals vermoed klinken de patches van de Axe-Fx directer, duidelijker, strakker en minder modderig. Het komt dichter bij het echte werk (buizenbak) wat met name het geval is bij de high en mid gain patches. De cleane patches klinken helderder en warmer zodat het irritante mid/hoog van de ART SLA 2 verleden tijd is.

Bass test SWR Workingpro 400 vs. Matrix XT-800 met Alumabass 4x10 cab 8 Ohm
Deze test hebben we op 1 kanaal gedaan. Onze bassist ervoer een iets luidere laag midden frequentie zonder verlies van de lage frequenties. Na een periode van testen nam dit volgens hem af. Wellicht dat zijn oren begonnen te wennen en kwam er een glimlach op zijn gezicht. En ja hoor hij heeft er ook een besteld.

Endurance test van de Matrix XT-800 with 2 Beyma 12GA50 8 Ohm
Na een uur testen zijn we begonnen met het oefenen en heeft de versterker gedurende 4,5 uur staan pompen. Misschien dat een versterker ook moet "inwerken" maar we kregen duidelijk het gevoel dat de genoemde verschillen duidelijker werden. Daarnaast was de bovenkant van de versterker nog steeds koud zodat je de MAtrizx zonder problemen direct onder andere apparatuur, zolas de Axe-Fx kan hangen.

Bedrijf MATRIX Amplification
Belangrijk is te weten dat de oprichter eigenaar van dit Engelse bedrijf Andy Hunt is. Andy heeft 20 jaar ervaring in het ontwerpen en bouwen van versterkers voor de HIFI/Studio/PA markt. Matt Button is de Sales Director die open omgang heeft en nog belangrijker deed wat hij beloofde. Verder hebben de versterkers van MATRIX 3 jaar garantie.
Meer info hier: http://www.matrixamplification.com/inde ... mitstart=1

Conclusie
Ik denk dat MATRIX zeer goede, lichte versterkers bouwt voor niet alleen de Axe-Fx eigenaren maar voor alle gitaristen die werken met amp modeling en op zoek zijn naar een krachtige, 1 HE hoge, goede aansluitingen en bridgeable SS versterker. Als ze nu ook nog wat stillere ventilatoren er in monteren dan is dit de perfecte 19" gitaar/bass modeling versterker en zelfs de perfecte studio/hifi/PA versterker.

Update 21-12
Nadat Matrix deze review las op het Fracat Forum hebben ze besloten te onderzoeken hoe ze het geluidsprobleem van de ventilatoren kunnen oplossen. In Januari denken ze te hebben opgelost. Ze hebben aangeboden gratis de vervangende ventilatoren toe te sturen met een handleiding hoe deze zelf te monteren zonder dat mijn garantie van 3 jaar verdampt.

Met de klantgerichtheid en service zit het dus wel snor.:ok:

Dus mijn advies: Follow the white rabbit! :D

Hier nog wat extra info: http://www.fractalaudio.com/forum/viewtopic.php?f=13&t=20398

Oh ja, Te koop een 9 maanden oude splinter nieuwe met garantie ART SLA 2: 320,= Euro

herrieman
28 januari 2011, 16:53
Omdat deze amp veel stof doet opwaaien in de Axe-Fx (lees modeling) wereld hier wat links met extra interesante informatie:

http://forum.fractalaudio.com/threads/32289-Matrix-XT-800-Review-and-up-against-a-VHT-2-50-2

http://forum.fractalaudio.com/threads/32550-Solid-State-Amps-light-but-what-are-the-problems

http://forum.fractalaudio.com/threads/32578-Matrix-XT800-VHT-2-50-2-2-clips-which-is-better-and-why-no-clues

Veel lees plezier